Gezondheid alle pijlers

Kriebelende benen

10-08-2013 16:44 21 berichten
Hoi, ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen:



Ik heb al heel lang dat ik met de dekens tussen mijn benen slaap omdat ik een rare spanning in mijn benen voel. Als ik dan een deken er tussen stop en mezelf goed oprol, gaat het wel. Ik heb dit gevoel ook als ik heel erg moe ben, maar dan meestal veel erger. Het zit deels denk ik ook een beetje in mijn hoofd, maar als ik het niet doe, dan kan ik niet slapen. Dit geld ook voor mijn hand: ik heb 's nachts altijd een soort knuffel in mijn hand, omdat ik anders niet kan slapen. Ik denk dat met mijn hand gewoon stress is.



Gisterenavond had ik opeens die rare kriebel echt heel erg in mijn benen en heb ik uiteindelijk een kussen tussen mijn benen gestopt. Op dit moment heb ik WEER die kriebel en ik voel me echt heel moe, ook al slaap ik van 00:30 tot echt iets van 10:00.



Die rare kriebel in mijn benen is denk ik geen stress. Mijn ouders denken dat ik meer moet drinken (ik drink ongeveer drie glazen per dag) en zeker ook meer moet gaan bewegen. Dit laatste is zeker wel waar: ik sport eigenlijk niet echt en nu het vakantie is, zit ik inderdaad vrij veel. Ik heb donderdagochtend wel heel veel gelopen en sindsdien lijkt het wel erger geworden. Hoe dan ook, ik denk niet dat het aan te weinig vocht ligt of dat ik te weinig beweeg.



Ik had net even gekeken op internet en toen kwam ik RLS tegen en het leek wel heel erg op wat ik had. Wel heb ik het idee dat dat meer iets is voor oudere mensen, maar goed.

Ik zou natuurlijk gewoon naar de dokter kunnen gaan, maar ik denk dat het niet zo erg is en ik kan ook niet goed uitleggen wat ik nou voel.



Ik weet dat jullie geen dokters zijn, maar denken jullie dat het erger is dan dat ik denk??



WAT IK WEL EVEN MOET MELDEN: Ik heb vaak niet de neiging om te gaan bewegen, een kussen tussen mijn benen is vaak al genoeg, want dan span ik de spieren aan.
Ik heb last van restless legs als ik bv een lange vlucht maak. Of lang in de auto moet zitten. Dan heb je zo'n tinteling in je benen en dan moet je ze bewegen voor je gevoel. Ik heb er een soort steunkousen (travel socks) voor gekocht, dat helpt wel. Ook kan je bij de apotheek tabletten halen hiertegen, genaamd inhibin. Moet je wel een vragenlijst voor invullen en het moet gecontroleerd worden ivm overige medicatie, maar je hebt geen recept nodig.
quote:Ivetje schreef op 10 augustus 2013 @ 16:52:

Ik heb last van restless legs als ik bv een lange vlucht maak. Of lang in de auto moet zitten. Dan heb je zo'n tinteling in je benen en dan moet je ze bewegen voor je gevoel. Ik heb er een soort steunkousen (travel socks) voor gekocht, dat helpt wel. Ook kan je bij de apotheek tabletten halen hiertegen, genaamd inhibin. Moet je wel een vragenlijst voor invullen en het moet gecontroleerd worden ivm overige medicatie, maar je hebt geen recept nodig.Ja, het is eigenlijk hetzelfde, maar ik heb het gewoon als ik 's avonds ga slapen. Ik hoef er eigenlijk geen medicijnen voor, want ik kan nog wel gewoon slapen, maar ik maak me een beetje zorgen, want ik ben pas 17. Of komt restless legs gewoon ook bij jongeren voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook kriebelende benen, meestal na een dag werken (heel veel, heel lang zitten). Mijn huisarts zegt dat het de zenuwuiteinden zijn die signalen sturen om zo beweging te krijgen. Heel vaak zit ik dan op de bank en helpt het prima als ik even ga staan. Het gaat pas echt over als ik ga slapen.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Ik heb het zelf ook al een tijdje en ben nu 29, dus ook niet oud het kan wel erger worden naarmate je ouder word. En het kan komen door ijzertekort, dus misschien dat je dat bij de huisarts kan laten controleren. Het komt idd vaak bij het slapen gaan voor.
Alle reacties Link kopieren
Magnesiumtabletten of rauwe cacao, werkt als een tierelier. Wordt veroorzaakt door een magnesiumtekort.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Zou het iets met spataderen te maken kunnen hebben?
quote:xxjessy schreef op 10 augustus 2013 @ 17:08:

Zou het iets met spataderen te maken kunnen hebben?Ja, dat zou goed kunnen, ook al heb ik ze nu niet *afkloppen*.
quote:xxjessy schreef op 10 augustus 2013 @ 17:08:

Zou het iets met spataderen te maken kunnen hebben?Ja, dat zou goed kunnen, ook al heb ik ze nu niet *afkloppen*.
Alle reacties Link kopieren
Komt het in de familie voor? En heb je het met name als je moe bent of lang stil gezeten/gestaan hebt? Je zegt dat je niet veel beweegt, kan ermee samenhangen.

Je kunt bijv. altijd een Doppler-onderzoek laten doen.
quote:xxjessy schreef op 10 augustus 2013 @ 17:12:

Komt het in de familie voor? En heb je het met name als je moe bent of lang stil gezeten/gestaan hebt? Je zegt dat je niet veel beweegt, kan ermee samenhangen.

Je kunt bijv. altijd een Doppler-onderzoek laten doen.Bedoel je spataderen of tintelende benen? Spataderen wel, tintelende benen volgens mij niet. Als ik moe ben heb ik het inderdaad vooral, maar niet als ik lang heb stilgezeten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
sinds ik magnesium slik is het bij mij een stuk verminderd
Ik denk inderdaad ook RLS, ik heb dat al sinds ik me kan herinneren (in ieder geval vanaf m'n 3e/4e jaar).
quote:liv83 schreef op 10 augustus 2013 @ 17:27:

Ik denk inderdaad ook RLS, ik heb dat al sinds ik me kan herinneren (in ieder geval vanaf m'n 3e/4e jaar).Maar wordt dat echt erger als je ouder wordt??
Nu ik er over nadenk slaap ik ook altijd met mijn kussen in mijn armen, omdat ik anders niet kan slapen...



Naja, het zal wel. Volgens een test op internet heb ik het niet.
Op drie glazen drinken kan je niet leven, zorg dat je minimaal 1,5 tot 2 liter drinkt op een dag.
Alle reacties Link kopieren
Wel even mee langs de dokter gaan vaak als er iets mis in je bloed merk je dat het in je lijft "kriebelt" dit heb ik tenminste vaker gehoord bij mensen. Het kan een onschuldig te kort zijn aan iets.
Alle reacties Link kopieren
Krampen in armen en benen kunnen een signaal zijn van vochttekort.

Als je echt maar 3 glazen per dag drinkt, dan zou het wel eens opgelost kunnen worden met meer drinken. Als ik jou was zou ik dat eerst proberen. Met weinig drinken kan je lijf de gifstoffen niet goed afvoeren.

Als je meer last hebt van je klachten na het sporten/bewegen, dan kan dat komen doordat de afvalstoffen, die vrij zijn gekomen bij het sporten, zich ophopen in je spieren.



Waarom drink je zo weinig eigenlijk? Vergeet je het?
Je kunt ook op je 17e al last van restless legs hebben. Vooral als het verder in de familie voorkomt. Helaas reageert de erfelijke variant minder goed op het slikken van extra magnesium of ijzer (ervaringsdeskundige). Ik kan vanaf hier niet oordelen of jij dat ook hebt. Misschien ben je er af met een paar glazen water extra, ik hoop het voor je!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso meer gaan drinken en gaan sporten. Evt. de tips over magnesium of cacao opvolgen en dan even aankijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook RLS en de huisarts heeft mij Rivotril voorgeschreven.

Dit is een anti-epileptica. Ik neem het sporadisch, enkel als ik een aantal nachten al amper slaap. Het helpt wel, ik heb dan geen onrustige benen en slaap 7 uur achter elkaar.

In jouw geval zou ik inderdaad beginnen met meer drinken, bewegen, en magnesium, zoals al gezegd. Alcohol heeft bij mij ook een grote invloed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven