dochter 16 met man 27

07-06-2008 10:20 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw op het forum maar lees al een tijdje mee



Ik heb een serieus probleem en wil graag weten hoe jullie hierover denken.



Bij toeval ben ik erachter gekomen dat mijn dochter van 16 iets heeft met een man van 27. Korte profielschets dochter: ze is dus 16 en klein en te zwaar, erg onzeker (vind ik dan). Ze heeft diverse vriendjes gehad maar het gaat altijd uit omdat ze die jongens te kinderachtig vind en ze ook vlug benauwd raakt als ze te serieus worden. De eerste keer dat ze met een oudere kwam, zij toen 15 hij 20, moest ik al over mijn grens heengaan, maar omdat ze erg volwassenen is voor haar leeftijd en jongetjes van haar leeftijd gewoon kinderachtig vind, ben ik hierover heen gestapt. Maar die jongen was ook weer te serieus. Ze heeft nog iemand van 22 gehad, maar toen die sex wou is ze afgehaakt. Ze is dus nog niet sexueel actief, tenminste niet all the way.



Nu is er die dus van 27! pfffff moeilijk hoor. Ik denk dat als ze 5 jaar ouder was en ze had iemand die dan 11 jaar ouder was, ik er geen probleem mee zou hebben. Maar ze is nu pas 16, vind ik nog wat jong.



Haar vader die hertrouwd is, kent die man goed en hij komt ook bij haar vader en zijn vrouw over de vloer. Zij weten hiervan af, en staan hierachter.



Graag wil ik jullie mening horen......
joldan schreef op 08 juni 2008 @ 10:15:

Ik zal haar zeggen dat ze maar eens langs moet komen met hem zodat ik zie wie ik voor me heb en zelf een oordeel kan vellen. Ook al ben ik het er niet mee eens, ik ga ze niet in de weg zitten, want dat werkt averechts en zal alles stiekem gaan gebeuren.
Precies, als ze weet dat jij het niet afkeurt (naja niet openlijk dus ;-) ) dan vertrouwt ze je ook sneller, mocht er iets zijn waar ze over wil praten (mbt hem). Laat je nog horen hoe het ging?
Alle reacties Link kopieren
Hi Joldan,



Ik heb alleen jouw openingspost gelezen en de 1e pagina dus wellicht is mijn reactie dubbel.



Ik begrijp helemaal dat jij dit geen leuke situatie vindt. Ik ben dan ook enorm verrast over de reacties van ach valt mee...



Kom op zeg 16 - 27 jaar! Pas geleden had een kennis van mij (23) met een meisje van 16 en dat vonden wij (vriendengroep) werkelijk belachelijk!!!! Echter de ouders van dat meisje lieten hem ook over de vloer en waren positief. Na 2 maanden was het voorbij, zij had er genoeg van en heeft het uitgemaakt. Hij heeft er geen traan om gelaten, ik bedoel maar! Motieven zijn dan duidelijk nietwaar?



Ik kan jouw reactie van wat moet zo'n vent van 27 met een meisje van 16 helemaal begrijpen! Want laten we eerlijk zijn, hij is al veel verder in zijn levenservaring.



Nu is het ook zo dat het beter is om positief te blijven want wat verboden is, is zo interessant natuurlijk! Geef je dochter haar vrijheid hier in, maar bewaak het wel goed is mijn advies!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle reacties even gescand, maar mis nog één observatie. Ze is minderjarig, dus de 27e jarige in kwestie is strafbaar. Daarvoor hoeft hij helemaal niet 'all the way' te gaan, een beetje uitgebreid strelen en knuffelen is al genoeg. Die wet is er niet voor niets, alle goede ervaringen van deelnemers hier ten spijt.



Overigens is iemand die vanwege haar ervaringen het kinderlijke kwijt is, niet automatisch een volwassene die alle verantwoordelijkheden aan kan. Is het wel fair om iemand die toch al jong het 'kind zijn' kwijt is geraakt dan maar meteen in het 'volwassen' hokje te duwen? Geef het kind nog die laatste paar jaar waarin ze niet alles alleen hoeft te dragen! Doe het desnoods in overleg, maar zorg ervoor dat het geen 'ik stond erbij en ik keek ernaar' wordt.

Ze loopt bij een maatschappelijk werker? Vraag die persoon dan om advies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen maar je openingspost gelezen maar omdat ik zelf op 16-jarige leeftijd een relatie had met een 26-jarige man, wil ik toch even reageren.

Ik denk niet dat je er algemene dingen over kunt zeggen.

Zelf was ik op 16-jarige leeftijd erg zeker van mezelf, ik wist wat ik wilde en niets of niemand kon me daarvan afbrengen. Mijn ouders waren tegen de relatie, niet vanwege de leeftijd, maar vanwege het karakter van die man. Ze hebben echter 'toegegeven' omdat ik, als ik echt iets wilde waarvan ik vond dat het me geen schade toebracht, niet van plan was om me daar van af te laten brengen. Ik zou bijvoorbeeld weggelopen zijn of in hongerstaking gegaan zijn. Op andere vlakken was ik erg makkelijk en meegaand, maar niet als het iets belangrijks betrof, zoals de 'liefde'.

Ik ben met die man 22 jaar getrouwd geweest. Het is op een scheiding uitgelopen omdat het een moeilijke man was, niet omdat er een leeftijdsverschil was of omdat ik zogezegd te jong was toen de relatie begon. Als mijn ex een gewone, lieve man geweest was, zou ik met hem een gelukkig huwelijk gehad hebben.

Dat is mijn persoonlijke ervaring, verder kan ik je geen raad geven.
Alle reacties Link kopieren
Joldan,



Ik kan begrijpen dat je als moeder niet staat te springen als je dit hoort( leest) .

Ik moet ook zeggen dat ik ook schrik van reacties van anderen hier als pedofelie en hij doet het alleen voor de seks!



Ik stond juist aan de andere kant namelijk aan die van je dochter.Ik was 16 toen ik hem leerde kennen hij was 25 scheelt wel 2 jaar in jullie geval maar dat maakt eigenlijk dan ook niet meer uit.



In jouw posting blijkt wel dat je dochter verstandig is om Nee te zeggen als ze dat wil dat heeft ze immers al eerder gedaan.

In mijn geval heb ik zelf eerst de boot afgehouden juist door het leeftijds verschil. Mijn ouders heb ik het verteld en die wilden hem leren kennen.



Heel langzaam aan is toch onze relatie gestart en we zijn door veel mensen tegengewerkt maar gelukkig nooit door mijn eigen ouders.

Mijn vriend ( nu man) heeft altijd rekening gehouden met mij en wat ik wilde of waar ik wel en niet aan toe was.

Dus absoluut geen sprake van hij wilde me alleen voor de sex....ik was juist diegene waar hij het langste ooit op had moeten wachten ( ik had voor mezelf zoiets van als hij me belangrijk genoeg vind kan ie wel een paar maanden wachten en dat heeft ie braaf gedaan ...)



Ik wil maar zeggen ..het hoeft niet aan de leeftijd te liggen dat een relatie wel of niet werkt ( alsof jongere jongens van een jaar of 16 geen druk uit kunnen oefenen qua seks??? misschien zelfs nog wel meer )



Natuurlijk is het geen garantie dat deze man goed of niet goed voor haar is. Dat zal de tijd evt leren maar als je haar verbied er mee om te gaan gaat ze waarschijnlijk haar kont tegen de krib gooien ( zou ik nl ook gedaan hebben vrees ik)



feit is wel dat ik nu na 21 jaar nog steeds supergelukkig ben met mijn man.



ps. ik heb niet alle berichten gelezen dus misschien heb ik dingen geschreven die al gezegd zijn.
Alle reacties Link kopieren
@JWvB Iedereen mag in Nederland vanaf zijn/haar 16de seks hebben, van een strafbaar feit is dus geen sprake.



Als ik puur vanuit mijn gevoel denk vind ik 16/27 een ongelukkige combinatie en kan ik me er ook niets bij voorstellen wat een normale, gezonde vent van 27 te zoeken heeft bij een kippie van 16. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en natuurlijk zijn er meiden van 16 die al heel volwassen zijn (lijken..), maar ze blijven stiekem wel nog maar 16.



Ik zou me voor kunnen stellen dat ik, als ik een dochter van 16 zou hebben, heel erg ongelukkig zou zijn met deze "verbintenis".
Alle reacties Link kopieren
Sex met een minderjarige (lees: 18 jaar) is strafbaar.

Ik zou helemaal flippen als mijn dochter van 16 met een man van 27 thuis zou koemn, en ik dnek dat mijn ex de jongen kenbaar zou maken dat het beter is dat hij geen contact meer zou hebben met mijn/zijn dochter . ik zou echt helemaal gek worden....

Die jongne is toch mar op een ding uit..... gatverdemme
Alle reacties Link kopieren
@sanne102 Zo uit mijn hoofd moet je voor sex onder de 16 "toestemming" hebben van je ouders. Boven de 16 niet meer, maar dan alleen met minderjarige partners (dus onder de 18). Meneer zal dus moeten wachten tot ze 18 is.



Punt 2: hoe definieer je sex. Volgens Bill Clinton is pijpen geen sex. Volgens mij wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer je als ouder ertegen bent hoe harder ze proberen te laten zien dat je het mis hebt.

Het ene meisje van 16 is de andere niet en dat telt ook voor jongens/mannen van 27.



Ik zou zeggen, vertrouw op je dochters oordeel en wacht het af.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier vreselijke moeite mee hebben. Vind het ook zeker niet normaal dat een man van 17 interesse heeft in een kind van 16. Ik zou als ik jou was, eerst een goed gesprek met mijn ex-man hebben, omdat hij er blijkbaar achter staat.

Ik vind het een heel ongezonde relatie, maar je staat nergens als je man tegen je dochter heeft gezegd dat hij het prima vindt.

Op je dochter vertrouwen vind ik geen goede raad. Het kind is 16 en kan helemaal nog geen goed oordeel vellen over wat wel of niet goed is. Zij vindt de aandacht vooral geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het toch een beetje raar dat een positieve ervaring, zoals die van love2dance, vervolgens helemaal genegeerd wordt. Terwijl daar toch duidelijk uit blijkt dat ook zo'n relatie tot een heel gelukkig huwelijk kan leiden.

Waarom zo fel van leer trekken? Waarom zo generaliseren en ervan uitgaan dat zo'n relatie altijd pervers of op zijn minst onwenselijk is ?

Een relatie tussen iemand van 16 en van 27 kan volgens mij net zo goed of zo slecht aflopen als een relatie tussen twee 16-jarigen. Er zijn voorbeelden zat.
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling : dat die jongen alleen maar op seks uit is kun je overigens helemaal niet weten.

Ik was destijds als zestienjarige veel meer "op seks uit" dan mijn toenmalige vriend van zesentwintig. En dat is altijd zo gebleven, het was één van de redenen voor de latere scheiding (die niets met het leeftijdsverschil te maken had.)
Poez, ik vind je altijd heel wijs klinken, maar probeer het niet altijd naar de hand van het kind te zetten. Ik vind ook dat de profielschets negatief is, maar als het nu eenmaal niet anders is. Moeders zien dat zelf het beste. Dat wil niet zeggen dat moeders het altijd het beste weten, maar de kinderen ook niet. en als je een dochter van 16 hebt die gaat met een man van 27, kun je bij mij echt niet aankomen met het feit dat "ze zo te lezen wel weet waar ze me bezig is". En dan is zeker de achtergrond wel belangrijk, dik, onzeker, te klein. Dan moet je ook in staat zijn je kind te beschermen, dat is je verantwoordelijkheid nu eenmaal met minderjarige kinderen. En in mijn ogen, een meisje van 16 met een man van 27, ja, als ouder mag je dat gerust verbieden. Dat is je recht en verantwoordelijkheid nu eenmaal als ouder.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef op 10 juni 2008 @ 16:57:

En in mijn ogen, een meisje van 16 met een man van 27, ja, als ouder mag je dat gerust verbieden. Dat is je recht en verantwoordelijkheid nu eenmaal als ouder.
Natuurlijk mag je dat verbieden, maar de gevolgen daarvan kunnen rampzalig zijn. In mijn geval zou dat betekend hebben: weglopen van huis, stoppen met mijn studie, enz. Het hangt natuurlijk ook van het meisje af: hoe volgzaam ze is.
Alle reacties Link kopieren
Een relatie tussen een kind van 16 en een man van 27 kan toch nooit gelijkwaardig zijn??

Kom op zeg!
Alle reacties Link kopieren
Pomodori, wat noem je 'gelijkwaardig' ?
@Nee, Pomo. Die IS niet gelijkwaardig.

@ Reiger, wie vangt haar altijd op, wie betaald de rekeningen. Als je 16 bent zijn dat nog vaak de ouders. Dan mag je echt wel eisen stellen in mijn ogen
Alle reacties Link kopieren
Allebei op hetzelfde niveau kunnen communiceren, allebei evenveel inbreng, elkaar kunnen begrijpen.



Hij werkt, zij zit op school

Hij is sexueel actief geweest, zij heeft weinig tot geen ervaring

Hij verdient zijn eigen geld, zij krijgt zakgeld

Hij heeft een eigen woning, zij zit op haar kamertje met haar vriendinnnen

Hij is volwassen, zij is een kind

Deze lijst kan ik nog veel langer maken..

Het allerbelangrijkste vind ik eigenlijk de laatste. Een man spoort echt niet als hij een relatie begint met een kind.

Ik begrijp dat dit door jouw eigen ervaring een gevoelig punt is, Reiger, maar ik vind het echt niet zo normaal als jij denkt dat het is.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef op 10 juni 2008 @ 17:08:



@ Reiger, wie vangt haar altijd op, wie betaald de rekeningen. Als je 16 bent zijn dat nog vaak de ouders. Dan mag je echt wel eisen stellen in mijn ogen




Dus als je voor iemand zijn onderhoud betaalt, mag je eisen stellen en zeggen met wie hij/zij een relatie mag hebben?

Daar ben ik het niet mee eens. Waarom zou je op die basis dat soort eisen mogen stellen?
Alle reacties Link kopieren
pomodori schreef op 10 juni 2008 @ 17:14:

Allebei op hetzelfde niveau kunnen communiceren, allebei evenveel inbreng, elkaar kunnen begrijpen.



Toen ik 16 was communiceerde ik op hetzelfde niveau als mijn 26-jarige vriend.



Hij werkt, zij zit op school



Dat geldt voor sommige volwassen relaties ook.





Hij is sexueel actief geweest, zij heeft weinig tot geen ervaring



Dat is niet altijd zo. Sommige mannen zijn met 27 nog maagd, sommige meisjes van 16 hebben al seks gehad met diverse vriendjes.





Hij verdient zijn eigen geld, zij krijgt zakgeld



Dat geldt voor sommige volwassen stellen ook.



Hij heeft een eigen woning, zij zit op haar kamertje met haar vriendinnnen



Is niet altijd zo.



Hij is volwassen, zij is een kind



Het hangt er allemaal van af hoe rijp je bent. Vinden niet veel vrouwen hun man een eeuwig kind?



Deze lijst kan ik nog veel langer maken..

Het allerbelangrijkste vind ik eigenlijk de laatste. Een man spoort echt niet als hij een relatie begint met een kind.



Dus de man van love2dance spoort niet?



Ik begrijp dat dit door jouw eigen ervaring een gevoelig punt is,



Het is niet gevoelig, maar ik heb er ervaring mee in tegenstelling tot veel mensen die hier reageren, en ik erger me aan zoveel vooringenomenheid en gegeneraliseer (sorry als dit niet leuk klinkt, ik bedoel het niet persoonlijk!)



Reiger, maar ik vind het echt niet zo normaal als jij denkt dat het is.




Ik denk niet dat het 'normaal' is hoor! Ik zeg alleen dat het soms goed kan gaan.

Moet nu even de aardappelen gaan opzetten X-D
Sorry Reiger, over die rekeningen is wel heel kort door de bocht van mij. Net als bij jou, ligt het bij mij nogal gevoelig.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees met veel belangstelling jullie reacties.



Natuurlijk sta ik als moeder niet te springen dat zij een relatie heeft met een 27-jarige. Toen ze de eerste keer een ouder iemand had, zij 15 hij 20, ging ik al steigeren.



Maar....ik kan het haar niet verbieden. Of eigenlijk kan ik het wel, maar zij is een puber die zich echt niks aantrekt van wat moeders zegt. Ze zal contact houden via internet, zal zgnd naar een vriendin gaan en dan bij hem zijn enz enz...



Gisteren zaten we in de auto en officieel wist ik van niks. Ik heb haar toen gevraagd of ze me niet iets vertellen moest. Eerst speelde ze de grote onschuld maar toen ik zijn naam noemde kreeg ze een rood hoofd. Ik zei haar dat ik gezien had dat die man bij haar hyves kusjes had uitgedeeld en dat op de hyves van stiefma een foto stond. Een collage van vader, stiefma, dochter en die man. En dat ze opeens al die jongens wat ze eerder leuk vond niet meer leuk vond. En ik 1 en 1 bij elkaar opgeteld had.

Toen vertelde ze me idd dat ze "verkering" hadden maar sinds kort pas. Dat ze het me niet durfde te zeggen vanwege eerdere uitspraken.

Ik heb haar uitgelegd dat er een erg groot verschil is tussen een 27 en 16 jarige, verschillen die hier eerder genoemd zijn. Ik zag haar al boos aanlopen en heb erachteraan gezegd dat ik hem zeker wel een kans wilde geven maar dat ik wilde dat hij zich bij ons komt voorstellen omdat ik wil weten met wie ik te doen heb.



Natuurlijk zie ik het zelf graag anders. Maar als ik het ga verbieden stoot ik haar van me af, treffen ze elkaar stiekem en kan ik het niet controleren.



Ze zei gisteravond dat ze zaterdag met haar beste vriendin naar de stad gaat waar die man woont (hij woont zo`n 30 km verderop in een grote stad) en ze gaan "chillen" met zijn 3-en.

Dát zou ik bv niet geweten hebben als ik mijn kop in het zand had gestoken. Dan had ik gewoon gedacht dat ze bij haar vriendin zat.



Het blijft moeilijk hoor....ik had voor haar natuurlijk hele andere dingen in gedachten....
pomodori schreef op 10 juni 2008 @ 16:14:

Ik zou hier vreselijke moeite mee hebben. Vind het ook zeker niet normaal dat een man van 27 interesse heeft in een kind van 16




Hear Hear!!! Ik ben al heel snel geneigd om te denken dat die 27-jarige man ook wat 'kinderlijk' moet zijn of in ieder geval niet helemaal 'goed'.... Ik zou hier absoluut niet bij staan te juichen. 16 blijft 16. Ze zijn nog niet eens uitontwikkeld en hun hersenen werken nog niet eens helemaal volwassen. Dat is niet erg en dat kun je geen enkele 16-jarige aanrekenen. Maar het is gewoon nog maar een kind! Wat moet een volwassen man daarmee?



Verbieden heeft idd geen zin. In die zin reageert ze gewoon als elke normale puber. Ze doet het toch wel, maar zeker dat die man EERST bij mij over de vloer zou komen voor ze daar zou gaan 'chillen'.....
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Reiger 100 voor je bijval!!



Volgens mij mag je hier alleen reageren als je het met iedereen eens bent.



Ik zal mijn man in ieder geval zeggen dat wij al ruim 20 jaar een perverse relatie hebben..... @-(



Ik zal dan ook maar niet meer reageren hier en ga lekker gelukkig zitten te zijn met mijn GELUKKIGE huwelijjk en ik ga mijn ouders nog maar eens bedanken voor het vertrouwen dat zij wel in ons hadden. :-P



oja ik wil nog wel even vertellen dat toen mijn man er na een aantal weken achter kwam hoe oud ik werkelijk was hij zich kapot schrok en dus ook lang heeft lopen twijfelen of hij wel of niet met mij zou gaan daten ( helpt dat in jullie oordeel? )
Alle reacties Link kopieren
Weet je Love2dance, het is natuurlijk altijd makkelijk oordelen als het je zelf niet "overkomt".



Ikzelf deed dat ook hoor. Oordelen.

En kennis van mij was 16 toen ze een 16 jaar oudere man leerde kennen, 17 toen ze een kind van hem kreeg, 18 toen ze trouwde en daarna kwamen nog 3 kinderen. Ik heb het vanaf het begin meegemaakt en oordeelde ook. Maar nu is ze 40, hij 56, ze zijn nog steeds samen, kinderen het huis uit en zij doen leuke dingetjes.

Dus achteraf heb ik gewoon te snel ge-oordeeld. Ik weet nu dat het ook anders kan lopen.



Ik hoop niet dat je hier wegblijft, want ik vind het fijn om de ervaringen van de andere kant te lezen, hier leer ik ook wat van.



Het is heel gemakkelijk te oordelen als je zelf nog geen kids hebt of je kids nog jong zijn. Zoals ik eerder schreef deed ik dat ook.



Maar dan sta je er opeens zelf voor. En moet je bewust of onbewust anders handelen dan wat je altijd geroepen hebt.



het is net als mensen zonder kids commentaar geven op mensen met kids van : "zoiets zou ik met mijn kinderen noooooooit doen, ik zou het helemaal anders doen". Maar als puntje bij paaltje komt dan doen ze precies hetzelfde.



Daarom vind ik het fijn om ervaringen te lezen van moeders of dochters die het ook meegemaakt hebben.



Niet dat dat het commentaar van anderen minder maakt hoor, die lees ik ook graag en over elke reactie denk ik na....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven