Geld & Recht alle pijlers

uitkeringsfraude melden?

18-08-2013 23:04 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, even een vraag naar jullie mening.....



Zouden jullie fraude melden als je wist dat iemand onterecht een uitkering ontvangt?



Het gaat niet om familie of een kennis/vriendin.

Het is een jong persoon zonder kinderen...



Ik hoor het graag, alvast bedankt.



P.s: en blijven je gegevens als melder echt anoniem?
quote:watermanneke schreef op 19 augustus 2013 @ 19:47:

[...]





Ik zou nog graag automatisering willen noemen.

Dat denk ik niet. Automatisering zou productiviteitsverhogend moeten werken (behalve bij de overheid ). Off-shoring van automatisering is wel een bedreiging voor de welvaart in ons land; er verdienen slechts eigenaren en aandeelhouders aan en er worden hier geen banen mee gecreëerd.



In theorie verhoogt globalisering de wereldwijde productiviteit (totdat je 3 werkdagen met de helpdesk in India aan de lijn hebt gezeten ), maar het dwingt mensen vooral om dáár op de wereld te gaan wonen, waar ze op dat moment in hun levensonderhoud kunnen voorzien met het salaris dat ze op dat moment met hun capaciteiten kunnen verdienen.



Ben je niet heel erg intelligent, poductief en/of flexibel, dan zul je steeds meer tot armoede gedoemd zijn. De rest zal een bestaan als nomade moeten gaan omhelzen om een zekere welvaart te kunnen handhaven.
quote:shahla schreef op 19 augustus 2013 @ 19:48:

[...]



Weten we dat? Dat het verschil op eenzelfde bedrag uit zou komen of nemen we dat nu even gemakshalve aan?



Wat mij irriteert, is niet eens zozeer dat de kleine fraudeur aangepakt wordt maar dat het vooral alleen die groep is die verklikt wordt en aangepakt en de rest blijft buiten schot.

Dat doet de burger niet alleen. Ik heb van de overheid ook de indruk dat ze liever op de 'kleinen' jagen. Wat je o.a. al aanvoert, het is makkelijker. Maar juist die groep lijken mij lang niet altijd de grote graaiers. Toch meer de mensen die proberen rond te komen.

Maar goed, dat is mijn indruk. En dat je kennelijk ook niet mag aanvoeren dat die andere groep er is. Ssst. Niet over hebben, hoor.

Hoeft niemand het mee eens te zijn verder of deels mee eens, is ook goed. In elk geval kom jij met een tegen verhaal waar je over na kunt denken. Dat discussieert al een heel stuk prettiger.



Nou ja, een AH-directie die voor een paar miljard fraudeert, of de diverse ik-was-mijn-handen-in-onschuld-woningstichtingvoorzitters met hun "mislukte"projectjes? Dat zijn een hoop bijstandsuitkeringen. En er zijn er ook veel van, die rond moeten zien te komen.



Maar ik stelde het maar even gemakshalve, ik heb geen enkele onderbouwende bron.
quote:Amand schreef op 19 augustus 2013 @ 19:56:

[...]



Dat denk ik niet. Automatisering zou productiviteitsverhogend moeten werken (behalve bij de overheid ). Off-shoring van automatisering is wel een bedreiging voor de welvaart in ons land; er verdienen slechts eigenaren en aandeelhouders aan en er worden hier geen banen mee gecreëerd.



In theorie verhoogt globalisering de wereldwijde productiviteit (totdat je 3 werkdagen met de helpdesk in India aan de lijn hebt gezeten ), maar het dwingt mensen vooral om dáár op de wereld te gaan wonen, waar ze op dat moment in hun levensonderhoud kunnen voorzien met het salaris dat ze op dat moment met hun capaciteiten kunnen verdienen.



Ben je niet heel erg intelligent, poductief en/of flexibel, dan zul je steeds meer tot armoede gedoemd zijn. De rest zal een bestaan als nomade moeten gaan omhelzen om een zekere welvaart te kunnen handhaven.Interessante theorie.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel zich zouden moeten realiseren dat je morgen die zelfde uitkeringsfraudeur kan zijn. Iedereen kan morgen ineens zijn baan kwijt zijn, en dan zit je met je koophuis en hypotheek, je ziet die baan nog niet zo snel komen en ziet de dreiging van gedwongen verkoop van je huis al voor je en als je dat nog kunt voorkomen met dat zwarte baantje erbij zullen veel daar toe overgaan. Waar je je nu tegen afzet is iets waar je straks misschien ook wel toe overgaat als het water je aan de lippen staat.



Ik heb geen koophuis en geen kleine kinderen meer in huis maar weet zeker dat je pas weet waartoe je in staat blijkt te zijn als je in zelfde situatie zou staan,



en ik zie het ook zeker niet als verrijking maar voor veel eerder uit nood omdat ze niet meer rondkomen.



En dan zie ik inderdaad nog veel echte verrijking waar wel eens naar gekeken mag worden.



Maar het is met het risico dat je loopt en de grote kans om betrapt of verraden te worden echt niet iets waar je denk ik graag toe overgaat het is heel vaak geen uitweg meer zien.



Die verrijking en gemakzucht bij de uitkerkingtrekker zag je inderdaad zo'n 30 jaar terug vaker
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt voor alle reacties.



Mijn mening baseer ik alleen op hetgene wat de persoon zelf tegen mij heeft gezegd. Hij zei zelf dat het fraude was.

Ik vind het ook belachelijk dat hij dit zo rond heeft verteld. ( hij praat nogal graag )

Het was een soort van collega, ik heb een andere werkgever ( er zitten meerdere bedrijven in hetzelfde gebouw)



Hij kreeg inderdaad geen toestemming om van de randstad naar een woonplaats te verhuizen waar geen werk is.

Ik weet wel dat hij nu inderdaad verhuisd is, maar wel nog hier op zijn vorige adres ( in de randstad) staat ingeschreven.

Hij heeft dus wel een sollicitatie plicht, maar is niet van plan om echt te gaan werken, daarvoor woont hij nu dus te ver.

Nogmaals, dit heeft hij mij gewoon verteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 19 augustus 2013 @ 19:41:

[...]



Globalisering is de primaire oorzaak van werkeloosheid...enquote:Amand schreef op 19 augustus 2013 @ 19:56:

[...]



Automatisering zou productiviteitsverhogend moeten werken...

Ik denk dat automatisering de productie wel verhoogt, maar dat dit niet bevorderend werkt voor de werkgelegenheid. Het is vaak goedkoper en minder risicovol om een machine het werk te laten doen dan een mens.



Ik denk dat jij verwacht dat met een hogere productie ook de vraag naar arbeiders groter wordt. Ik denk dat automatisering veel meer ingezet wordt voor winstoptimalisatie en het vergroten van de stabiliteit. Er zijn bv. niet meer transporteurs nodig als vervoermiddelen effectiever worden, kranen een steeds grotere last kunnen verplaatsen, robots in magazijnen orders plaatsen en picken en de administratie middels een standaardprotocol door een server afgehandeld wordt.
Leven en beleven
Alle reacties Link kopieren
quote:juracarboon schreef op 19 augustus 2013 @ 20:22:

[...]

Maar weet je al wat je gaat doen of wil je dat voor je houden?
Leven en beleven
Het probleem is ook groot. Dan ontkent niemand want elke dag komen er weer bedrijven die ontslagen aankondigen. Maar dat is het puntje van de ijsberg, wat mij meet verbijsterd is dus het aantal echtscheidingen, vaak al na 1-2 jaar want er zit iemand een scheet dwars dús maar scheiden... en daar gaat potdomme een hoop geld in zitten, die moeders die een uitkering moeten, weer een huis in beslag nemen, waarom zo snel al scheiden? Er hoeft maar een haartje in een nek verkeerd te zitten en het is, liefst met een paar kinders, hóppa uit elkaar. lekker makkelijk omdat je dan dus deels op de belastingbetaler kunt gaan leunen. Dat was er vroeger niet en toen leefde iedereen ook door. Waarom zou iedereen nu gepamperd en gelaafd worden zonder enige inzet hunnerzijds en waarom mag dan blijkbaar ook nog eens gefraudeerd worden?

Man en ik zijn nogal arm begonnen samen, zonder één cent schuld ons een beetje opgewerkt en vooral in de zorgtijden niet de brui hebben gegeven aan ellende. Die ellende kregen we later in een totaal andere vorm (mantelzorg, 8 jaar 24/7 lang voor 3 ouders wat ik in mijn uppie mocht doen en daar bewust mijn goede baan voor opgezegd heb, zónder uitkering overigens) meer dan dubbel terug en hoewel dat nogal behoorlijk aan onze relatie knaagde hebben we het sámen volgehouden en deze week vieren we met liefde ons 27-ste huwelijksjaar. Dus een beetje shit is geen reden meteen te scheiden op kosten van uiteindelijk anderen maar een beetje ruggengraat is iets wat blijkbaar amper meer bestaat tegenwoordig. Zo zie ik het maar ik heb dan ook ruggengraat (laat stáán man )



Maar echt, men leeft te makkelijk tegenwoordig en kan geen tegenslag meer hebben/dulden en daar ligt ook een probleem.

Daarom zal ik dus altijd bewezen fraude met uitkeringen gewoon melden. Immers: tegenslag geeft je nog niet het recht vals te spelen en te"stelen" van anderen, in welke hoedanigheid ook. Punt
Zeau. Hoppa.
Alle reacties Link kopieren
@ watermanneke: om eerlijk te zijn maakt het mij niet zoveel uit, heb er ook niet serieus over nagedacht om dit te melden. Ik opende het topic eigenlijk omdat ik benieuwd was hoe andere hier over zouden denken in het algemeen.

Maar omdat er over door werd gevraagd, lijkt het nu of ik mij hier heel erg over druk maak. Dat is absoluut niet waar.

Maar ik denk dat als het inderdaad fraude is, het vanzelf wel uitkomt omdat hij hier erg mee te koop loopt.



Maar omdat er ook reacties zijn geweest die schreven dat ze het wel zouden melden, is dit wel iets om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig wordt er veel meer gelet of je wel op een adres woont als je een uitkering hebt. En tel daarbij nog op dat hij er zo trots op is en lekker verkondigd en dat je zoals je hier ziet de verrader hebt die niet slaapt.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:doddie schreef op 19 augustus 2013 @ 20:16:

Ik denk dat veel zich zouden moeten realiseren dat je morgen die zelfde uitkeringsfraudeur kan zijn. Iedereen kan morgen ineens zijn baan kwijt zijn, en dan zit je met je koophuis en hypotheek, je ziet die baan nog niet zo snel komen en ziet de dreiging van gedwongen verkoop van je huis al voor je en als je dat nog kunt voorkomen met dat zwarte baantje erbij zullen veel daar toe overgaan. Waar je je nu tegen afzet is iets waar je straks misschien ook wel toe overgaat als het water je aan de lippen staat.Frauderen is een keuze. Een keuze die ik in ieder geval niet zal maken. Ik werd door een reorganisatie boventallig bij het bedrijf waar ik al bijna twintig jaar werkte en heb nu een ww-uitkering. Als deze afloopt en ik nog geen andere baan heb gevonden heb ik geen recht op bijstand omdat ik een koophuis heb. Dat wordt niet makkelijk. Maar dat is voor mij nog geen reden om dan maar te gaan frauderen. Ik ben namelijk geen dief, en dat wil ik graag zo houden. Ik probeer nu alvast te anticiperen op de toekomst; ik heb stage gelopen om het gat in mijn cv maar zo klein mogelijk te houden, heb alle vaste lasten onder de loep genomen om maar zoveel mogelijk te besparen op verzekeringen, tv, telefoon etc., en ik heb mijn hypotheek afgelost zodat die molensteen niet meer om mijn nek hangt. Maar frauderen? Nee, dank je, ik houd me graag verre van criminaliteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 19 augustus 2013 @ 21:16:

[...]

heb nu een ww-uitkering

en ik heb mijn hypotheek afgelost zodat die molensteen niet meer om mijn nek hangt. .Je hebt van je ww-uitkering je hypotheek afgelost? Of heb je een flinke afkoopsom o.i.d. meegekregen en daarmee afgelost? Anders vind ik het wel erg knap hoor!
Ik heb mijn vrijgekomen levensloopregeling plus spaargeld gebruikt om af te lossen. Mijn ontslagvergoeding heb ik vastgezet om mijn pensioengat op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet dat iedereen tot fraude zal over gaan maar dat veel toch minder sterk en moreel verantwoord zouden blijven als ze nu denken.



Het valt me nu al op dat men snel de splinter in andermans ogen )de uitkeringtrekker) ziet maar niet de balk in eigen ogen, want dat je zelf je werkster en schilder zwart betaald is dan toch anders en dat je zelf creatief boekhoud als de belastingformulieren moeten worden ingevuld dat wordt weggewuift.



Als je zelf het helemaal goed doet kun je van andere wat zeggen maar wat heb je zelf te verbeteren? en als ik dan zie hoe trotter het doet denk ik, dan kan en mag je wat zeggen over die ander.



Ik zelf kan ook nog die ander recht in de ogen kijken maar ik weet niet wat ik zou doen als het water mij aan de lippen staat en wie weet waar ik dan toe in staat blijk.



Ik zal er dus nooit zo snel over oordelen, ben ook altijd bang en durf het niet maar die angst heeft me inderdaad minder ver gebracht dan die gene die het gewoon deden en hele bedrijven voerde met hun uitkering erbij. En die daardoor goedkoper waren dan jij en onder je prijs gingen zitten waardoor ze je werk ook nog afpakte. Die jou uitlachte dat je nog gewoon werkte en die nu hun koophuizen er aan hebben overgehouden en nog met vervroegt met pensioen konden gaan,



Wij wilde het niet, wilde zo niet leven wilde er niet toe overgaan en het hield ons op de been dat als wij straks iets hadden het er voor ons ook zou zijn. Het is dan zuur te merken dat het er voor jou niet meer is en jij langer mag doorwerken, de wao niets meer voorstelt want als je nog een vinger hebt die beweegt kan je nog best een knopje in een fabriek indrukken (dat geen werkgever je aanneemt daar staan ze niet bij stil) dat je boven de 50 gewoon niet meer wordt aangenomen is iets waar je mee moet leven maar hoe je dan moet rondkomen? want het salaris dat je ooit had zul je nergens meer krijgen en je hebt wel je vaste lasten die alleen maar duurder worden en niet minder.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 19 augustus 2013 @ 18:58:

[...]





Daarmee bedoel ik kortgezegd: alles eerlijk delen, nou sorry hoor maar sommige mensen verdienen terecht even een beetje meer geld dan een ander of wou jij een schoffelaar gelijk stellen met een man zoals de mijne die verantwoordelijk is voor zaken die jij je niet eens voor kunt stellen?

Die schoffelaar ligt niet wakker van deadlines en verantwoording voor anderen, mijn man en zovelen wél. ?En jouw man zit lekker achter een bureau en kan op zijn 65 nog allemaal leuke dingen doen. De schoffelaar daarentegen krijgt rugklachten en loopt met 55 achter een rollator of erger. Zo hebben we allemaal wat hé.
Die man ligt dan misschien wel wakker van deadlines en verantwoordelijkheden, maar daar kiest hij toch echt zelf voor. Als het allemaal zo vreselijk is als jij nu voorspiegelt had hij beter kunnen gaan schoffelen. Het zal dus wel meevallen met hoe vreselijk die baan wel niet is. Ik ken ook maar verrekt weinig mensen die vrijwillig een stap terug doen op de carrièreladder om tegen een lager salaris iets te gaan doen waar ze gelukkiger van worden. Eigenlijk ken ik er maar twee, en dat is inclusief mijzelf. Status, macht en geld, dat is waar het allemaal om draait.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 20 augustus 2013 @ 17:01:

Die man ligt dan misschien wel wakker van deadlines en verantwoordelijkheden, maar daar kiest hij toch echt zelf voor. Als het allemaal zo vreselijk is als jij nu voorspiegelt had hij beter kunnen gaan schoffelen. Het zal dus wel meevallen met hoe vreselijk die baan wel niet is. Ik ken ook maar verrekt weinig mensen die vrijwillig een stap terug doen op de carrièreladder om tegen een lager salaris iets te gaan doen waar ze gelukkiger van worden. Eigenlijk ken ik er maar twee, en dat is inclusief mijzelf. Status, macht en geld, dat is waar het allemaal om draait.





trotter ik zat me ook al te ergeren aan deze reactie, wat heb je dat mooi verwoord.



daarbij hebben vaak die mannen met verantwoordelijke banen gestudeerd (vaak van belasting centen) en gingen die dus later werken waar bv een bouwvakker vaak op zijn 16e al staat te buffelen en vak in de praktijk leert, Huizen bouwen die ook veilig moeten zijn en niet moeten instorten dus net zo verantwoordelijk en die zijn meestal op hun 50e al versleten vanwege het zware werkt.



Dus laten we zo niet gaan beginnen, iedereen werkt er hard voor, de 1 krijgt er vaak meer voor betaald dan de ander en wordt zo blijkbaar hoger gewaardeerd in de samenleving, waar ik diep respect hebt voor die arbeider die minder krijgt en er vaak even hard voor moet werken en vaak ook nog eens een slijtage slag pleegt (zeker in de bouw en zorg) op zijn lijf.



ik zie in die schoffelaar dus al die mensen in de bouw en zorg die zwaar werk verrichten en ook veel verantwoordingheid moeten dragen (juiste medicatie juiste bouwvoorschriften) En ook die hebben we nodig.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Terug on topic; Ik zou een uitkeringsfraude niet snel melden, behalve als de fraude echt zwaar buiten de wet valt. Dus de poetsvrouw, kapper of tegelzetter die een centje bijverdient, daar hoort niemand mij over.



Maar als mijn uitkeringsgerechtigde buurman morgen een nieuwe mercedes kan kopen omdat ie wietplanten teelt, nou..... (dat ie plantjes verzorgt en daarom die mercedes kan kopen, is hem gegund, maar dan heeft ie die uitkering niet meer nodig).
Alle reacties Link kopieren
Niet melden. Bemoei je met je eigen zaken en laat de instanties hun werk doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boogschutter10 schreef op 21 augustus 2013 @ 01:07:

Niet melden. Bemoei je met je eigen zaken en laat de instanties hun werk doen.



De reden dat instanties hun werk kunnen doen en fraude op kunnen sporen, is meestal na een tip of anonieme melding van iemand. Een tip/anonieme melding is dus noodzakelijk om te blijven doen. Er is gewoon niet genoeg tijd, geld en mankracht om álle uitkeringsgerechtigden jaarlijks of nog beter: halfjaarlijks te onderzoeken zonder dat er enige aanwijzing is dat iemand fraudeert.



Daarom: altijd melden. Het zijn wél je eigen zaken of iemand fraudeert.
Alle reacties Link kopieren
quote:medina schreef op 21 augustus 2013 @ 10:32:

[...]





De reden dat instanties hun werk kunnen doen en fraude op kunnen sporen, is meestal na een tip of anonieme melding van iemand.

Dat hoeft helemaal niet. Het gaat ook vaak genoeg op een hele andere manier. Ze zitten bij die instantie heus niet naast de telefoon te wachten tot iemand belt om een uitkeringsgerechtigde te verlinken en zij eindelijk eens aan de slag kunnen. Ze hebben uiteraard hun eigen methodes voor opsporing.

Bijvoorbeeld hun financiële gegevens van jou vergelijken met die van de belastingdienst. Verschillen? Hoppa, je bent aan de beurt om je te verantwoorden. Heb je dingen online staan die er op kunnen wijzen dat je misschien bijverdient, komen ze daar ook achter.

En dat zijn dan twee dingen die ik toevallig weet maar ik vermoed zo dat ze nog veel meer methodes voor opsporing en signalering hebben. Mensen doen hier net alsof zij zo hard nodig zijn hiervoor. Dat de kleine fraudeur nooit gepakt zal worden als zij het niet komen melden. Newsflash, zo nodig ben je niet voor opsporing van fraude.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven