dreigen met burgeroorlog Italie

04-08-2013 15:18 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... eroorlog_in_Italie__.html



Ik vind dit toch enigszins verontrustend. Zoiets roepen in een land en regio waar al veel problemen zijn, lijkt mij zeer onverantwoord. Lijkt me sowieso idioot.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fout in de titel, het is geen oproep maar dreiging. Ik zal op het modtopic vragen dit aan te passen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:roeleboel schreef op 04 augustus 2013 @ 16:10:

Hang die griezel maar aan zijn enkels op aan een lichtmast van een benzinestation, net als zijn grote voorbeeld in wo 2 de fascist Mussolini.Nou, dat hoeft ook weer niet, gewoon de cel in. Net als iedereen anders die zulke overtredingen en veroordelingen op zijn naam heeft staan. Als dat volk zich nou maar rustig houdt.
Met je eens Flakes.
De NOS en RTL hebben er nog niets mee gedaan. Ik vraag me af of het in het journaal komt en zo ja, of er dan meer informatie is.

Ben zeer nieuwsgierig.
Alle reacties Link kopieren
Ha1 Titel is aangepast (klopt nog niet helemaal, maar dekt de lading).



Ik lees en hoor er verder ook niets meer over Cateau!
Nog 1 minuut, dan begint het nieuws.
Alle reacties Link kopieren
quote:flakes schreef op 04 augustus 2013 @ 15:53:

Ik sluit het zeker niet uit. Hoe meer ik erover nadenk, de meer ik denk dat het best mogelijk is. De onvrede is al vrij groot in Italië en aanhang van die mafketel is inderdaad groot.

Laten we hopen dat het een storm in een glas water is.Ik hoor net via Italiaanse bronnen dat dit wel 'spannend' kan gaan worden.
Niets. Misschien dat die journalisten aan het uitzoeken gaan morgen en dan met nieuws komen.
Alle reacties Link kopieren
Raar. Lijkt me toch wel wereldnieuws. Of het bericht klopt gewoon niet. Dat hoop ik althans.
Alle reacties Link kopieren
quote:rogue_1987 schreef op 04 augustus 2013 @ 15:56:

Er is een oud gezegde dat Italianen nooit een oorlog verliezen. Dat klopt dan niet want ze zijn wel degelijk verslagen in de laatste oorlog.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:flakes schreef op 04 augustus 2013 @ 18:16:

Raar. Lijkt me toch wel wereldnieuws. Of het bericht klopt gewoon niet. Dat hoop ik althans.Het is zondag. Ik neem aan dat het een ANP bericht was dat er door de kranten uit is gepikt, maar dat de journalistiek er nog niet veel mee heeft gedaan. Misschien zijn de redacties vandaag wel voor het grootste gedeelte leeg. En ook het parlement in Italië is leeg natuurlijk(?)
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 04 augustus 2013 @ 15:21:

Ik schaar die gast onder de noemer 'mafketel'. Dat een weldenkend mens zoiets roept in een beschaafde, westerse democratie, alleen maar omdat de grootste mafklapperfioso eindelijk eens celstraf krijgt.Een burgeroorlog in Italië? Dat gelooft toch geen hond? Is de PDL en Sandro Bondi wel serieus te nemen?
hans66 wijzigde dit bericht op 05-08-2013 08:36
Reden: Vergissing. Uitspraak werd gedaan door Sandro Bondi van de PDL.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:flakes schreef op 04 augustus 2013 @ 15:22:

Ze hebben wel op die mafketel gestemd al die tijd.Ik geloof dat mafketel in het Italiaans maffioso is. Etymologische verwantschap?
World of Warcraft: Legion
Berlusconi heeft gelukkig verstandige woorden gesproken en de bevolking op het hart gedrukt dat de huidige regering alle kans moet krijgen hun taak af te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is toch in de wereld mogelijk dat zo'n gevaarlijke gek al die jaren aan de macht geweest is? Kunnen ze hem niet alsnog 4 jaar opsluiten?

Dat er echt een burgeroorlog komt, daar ben ik niet bang voor. Er zijn ook veel verstandige italianen, die helemaal niets met hem te maken willen hebben.



Vanochtend weer een "briljante" uitspraak van hem gezien in het journaal. "Mijn zogenaamde rechters". Alsof hij zelf boven de wet staat, inclusief de grondwet. Wat een oliedomme, maar gevaarlijke, man.
Hij laat het niet escaleren en dat is al wat toch?
Alle reacties Link kopieren
De ingrediënten voor een burgeroorlog zijn in Italie helemaal niet aanwezig.

Het belangrijkste spanningsveld wat er in het land aanwezig is is dat tussen Noord en Zuid. Maar dat is puur geografisch, omdat veel Zuiderlingen naar het Noorden zijn gekomen en men dus familieleden kent over en weer.

Het land kent nauwelijks sektarische, religieuze of etnische spanningen. Wat de ingrediënten zijn voor een burgeroorlog.



Massale vergaande demonstraties tegen de overheid zie ik wel weer gebeuren, maar dit leidt nog niet tot een burgeroorlog.



Verder over Berlusconi: los van het feit dat zijn populariteit enorm gedaald is de afgelopen jaren zijn er wel degelijk redenen om te begrijpen hoe het komt dat hij zo populair is.

Om dit te begrijpen moet je Italie niet als Nederland zien of beoordelen, maar als Italie.



In deze context is Berlusconi op en top Italiaan. En er schort nogal wat in Italie rondom zaken als integriteit en dus corruptie. Dit soort zaken werken door in alle lagen van de bevolking. Het is daar bijvoorbeeld veel minder vanzelfsprekend belasting te betalen.

Maar ook zijn jovialiteit, zijn hang naar schoonheid, eeuwige jeugd en uiterlijk vertoon zijn typisch Italiaans.

In die context is het helemaal niet vreemd dat hij zo populair was/is.

Ook moet je kijken naar het Italie van voor Berlusconi: het land heeft nauwelijks een democratische traditie in de huidige tijd. Hij heeft bij zijn aantreden een nieuw geluid laten horen waar veel Italianen op aan het wachten waren.

En hoe je het ook went of keert: veel Italianen dachten: als hij zo rijk kan worden op eigen kracht (en met gesjoemel) dan moet hij wel iets voor ons land kunnen betekenen.



Italie is geen simpel land dat makkelijk te begrijpen valt. Ook een land met veel gezichten.

Veel Nederlanders maken van het land een soort karikatuur, maar gaan voorbij aan sommige zaken.

Om een paar voorbeelden te noemen: ondanks dat populisme het daar zo goed doet: het land telt een aantal topuniversiteiten van een niveau dat Nederland ontstijgt. Ook is de gemiddelde parlementariër is daar beter opgeleid dan in Nederland.

Ander voorbeeld: Berlusconi heeft veel macht met zijn media-imperium, maar toch telt het land meer en betere kwaliteitskranten dan Nederland.



Ach, het komt wel goed met Italie. Het land heeft genoeg potentieel. Heeft alleen flink wat tijd nodig.
Inderdaad strike, er gaat helemaal niets gebeuren in Italië, de mensen zijn soms flink idioot en heetgebakerd maar niet gek. Ze hebben wel wat beters te doen dan demonstreren, laat staan een burgeroorlog.



Ik denk dat meer mensen op dit forum zich zorgen maken om deze uitspraken dan in heel Italië!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 04 augustus 2013 @ 18:23:

[...]





Dat klopt dan niet want ze zijn wel degelijk verslagen in de laatste oorlog.



Dat ligt er natuurlijk helemaal aan waar in Italië je dat gaat vragen: in het zuiden (veel Mussolini fans) of in het noorden (partizanen/communisten). Vanaf 1943 hebben grote groepen Italianen meegevochten met zowel de geallieerden als met de Duitsers.



Eigenlijk net zo'n verhaal als Frankrijk, alleen was Frankrijk een stuk sneller en handiger met PR om het Vichy hoofdstuk te 'wissen'.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 04 augustus 2013 @ 18:23:

[...]





Dat klopt dan niet want ze zijn wel degelijk verslagen in de laatste oorlog.Gezegdes kloppen wel vaker niet, ik heb het ook niet bedacht. Heb het gelezen in een geschiedenis boek. En heb het meerdere keren voorbij zien komen in oude docu's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven