'Katteneigenaren verantwoordelijk voor schade aan fauna

21-08-2013 08:51 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant weer een groot artikel waarin wordt genoemd dat het een steeds groter probleem wordt dat er, vooral 's nachts, katten buitenlopen en op strooptocht gaan.



Het plan is om alle gemeenten en de provincie te informeren over het probleem en een protocol te gaan opstellen waarin een gedragscode wordt uitgewerkt waarin katteneigenaren zich dienen te houden.



Als een hond bijvoorbeeld een ree wegjaagt, kan de boete voor hondeneigenaren al oplopen tot 600 euro. Waarom voor katteneigenaren niet??



Ik zelf volg regelmatig alle klachtentopics over loslopende katten en ben dan ook van mening dat er verplicht moet worden gechipt en gesteriliseerd. En vooral, zoals tevens in het artikel word vermeldt, katten verplicht binnenhouden 's nachts.



Wat is jullie mening hierover?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
quote:iris1969 schreef op 23 augustus 2013 @ 11:30:

Ik zou graag zien dat katten gewoon weer lekker buiten mogen lopen (tenzij dat verkeersttechnisch gezien niet veilig genoeg is) en dat mensen niet zo'n probleem maakten van kattenontlasting in hun tuin, want hondendrollen op straat zijn in mijn ogen veel viezer (al zie ik gelukkig steeds meer mensen met een plastic opruimzakje lopen).Bedoel je dat "verkeersttechnisch gezien" in het belang van de kat of het verkeer?



Waarom zijn in jouwn ogen de hondendrollen erger dan die van de katten?
Alle reacties Link kopieren
quote:

iris1969 schreef op 23 augustus 2013 @ 11:30:

Ik zou graag zien dat katten gewoon weer lekker buiten mogen lopen (tenzij dat verkeersttechnisch gezien niet veilig genoeg is) en dat mensen niet zo'n probleem maakten van kattenontlasting in hun tuin, want hondendrollen op straat zijn in mijn ogen veel viezer (al zie ik gelukkig steeds meer mensen met een plastic opruimzakje lopen).



Ik zie t verschil ook niet zo. Stront = stront = bah.



Wel iets wat mij opvalt, sommige mensen die met dat zakje aan de riem lopen halen t zakje er nooit af. Als in gebruiken. Je bent verplicht om t zakje bij je te hebben nl.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 23 augustus 2013 @ 11:31:





Huh? Lees wat je hierboven schrijft! Een en al contradictie!

Hondeneigenaren zijn aso omdat ze vinden dat hun hond best los mogen lopen in het bos (onder toezicht nog wel) en katteneigenaren zijn dat niet want katten mogen dat wél en als zíj iets vangen is dat plotseling niet erg! Wat een dubbele moraal!





[...]



Vergeet niet dat de geschiedenis van de mens berust op de rug van een paard. Eeuwenlang waren we in ALLES afhankelijk van paarden. We zijn paarden wel meer respect verschuldigd dan zeiken over hun ontlasting (die niet zo vies is als die van katten, honden of mensen! Katten hebben nooit ergens toe gediend.





Ik bedoel alleen, als katten niet los mogen lopen, dan mogen andere beesten dat ook niet. Je moet elkaar in je waarde laten. En daarbij ook de huisdieren. En daarbij ook de mindere kanten van de huisdieren.



Vogels horen fluiten vind ik ook leuk, en katten die miauwen, honden die blaffen vind ik ook niet erg. Ik woon vrij landelijk en heb een heleboel dieren geluiden om me heen. Is dus helemaal niet erg.





En een hond en kat horen bij de natuur. In de gebieden waar ze mogen komen is het dus helemaal niet erg dat ze iets vangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 23 augustus 2013 @ 11:57:

[...]









Katten zijn zeer geschikt voor ongediertebestrijding. Op een echte boerderij kan je niet zonder en met een moestuin al helemaal niet. Dat jij liever gif strooit en zo het ecosysteem om zeep helpt, hoe denk je dat het komt dat er zo weinig roofvogels zijn? Muis -> gif -> dooie buizerd/uil/sperwer/etc.



Het is na alle anti-kattentopics heus wel duidelijk dat iones een hekel heeft aan katten. Daarvoor hoef je niet als een pitbull al die topics te bewaken en als een bezetenen te posten. Maar zeggen dat katten nergens toe dienen:

2 dingen:

- ik woon op een echte boerderij, maar ik heb geen katten die het ongedierte bestrijden. Maar mijn honden vinden het prachtig om te doen.

- ik gebruik geen gif om de door jou genoemde redenen. Want zo is de kat van een vriendin van mij namelijk omgekomen. Niet voor de kat bedoeld, maar voor het ongedierte, die die kat dan weer tot zich nam. Een drama! Ik probeerde wanhopig de dierenarts te bereiken maar we konden niets meer uitrichten. Toen we het dier moesten laten inslapen (blauwe maincoon Perry genaamd) ben ik weggelopen. Hier wilde ik geen getuige van zijn.



Jouw opmerking dat ik een hekel aan katten zou hebben is dus misplaatst. Ik heb alleen maar een hekel aan veel kattenmensen omdat die asociaal zijn. Nét zo asociaal als al die hondenmensen die hun hond overal laten poepen zonder deze op te ruimen. En waar wél iets van gezegd mag worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizard schreef op 23 augustus 2013 @ 20:59:

[...]





Ik bedoel alleen, als katten niet los mogen lopen, dan mogen andere beesten dat ook niet. Je moet elkaar in je waarde laten. En daarbij ook de huisdieren. En daarbij ook de mindere kanten van de huisdieren.

Dieren moeten zichzelf kunnen zijn, vind ik.

Honden moeten los kunnen lopen maar ik vind dat daar voorwaarden aan verbonden zijn:

- het moet veilig kunnen

- in de bouw (waar het meestal niet veilig kan) moet de ontlasting geruimd worden

- de hond moet opgevoed zijn en anderen (of dat nu honden of mensen zijn) NIET lastig vallen.

- moet onder toezicht dus los lopen, en niet zonder toezicht



Katten lopen los zonder toezicht. Het is technisch lastiger om ze af te richten. Maar dat maakt de gevolgen van lastig vallen van anderen niet minder erg.

Dus moet je zorgen dat je een grote tuin hebt waar de kat niet uit komt, of je gaat op het platteland wonen. Ik woon dus in buitengebied, en er lopen katten. Maar die zijn ons niet tot last. Hier is immers ruimte genoeg. Ik vind het trouwens wel aso dat ze zich onbeperkt kunnen voortplanten met alle gevolgen van dien (ook voor de katten zelf). Hun eigenaren nemen geen verantwoordelijkheid en zijn hierin erg onverschillig.

Maar als je zo nodig een hond of kat wilt hebben, moet je zorgen dat aan de behoefte van dat huisdier kunt toekomen zonder dat anderen daarbij lastig gevallen worden. En daar zul je misschien je huis dus op moeten afstemmen of de buurt waar je gaat wonen.



quote:lizard schreef op 23 augustus 2013 @ 20:59:

[...]



Vogels horen fluiten vind ik ook leuk, en katten die miauwen, honden die blaffen vind ik ook niet erg. Ik woon vrij landelijk en heb een heleboel dieren geluiden om me heen. Is dus helemaal niet erg.

Eens. Vogelgeluiden geniet ik van, zelfs het geloei van een koe vind ik mooi. Maar er zijn wel degelijk geluiden die mij heel erg storen, maar deze worden voornamelijk door mensen geproduceerd: verkeerslawaai. Maar ook geschreeuw van kinderen en continu blaffen van honden vind ik heel, heel irri. Maar hier heb je daar dus weinig last van. Ik vind dat ik daarom heel fijn woon.



quote:lizard schreef op 23 augustus 2013 @ 20:59:

[...]



En een hond en kat horen bij de natuur. In de gebieden waar ze mogen komen is het dus helemaal niet erg dat ze iets vangen.

TSja, wat is "in de natuur"?

Ten eerste hebben we iets wat we eigenlijk al nauwelijks natuur kunnen noemen. Voorts hebben we daar ook nog heel weinig van en is het heel kwetsbaar.

Een hond of kat die een keer een konijn of haas opjaagt is niet erg, die beesten kunnen met gemak ontkomen. Het achtervolgen van een ree door een hond heeft vaak ernstigere gevolgen voor het impulsieve ree dat zich niet zo gemakkelijk ergens onder kan verstoppen. En jonge konijnen en hazen kunnen wél gepakt worden door honden en katten en dat moeten we gewoon niet willen.



Voor katten zijn geen regels. Maar er zijn nagenoeg geen gebieden waar honden los mogen lopen. En ook in de gebieden die er zijn, valt het vangen van wild onder stropen, en dat is strafbaar. En dan moet je je afvragen waarom er niet gestroopt mag worden. En dat heeft kennelijk te maken met wildbeheer.

Katten doen net zo min aan wildbeheer als honden en stropers. Dus ook het vangen van wild door katten moet men niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 katten komen wel buiten. Alleen is de poes een bangerd dus die durft niet verder dan onze tuin. Als ik de poort open zet staat ze met haar pootjes op het randje maar echt niet dat ze verder durft



De jeweetwelkater kwam ik vroeger echt overal tegen maar da's nu een oude man van 17 jaar. Die loopt één keer per dag een rondje om het blok (z'n inspectierondje noem ik het altijd) en komt dan weer naar binnen.



En poepen doen ze allebei bij ons in de tuin. Ja dat weet ik zeker want ik kom tijdens het tuinieren genoeg tegen en ik zie ze hier vaak genoeg zitten. Katten van de buren zie ik nooit in onze tuin.
quote:iris1969 schreef op 23 augustus 2013 @ 11:30:

Mijn katten zijn binnenkatten en ik merk aan ze dat ze zich vaak vervelen omdat hun bestaan volkomen tegen hun natuur ingaat. Ik had ze graag een avontuurlijker leventje gegund met struinen in de buitenlucht, maar helaas woon ik 2 hoog dus is dat geen optie.



Ik zou graag zien dat katten gewoon weer lekker buiten mogen lopen (tenzij dat verkeersttechnisch gezien niet veilig genoeg is) en dat mensen niet zo'n probleem maakten van kattenontlasting in hun tuin, want hondendrollen op straat zijn in mijn ogen veel viezer (al zie ik gelukkig steeds meer mensen met een plastic opruimzakje lopen).



Tsja, niet in je eigen tuintje kunnen zitten omdat je misselijk wordt van de kattenstront, het is geen lolletje.



Ik snap niet dat katteneigenaren niet gewoon standaard een kattenbak nemen. Het zijn gewoontedieren, als je ze aanwent het daar op te doen (en 's nachts binnenhouden scheelt ook al) dan zou dat al zoveel stront schelen. Ken ook gelukkig mensen die dat wel zo doen.



Maar ik ken ook mensen die véél katten nemen (vier of vijf) en dan verder nergens naar omkijken. A-sociaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven