debiliserende peutertelevisie

09-06-2008 14:09 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben soms zo verbaasd en geïrriteerd over de peuterprogramma's op de tv. Vooral op de publieke zenders verwacht je wel enige kwaliteit, maar er zitten zoveel debiele dingen tussen!

Het zandkasteel (http://www.schooltv.nl/oud/pagina.jsp?n=450265 )bijvoorbeeld. ENORM rolpatroonbevestigend (meisje weet alles beter, draait voortdurend met haar kont, draagt een heel kort rokje. Jongetje is wat sullig, speelt met auto's, beweegt als een lompe boer in wording) en ook een beetje vernederend vind ik. Mijn dochter is ruim anderhalf, dus aan de onderkant van de doelgroep lijkt me (het valt onder 'Peutertv' van NOS/Teleac), maar die praat en verstaat echt wel normalere taal dan die 'kinderen' hoor. Ze hebben op de website ook nog een hele uitleg hoe verantwoord het is (zie link), ongelofelijk.

Kabouter Plop is nog zo'n zwakzinnig geval. Ik kan er nog wel talloze bedenken!

Vinden jullie dit ook, of juist niet? Misschien kijk ik er wat te pedagogisch tegenaan (pabo gedaan), maar ik stoor me echt ontzettend aan sommige programma's. Het zandkasteel wordt hier dus niet meer gekeken..
Er zit een knop op die tv, én het is prachtig weer buiten. Waar maak je je druk om?
Ik zit buiten :D (lang leve de laptop)
zandkasteel vind ik persoonlijk ook echt verschrikkelijk. mijn hemel.

en alles van studio 100, kabouter plop, samson en gert (braak), piet piraat. maargoed kind kijkt er wel naar.

teletubbies en koekeloere zijn nog steeds favoriet
Dan KIJK je toch niet, zet hem uit, laat je kind niet kijken.

1,5 is toch jong om maar voor de tv te zetten. Lees een boek voor ofzo.

;-)

Serieus, mijn dreumes kijkt soms teletubbies, maar is bang voor de leeuw en de beer. ( ik ben de enge beer oid. )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
ik vind het niet zo "pedagogisch" dat je termen als "zwakzinnig en debiliserend" gebruikt.... zou ik niet verwachten van iemand met een pabo opleiding....

(ik ben het wel met je eens dat zandkasteel tenenkommend is, maar mijn dochter vind het leuk en leert rollenpatronen eerder in de echte wereld als van de televisie neem ik aan...)
Ik zou voor een kind van anderhalf ook inderdaad een veel hoger niveau willen.

National geografic ofzo.

Kom op zeg, het is PEUTERtv, dat hoort simpel te zijn......
668, the neighbour of the Beast
borodini schreef op 09 juni 2008 @ 14:12:

1,5 is toch jong om maar voor de tv te zetten. Lees een boek voor ofzo.

oooh, goed ideeee!

@Hangmat, het was ook niet als pedagogisch stukje bedoeld :)
Goed idee he.

Een mooi boek over smiley's enzo, dan kan jij ook gelijk de betekenis van deze ;-) smiley leren...
Maar die stond er eerst nog niet! :-P
Ik vind het debiel om een kind van anderhalf voor de TV te zetten.
.
Dan ben jij wel langzaam met typen, cursus boekje typen erbij dan maar ? :rofl:

X-D ik bedoelde het niet zo kattig dus. :)
elev schreef op 09 juni 2008 @ 14:09:

Ik ben soms zo verbaasd en geïrriteerd over de peuterprogramma's op de tv. Vooral op de publieke zenders verwacht je wel enige kwaliteit, maar er zitten zoveel debiele dingen tussen!

Het zandkasteel (http://www.schooltv.nl/oud/pagina.jsp?n=450265 )bijvoorbeeld. ENORM rolpatroonbevestigend (meisje weet alles beter, draait voortdurend met haar kont, draagt een heel kort rokje. Jongetje is wat sullig, speelt met auto's, beweegt als een lompe boer in wording) en ook een beetje vernederend vind ik. Mijn dochter is ruim anderhalf, dus aan de onderkant van de doelgroep lijkt me (het valt onder 'Peutertv' van NOS/Teleac), maar die praat en verstaat echt wel normalere taal dan die 'kinderen' hoor. Ze hebben op de website ook nog een hele uitleg hoe verantwoord het is (zie link), ongelofelijk.

Kabouter Plop is nog zo'n zwakzinnig geval. Ik kan er nog wel talloze bedenken!

Vinden jullie dit ook, of juist niet? Misschien kijk ik er wat te pedagogisch tegenaan (pabo gedaan), maar ik stoor me echt ontzettend aan sommige programma's. Het zandkasteel wordt hier dus niet meer gekeken..

Ik heb ook een pedagogische opleiding gedaan, maar vindt programma's als het zandkasteel juist heel erg pedagogisch verantwoord. Of die poppen nou irritant zijn of niet.

En trouwens, het hoeft JOU toch niet aan te spreken? Jij valt niet onder de doelgroep hoor (hoewel ;-)) het is tenslotte peutertv.

Het pedagogisch verantwoorde zit hem in de thema's die behandeld worden en de manier waarop daar mee om wordt gegaan. (delen, jaloezie, verdriet, etc)

Wat is er vernederend aan het zandkasteel? @-(

Als je het zandkasteel al vernederend vindt, dan ben je wel een heel gevoelig typetje hoor.

En nog gefeliciteerd dat jouw dochter goed praat.

En kabouter Plop dan. Jij noemt hem zwakzinnig....

Wat had je dan verwacht van een kabouter?

Ik vind hem nog best intelligent voor iemand die NIET BESTAAT!!

Het gaat hier om fantasie, lieverd ;-]
Tsja peuter tv hoort juist simpel te zijn lijkt me.....

Hier verdwijnt het zandkasteel overigens wel binnekort van het lijstje opties. Wat ik er irritant aan vind is dat die kinderen om alle zeuren en jengelen en dan van 'koning koos' hun zin krijgen. Dat vind ik nou echt niet handig.

Ze begint het nu te begrijpen dus dat stoppen we maar even.

Verder vindt ik juist de meeste programmas van studio 100 erg grappig. Lekker onnozel en naief.

En dat mag best.
@ B, dat zag ik daarna ook. En ik maar denken dat ik met die twee wijsvingers snel kon typen!

@ M, Blijkbaar ben ik niet de enige die dat wel eens doet, want er zijn nogal wat programma's voor peuters, ook hele jonge.. Keken jullie vroeger nooit naar tiktak dan? En waar laat jij je kind (als je die hebt natuurlijk) tijdens het koken? :-D
bv deze week; koning koos heeft sasa beloofd te gaan knutslen als ze klaar zijn met tanden poetsen. Toto begint echter te zeuren dat hij ook zelf wil poetsen.

Knutselen van de baan en toto mag poetsen....

Ik ben meer van; bij zeuren krijg je per definitie niet je zin. (of dat waar om gezeurd wordt nu redelijk is of niet) En als ik iets beloof dan gebeurd het ook....
Dat ze hun zin krijgen na jengelen was mij ook opgevallen! Daarna kwam Zandkasteel definitief niet meer aan.

En Elyane, ik bedoel eigenlijk meer dat het 'publiek' debiel aangesproken wordt. En veel fantasie vind ik niet zitten in kabouter plop.
En Elyane, wat vind je dan verantwoord aan het rolpatroonbevestigende gedrag in het zandkasteel?
Ik vind het zandkasteel prima hoor, al die belgische programma's zoals Plop en Piet Piraat, die sla ik liever over ja. Maar als een meisje nou ook al geen rokje meer aan mag omdat dat rolbevestigend is, mijn hemel. Waar moet het dan over gaan?? Over een homovader met een rokje aan en een dom peutermeisje met een broek en haar jongere broertje die alles beter weet en je de oren van het hoofd kletst? Meisjes hebben nou eenmaal vaak rokjes aan etc..

Het is even wennen die peuter tv, maar ach, als het ze even koest houdt vind ik het best.
Met anderhalf jaar al voor de tv? Da's wel erg vroeg. :)
Beste Elev,

Ik vind je reactie ook nogal overtrokken hoor. Sluit me aan bij Elyane en Citronella in dit geval.

Overigens ben ik verbaasd over de "geschokte" reacties over het tv kijken van een anderhalf-jarige.

Kom op zeg, een kind van anderhalf mag toch zeker wel een half uurtje tv kijken. Houd ie niks aan over hoor. Sterker nog, daar kunnen ze nog wel eens wat van leren (qua taal etc). Het gaat erom dat dit niet een groot deel van de dag beslaat. Want inderdaad kinderen kunnen beter zelf lekker spelen, dan de hele dag voor de tv hangen. Maar even tv kijken is mijn inziens niks mis mee.
De OP is misschien wel erg negatief. Ja, ik vind het zandkasteel echt heel stom, maar ik was vooral gewoon benieuwd naar andere meningen over dit en andere peuterprogramma's..

En Citronella, het hoeft niet direct het tegenovergestelde te zijn, maar iets neutraler mag ook wel. Waarom is het bijvoorbeeld altijd het meisje dat staat te giechelen?
Wat ik wel een beetje een fout rolbevestigend iets vind, is dat er een kaboutermeisje bij Plop is waar iedereen verliefd op is en zij heet Smal, en daarmee aangevend dat smalle (dunne, slanke) meisjes leuker zijn dan Kwebbel (want dik & praat te veel). Maar ik denk dat mijn zoon nog te klein is om dat echt te snappen. X-D
Stressed is just desserts spelled backwards
Grappig, ik heb hier een tijd terug (misschien een jaar?) geleden een topic over geopend. Het heette 'waar kijkt je kind naar?' of iets in die trant.. Ik kwam ermee omdat ik me zo ergerde aan het rolpatroon in Kabouter Plop: Kwebbel is dik en lelijke en kletst teveel (voruwen die praten = niet goed) dus alle kabouters zijn verliefd op Smal, die dun is en mooi wil zijn en haar waffel houdt ;-)

Het werd een heel grappig topic (Cést le ton...) waarin allerlei voorbeelden naar voren kwamen. En, het Zandkasteel kwam toen juist heel positief uit de bus, want geen standaard hoeksteen-van-de-samenleving-gezin met alleen een vader en een blank en donkerder kind enz.

Misschien is het nog terug te vinden in de krochten van t forum :)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Overigens denk ik niet dat je onder de invloed van de media, ideeen in de samenleving etc uit kunt komen. En het zou m.i. slecht kunnen zijn om je kind dan maar volledig af te schermen. Want, daar ligt juist een mooie taak voor de ouder: je kind daar in begeleiden en het laten zien dat er ook andere meningen en manieren zijn en het daarin zijn/haar weg (niet perse de jouwe uiteindelijk) laten vinden..
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven