Wanneer duidelijk of kitten kan opschieten met konijnen?

22-08-2013 13:46 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds vandaag een aanloopkitten van een week of 12/13.

Mochten we haar baas niet vinden, dan mag ze hier blijven wonen.

Nu hebben we ook konijntjes die vrijwel altijd loslopen.

Wanneer wordt duidelijk of ze de konijnen wel of niet als prooi ziet?

Ze hebben heel kort even kennis gemaakt en ze vindt ze heel interessant, maar dat zegt niet per definitie iets over haar jachtinstinct. Ze jaagt in ieder geval wel op muggen.

Wie heeft ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bosjebloemen,

Zelf heb ik atijd binnenkatten en buiten heb ik een aantal konijnen. Meerdere malen heb ik jonge konijntjes door omstandigheden binnen gehad. Alle katten gingen daar super mee om, volgens mij wisten ze dat ze erbij hoorden en geen loslopend wild waren :-) Zeker als de konijnen volwassen zijn verwacht ik daar geen enkel probleem mee. Wel is het verstandig om ze inderdaad aan elkaar te laten wennen. Succes en veel plezier van je dieren
Ik denk dat het verstandig is dat je ze de eerste maanden niet alleen laat met elkaar. Zo kun je de kat corrigeren als ze toch in de aanval gaat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn konijn heeft de kat ooit een goede trap verkocht toen die er achteraan ging. Die wist meteen dat dat geen hapje was, is eigenlijk ook nog een probleem geweest. Vaak lagen ze naast elkaar te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat weet heel goed het verschil tussen de "huiskonijnen" en de wilde konijnen in de tuin. Overigens eet ze alleen wilde babykonijnen en laat ook de grote wilde konijnen met rust.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
als je na een dag thuiskomt de de konijnen en kat leven nog?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden. Vaak zie je wel dat katten (en ook honden) medehuisdieren niet als prooi zien, en daar hoop ik ook op. Het is de bedoeling dat iedereen gewoon los kan lopen (uiteraard onder toezicht). Ik wil niet iedereen in verschillende vertrekken. We hebben trouwens al een kat, maar zij heeft 0,0 jachtinstinct en is ontzettend tolerant ten opzichte van iedereen, dus bij haar is het nooit aan de orde geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hier een volwassen kat bij een huiskonijn geplaatst. In het begin moest de kat aan alles wennen, en was eenvoudigweg bang voor het konijn. Toen de wentijd voorbij was werde de kat nieuwsgieriger naar het konijn. Toen ik meerdere keren heb gezien dat het konijn de kat ergens wegjoeg door achter hem aan te racen, kreeg ik er vertrouwen in dat het wel los zou lopen, en dat is ook gebeurd. Kat heeft het konijn overigens ook nog wel eens achterna gezeten, maar niet in een jachtbui ofzo.

Ik heb ze echter nooit samen gelaten als ik langere tijd van huis weg was.
Alle reacties Link kopieren
Niet moeilijk doen en gewoon kitten en konijnen bij elkaar laten. Ik heb het al eens gedaan in het verleden en ook bij mijn dierenarts gezien. Gaat allemaal probleemloos.
Je kitten is nog niet zo sterk en dat is alleen maar een voordeel want het konijn is nu nog sterker dan de kat en als hij nu een poging zou doen om het konijn aan te vallen zou het konijn hem gewoon een flinke trap geven. Dit weet het kittentje instinctief ook en hij zal deze les later meenemen als hij zelf allang groot en sterk is.



Overigens gaan de meeste katten en konijnen heel goed samen en is het slecht een uitzonderingsgeval als een huiskat zo'n groot jachtsgevoel heeft dat hij een dergelijke grote prooi aan zal vallen. Het gebeurt uiteraard wel eens, maar dan is het meestal een kat die vaak buiten is en het jagen op muizen en vogeltjes gewend is.
katten en konijnen gaan niet samen. Je zal er altijd bij moeten blijven een konijn is een prooidier een een kat een roofdier. De kat zal het konijn niet opeten, maar een mep met een kattenpoot kan hele nare abcessen bij het konijn veroorzaken. Bovendien levert het veel stress bij de konijnen
Alle reacties Link kopieren
Ik had honden, voorts ook nog katten erbij en konijnen. Het ging allemaal goed. Liep allemaal door elkaar heen.



Er zullen wel uitzonderingen zijn waar dat niet bij kan (heb nu twee konijnenbijters en kattenbijters maar ook twee waarbij dit ook weer geen punt bij zou vormen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven