Stomme ruzie om niets

24-08-2013 15:24 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik moet dit van mij afschrijven. Ik ben zo fout geweest.

Mijn moeder en stiefvader roken allebei. Ze zijn tien jaar samen, ze doen ontzettend veel voor mij. Ik heb door mijn handicap hulp nodig. Ik rook niet.



Vandaag waren we weg geweest met zijn drieën. Mijn stiefvader stond in mijn tuintje te en roken. Hij vraagt niet om een asbak. Hij gooit het gewoon op de grond. Ik heb een kut week achter de rug. Dus ik reageer heel geïrriteerd op mijn vader. Ik zei zoiets van “kan je gewoon niet om een asbak vragen”? Nadat ik die voor hem op tafel zet. Hij reageert van ja het waait toch weg. Ik zeg “Ja maar het is mijn huis” Hij riep van ik doe niets meer voor je krijg te tering en ik was ondankbaar. Dat roept hij bij iedere ruzie. Ik werd zo kwaad en ben tegen hem en mijn moeder gegaan. Mijn moeder zat in de bijstand en had niets. Mijn schoolkamp werd door de school zelf betaald terwijl zei rookt. En dat heb ik haar voor de voeten gegooid. Dat was zo fout van mij. Toen ik 18 was had ik mijn eigen pc op mijn slaapkamer staan en zelfs daar rookte ze. Het toetsenbord zat altijd onder de as. Als we in de auto zitten roken ze ook, als ik verkouden bent en ik zeg daar van word mijn stiefvader boos. Het ligt aan mij. Mijn ouders gingen weg naar de ruzie en kwamen terug, ze waren wat vergeten. Ik was nog boos. Uiteindelijk wou ik mijn excuses aan mijn vader bieden. Hij bleef zitten en zei van ja ik doe zo veel voor je, je bent ondankbaar, je waardeert mij niet bla bla bla. Toen zij ik tegen mijn moeder dat ze met een eikel was getrouwd. Dat was voor mijn moeder de druppel, ik was zo boos en gefrustreerd. En ik zat zoo fout. Ik durf ze niet te bellen, ik denk dat ik dat vanavond ga doen. Ik baal zo. Ik wil geen ruzie met ze maar soms.
Missbrice, iedereen heeft wel eens een kutweek zoals jij zelf schrijft maar dan nog hoef je dat niet op anderen af te reageren. Het zou voor jou eens goed zijn om te kijken hoe jij stoom kunt afblazen als het niet loopt zoals het zou moeten lopen volgens jou.

Hoe zou je het een volgende keer anders kunnen doen en hoe ga je dat aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Vetplantje,

dat gaat wel een beetje ver. Uit de ouderlijke macht zetten. Ze is een top moeder, doet alles voor me. Maar dat roken is en blijft een irritatie. Ze heeft ook tijdens haar zwangerschap gerookt. Dat heb ik ook voor der voeten gegooid en dat was ook fout.



little_angel89.

Inderdaad twee kijven, twee schuld.



Asotrut.

Dat is een goed idee.



Annelies,

Ik ga morgen naar ze toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:missbrice schreef op 24 augustus 2013 @ 17:48:

Vetplantje,

dat gaat wel een beetje ver. Uit de ouderlijke macht zetten. Ze is een top moeder, doet alles voor me. Maar dat roken is en blijft een irritatie. Ze heeft ook tijdens haar zwangerschap gerookt. Dat heb ik ook voor der voeten gegooid en dat was ook fout.

.







Serieus? Sorry, maar dan ben je geen liefhebbende moeder. Punt.



En waarom is het verkeerd om haar dat voor de voeten te gooien?



DIT zijn de risico's die zij genomen heeft door te blijven roken. Misschien is zelfs (een deel van) je handicap erdoor te verklaren.



Respect hoor TO. Ik had ze allang laten stikken (al doen ze zelf al behoorlijk wat moeite om dat te bereiken).
quote:little_angel89 schreef op 24 augustus 2013 @ 17:34:

[...]





Dus bij jou mogen we buiten gaan roken, onze peuken buiten op de grond trappen en jij geeft geen kick? Wanneer ga je er wel wat van zeggen?

Sorry maar ik hoef niet de rotzooi van een ander op te ruimen omdat die zo nodig moet roken! Kleine moeite om even een asbakje mee te nemen naar buiten toch? Dat noem ik geen zeuren of puberaal gedrag.



Het is er heftig aan toe gegaan, maar waar 2 kijven, hebben er 2 schuld. zowel stiefvader als TO zijn te ver gegaan in het roepen van dingen. Wel goed dat je vast de eerste stap hebt gezet door te bellen.Natuurlijk kan je iedereen een grote bek geven maar dan moet je er niet van staan te kijken als ze niets meer van je willen weten. Dat is namelijk niemand aan jou verplicht. Het is dus op zijn minst niet slim om dat te doen. Mocht TO de jackpot winnen en ze heeft nog steeds een hekel aan peuken en ze kan haar eigen personeel betalen, dan kan ze de band verbreken. Niet leuk voor die mensen die haar vanuit de goedheid van hun hart hebben geholpen, maar, het kan. Nooit meer een vieze peuk, hoezee.
Alle reacties Link kopieren
Vetplantje, dat vind ik erg overdreven. Je weet niet in welke tijd dit was. Mijn moeder heeft ook gerookt toen ze zwanger was van mij en ze is zeker wel een liefhebbende moeder. Dat soort zaken waren toen minder bekend of duidelijk.



Voor TO, goed dat je gaat praten. Je mag jouw huisregels best opleggen in jouw huis en respectvolle maar volhoudende herhaling lijken me de beste methode daarin. Ruzie maken is niet constructief hierin. Hulp van je familie is lastig, omdat er familiebanden en -historie zijn. Het is bovendien geen professionele hulp die betaald wordt en waar je bepaalde eisen aan kunt stellen. Kun je je hulp gedeeltelijk anders organiseren, waardoor je een gelijkwaardigr relatie met je ouders krijgt? Ik kan me zo voorstellen dat een deel van het probleem daarin zit, dat jullie allemaal de afhankelijkheid zat zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:blommit schreef op 24 augustus 2013 @ 18:00:

[...]



Natuurlijk kan je iedereen een grote bek geven maar dan moet je er niet van staan te kijken als ze niets meer van je willen weten. Dat is namelijk niemand aan jou verplicht. Het is dus op zijn minst niet slim om dat te doen. Mocht TO de jackpot winnen en ze heeft nog steeds een hekel aan peuken en ze kan haar eigen personeel betalen, dan kan ze de band verbreken. Niet leuk voor die mensen die haar vanuit de goedheid van hun hart hebben geholpen, maar, het kan. Nooit meer een vieze peuk, hoezee.



Ik vind je te ver gaan.

Blijkbaar is er meer gebeurd waardoor de boel geëscaleerd is, TO geeft aan haar week niet te hebben enz. Maar dat iemand mij helpt, vind ik geen excuus om zomaar van alles neer te gooien in mijn tuin. Zeker als er gewoon een asbak aanwezig is. Sorry hoor.

Vind ik geen ondankbaarheid uit komen.
Wat een debiele reacties weer van een aantal hier. Ik vind het helemaal niet dat TS zo ontzettend fout zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lachattenoir schreef op 24 augustus 2013 @ 18:52:

Wat een debiele reacties weer van een aantal hier. Ik vind het helemaal niet dat TS zo ontzettend fout zat.



Vind ik dus ook.



Maar roken hè... dat is voor sommigen belangrijker dan menselijk fatsoen. Kom niet aan de heilige peuk.
Alle reacties Link kopieren
Ehh...sinds wanneer moet iemand excuses aanbieden als HAAR huisregels niet worden gerespecteerd en zij zegt daar iets van?

Kom ik van een andere planeet of zo, want ik vat het niet hoor!
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Eens met BellatrixVanDetta en Vetplantje



Ik vind het wel apart hoe de meeste mensen hier reageren. Als iemand in jouw huis rookt, in jouw tuin geen asbak gebruikt zodat je zelf dadelijk de peuken op moet rapen en dan ook nog krijg de tering zegt moet je dat maar allemaal over je kant laten gaan?



Een beetje begrip voor TO mag ook wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
MissBrice, 't is jouw tuin en jouw huis dus mantelzorgers hebben jouw huisregels te respecteren vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:kipkluifje schreef op 24 augustus 2013 @ 20:16:

MissBrice, 't is jouw tuin en jouw huis dus mantelzorgers hebben zich aan jouw huisregels te houden vind ik.



Ik vind het ook zo raar dat sommige mensen zeggen 'je hebt ze nodig, dus je pikt het maar'.



Dat is net zoiets als dat ik mijn oma ga helpen en dan onophoudelijk vloek of op de grond spuug. Als je van iemand houdt wil je diegene niet tot last zijn toch, juist als je komt helpen...
Alle reacties Link kopieren
Ja, lijkt mij ook. Ook 'leuk' trouwens dat zodra ze de hulp laat weten wat zij wil in haar leefomgeving diegene gelijk dreigt àlle hulp in te trekken. Deze mensen lijken zich er wel heel erg van bewust dat Brice afhankelijk van hun zorg is. 't Klinkt haast als chantage namelijk "jij doet wat ik wil, want anders laat ik jou helemaal in de stront zakken"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze inderdaad ook even bellen. Je hebt er niks aan om ruzie te hebben. Van die peuken geef ik je groot gelijk in, ze horen niets in jou tuin te gooien. Dat vind ik ook behoorlijk asociaal.



Verder zeur je iets 'teveel ' over dat roken. Hun roken en dat is hun beslissing. Dus daar hoef je niet zo over tekeer te gaan.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Het is erg onbeleefd om "krijg de tering te zeggen"... en zeker als jouw stiefpa bij jou op bezoek is! het is aso om je as op de grond in de tuin te gooien en jij hebt gewoon gelijk TS... Het klinkt allemaal erg tokkieachtig..
Alle reacties Link kopieren
"Verder zeur je iets 'teveel ' over dat roken. Hun roken en dat is hun beslissing. Dus daar hoef je niet zo over tekeer te gaan."





Ehh...maar niet in HAAR huis. Bij mij thuis rookt niemand, omdat ik dat niet wil. Mijn ouders niet, vrienden niet en prinses Beatrix niet.



Verder eens met Kluif.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Nee dat klopt BellatrixVanDetta



Ik heb het ook niet over dat haar stiefvader peuken in haar tuin gooit of wat dan ook, want inderdaad in haar huis mag het niet.

Maar ze heeft het over het gehele rookgedrag van haar moeder en stiefvader, en daar heeft ze niets mee te maken, Mensen beslissen zelf of ze roken of niet, dat bedoelde ik.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
quote:wished- schreef op 24 augustus 2013 @ 20:56:ze heeft het over het gehele rookgedrag van haar moeder en stiefvader, en daar heeft ze niets mee te makenHeb je gelijk in, ik vind ook elk mens prima zelf kan kiezen waar hij/zij 't eigen leven mee verziekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kipkluifje schreef op 24 augustus 2013 @ 21:03:

[...]

Heb je gelijk in, ik vind ook elk mens prima zelf kan kiezen waar hij/zij 't eigen leven mee verziekt.



Half eens. Moederlief is ook zo attent geweest om TO aan allerlei risico's bloot te stellen door te roken TIJDENS haar zwangerschap. En toen dat niet voldoende effect had (TO is er levend vanaf gekomen) is ze gaan roken in haar kamer. En vond ze haar peuken belangrijker dan TO's kampweek.



Je zou om minder een complex krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vetplantje schreef op 24 augustus 2013 @ 19:37:

[...]





Vind ik dus ook.



Maar roken hè... dat is voor sommigen belangrijker dan menselijk fatsoen. Kom niet aan de heilige peuk.Dat is een andere discussie. Volgens is deze stiefvader ook behoorlijk betrokken bij zijn stiefdochter.
Alle reacties Link kopieren
quote:vetplantje schreef op 24 augustus 2013 @ 17:33:

[...]





Tja, ik denk dat je ouders als deze beter kwijt dan rijk kunt zijn. Voor mij zou 't niet hoeven. Roken in je slaapkamer... hoe wil je een kind zijn gezondheid al verknoeien voor ze goed en wel volwassen is... zulke ouders zouden uit de ouderlijke macht gezet moeten worden. En ik vind wel degelijk dat, als je zoiets doet, je niet genoeg van je kind houdt.Uit de ouderlijke macht ontzetten nog wel. Wow.
Alle reacties Link kopieren
Zit er trouwens wat in als jouw stiefvader er van overtuigd is dat je hem niet genoeg gewaardeerd hebt?
Alle reacties Link kopieren
*

* wished-, 25 minuten geledenNee dat klopt BellatrixVanDetta



Ik heb het ook niet over dat haar stiefvader peuken in haar tuin gooit of wat dan ook, want inderdaad in haar huis mag het niet. 

Maar ze heeft het over het gehele rookgedrag van haar moeder en stiefvader, en daar heeft ze niets mee te maken, Mensen beslissen zelf of ze roken of niet, dat bedoelde ik.

*



Ja dat is helemaal waar. Daar zal ze het mee moeten doen.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Het heeft ook alles te maken met de manier waarop je iemand aanspreekt op je huisregels. Die stiefvader rookte al buiten, misschien om te respecteren dat TO die rook niet in huis heeft. Dan kan je ook zeggen: "ruim je die peuken ook ff op, ik heb ook een asbak, die zal ik ff pakken"..



Zeker als ze idd veel voor je doen, is het niet bepaald leuk om wel af te reageren als ze iets fouts doen. Toon je ook je waardering voor wat ze wel goed doen voor je?

Je hoeft niet dankbaar te zijn en ook niet alles te accepteren omdat ze je helpen en je daarvan misschien afhankelijk voelt, maar ze hoeven nou ook weer niet aangevallen te worden op wat je niet bevalt..



Je kan je grenzen en eigen regels ook aangeven zonder ze persoonlijk aan te vallen, zoals op je moeders keuze voor deze man. Maar ja, ik denk dat je deze manier van met elkaar omgaan niet van een vreemde hebt, misschien is dat schelden normaal in jullie omgang? Nogmaals: dankbaarheid hoeft nou ook weer niet, maar het is ook niet vanzelfsprekend dat je recht hebt op hun behulpzaamheid en dat je dan je ongenoegen wel uit op een manier die uit "afreageren" komt.



Je kan ook aangeven dat je iets niet okay of niet prettig vindt en verzoeken of ze dat voortaan anders willen doen in jouw huis/tuin.. Ik vind wel dat ze jouw grenzen vroeger hebben overschreden, in je eigen kamer, ook al was het je moeders huis en haar "regels": het heeft met respect te maken voor je kinderen, dat je ze in hun leefruimte niet laat meeroken..



Het is een hardnekkige verslaving, maar je mag wel van mensen vragen om daar geen nadelige gevolgen van te ondervinden als je zelf niet rookt, ook van je moeder. Dat heb je misschien niet gedaan of niet gedurfd, om te vragen om de privacy van je eigen kamer dan tenminste (rookvrij te houden)...

en daarom zit het je hoog, denk ik.. je hebt er niet om gevraagd en zij dacht er niet eens bij na, deed het gewoon..



Op dat roken zit dus al een "oude lading". Maar je kan dat ook gewoon bespreken en niet ontploffen als jouw grens al overschreden is. Je kan je waardering uitspreken, maar ook vragen of ze daarnaast rekening willen houden met jou als niet-roker, door oa een asbak te pakken of te vragen.



Als je relatie overwegend (van hun kant) hulpverlenend is, en je wil dat ze dat blijven doen, dan stimuleert waardering voor wat ze wel voor je doen om dat ook te willen blijven doen. Dan nog hoef je niet alles maar te pikken, maar ook niet (vooral) benoemen wat er aan ze "mankeert".. zij hebben iets voor je over en omgekeerd mag je dan ook een beetje mild en begripvol reageren naar hun "fouten" of onvolkomenheden..



Mensen aanvallen resulteert meestal in verzet, in zichzelf verdedigen of in een "tegenaanval" (zoals je stiefvader reageerde) vanuit slachtofferrol, met "terugslaan" met ondankbaarheid en schuldgevoelens proberen begrip te krijgen.

Elkaar verwijten leidt nooit naar de gewenste verandering bij anderen..



Goed dat je toch gebeld hebt. Je hoeft geen excuses aan te bieden voor wat je echt vervelend vindt, maar praat daarover ipv aanvallen of afreageren.. daar hebben mensen iha gewoon geen oren naar, zelfs niet als je gelijk hebt (en ze weten het)..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven