Ivf en acupunctuur, wie heeft ervaring?

31-05-2008 13:59 13 berichten
Volgende maand zullen wij aan onze 1e ivf poging beginnen. Al lezende kwam ik de combinatie van ivf en acupunctuur tegen om de ivf poging meer kans van slagen te geven.

Wie heeft er ervaring met acupunctuur tijdens een ivf behandeling? Hoe gaat het in z'n werk en aan hoeveel behandelingen moet ik denken?

Al jullie ervaringen zijn welkom, positief en negatief!
Alle reacties Link kopieren
Ha Jusa,

Dat ik hier niet eerder aan heb gedacht voor jou. Ik ken een (ex)collega die bij de acupuncturist.nl in Utrecht onder behandeling is geweest als ondersteuning voor bij IVF en die was bij poging één zwanger. Ik wilde zelf ook gaan als ik zou stoppen met de Clomid.

Alle beetjes helpen?!
Hoi, allereerst heel veel succes met je ivf poging...

Wij hebben er vier gehad en ik heb ook acupunctuur geprobeerd en chinese kruiden(thee) maar t heeft naar mijn idee niet geholpen. Ik werd de derde keer zwanger (nu een dochter v vijf mnd) maar de keer ervoor ondanks de acup niet... Wat ik vooral belangrijk vond was dat ik alles geprobeerd had voor mijn gevoel dus vandaar dat ik t geprobeerd heb. Als je er goed bij voelt, gewoon doen.
Dank je!

Dat is inderdaad ook mijn idee.

Baadt het niet, schaadt het ook niet en die paar extra prikken kunnen we er ook nog wel bij hebben.

Kan je me vertellen hoe zo'n behandeling in zijn werk ging?
Hoi Jusa, ik ben bij een acupunctuur arts geweest hier in t dorp... Zij voelde mijn pols en had t erover dat mijn energiepeil te laag was (helemaal geen last van) en dat er daarom geen energie over bleef voor een vruchtje om in te nestelen (later bleek dat er gewoon geen bevruchting tot stand kwam en icsi de oplossing was... vandaar ook mijn scepsis). Zij ging mij prikken oa in polsen, enkels, buik, soms rug, benen of knieen. Ik moest er elke week 1x heen en kreeg ook chinese kruidenthee (heel ranzig!) om mijn energiepeil en de doorbloeding naar mijn nieren te verbteren (ze zei dat mijn nierenergie te laag was ofzo en dat had veel met vruchtbaarheid te maken). Ze heeft mijn man ook 1x behandeld, daar stond ze op.

Later zei ze dat ze me niet kon helpen en dat ik naar een echte chinese moest gaan die kruidenarts was en acupuncturist. Ben ik ook nog geweest (je wilt idd toch alles geprobeerd hebben) en die gaf me eigenlijk alleen elke keer nieuwe (zelfgemaakte) kruiden mee en had ong wel t zelfde verhaal. Zij zei de laatste keer dat ik weinig kans maakte (ik zat toen in een beh) omdat er nog weinig verbtering was (ze wilde ook dat ik de icsi uitstelde maar dat heb ik niet gedaan, ik had er zo naar toe geleefd) maar op t moment dat ze dat zei, bleek ik achteraf al zwanger te zijn (weer sceptisch, ben toen ook niet meer terug gegaan...) ondanks dat ze aan de tel zei dat ze ook de verder ontwikkeling dan weer kon beinvloeden maar naar mijn idee zat t toen gewoon goed en dat was ook zo (gezonde dochter gekregen!). De thee moest ik geloof ik twee keer per dag drinken, wel vies maar erg belastend is dat natuurlijk niet vergeleken met wat we al ondergaan hebben.....
Die chinese kruidenarts heeft me trouwens na de tp nog wel acupunc gegeven ter bevordering v d innesteling (maar gaf me dus weinig kans)... Of dat nou geholpen heeft.... Je zult t nooit weten he.... Als je meer vragen hebt, laat t me maar weten. Ik schrijf zelf op t in de medische molen topic, daar ben je ook v harte welkom. Er zijn meer meiden daar met ivf bezig
het is volkomen onbewezen en er is nooit een onderzoek gedaan volgens de geldende wetenschappelijke normen (dubbelblind, placebogecontroleerd) waaruit blijkt dat acupunctuur voor wat dan ook werkzaam zou zijn.

de theorie erachter is medisch ook volslagen onhoudbaar.

er zijn échte'dokters die ook acupuncturist zijn, die liegen of die willen het geloven, en er zijn mensen die genezing melden na acupunctuur (spaar me de verhalen, ik geloof het grif) maar dat is altijd suggestie, regression to the mean of spontane genezing.

Baadt het niet, dan schaadt het niet, maar pas op met kruiden. Kruiden zijn niet per se onschuldig! overleg altijd met een echte arts.en vraag om een goede ingredientenlijst van het mengsel, dat is wettelijk verplicht om bij te sluiten.
Ik doe zelf geen IVF behandeling, maar heb ovulatie inductie en loop bij het IVF centrum in Amsterdam. Ben ook begonnen met accupunctuur. Ben nu een keer of 5 geweest, en ik weet niet of dit het is, maar ik word er wel heel rustig van merk ik. Ik was behoorlijk gestresst door al dat heen en weer gerace naar het ziekenhuis en de medicijnen, maar het gaat een stuk beter. Dus daar ben ik al heel blij om. En of ik er uiteindelijk zwanger door raak, geen idee.

Mijn moeder heeft het jaren geleden ook gehad. Heeft heel lang in de mm gezeten om zwanger te raken van mijn zusje. Accupunctuur gehad, en een paar maanden later was ze zwanger. Misschien toeval natuurlijk, maar misschien heeft het wel gewerkt voor haar. You never know.
Laat in ieder geval aan je IVF arts weten wat er nog naast doen, dan kan hij/zij daar rekening mee houden. Bijvoorbeeld met het gebruik van bepaalde kruiden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Na 9 mislukte IUI pogingen werd ik op de wachtlijst gezet voor IVF. De verpleegkundige in het UMC gaf als advies om de IVF behandeling in combinatie met acupunctuur te doen. Ik heb 1 behandeling gehad vlak voor de embryo terugplaatsing en 1 vlak erna maar na anderhalve week werd ik alweer ongesteld. Anderhalve maand later deden we de tweede IVF poging (zonder acupuntuur) en inmiddels ben ik bijna 15 weken zwanger. Het kan zijn dat mijn baarmoeder door de acupuntuur "tot rust" is gebracht, ik weet het niet. Baat het niet, dan schaadt het niet was mijn gedachte. Succes !

Op deze internetpagina kun je veel info vinden KLIK
Geen eigen ervaring maar wel die van een vriendin. Zij is ook bezig met ivf (icsi eigenlijk) en sinds een tijdje ook met acupunctuur. Of het nou een placebo-effect is of niet, sinds ze daarmee bezig is valt het haar behandelend gynaecoloog op dat haar baarmoeder veel ontspannener is dan voordien. Zelf zegt ze dat ze er in ieder geval wat rust door krijgt, het is tenslotte een emotionele en hectische tijd dus elk uurtje ontspanning en rust is mooi meegenomen toch?

En ach, of het autosuggestie, placebo, of wat dan ook is, dat boeit eigenlijk helemaal niet! Succes met je pogingen iig!
rosiero, dat is niet waar, bijv bij stuitligging is het aantal draaiingen na een accupunctuur sessie hoger dan het spontaan aantal draaiingen. Ik ben bij mijn eerste zwangerschap 9 maanden kotsmisselijk geweest, elke dag overgeven en hondsberoerd. Toen fysiotherapie geprobeerd en naar een psycholoog geweest (lichamelijk en geestelijk de boel aan pakken) werkte niet. Bij de tweede begon ik weer over te geven, aantal keer per dag, na een accupunctuur sessie was dit over, dezelfde dag nog. Als het echt inbeelding was geweest, of suggestie, dan had de fysio of de psycholoog me de eerste keer ook moeten kunnen helpen. Dus ik geloof er echt in, absoluut, ze voelde aan mijn pols ook dingen die ze niet kon weten. (en dan niet algemene dingen als ben je moe, ja natuurlijk, elke zwangere met een klein kind thuis is moe, maar specifieke dingen). Ik zou wel oppassen met kruiden, daar ben ik dan weer een stuk banger voor, zeker in combinatie met zwanger worden. Ik zou het zeker proberen, je weet nooit.
Nou, ik heb een afspraak bij een acupuncturist over 2 weken voor een intake.

Door meningen ben ik wel zelf tot de conclusie gekomen dat ik geen chinese kruiden of iets dergelijks wil. Ik heb dus ook een acupuncturist uitgezocht die hier niet mee werkt.

Ik hoop dat de acupunctuur naast een geslaagde ivf poging ook een stukje ontspanning zal brengen.

Bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven