Gezondheid alle pijlers

Bloedingen door te dun baarmoederslijmvlies?

20-10-2008 11:07 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!



Afgelopen vrijdag ben ik bij de gynaecoloog geweest aangezien ik bleef bloeden. Nu heb ik vorig jaar pap 3a2 + een lys gehad dus nemen we altijd het zekere voor het onzekere .

Alles bleek prima, nu zei mijn gyn dat het bloeden komt doordat mijn baarmoederslijmvlies te dun is.

Hierdoor komen de bloedvaatjes iets te dicht bij het oppervlak te liggen waardoor je snel bloedverlies krijgt.(kan al als je niest o.i.d.) Mijn gyn gaf aan dat dit door de pil komt, en had er zelfs een mooie term voor. (maar die ben ik natuurlijk alweer vergeten) nu is zijn advies in ieder geval 2 maanden stoppen met de pil zodat het slijmvlies weer aan kan groeien.

Is iemand hiermee bekend?
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik kreeg een ander verhaal te horen van mijn huisarts . Na jaren pilgebruik bloedde ik juist nauwelijks nog. Dat weet zij aan het pilgebruik. Alleen weet ik niet meer of dat nu kwam van dikker baarmoederslijmvlies of dunner.
Alle reacties Link kopieren
Het verhaal van evidenze herken ik; ook ik werd na jaren pil niet meer "ongesteld" in mijn stopweek. De uitleg daarbij was: " De pil werkt dusdanig goed, dat je niets meer aanmaakt om af te stoten".

Is dus een beetje tegenstrijdig met jouw verhaal...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Dat is vreemd inderdaad, ik word nog gewoon ongesteld zoals altijd. Maar nu heb ik de ene keer de eerste week van mijn pil tussentijdse bloedingen, soms de week voor mijn ongesteldheid. Er is geen pijl op te trekken.

Hij heeft een echo gemaakt en alles is verder goed, behalve dan dat hele dunne slijmvlies waarvan hij zegt dat heel veel vrouwen hier op den duur last van krijgen… ik zou graag de term weten die hij ervoor gebruikte, maar ja je ligt er niet op z’n charmantst bij en je probeert alles te onthouden maar helaas. Ik ga het gewoon proberen en wie weet. Weet wel dat ik me zonder pil een stuk fijner voel dus kijk daar al naar ui! :-)
Alle reacties Link kopieren
Bedoelde hij niet een te dun slijmvlies van de cervix? Met als mooie naam 'ectropion'? Ik heb geen verstand van de relatie met je PAP uitslag en de lisexcisie, maar sommige vrouwen bloeden doordat het slijmvlies op de baarmoederhals dun is (dit kan in de vruchtbare leeftijd zo zijn, en is geen 'afwijking', maar kan er gewoon bij horen) waardoor het makkelijk beschadigd kan raken.
Alle reacties Link kopieren
Hai Eefje,



Jij hebt er verstand van, maar het is niet de naam die hij zei. Iets met een A ? haha daar kan je lekker veel mee.

Hij heeft het slijmvlies ook echt opgemeten toen hij de echo maakte. Normaal is dat iets van 5mm en bij mij was het een stuk minder. (ik geloof zelfs 0.29 mm maar dat lijkt me zo dun) maar volgens mij was dat het wel. Al weet ik niet of er op zo’n echo in cm’s of mm’s wordt gerekend. Hij had het wel goed voorspeld voordat hij de echo ging maken hij zei grote kans dat het dit is, en tot op de millimeter had hij goed gegokt.

Overigens staat dit los van mijn voorgeschiedenis.
Alle reacties Link kopieren
Atrofisch slijmvlies misschien? Het is zo dat door de pil je baarmoederslijmvlies niet wordt opgebouwd en daardoor is het dunner (daarom worden veel vrouwen ook minder of niet ongesteld). Ik heb wel gehoord dat atrofisch baarmoederslijmvlies bloedverlies kan geven, maar waardoor het komt dat het dan bloedt, dat weet ik niet.
Nachtvlinder, ik denk dat het woord wat je zoekt atrofie is. Dat betekent letterlijk zoiets als het dunner worden van een laag.

Op de echo wordt overigens gemeten in mm.
ha, mosterd.



Dat atrofisch slijmvlies sneller bloedt komt doordat het kwetsbaarder is. Het verhaal wat je gyn je vertelde klopt wel dus.
Alle reacties Link kopieren
Pennelien,



Ik denk dat dat het is inderdaad. Bij mij is dat slijmvlies dus nog maar 0.29 mm terwijl het 5 hoort te zijn. Das wel heel erg dun. Kan me voorstellen dat die bloedvaatjes dan sneller openspringen als je niest o.i.d. over 2 maanden moet ik terugkomen. Ben heel benieuwd of het dan alweer iets dikker is.

Maar is er ook nog een woord voor het te lang gebruiken van de pil? Wist niet dat je Astrofisch slijmvlies kon krijgen van het te lang gebruik van de pil.



Eefje en Pennelien, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hoi nachtvlinder,

ik was opzoek naar informatie over dun slijmvlies en kwam jouw berichtje tegen (als een van de weinigen). Ik vroeg me af hoe het nu met je gaat?

Ik heb hier schijnbaar ook last van en reageer op anticonceptie met overmatig, bijna continu bloeden. Zit nu in de wachtrij voor onderzoek, het duurt allemaal zo lang helaas..

Zijn er nog meer mensen die dit herkennen??
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel.

Na een bezoek bij de gynaecoloog bleek dat ik een weke baarmoederwand heb. Nu van pil overgestapt naar mirenaspiraal, dit gaat veel beter. Je kunt ook i.p.v. Een spiraal de baarmoederwand door middel van een soort ballon met hete vloeistof laten dichtschroeien.
Alle reacties Link kopieren
Van te DUN baarmoederslijmvlies (endometrium) krijg je juist nog amper bloedingen ,je krijgt veel en sneller bloedingen als het zich te dik opbouwt .



En 0.29 mm is wel extreem dun dan praat je nog over nauwelijks opbouw.



@ Jaseta ,de Ballon therapie die jij bedoelt is wel een behandeling als je geen kinderwens meer hebt !

Maar met een endometrium van 0,29mm is dit niet de aangewezen behandeling .
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het juist begonnen door de mirena spiraal...ik stopte maar niet met vloeien, na 6mnd het opgegeven en hem laten verwijderen. Heel even was ik "droog" toen aan de pil en sindsdien blijf ik weer vloeien.. Toen opnieuw naar de gyn. met een echo was een dun slijmvlies te zien, volgens de gyn. zou daar het vloeien vandaan komen. Maar er zit ook "iets" in mijn baarmoeder..geen poliep of vleesboom, want het zit niet vast. Wat het wel is? in januari een kijkoperatie..wachten duurt lang en kan er op het net weinig over vinden.



Dank voor jullie reacties!

(De gyn vertelde mij ook idd over de mogelijkheid van weg schroeien, maar ik wil niet nu al beslissen of mijn gezin compleet is of niet).
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik wil graag ook nog even reageren op dit oude forum. Ik vraag me af of bovenstaande mensen onderhand een oplossing hebben kunnen vinden? Ook ik loop al jaaaren met (donker)bruin bloedverlies, bijna elke dag, naast mijn menstruatie. Ook bij mij had de gyn een dun baarmoederslijmvlies geconstateerd (al 4 jaar geleden ofzo).

Ik ben toen bijna een jaar met de pil gestopt, maar dit mocht niet baten. Een lichtere pil, een zwaardere pil gehad, het maakt allemaal niet uit. Ik ben echt wanhopig, mijn sexleven ligt al een tijdje op zijn gat hierdoor...

@mamatl: was er bij jou nog wat gevonden bij de kijkoperatie?
Alle reacties Link kopieren
Atrofisch inderdaad! Ik was het woord ook kwijt. Ik had het toen ik een spiraaltje had en later toen ik implanon had. Bij mij kwam het ook door de hormonen, ik bleek maar aanhouden (licht) bloeden.



Bij mij was het over toen ik stopte met hormonale anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Erg herkenbaar de verhalen die ik hier lees. Want ook ik heb last van een atrofie. Het begon een aantal jaar geleden.



Nadat ik jaren de Diane35 tegen mijn acné had geslikt begon ik steeds vaker last te krijgen van doorbraakbloedingen. Toen ik tijdelijk stopte met de Diane werd ik vervolgens 3 maanden helemaal niet meer ongesteld. Na heel wat wisselingen van pil (Microgynon, Yasmin, Trigynon) steeds dezelfde problemen. Constant last van licht bloedverlies of doorbraakbloedingen.



Daarop besloten om maar even helemaal te stoppen met hormonale anticonceptie. Vorig jaar in januari ben ik weer heel kort begonnen met de pil ivm vaste relatie, maar ook hier weer na een week een bloeding. Het eerste jaar na het stoppen was ik trouwens nauwelijks ongesteld, dit werd wel iets meer...maar ben het nooit meer heel erg heftig geworden. Heb hooguit 2 normale dagen en de rest is zeer licht. Het duurt bij elkaar wel heel erg lang.



Omdat ik nu weer een nieuwe relatie heb, na uitvoerig onderzoek, begonnen met de Nuvaring (want: minder homonen, dus minder problemen was mijn redenatie). Ging ongeveer 8 dagen goed en toen wederom licht bloedverlies.



Nu maak ik me dus eigenlijk heel veel zorgen dat mijn baarmoederslijmvlies zich schijnbaar in 3 nagenoeg pilloze jaren bijna niet hersteld heeft (dun is gebleven). Ik vraag me af of ik dan überhaubt wel zwanger kan worden. Niet dat het nu aan de orde is...maar ik wil met een paar jaar toch wel erg graag kinderen. Denk dat ik nu dus maar voor een afspraak bij een gynaecoloog langs wil gaan. Maar zijn er misschien meer vrouwen die deze ervaring hebben?
Alle reacties Link kopieren
Het TO,



De dokter zei tegen mij ook dat ik het had!

Ik slikte cerazette en daardoor bloede ik heel vaak. Hij zei waarschijnlijk is baarmoederslijmvlies te dun. Ik ben nu gestopt, en het is weer helemaal op orde;) misschien nu soms wat te veel, maar denk ook dat je lichaam weer moet wennen, stoppen is dat een optie?
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben nieuw op dit forum, heb me geregistreerd omdat ook ik bovenstaande verhalen herkenbaar vind.

Sinds 3,5 jaar zijn bij mij de problemen begonnen. In het begin alleen contactbloedingen, later ook tussentijdse bloedingen en uiteindelijk vorig jaar rond deze tijd dagelijks bloedverlies. Ik gebruikte vanaf mijn 17e microgynon 30, daarmee 2,5 jaar geleden 3 maanden gestopt wat niet hielp. Vervolgens een maand diane35 gehad, dit verergerde het bloedverlies juist. Na een tijdje overgestapt van gynaecoloog, raadde mij aan de Yasmin te gebruiken, ook zonder resultaat. Vervolgens vorig jaar rond deze tijd middels een operatie de zwakke plek weggebrand zodat er nieuw weefsel zou ontstaan. Ook dit bleek niet te helpen. Nadat de gynaecoloog mij vertelde een half jaar geduld te hebben ben ik overgestapt naar het UMCG. Daar een bijzonder kundige arts ontmoet die een second opinion heeft uitgevoerd. 40% van het baarmoederweefsel bleek afwijkend te zijn, gelukkig goedaardig. Grote zwakke plekken zijn weggesneden, waarna Een poosje niets gedaan om de boel te laten rusten. Afgelopen januari een koperspiraal geplaatst, leek erg goed te gaan, tot 1,5 maand geleden. De ellende begint weer opnieuw en ik moet volgende week weer naar het UMCG. Ben er helemaal klaar mee en maak me vaak grote zorgen over mijn kinderwens. Ben nog maar 26 en wil zeker kinderen, maar vraag me af of mijn baarmoeder dit wel aan zou kunnen. Deze vraag regelmatig gesteld in ziekenhuizen, helaas kunnen artsen daar geen sluitend antwoord op geven.

Ik ben benieuwd of het bij jullie ook allemaal zo'n gedoe is en wat men bij jullie over een kinderwens zegt.



Groet,

Sammetje26
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al weken bloedingen. Moet de pil doorslikken met als gevolg dat mijn baarmoederslijm zo dun is dat ik blijf bloeden.. So far voor doorslikken. Nu een nieuwe pil gekregen dus hopen dat dat werkt want na 9 weken vloeien ben ik het meer dan zat!
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Wat ben ik blij dat ik eindelijk een topic heb gevonden met lotgenoten! Ik heb hetzelfde probleem en ik ben radeloos. Ik heb vrij lang (bijna 20 jaar) diverse varianten van de pil geslikt, maar i.v.m. mijn slechte huid heb ik vooral de Diane35 heel lang geslikt. Omdat ik geen kinderwens heb, ben ik twee jaar geleden op advies van mijn huisarts gestopt met de pil. Mijn vriend is inmiddels gesteriliseerd, dus anticonceptie is geen issue meer.



Ik heb al heel lang last van doorbraakbloedingen, maar dat is altijd toegeschreven aan de pil. Af en toe een andere pil, even stoppen, meestal hielp dat wel. Maar helaas, toen ik definitief stopte met de pil werd het bloeden niet minder. Ik verloor uiteindelijk elke dag een beetje (donkerrood/bruin) bloed. En dan was ik ook nog een paar dagen per maand echt ongesteld. Na het stoppen met de pil verdwenen de klachten niet. Integendeel... Na veel aandringen van mijn kant, werd een echo gemaakt en ik bleek een vleesboom te hebben. Ik werd doorgestuurd naar de gynaecoloog waar ik in eerste instantie een kuur Esmya kreeg. De bloedingen waren na een paar dagen weg, maar na het stoppen met de kuur, kwamen ze binnen een week terug. Volgens de gyn worden de klachten overigens ook niet veroorzaakt door de vleesboom. Baarmoeder weghalen of baarmoederslijmvlies wegbranden zijn reële opties. Maar ja, operaties vind ik doodeng... Baarmoeder weghalen vind ik echt geen optie. Als laatste niet-operatieve optie heb ik toen een spiraaltje gekregen. Ook doodeng, maar alles beter dan een operatie :-) Tot nu toe heeft het weinig effect. Ik heb hooguit een paar dagen per maand geen bloedverlies, verder loop ik elke dag en elke nacht met inlegkruisjes Echt ongesteld ben ik ook niet meer, maar dat weegt niet tegen op tegen het dagelijkse bloedverlies.



Mijn baarmoederslijmvlies lijkt in orde. Ik moet over een maand weer terug naar het ziekenhuis, ik denk dat er gezegd wordt dat ik het nog even aan moet kijken. Ondertussen vrees ik dat ik er nooit meer vanaf kom. Daar baal ik van. Sex is gedoe geworden, met deze hitte vrees ik witte/lichte broeken omdat ik altijd bang ben ik dat ik ineens heftig ga bloeden en het voelt gewoon niet prettig. Ik heb er verder weinig last van, godzijdank geen pijn ofzo (behalve af en toe krampen, kan van het spiraaltje zijn) maar ik hoop toch dat er een oplossing wordt gevonden.



Heeft iemand nog tips of trucs? Ik houd me aanbevolen!



Groetjes,

Dido
Alle reacties Link kopieren
quote:amy47 schreef op 10 december 2012 @ 12:55:

Van te DUN baarmoederslijmvlies (endometrium) krijg je juist nog amper bloedingen ,je krijgt veel en sneller bloedingen als het zich te dik opbouwt .



En 0.29 mm is wel extreem dun dan praat je nog over nauwelijks opbouw.



@ Jaseta ,de Ballon therapie die jij bedoelt is wel een behandeling als je geen kinderwens meer hebt !

Maar met een endometrium van 0,29mm is dit niet de aangewezen behandeling .Vreemd, bij mij werd ook te dun baarmoederslijmvlies geconstateerd .3 ofz was het en ik bloedde ook véél meer dan nodig was. Ik heb toen een zwaardere pil voorgeschreven gekregen (ik slikte microgynon 30 en heb dan 50 gekregen) heeft niet veel geholpen bij mij, ondertussen heb ik dan weer een andere pil, (marvelon) maar nog steeds lichte bloedingen :s (Niet meer 3 v.d. 4 weken, maar in de dagen voor en na de menstruatie licht bloedverlies)
Alle reacties Link kopieren
Ik slik nu 10 jaar de pil en sinds een jaar of 4 ineens last van tussentijdse bloedingen. Eerst alleen bloedingen na de seks en sinds 2 jaar ook gewoon tussentijdse bloedingen. Ik heb alles al laten onderzoeken, niks aan de hand.



2 jaar geleden heb ik mijn baarmoedermond laten bevriezen zodat dat opnieuw zou groeien. Het leek even een tijd over te zijn maar helaas, nu weer last van tussentijdse bloedingen.. Vaak in de 1e week van de pil. Ik word er helemaal gek van en ben bijna geneigd het er maar bij te laten zitten maar nu ik dit lees zou dit het ook best kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames



Wat "fijn" om verhalen te lezen van lotgenoten .



Ik loop al vanaf mijn 15e met deze klachten ( 11 jaar nu ) .

Veel verschillende soorten pillen gehad , zonder pil enz . Maar helaas zonder enig resultaat .

Onderzoeken gehad en ja ik had dun baarmoederslijmvlies. Ik moest er maar mee leren leven werd me gezegd .



Ook ik denk vaak na over mijn kinderwens .



Ik zag dat hier aantal oude bericht staan ..

Ik vraag me af of jullie verder zijn gekomen ?



Ik hoop een reactie van jullie te krijgen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven