Een kattenvraag

15-08-2013 11:54 70 berichten
In de vakantie hebben we een zwerfkat geadopteerd, een kitten van ongeveer drie maanden. Hij is echt een schat, heel aanhankelijk. En ik zou zeggen dat hij verlatingsangst heeft, was hij geen kat. Hij loopt steeds achter ons en hij raakt in paniek als hij niet bij ons kan komen. Vandaar dat hij met ons naar huis meegenomen is. We hebben hem eten gegeven (hij was zwaar vermagerd).



Eigenlijk weet ik niets over katten. Nooit er een gehad. Ik zoek nu wat hij nodig heeft en hoe ik hem het beste kan verzorgen. Wat ik niet kan vinden is wat zijn gedrag betekent. Hij likt me suf. Ik dacht dat alleen honden likken. Hij slaapt heel veel en wil alleen op schoot. Hij is een zwerfkat geweest en dacht dat hij het beste naar buiten kan, maar hij durft niet verder dan de tuin. Is dit normaal bij een kat? Vooral het likken vind ik zo apart.
Ah, je foto werkt niet! (bij mij niet althans....)

*nieuwsgierig*
quote:MEFS schreef op 16 augustus 2013 @ 10:08:

[afbeelding]Aaaachh wat een scheet! (niet te hard zeggen, dan gaan mijn 3 katten ernstig protesteren...)
Gezien! Wat een lekker koppie.
Nu weten jullie waarom ik hem niet achter kon laten, als hij zo kijkt en mauw zegt
Eigenlijk zijn ze misdadig, om ons zo in te pakken!!



Deze zei ook miauw. En sinds maandag woont hij bij ons.



Hahaha, hondenbezitters zeggen dat honden slimmer zijn. Ik zei altijd dat katten slimmer zijn. Het is niet dat ze minder goed trucje kunnen leren. Het is dat ze doen wat ze willen en hebben scheit aan alles en iedereen. Maar als ze je nodig hebben, weten ze goed hoe het te krijgen.
Katten zijn ook slimmer, zitten psychisch anders in mekaar dan honden.

Je kunt katten echt wel wat leren, zelf ook kunstjes, maar dan alleen met wat lekkers.

Een kat doet idd. waar hij zin in heeft. Dat zit in zn instinct, katten zijn solitaire dieren en zitten niet in een groep die een lijder heeft.

Ze zijn dus vanuit de natuur geen commando's gewend.



Echter nogmaals je kan ze echt wel wat leren (de ene kat is makkelijker dan de andere).

Wij hebben onze kat (kruising Siamees, Siamezen zijn halve honden, hele makkelijke dieren) pootje leren geven.

Hadden we nooit moeten doen, zo dom als hij lijkt is hij niet.

Altijd als hij wat wil (eten of aandacht) zit hij met dat pootje te zwiepen . Een heel maf gezicht!
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFS schreef op 16 augustus 2013 @ 13:12:

Hahaha, hondenbezitters zeggen dat honden slimmer zijn. Ik zei altijd dat katten slimmer zijn. Het is niet dat ze minder goed trucje kunnen leren. Het is dat ze doen wat ze willen en hebben scheit aan alles en iedereen. Maar als ze je nodig hebben, weten ze goed hoe het te krijgen.

Katten begrijpen minder omdat ze minder goed zijn in communiceren. Als solitair dier hoef je dat nu eenmaal niet zo veel als wanneer je een groepsdier bent.



Verder kunnen honden ook heel goed krijgen wat ze hebben willen of iemand zo ver krijgen dat ze eindelijk kunnen doen wat ze willen. Het is alleen bij katteneigenaren zo dat die het slaafje van hun kat spelen en niet kunnen opvoeden (op een paar na, want die ken ik toevallig).

Maar katten kunnen doordrammen en dat kunnen honden ook. En dan komt het aan op opvoeden en niet toegeven.



Ik zeg dat honden slimmer zijn. Omdat die beter doorzien omdat ze beter observeren (eigenaar doorzien). Observeren zit in hun groepsaard: het welzijn van de ander en het gedrag van de ander is bepalend voor dat van hen. Dat speelt niet bij dieren die solitair van aard zijn. Honden kun je veel uitgebreider dingen leren dan katten omdat ze slimmer zijn. En net als katten leren ze op basis van beloning. Kan iets lekkers zijn, of iets wat ze leuk vinden om te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 16 augustus 2013 @ 17:03:

[...]



Katten begrijpen minder omdat ze minder goed zijn in communiceren. Als solitair dier hoef je dat nu eenmaal niet zo veel als wanneer je een groepsdier bent.



Verder kunnen honden ook heel goed krijgen wat ze hebben willen of iemand zo ver krijgen dat ze eindelijk kunnen doen wat ze willen. Het is alleen bij katteneigenaren zo dat die het slaafje van hun kat spelen en niet kunnen opvoeden (op een paar na, want die ken ik toevallig).

Maar katten kunnen doordrammen en dat kunnen honden ook. En dan komt het aan op opvoeden en niet toegeven.



Ik zeg dat honden slimmer zijn. Omdat die beter doorzien omdat ze beter observeren (eigenaar doorzien). Observeren zit in hun groepsaard: het welzijn van de ander en het gedrag van de ander is bepalend voor dat van hen. Dat speelt niet bij dieren die solitair van aard zijn. Honden kun je veel uitgebreider dingen leren dan katten omdat ze slimmer zijn. En net als katten leren ze op basis van beloning. Kan iets lekkers zijn, of iets wat ze leuk vinden om te doen.



Het verschilt natuurlijk ook nog per kat hè. De mens heeft de kat dusdanig gedomesticeerd dat het gedrag wel deels veranderd is, veel katten zijn meer op de groep gericht dan ze van nature horen te zijn. Zo ook een van mijn twee katten, dat is zo'n ongelooflijke op mensen gerichte kat dat ik hem trucjes aan kan leren. Hij luistert bijvoorbeeld naar het commando 'zit' (mits ik iets te eten in mijn handen heb). Daarnaast snapt hij ook dondersgoed wat wel en niet mag in huis en is een knip van mijn vingers of het iets luid noemen van zijn naam al voldoende om hem daar meteen weer aan te herinneren.

Maar goed, ik ben het dan ook met je eens dat ook katten gewoon opgevoed kunnen worden en niet perse de koning(in) in huis hoeven te zijn: ik blijf namelijk wel de baas.
Alle reacties Link kopieren
quote:sarinivlin schreef op donderdag 15 augustus 2013 12:05 hai MEFS,



Hoewel geen kattenpsychologe, is er wel iets te zeggen over het gedrag van je kat. Ik herken het ook van mijn kat (ook zwervertje) toen wij hem net uit het asiel hadden gehaald.



Ik denk dat hij met het likken aan wil geven dat hij zich veilig en verzorgd voelt. Hij ziet jou als zijn nieuwe moeder Ook het schootzitten herken ik, beide werd bij onze kat mettertijd minder. Nu zit hij soms nog op schoot, maar meestal op de vensterbank. En af en toe geeft hij nog een lief likje. Het niet verder dan de tuin gaan is gewenning aan een nieuwe omgeving (en het concept 'tuin'), dat komt denk ik vanzelf.



Al met al: ik denk dat hij blij is dat hij nu bij jullie woont, nog wel even moet wennen en moet leren vertrouwen op het feit dat hij nu een huis heeft (en hoe dat dan allemaal werkt). Geef hem even de tijd! "hai MEFS,



Ik denk dat hij met het likken aan wil geven dat hij zich veilig en verzorgd voelt. Hij ziet jou als zijn nieuwe moeder Ook het schootzitten herken ik, beide werd bij onze kat mettertijd minder. Nu zit hij soms nog op schoot, maar meestal op de vensterbank. En af en toe geeft hij nog een lief likje.



Wat leuk om te horen! De mijne likt me 's nachts heel vaak in gezicht (erg irritant ook haha) en wist niet waarom. Weer wat geleerd
Alle reacties Link kopieren
quote:Saphira schreef op 16 augustus 2013 @ 17:22:

[...]





Het verschilt natuurlijk ook nog per kat hè. De mens heeft de kat dusdanig gedomesticeerd dat het gedrag wel deels veranderd is, veel katten zijn meer op de groep gericht dan ze van nature horen te zijn.



Het verschilt ook per hond in de mate waarin deze afgericht kan worden. Zo zijn windhonden erg eigenwijs, en ze mogen daarom ook zelden los. Het verschil tussen honden en katten daarin zit hem in wat de mens accepteert: een kat komt er mee weg, een hond niet. Dat is alles.

Daar waar een hond binnen alles vol pist, wordt hij weggedaan en een kat mag blijven. Een kat mag konijnen en hazen vangen, een hond niet. Maar het zijn allebei jagers en vleeseters. Als een hond net zo eigenwijs is en moeilijk opvoedbaar is als een kat, moet hij altijd aan de lijn. Een kat hoeft dat niet.



Wat betreft domesticatie: ik denk dat de hond als groepsdier beter gedomesticeerd is dan de kat. En dat kun je alleen al op dit forum zien: je leest veel meer over kattenproblemen dan over hondenproblemen.

Het is overigens wel zo dat over honden meer kennis is dan over katten; katten worden (nóg) slechter begrepen dan honden. Dat is eigenlijk vreemd, want hoewel honden beter begrepen worden, mogen ze minder hond (zichzelf) zijn dan dat katten kat mogen zijn. Ik vind veel katteneigenaren naar hun kat ook empathischer dan hondeneigenaar naar hun hond toe.



Doch, het aanpassingsvermogen van een hond is groter dan dat van een kat, simpelweg op basis van de natuurlijke aard: een groepsdier versus een solitair dier.



quote:Saphira schreef op 16 augustus 2013 @ 17:22:

[...]



Zo ook een van mijn twee katten, dat is zo'n ongelooflijke op mensen gerichte kat dat ik hem trucjes aan kan leren. Hij luistert bijvoorbeeld naar het commando 'zit' (mits ik iets te eten in mijn handen heb). Daarnaast snapt hij ook dondersgoed wat wel en niet mag in huis en is een knip van mijn vingers of het iets luid noemen van zijn naam al voldoende om hem daar meteen weer aan te herinneren.

Maar goed, ik ben het dan ook met je eens dat ook katten gewoon opgevoed kunnen worden en niet perse de koning(in) in huis hoeven te zijn: ik blijf namelijk wel de baas.

Er is inderdaad een groot verschil tussen katten onderling, net als bij honden. Zo kun je een ragdoll net zo min vergelijken met een bengaal als een poedel met een saarlose wolfshond.

Ik zelf zoek veel interactie met een dier. Spel, vriendschap etc.

En weet je, je hebt mensen die kunnen opvoeden en mensen die het niet kunnen. En dan heb je nog mensen die het misschien zouden kunnen, maar er te beroerd voor zijn. Het kost energie. En daar hebben ze geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Katten begrijpen minder omdat ze minder goed zijn in communiceren.



weet niet goed hoe ik moet quoten, dus maar even zo...

Serieus, je zou mijn kat eens moeten ontmoeten, en ik denk half de (huis) katten van Thailand. Ze zijn deel siamees en ze mogen er misschien niet zo uitzien, maar mijn god, ze is vocaal zeer behendig. Mijn poes kan echt praten, serieus en vooral antwoorden op bepaalde vragen. Af en toe lach je je rot, af en toe vervloek je het (wanneer het winter is en ze niet naar buiten wil wegens sneeuw en dat de HELE dag kenbaar maakt) :-) andorsom, geeft de vraag "wil je een visje?" vaak zulke hilarische antwoorden dat je krom ligt. Ik ben gek op mn kletskoppie!!
Alle reacties Link kopieren
quote:SunnyC schreef op 16 augustus 2013 @ 22:32:

Katten begrijpen minder omdat ze minder goed zijn in communiceren.



weet niet goed hoe ik moet quoten, dus maar even zo...

Serieus, je zou mijn kat eens moeten ontmoeten, en ik denk half de (huis) katten van Thailand. Ze zijn deel siamees en ze mogen er misschien niet zo uitzien, maar mijn god, ze is vocaal zeer behendig. Mijn poes kan echt praten, serieus en vooral antwoorden op bepaalde vragen. Af en toe lach je je rot, af en toe vervloek je het (wanneer het winter is en ze niet naar buiten wil wegens sneeuw en dat de HELE dag kenbaar maakt) :-) andorsom, geeft de vraag "wil je een visje?" vaak zulke hilarische antwoorden dat je krom ligt. Ik ben gek op mn kletskoppie!!Dan is er dus sprake van veel interactie tussen jou en de katten. Dat is leuk. Maar wat als jij weg bent (voor langere tijd). Hoe reageren ze daar op? en als jij thuis komt, hoe reageren ze daar op? Ik weet dat er katten zijn die blij zijn als hun baasje thuis komt. Maar er zijn er ook die hun baasje zien als meubelstuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 15 augustus 2013 @ 12:23:

Brokkenvoer. Belangrijk voor een goed gebit.Dat is een achterhaalde mythe. Droge brokken bevatten teveel koolhydraten en katten drinken er te weinig bij, waardoor je kans hebt op blaasgruis etc. en voor het gebit is het helemaal niet beter.

http://www.catinfo.org
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 15 augustus 2013 @ 13:04:

De meeste dierenartsen weten erg weinig over voeding. Kittenvoer van een goed merk is wel degelijk nuttig, gezien het hoge gehalte aan eiwitten. Als ze volwassen zijn is dit juist weer schadelijk behalve tijdens dracht en vlak na bevalling.



Nee hoor, teveel koolhydraten zijn schadelijker dan veel eiwitten. Bij mensen gaat dit op, maar katten hebben een andere stofwisseling, ze hebben veel meer eiwitten npdig. In de natuur eten katten gewoon muizen en vogels en niet daarbij nog een schaaltje muesli (brokjes zijn in feite muesli met een vleessmaakje).

Oude katten eten hetzelfde als jonge katten, dus voer afgestemd op leeftijd is grote onzin, maar marketingtechnisch zal het wel een succes zijn (eten jouw opa en oma ook speciaal 'bejaardenvoer'?).
Alle reacties Link kopieren
quote:ma-auw schreef op 22 augustus 2013 @ 19:48:

[...]

(eten jouw opa en oma ook speciaal 'bejaardenvoer'?).Stukgekookte spruitjes!
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 17 augustus 2013 @ 13:44:

[...]



Dan is er dus sprake van veel interactie tussen jou en de katten. Dat is leuk. Maar wat als jij weg bent (voor langere tijd). Hoe reageren ze daar op? en als jij thuis komt, hoe reageren ze daar op? Ik weet dat er katten zijn die blij zijn als hun baasje thuis komt. Maar er zijn er ook die hun baasje zien als meubelstuk.Mijn kat reageert inderdaad wel als wij weg gaan EN als we weer terugkomen. Ze heeft ook erg goed door hoe lang we weg geweest zijn. Niet natuurlijk een uur of een paar uur, maar wel een paar dagen bijvoorbeeld. Om een voorbeeld te geven; mijn man is nu voor werk 2 weken weg. Dit gebeurt vaker. Wanneer hij weer thuis komt zijn zowel kat als hond niet meer bij hem weg te slaan de eerste paar uur. Kat slaapt zelfs bij hem ipv tegen mij aan. Tja, communiceren is niet zo'n punt voor haar geloof ik
Alle reacties Link kopieren
quote:ma-auw schreef op 22 augustus 2013 @ 19:48:

[...]





Nee hoor, teveel koolhydraten zijn schadelijker dan veel eiwitten. Bij mensen gaat dit op, maar katten hebben een andere stofwisseling, ze hebben veel meer eiwitten npdig. In de natuur eten katten gewoon muizen en vogels en niet daarbij nog een schaaltje muesli (brokjes zijn in feite muesli met een vleessmaakje).

Oude katten eten hetzelfde als jonge katten, dus voer afgestemd op leeftijd is grote onzin, maar marketingtechnisch zal het wel een succes zijn (eten jouw opa en oma ook speciaal 'bejaardenvoer'?).



nee, maar babies eten wel anders dan volwassenen. Seniorenvoer vind ik onzin, je kunt zelf bekijken wat de verhoudingen tussen alle ingredienten zijn. Koolhydraten hebben katten niet echt nodig hoewel ze vaak wel voedingsvezels bevatten wat weer goed is voor de darmen.



Een te hoog eiwitgehalte in brokvoer voor langere tijd kan wel degelijk grote schade aanrichten, vooral omdat deze van vaak slechte kwaliteit is
Kittenvoer vind ik ook nuttig, maar veel korter dan wordt voorgeschreven (namelijk tot 1 jaar). Ik adviseer zelf altijd tot de castratie/sterilisatie.



Overigens zijn katten net zo slim als honden (al is dat bij beiden per ras en per individu verschillend) en kunnen ze net zoveel leren, maar katten hebben een kortere oorzaak-gevolg gedachte, dus als je ze iets wilt leren moet je dan in stukjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Lief dat je het beestje geadopteerd hebt!!!!

Castratie altijd doen, mag vanaf 6 mnd. Is niet zielig. Kater is meer in toom doordat de hormonen niet meer rondvliegen. Anders is hij in paartijd misschien wel langer weg van huis op jacht naar vrouwtjes...



En dik worden heb je zelf in de hand. Ik heb vanaf begin duur voer per zak, maar op lange termijn scheelt het kosten van de DA. Hills. Royal canin. Eerst voor kitten daarna indoor. Nu heb ik hills voor de tanden. Geweldig!! Verhaard minder, glanzende vacht en geen ontstoken tandvlees meer. En afgemeten voer geven doen wij. s'morgen en s'avonds. Brokjes. uit maatbekertje. Geen menseneten geven!!! Dan wordt het een schooier. En maar 1 keer per week een zakje wiskas nat voer. Wiskas is macdonalds. Bij ons is ie keurig op gewicht. Ouders hadden een dikkerd maar die kreeg elke dag vlees, onbeperkt brok van gourmet, en heel veel tussendoor van mijn vaders bord. Die kreeg dus met het goedkope voer suikerziekte!!



En dat likken is helemaal niet erg. Is teken dat het je lief vindt. Dit gebeurd in het nest ook erg veel door en bij elkaar.

Chippen is ook niet erg onhandig. Als hij wegloopt of kwijtloopt kunnen ze je adres achterhalen. Dit is zeker aan te raden als je hem niet castreert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven