Leiden tips?

23-08-2013 14:02 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet zo lang geleden verhuist naar Leiden. Ik kom hier niet echt uit de buurt, dus voor mij is (bijna) alles nieuw en onbekend.

Nu weet ik gewoon vaak niet waar ik moet zijn voor iets. Ik ken ook nog weinig mensen hier, dus veel moet ik zelf uitvogelen, zoals;



Wat is een fijne, niet al te dure, kapper?

Waar kun je nou echt een lekker Italiaans ijsje halen?

Wat is een geweldig eetcafe waar ik echt geweest moet zijn?

Wat is de ideale winkel voor kleine cadeautjes?

Waar kan ik goed hardlopen, leuke omgeving?

Wat doe je in Leiden in het weekend? (Behalve uitslapen)

Wat moet ik absoluut gezien hebben als nieuwe Leienaar?

En ga zo maar door! Ik wil me graag iets vertrouwder voelen in Leiden.



Bij het VVV ben ik al geweest en heb als echte toerist al een paar stadswandelingen gedaan.
x
Alle reacties Link kopieren
Leuk leuk! Ik word helemaal enthousiast van jullie tips!



De kinderboerderij in de Merenwijk ken ik inderdaad, die kwam ik bij toeval tegen toen ik de weg naar huis kwijt was Maar daar gaan we nu regelmatig even kijken en even bij het theehuisje op het terras zitten.



Veel van de eettentjes komen me bekend voor qua naam, maar ben er nog niet geweest. Wel bij Einstein overigens en Annies (wie kent het niet :-)). Langs de burcht fiets ik vaak als ik naar de bibliotheek ga! Maar ben er nog niet op geweest omdat ik bang ben dat de kleine naar beneden dendert.. M'n dochter is pas 1,5. Dus echt spelen in speeltuinen gaat nog net niet. Maar ik ga het zeker in gedachten houden!
Alle reacties Link kopieren
quote:yolcu schreef op 23 augustus 2013 @ 20:00:

Oja, Meneer Jansen op de Nieuwe Rijn voor koffie, Jacketz voor semi-gezond fast food, de Bruine Boon voor appeltaart en gratis koffie van de Hoogvliet met goedkope koekjes in het Van der Werfpark bij blut

En Werfpop de 2e zondag van juli, niet te missen volgend jaar! Ook in de zomer: gratis openlucht vertoningen door het leids filmfestival.De Bruine Boon is vlakbij het station toch? Die stond inderdaad op mijn lijstje om eens te gaan zitten, het ziet er altijd zoz gezellig uit op het terras.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn aardig wat speeltuinen in Leiden.



http://www.speeltuinenlei ... tuin-info/speeltuinen.php



Met droog weer ook goed te fietsen:



http://www.recreatiegebied-vlietland.nl/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Klopt, heel dichtbij het station!

De Valkenburgse plassen zijn met lekker weer ook nog een optie, net als naar Katwijk of Noordwijk fietsen.

Schuin tov de bieb zit trouwens de Twee Spieghels, vaak live jazz
Alle reacties Link kopieren
Thank God voor Google Maps! Ik ken nog vrijwel geen straatnamen
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 23 augustus 2013 @ 21:01:

Er zijn aardig wat speeltuinen in Leiden.



http://www.speeltuinenlei ... tuin-info/speeltuinen.php



Met droog weer ook goed te fietsen:



http://www.recreatiegebied-vlietland.nl/Wow wat veel inderdaad, had ik niet gedacht! Leuk zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Levin5 schreef op 23 augustus 2013 @ 14:02:

Ik ben nog niet zo lang geleden verhuist naar Leiden. Ik kom hier niet echt uit de buurt, dus voor mij is (bijna) alles nieuw en onbekend. Nou, welkom :-)

Nu weet ik gewoon vaak niet waar ik moet zijn voor iets. Ik ken ook nog weinig mensen hier, dus veel moet ik zelf uitvogelen, zoals;



Wat is een fijne, niet al te dure, kapper? Sissors, op de Breestraat

Waar kun je nou echt een lekker Italiaans ijsje halen? Naast t Stadhuis zit een klein ijszaakje van een leuke Braziliaan. Ben even de naam kwijt. Maar hij maakt heerlijk ijs en een leuk praatje

Wat is een geweldig eetcafe waar ik echt geweest moet zijn? Hmm, eetcafe weet ik niet. Maar een aantal leuke/lekkere restaurants zijn oa Shabu Shabu, Sabai Sabai, Olive Garden, Sumatra House, La Cubanita etc

Wat is de ideale winkel voor kleine cadeautjes? Ga eens kijken in de Pieterskerk-buurt (tussen de Breestraat en het Rapenburg. Daar vind je een hoop leuke kleine winkeltjes.

Waar kan ik goed hardlopen, leuke omgeving? Ik ga altijd door het Plantsoen en de Singel of park Cronesteyn

Wat doe je in Leiden in het weekend? (Behalve uitslapen) Winkelen, terrasje pakken, varen, naar de kroeg, naar de markt. Eigenlijk alles wat je in de meeste steden wel doet in het weekend. Alleen dansen kun je niet zoveel in Leiden.

Wat moet ik absoluut gezien hebben als nieuwe Leienaar?

De Burcht, ook heerlijk om te picknicken, een boekje te lezen etc. En toch midden in het centrum. En doe een hofjeswandeling, zo zie je veel van de stad en het is hartstikke mooi.

En ga zo maar door! Ik wil me graag iets vertrouwder voelen in Leiden. Ga ook eens kijken bij de Wassenaarse Slag, Noordwijk of Katwijk. Heerlijk uitwaaien op het strand op nog geen 20 minuten van Leiden.



Bij het VVV ben ik al geweest en heb als echte toerist al een paar stadswandelingen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Kleine cadeautjes:

http://verrevanverre.nl/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zag hardlopen staan:



http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_Singelloop



Staat altijd veel publiek om aan te moedigen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:Levin5 schreef op 23 augustus 2013 @ 21:03:

Thank God voor Google Maps! Ik ken nog vrijwel geen straatnamen Geeft niet, verdwalen is ook heeeeel erg nuttig in een nieuwe stad! Een vriendin is hier twee jaar geleden komen wonen en ze weigert te verdwalen, de weg kent ze nog steeds niet. Verdwaal je raak!
Alle reacties Link kopieren
Qua eettentjes, vergeet de Stadthouder niet. Was toen ik er nog woonde een van mijn favorieten. En de Hooikist.



En qua uitjes: de Hortus. Een van de mooisten in NL vind ik. Zeker met een klein kindje is dat zo'n fijne plek!



Ik krijg bijna heimwee als ik al deze tips lees. Leiden is zo'n leuke stad!
Alle reacties Link kopieren
Mijn wederhelft woont hier nu 13 jaar en nog steeds moet ik vertellen welke winkel er zit in de straat waar ik het over heb.

"Langegracht?"

-Ja bij de Digros en politiebureau

"Oh,ja!"



En pak gewoon eens een "doorsteekje" en zie waar je uit komt. Als je die eenmaal weet ga je als een razende door Leiden op de fiets.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Wat Tickel zegt, doorsteekjes zijn goed om te weten.



Verboden Toegang is trouwens ook leuk voor uit eten, Olivier heeft een hele rits Belgisch bier (en heel prima eten) en ondanks dat ik er nog weinig kom is de WW mijn favo kroeg
Alle reacties Link kopieren
Verdwalen lukt me heel goed hoor! Mijn richtingsgevoel is nul. Ik maak veel foto's met mijn telefoon van plekjes die ik leuk vindt, zodat ik ze terug kan vinden.



En waar gaan jullie heen als je uitgaat? Ik ben niet zo van de clubs, meer van een leuk cafeetje. We zijn wel eens gewoon gaan lopen, maar kwamen toen uit bij een Ierse (?) pub en toen we verder liepen was er niet zo veel. Waarschijnlijk zaten we helemaal verkeerd..
'Echte clubs' zijn er ook niet :p

Volgend weekend is het allerallerlaatste weekend van het LVC. Daarna zijn we voor live muziek afhankelijk van de Twee Spieghels, Scheltema, soms de Tregter of de WW en als je van heel alto houdt Lazarus.



Leuke kroegjes meestal zonder live muziek zijn o.a. Schommelen, Meneer Jansen, de WW, t Keyzertje en die ene bij het kijkhuis (wie roept de naam?)



Bij de Hifi schijn je te kunnen dansen, maar dat is me te hip. Bij Mas y Mas ook, maar die is me te fout :p Olo Roso zou ik met een grote boog omheen lopen, zeker na etenstijd. Ik heb me nooit zo smerig bekeken gevoeld als daar.



North End is een Engelse pub, Vi-kings geloof ik Iers (maar ook sports bar), en er zit nog een internationale pub op de Pelikaanstraat maar ik kom niet op de naam.
Alle reacties Link kopieren
Dat is Bad Habits (of zoiets)
quote:bonkie85 schreef op 23 augustus 2013 @ 23:11:

Dat is Bad Habits (of zoiets)Yes, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie echt alleen maar leuke tips voorbij komen!!!

Veel plezier in je nieuwe stad, TO.



Toen ik in Leiden als studente aankwam heb ik nog iets bizars meegemaakt qua de weg wijzen/vinden.

Het was tijdens de ElCid, dus ik was nog maar drie dagen in Leiden. Toen vroeg een taxichauffeur mij de weg van het Rapenburg naar de Keizerstraat. Ik wist de weg, wat voelde ik me toen ineens thuis en ook heel trots op mezelf

Nu moet ik vooral lachen om het beeld in mijn hoofd: een achttienjarig sjaarsje dat de weg wijst aan een taxichauffeur!
Doei Pippi Langkous!
@Ronja, ben je lid geworden destijds? Zo ja, durf je kwijt waar ? Ik zit bij x.
Alle reacties Link kopieren
Alle tips zijn denk ik al wel gegeven.



Als je kind wat ouder is, zeker naar Naturalis gaan. Leuke dingen voor kinderen.



Ik weet niet of je een auto hebt, maar er zit een geitenboerderij in Zoeterwoude waar je de geitjes (en andere dieren) kunt aaien en kaas kunt kopen.

http://www.hetgeertje.nl/
Alle reacties Link kopieren
Hi Ephina, Ik ben inderdaad lid geworden. Ik zie bij jou alleen x staan. Had je er eerst wel de naam van een vereniging staan? Ik ben lid geworden van xxxx

Lirio, wat een mooie ava heb jij! Ik heb nog nooit van het geertje gehoord, maar dat klinkt leuk.
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Nog even een leestip:



http://tagrijn.wordpress.com/2013/08/15 ... etail-251/



http://tagrijn.wordpress.com/category/ans-en-arie/



Vooral Ans en Arie lezen lekker weg
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
het Geertje in Zoeterwoude is inderdaad erg leuk! je kunt er ook pony stappen en de geiten voeren, lekkere pannenkoeken eten, varen, en er is een speeltuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven