Gezondheid alle pijlers

Misofonie

28-08-2013 21:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Mijn eerste post na jaren een stille meelezer te zijn geweest.



Ik weet eindelijk wat ik mankeer na jarenlange frustraties en afzonderingen. Namelijk misofonie.

Ik ben er een paar dagen geleden achtergekomen en het voelt als een soort opluchting dat het iets is waar meer mensen last van hebben.



Ik heb gelijk contact gezocht met de behandelende psychiater en ik wacht nu tot ik een verwijzing heb en terecht kan voor behandeling.



Ik vraag mij af of er op dit forum dames of heren zijn met misofonie en of je daarvoor behandeld bent. Heeft de behandeling gewerkt?



Groetjes Julia
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jij weet wat misofonie is, wil je die kennis ook met ons delen? Dat reageert wat makkelijker...
Alle reacties Link kopieren
Tof, is je Google stuk?



En, nee, geen ervaring..

Lijkt me erg lastig wanneer je dit in zo'n ernstige mate hebt dat het je in je dagelijks functioneren belemmert.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel iemand die het heeft. Lijkt me heel vervelend.

Zij heeft het mn bij kauwgeluiden. Dus ze kan eigenlijk nooit met andere mensen eten. Is wel een hadicap hoor.



Wanneer ervaar jij het?
Alle reacties Link kopieren
@tof

Dit komt van wikipedia.



Misofonie (letterlijk: afkeer van geluid, van het Griekse μῖσος (misos) "haat" en φωνή (phónè) "stem, geluid") is het fenomeen waarbij bepaalde, op zich onschuldige, geluiden heftige gevoelens van irritatie, walging of woede kunnen oproepen.

Omschrijving en symptomen[bewerken]



Misofonie is vooral de afkeer van geluiden die door (andere) mensen geproduceerd worden, zoals smak-, slik- en drinkgeluiden, maar soms ook het geluid dat iemand anders maakt, zoals typen op een toetsenbord.

De emoties die worden opgeroepen zijn vaak dermate heftig, dat diegene die last heeft van deze geluiden gaat proberen ze te vermijden. Dit kan tot gevolg hebben dat mensen met misofonie zich steeds meer gaan isoleren.

Sommige mensen met misofonie melden last te hebben van tinnitus (oorsuizen) of hyperacusis (overgevoeligheid). Er is nauwelijks wetenschappelijke literatuur beschikbaar. Begin 2013 werd de meest uitgebreide studie tot nu toe gepubliceerd, waarin de symptomen van 42 Nederlandse misofoniepatiënten werd beschreven. Tot nu toe zijn er nog geen bewezen behandelingen voor. Op internet worden voor misofonie ook andere benamingen gevonden, zoals selective sound intolerance en selective sound sensitivity syndrome.
Alle reacties Link kopieren
@helena2



Ik heb het ook met kauwgeluiden. Eten met anderen doe ik alleen als er muziek oid aan staat. Toen ik nog thuis woonde at ik vaak alleen omdat ik anders jankend van woede aan tafel zat.



Verder heb ik het met slikgeluiden, kaugom knappen, tikken op een tafel oid, luid ademen, neus ophalen. Teveel om op te noemen eigelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hard niezen?
Alle reacties Link kopieren
Toch bijzonder dat je eind 20 bent en nooit eerder hulp hebt gezocht....
Heb ik ook weleens ja. Ben je al bloednerveus, gaat er iemand op zijn bureau roffelen met zijn vingers.
Of snurken; ik haat snurken!
Alle reacties Link kopieren
Nu je het zegt, hard niezen niet!



@spectral

Ik heb er mee leren leven, ik vermeed veel situaties. Bv in de trein ergens anders zitten als ik mij stoor.

Bovendien dacht ik dat ik gek was. Mijn familie stoorde zich juist aan mij omdat ik er continu mee bezig was.

Ik ben op mezelf gaan wonen en dat was lekker rustig in mijn eentje.



Op dit moment heb ik een man en een zoontje. Ik erger me de laatste tijd heel erg en mijn relatie komt onder grote druk te staan, zodoende ben ik gaan googlen en vond ik het begrip misofonie. Overigens is dit ook een vrij nieuw onderzoek en zijn ze nog heel ver in de behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt da je gek bent zoek je toch juist hulp....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het met harde geluiden maar die kom ik gelukkig weinig tegen. Scherpe geluiden maken me misselijk en heel boos: vaatwasser inruimen bijv. met borden langs elkaar of hameren, boren of zagen. Dus ik herken het zeker, maar ik heb er niet genoeg last van om ervoor in therapie te hoeven, gelukkig! Sterkte met je behandeling!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het alleen bij tics zoals nagel bijten of steeds neus ophalen. Vind ik erg lastig dus kan me voorstellen dat het voor jou helemaal niet handig is. Wat kan er aan gedaan worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg echt hartkloppingen en opvliegers van gesmak en zwaar ademen.. Omdat het een soort agressie in me opwekt..
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik mijn man een schop/duw/klap geef als hij snurkt, is dat volledig legaal/legitiem begrijp ik?

Ik word serieus agressief van bepaalde geluiden, gelukkig weet ik mijzelf vaak in te houden, maar als ik moe ben raak ik sneller overprikkeld of getriggerd door geluid(en).

Ik hoop dat ze je kunnen helpen!
Alle reacties Link kopieren
Waaruit maak je op dat het legaal cq legitiem is dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik word gillend gek van krakende chipszakken. Chips MOET vanuit een bakje gegeten worden en dus niet vanuit de zak. Soms wordt het hier thuis toch vanuit de zak gedaan, maar dan snauw ik de schilderijen bijna van de muur, haha! Ik kan dan niet eens meer normaal doen. Erg, hè? Blij dat ik nu weet dat het een naam heeft.
Alle reacties Link kopieren
@spectral

Ik kan je er geen antwoord op geven. Ik ben opgelucht dat er iets over bekend is en dat ik nu eindelijk hulp heb gezocht.



@Mademoiselle85

Dat heb ik ook! Echt zo woedend word ik dan.

Wat doe jij in dat soort situaties?



En chips uit een bakje werd genoemd. Dat is idd een vereiste hier.



Ik doe niks met die woede, ik wacht gewoon tot het wegebt.

Natuurlijk is het niet legaal/legitiem om te schoppen oid!

Ik vind dat het mijn probleem is en probeer anderen er niet mee op te zadelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit ook!

Nooit laten onderzoeken of het ook daadwerkelijk deze diagnose heeft maar kan me echt tot het bot irriteren aan geluiden.



Het is niet zo dat ik er echt niet van kan functioneren en ook niet elk geluidje mij irriteert.

Zoals nu ligt m'n vent naast me te slapen en zwaar te ademen maar daar kan ik gelukkig wel tegen.



Bijvoorbeeld collega's die snuffen, kauwen, smakken, nagels bijten.. O vreselijk!

Ik leg m'n focus dan alleen op die geluiden en dan erger ik me echt kapot.



Sja, morgen toevallig een afspraak bij de huisarts.. Kijken wat zij zegt?!
Alle reacties Link kopieren
Met stip op 1: Fluiten

Dan scheld ik diegene in mijn hoofd echt de huid helemaal vol. Ik zou diegene het liefste slaaaaaaaan!



Daarna in willekeurige volgorde: smakken, neuriën, tikken met voet op grond of met vingers ergens op. Kusgeluiden in de bus of de trein, (hard) door de telefoon praten in de bus of de trein. 2 mensen die elkaar tegenkomen in de bus en vervolgens stoelen uit elkaar gaan zitten maar wel op luide toon tegen elkaar blijven praten.
't Is dus helemaal geen neurotische aandoening; het is normaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nu slapen, ik reageer morgen weer.



Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.



@Balalaika

Succes bij de huisarts. Aangezien het amc er pas sinds 2013 echt mee bekend is zal het me niks verbazen als het je huisarts niet gelijk iets zegt.
Ik herken dit totaal

Het bemoeilijkt mijn gezinds leven.



Ik erger me aan veel geluiden, gillen mag enzo, maar eten en drinken zakken chips, daar heb ik het heel erg bij.

Ik eet liever alleen.



En zo hoort het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenning...



Mijn dochter die heel slordig drinkt met van de 'klokklok' geluiden... Lastig om rustig te blijven.



Met stip op 1: mijn man die altijd na elke avondmaaltijd al zijn 10 vingers aflikt met enorm smakslurp geluid. Ik kan wel krijsen van woede dan. Moet echt mijn oren dichtduwen, neurien en wegkijken. En nee, hij wil er niet mee stoppen, ook al vind ik het onbeleefd kinderachtig gedrag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven