zoon van 1 erg boos

11-08-2013 20:15 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 1 kan zo ontzettend boos zijn. In wisselende situaties ( bv luier verschonen, in/uit bad, aankleden etc etc) kan hij zeer explosief reageren. Hij gooit zich dan op de grond en gaat met zijn hoofd op de grond slaan. Als we hem dan oppakken dan proberen we rustig uit te leggen dat hij niet zo boos hoeft te doen dat we begrijpen dat het niet leuk is om.... maar dat het echt moet maar hij gooit dan zich naar achter en krabt,bijt en slaat. je komt er gewoon niet doorheen. We zijn nu een beetje in het stadium gekomen boze bui is negeren zolang hij zich niet bezeert en als hij dit doet bv bij het verschonen dan even uit laten razen dan wel met als zonder luier, maar is dit nou echt de oplossing??

Als klein baby'tje kon hij al wel eens uit het niets boos zijn maar nu hij ouder wordt, wordt het alsmaar erger.

Denk dat het uit frustratie is dat hij zich nog niet kan uiten.



Hoort dit nu echt bij de leeftijd en is het een fase of is dit gewoon het temperament van onze zoon?



iemand tips om met zijn boze buien om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 11 augustus 2013 @ 23:16:

[...]



En toch vind ik dat een raar advies. Kind is zo gefrustreerd omdat het meer wil dan het kan, dat het echt de controle verliest, en dan reageer je als ouder door het te negeren.

Als mijn kinderen zo'n peuterontploffing hadden, probeerde ik ze toch wel te helpen er weer uit te komen. Niet door ze hun zin te geven, trouwens, en soms was het ook wel even afwachten tot er een moment kwam dat ze überhaupt geholpen wilden worden.Hier helpt over het algemeen 'helpen' niet echt totdat hij een beetje uitgeraasd is. Soms laat hij zich afleiden, maar meestal is het een kwestie van uitzingen.
Mevrouwdekees : ow oké! Dacht dat hij dan bewust ergens tegenaan liep dat zou ik wel apart vinden, maar zo in een driftbui onoplettend kan ik het me wel voorstellen.



Miffy : hier reageert ze niet als ze aan het gillen en huilen is. Ik kan dan met oplossingen aan komen, maar dat ziet of hoort ze dan ff niet. Pas als ze wat rustiger is gaat dat weer. Maar hier komt het alleen voor als ze iets echt niet mag en dat is niet zo vaak. Als ze geen extra koekje krijgt bv, maar dan is het na een halve minuut ook wel weer over.
Dat schreef ik ook, dat het best even kan duren voor een kind geholpen wil worden. En dat is best: boos zijn hoort bij het leven

Maar dan blijft je kind negeren en het zelf uit laten zoeken toch wel anders dan wat ik deed. Ik bleef bijvoorbeeld wel (met tussenpauzes) tegen ze praten, en ik hield ook goed in de gaten (en dat is geen negeren) wanneer het moment kwam dat ze wel getroost wilden worden.

Als je zelf als volwassene boos bent, en je partner zegt "zoek het zelf maar uit", stapt over je heen en negeert je verder volledig dan doet dat ook geen wonderen voor je humeur



Ik kwam ook niet zozeer met oplossingen aan, trouwens, maar beperkte het vooral tot ze helpen weer een beetje rustig te worden. En dat was dan een kwestie van goed timen: een woeste dreumes tegen zijn zin op schoot nemen is geen aanrader
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen dus sorry alvast als ik iemand herhaal.



De voorbeelden die je noemt hebben allemaal te maken met momenten waarop er iets anders moet gebeuren, een verandering zeg maar. Bereid je hem daar voldoende op voor? Misschien helpt het om al een paar keer aan te kondigen dat je zo gaat verschonen, uit bad, aankleden etc. Bij mijn zoontje helpt dat vaak wel. Hij wil soms ook niet verschoond worden en wordt dan heel boos, dan laat ik hem nog heel even lopen maar blijf wel zeggen dat ik 'm zo ga verschonen, bij de tweede poging gaat het dan meestal prima.

Het bad laat ik soms al leeglopen terwijl hij er nog in zit
Nansie heeft wel een goed punt: proberen te voorkomen dat het zo ver komt schiet nog een stuk meer op dan ingrijpen als het mis is. Bij de tweede was ik er een stuk beter in te voorkomen dat hij over de rooie ging door frustratie dan bij de oudste, terwijl de tweede een veel explosiever kind is. Bij hem werkte het om hem net wat meer zelf te laten doen.

Bad leeg laten lopen met kind er nog in is bij ons al jaren een vast onderdeel van de avondroutine

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven