Noord Cyprus

25-01-2013 23:01 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met een vakantie naar Noord Cyprus?

Het Turkse gedeelte.

Over het Griekse Zuid Cyprus lees je aardig veel maar het Noorden lijkt allemaal een stuk minder toeristisch.

Na mijn topic over 600 euro voor Europa zijn we ook nog even verder gaan kijken en kwamen toen een hele mooie aanbieding tegen naar Noord Cyprus met Corendon.

Nu las ik iets over een tussenstop in Turkije omdat Noord Cyprus (Ercan) niet op de borden van schiphol mag staan. Wat houdt dat in? Is het dan wel veilig/goed om naar Noord Cyprus te gaan?

Het is van Corendon wat mij wel betrouwbaar in de oren klinkt maar ik heb er te weinig verstand van.

Het lijkt in elk geval erg mooi en de combinatie van zon/zee/strand en geschiedenis/cultuur lijkt mij wel erg aantrekkelijk in Cyprus.

Iets totaal anders dan een rondreis door Europa maar vast niet minder leuk en zo orienteren we nog even door.
Ik zou echt naar het Griekse gedeelte gaan als je naar Cyprus wilt. Het Turkse gedeelte sprak mij totaal niet aan. Het opdringerige en toeristische wat mij in Turkije tegenstond kwam ik daar ook tegen. Wij waren maar 1 dag in het Turkse deel maar dat was meer dan genoeg.

Het Griekse gedeelte vond ik echt schitterend. Lekker strand, mooie plaats en veel ontzettend mooie excursies die je kunt doen. Ik zou zo weer terug gaan, heb echt zo genoten van die vakantie. Ook de sfeer vond ik veel fijner. Het is wel toeristisch, maar veel minder opdringerigheid, veel gemoedelijker.
Noord Cyprus is bezet door de turken. Dat is een nogal naar verhaal. Bottom-line is dat de VN daar dit jaar al 50 jaar zit om de boel een beetje rustig te houden.

Geen omgeving voor een fijne vakantie lijkt mij.
Wat mniekske zegt!
Ok.

Op internet lees ik dingen dat Noord Cyprus mooier is dan Zuid maar goed heb geen ervaring dus heb geen idee en is ook altijd persoonlijk natuurlijk.

Hoop hier nog wat ervaringen van mensen die ook daadwerkelijk echt op vakantie zijn geweest in Noord Cyprus.

Zuid Cyprus is meteen een stuk duurder en dat zal vast ook een reden hebben, haha...maar goed voor ons budget dan niet meer te doen.
Mijn ouders zijn in Noord geweest, ik in Zuid. Het zijn echt twee verschillende vakanties. Beide mooi. Restaurantjes waren minder waar zij zaten, weet niet meer hoe dat heette.
Wij zijn afgelopen zomer naar Cyprus gegaan, auto gehuurd vanaf het vliegveld (zuidelijk deel) en hele vakantie over het eiland gereden. We zijn in Nicosia (volgens de Turken Lefkosia) geweest en daar ook de grens overgestoken naar het noordelijk deel. Vond daar de mensen niet opvallend anders. Een andere dag zijn we met de auto aan de rechterkant van het eiland, bij Famagusta, overgestoken naar het noordelijk deel omdat we Salamis wilden zien (prachtige opgravingen, echt een aanrader als je ervan houdt). Je ziet meteen dat je in een armer deel terecht komt, de huizen zijn minder goed onderhouden en de wegen zijn slechter. Wederom vond ik de mensen niet minder vriendelijk. In het noordelijk deel zijn wat minder dingen te zien / bezoeken dan in het zuidelijk deel. Wij waren er in juni, vlucht - appartementje - huurauto voor geloof ik iets van 800 euro voor twee personen. Vond ik ook erg budgetvriendelijk.

Als EU-ingezetene mag je gewoon de grens over, geen probleem. Als Griek of Turk echter wordt het een lastiger verhaal. De enige vliegtuigen die in Noord Cyprus landen, komen uit Turkije. Turkije is nml. ook het enige land dat Noord Cyprus erkent.
Ik ben in het Griekse deel geweest, fantastisch!

1 dagje naar Noord Cyprus geweest, wat een gedoe zeg. Heel, heel veel militairen, veel bureaucratie. Oud, onderontwikkeld.

In het Griekse deel overal foto;'s van omgekomen burgers door de Turken, heb gewoon staan janken daar (was ook wel zwanger )

Het greep me enorm naar de keel.

Ik zou het nooit doen, vakantie in het Turkse deel. En je moet ook geen Grieks stempel in je paspoort hebben staan...
Bedankt!

Dat klinkt al beter en positiever.

Wij zouden dan bij Famagusta/Salamis in de buurt zitten.

Een paar dagen op het strand/aan het zwembad en 1 of 2 dagen stad of excursie is voor 8 dagen ook al prima.
Afgelopen zomer ben ik ook naar Noord Cyprus gegaan, idd ja met Corendon. Ik vond het een leuk en mooi land, de mensen zijn echt wel aardig, met name de Cyprioten zelf. Natuurlijk zit je op de toeristische plekjes met een bepaalde "opdringerigheid" maar ik heb dat helemaal niet als storend ervaren.

Er zijn prachtige stranden (waar de zeeschildpadden aktief worden beschermd en waar je zelfs mag meehelpen ze s'nachts uit te zetten), je kunt er geweldig paardrijden, fietsen en de natuur is in het voorjaar prachtig groen. In de zomer is het heel warm en dan is het een beetje kaal en droog.

Als je een auto huurt kun je ook naar het Griekse deel, maar dan moet je even uitzoeken hoe dat zit met verzekering en dergelijke.

Veel militairen, tja: er zijn veel militaire bases maar ik heb geen enkele militair in het echt ontmoet, zeg maar. Onderontwikkeld? Neuh, maar het is geen Nederland.

Dat je een tussenstop hebt in Turkije is omdat er daar getankt wordt en de crew wordt gewisseld.
@Roodpaars: Dankjewel. Dat klinkt helemaal prima dan.

Die stop is volgens mij ook iets administratiefs maar goed heb inmiddels veel gezocht en lijkt allemaal te kloppen.

Welk hotel zaten jullie?
@Isabon: Mijn berichtje kwam wel beetje stom na die van jou zie ik nu. Cross Post.
Wij zijn vorig jaar met Corendon naar Noord Cyprus geweest

1 ding: Benauwend heet!

Douchen, meteen weer drijfnat van het zweet

Dus niet droog heet zoals in Turkije, maar vies heet.

Verder , de mensen zijn niet heel vriendelijk. ( over het algemeen natuurlijk)

Hele onaardige obers tegengekomen ( niet gewend aan toerisme dus)

Natuur: Prachtig !

Als je gaat, het Karpas schiereiland niet overslaan met Turtle Beach

WOUW! echt een eye opener. Prachtig

Salamis is idd ook leuk

Stranden: niet geweldig, zee is ook veel te warm dus je koelt niet echt af.

Eten: Mezes, mezes mezes. en een bepaald kruid ( kom even niet opde naam) gooien ze daar overal maar dan ook echt overal doorheen

Verder een leuke vakantie gehad. Maar ik zou er denk ik niet snel weer heen gaan
@Friezin: Dankjewel.

Je leest dat het een droge warmte zou moeten zijn maar zo voelde dat dus niet echt aan?

Goed om te weten.

Afkoelen moeten we dan maar in het zwembad. Een warme zee is wel erg fijn om heel lang in rond te dobberen.

Is het een rustige zee of veel golven?
quote:Adeline schreef op 26 januari 2013 @ 11:05:

@Roodpaars: Dankjewel. Dat klinkt helemaal prima dan.

Die stop is volgens mij ook iets administratiefs maar goed heb inmiddels veel gezocht en lijkt allemaal te kloppen.

Welk hotel zaten jullie?Adeline, het was hier: Kyrenia.

Ik vond het trouwens niet echt een vochtige warmte, maar kan er ook wel goed tegen.

En wat eten betreft, er is genoeg te krijgen buiten mezes, van Indiaas tot pizza's. Die mezes vind ik trouwens erg lekker want bij zulke temperaturen heb ik meestal niet zoveel honger: had vaak genoeg aan mezes of 1 of 2 voorgerechtjes. Mocht je wat restauranttips willen in Kyrenia laat het dan maar weten.

De zee is niet zo wild hoor, beetje Noordzee maar dan helder en blauw.
Mooi!

Is er te snorkelen daar?

Wij gaan trouwens waarschijnlijk naar Famagusta dus dat is nog wel weer een stukje van Kyrenia weg.

Fijn dat de zee niet wild is, met een meisje van 7 jaar is dat wel prettig.

Iedereen ervaart de warmte misschien ook weer anders en wij zijn er nu op voorbereid dus dan stel je je er ook alweer op in.
quote:Adeline schreef op 27 januari 2013 @ 11:27:

Mooi!

Is er te snorkelen daar?

Wij gaan trouwens waarschijnlijk naar Famagusta dus dat is nog wel weer een stukje van Kyrenia weg.

Fijn dat de zee niet wild is, met een meisje van 7 jaar is dat wel prettig.

Iedereen ervaart de warmte misschien ook weer anders en wij zijn er nu op voorbereid dus dan stel je je er ook alweer op in.Ja hoor, snorkelen is mooi daar, en er zijn ook veel duikscholen. En Famagusta is een prachtige stad, hier nog een link, maar wellicht had je die zelf ook al gevonden.

Famagusta.
Dankjewel!

We hebben gisteravond geboekt.

Heel veel zin in.

Het is alleen nog erg ver weg, haha.
Haha, voor mij ook hoor, maar ik wens je vast veel plezier!
Oud topic van mijzelf omhoog halen!

Vannacht vertrek ik richting Cyprus (Turkse deel).

Zijn er nog mensen met leuke tips wat ik echt moet doen of zien?

We zitten op ongeveer 15 minuten van Famagusta af.
Hoi Adeline,

Ik heb deze reis nu ook op het oog. Hoe is het je uiteindelijk bevallen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven