Geld & Recht alle pijlers

Kinderopvang, toeslag, werkloos en uitzendbureau

03-09-2013 18:29 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een vraagje, want ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan regelen. Ik sta op het punt van bevallen en man en ik worden binnenkort (helaas) beide werkloos.

Als het goed is, kan ik ongeveer een maand na het einde van mijn zwangerschapsverlof weer beginnen in een nieuwe baan. Ik hoop op 32 uur, maar het zou ook 24 uur kunnen zijn.

Man heeft slechtere kansen op de arbeidsmarkt, solliciteert veel en heeft zich al ingeschreven bij verschillende uitzendbureaus (hij werkt nu nog).

Hoeveel hij gaat werken is dus nog erg onduidelijk, het liefst zouden we allebei 3,5 dag of 4 dagen werken. Maar voor nu is de eerste prioriteit 'werk'. Man heeft eerder uitzendwerk gedaan en had dan heel wisselend werk, soms 40 uur of meer, soms niks.

Daar gaat mijn vraag ook over. Als man nog steeds aangewezen is op uitzendwerk, wanneer ik weer begin te werken. Op de dagen dat ik werk, hebben we dan wel/niet opvang nodig afhankelijk van of hij werkt. Eerdere ervaring geeft aan dat om kans te maken op (uitzend)werk hij eigenlijk wel 40 uur beschikbaar moet zijn.

Maar dan de opvang, hoe kunnen we dat het beste regelen en betalen?

Het gaat eigenlijk om 2 dagen die problemen kunnen geven, de overige dagen zijn geregeld binnen de familie.

Probleem is, als man helemaal niet werkt, kunnen we geen kinderopvang betalen. Als man soms wel, soms niet werkt, dan weet ik niet hoe het zit met de kinderopvang toeslag. Krijg je die dan wel of niet? Wordt dat bedrag dan iedere maand aangepast of gaat het op basis van een jaarinkomen (zo ja, kun je als je te weinig hebt gekregen dat aan het eind van het jaar terugvragen).

Wij vinden het natuurlijk geen probleem om kind thuis te houden als man niet werkt, is er ook kinderopvang die flexibel is? Dus waar je een verschillend aantal uur kan afnemen en/of kan zeggen: morgen heb ik opvang nodig.

Ik weet dat er ook gast ouders zijn die flexibeler zijn dan de meeste opvang centra, maar lijkt mij dat zij ook niet de flexibiliteit kunnen bieden die wij graag hebben.

Ik probeer nu een beetje de opties in beeld te krijgen die mogelijk zijn. Of dat we bij het uitzendbureau maar moeten aangeven dat hij maar 3 dagen beschikbaar is, tenzij hij voor langere tijd ergens fulltime kan werken, maar niet als oproep.
lastig, geen tips over soorten opvang e.d. denk dat een gastouder het meest flexibel is.

toeslag wordt bepaald o.b.v. jaarinkomen. te veel / te weinig ontvangen wordt achteraf gecorrigeerd. (n.a.v. je belastingaangifte). Zorg wel dat je toeslag aanvraagt uiterlijk een maand nadat je gebruik maakt van de opvang. (later aanvragen kan niet meer). Je kunt het ook heel eenvoudig aanpassen / stopzetten via toeslagen.nl
Bedankt mugske, dat dacht ik al wel dat het zo werkte.

Dan kunnen we in ieder geval het inkomen hoog inschatten en op het einde eventueel wat terug krijgen. Hoorde laatst van iemand dat je alleen maar van 1 maand terug kon terugvragen.

Ik vraag me dan alleen af hoe lang we daar recht op hebben. Ik las dat je nadat je werkloos bent geworden nog 2 maand recht hebt op de toeslag, maar dat is bij complete werkloosheid, wat nou als iemand 3 weken wel en dan 2 weken niet, dan weer een week wel etc. werk heeft. Want ik snap wel dat we niet 20 uur per week kunnen afnemen (en toeslag krijgen) als man niet werkt.
Ik zal in ieder geval eens bij een aantal gast ouders informeren. Ik dacht dat zij vooral meer flexibiliteit bieden bij onregelmatige werktijden en dagen, niet zozeer in wel/niet afnemen, maar wanneer de uren worden afgenomen.
Hoelang heeft je man nog recht op ww?

Verder krijgt je alleen maar KOT voor het aantal uren van de minst werkende ouder. (x 140% geloof ik ivm reistijd).

kdv's lopen ook leeg dus mss kan je daar ook wel een flexibel contract bespreken? Wie niet waagt wie niet wint.
Wij hebben wel een fllexibele BSO. Per maand kunnen wij doorgeven wat we voor die maand willen afnemen. Nu werkt dat voor jullie nog niet flexibel genoeg begrijp ik. Maar deze BSO zit dusdanig niet volgepland, dan 9 van de 10 keer een extra dag op korte termijn (als in morgen) zelden een probleem vormt.

Misschien kun je op zoek gaan naar zo'n kinderdagverblijf? Waar je bijvoorbeeld een vaste dag per week afneemt en die ruimte hebben om erg op het laatste moment nog extra dagen aan te vragen. Gezien de terugloop in opvangcentra, zou dat toch wel moeten lukken? Of woon je in een gehucht met nauwelijks van dit soort voorzieningen? In dat laatste geval wordt het lastig.

Dus vraag vooral door naar de praktijk. Regeltjes op papier alleen zeggen niet altijd wat. Vraag naar hun eigen ervaring omtrent flexibiliteit, dagen ruilen en dat soort dingen.

Succes!
Bij mijn NSO kan ik een kwartier van te boren doorgeven of ze wel of niet komen. Ik betaal ook alleen ee uren die ze komem. Ik betal wel 1 euro extra per uur per kind maar dat is het mij waard.

Gewoon vragen, heb ik ook gedaan. Nee heb je, ja kun je krijgen!

Succes en sterjre, wat een rotsituatie, op het pint van bevallen en beide je baan verliezen....
@ Tess: is inderdaad niet erg fijn, maar we hebben alles gelukkig aardig op orde en ben blij dat ik in ieder geval zicht heb op een baan.

Voor de rest klinkt dat inderdaad wel goed en 1 euro per uur lijkt me ook goed te doen. Helemaal omdat het maar om 1 kind gaat voor max 2 dagen in de week.

Ik zal hier eens informeren, wist helemaal niet dat dat mogelijk was.
Man z'n recht op WW loopt 1 maand later af dan wanneer ik aan het werk ga, dus als hij helemaal niet werkt, kunnen we de kinderopvang niet betalen, met of zonder toeslag.
Hoe werkt dat dan met de toeslag bij die flexibele uren, want je moet toch naast je inkomen ook het aantal uren opgeven?
Wij hebben bij onze toekomstige kinderdagverblijf ook het luxe pakket gekozen(is minder dan een euro bij ons). Bij dit pakket kunnen wij op de maandag, woensdag en vrijdagenkiezen voor extra ochtenden, middagen of hele dagen. Dit moeten we dan een week van te voren aan geven. Zo kunnen wij ziekte of vakanties van onze ouders opvangen. Daarnaast kunnen wij aangeven hoeveel weken per jaar af willen nemen en dan betalen we daar ook voor ipv de standaard weken.

Sterkte de komende tijd
Ik heb gewoon het minimale opgegeven, en vraag het achreraf aan. Nu scheelt het dat wij weinig opcang nodig hebben en dat ook zonder toeslag zelf kunnen betalen.

Anders van te voren aanvragen en op het minimum gaan zitten?

En wat je teveel ontvang gelijk apart zetten.
Heb je de belastingdienst al gebeld? Die kunnen je veel vertellen over de kinderopvangtoeslag en het aanvragen en terugkrijgen.
Het is zoals het is
Verwijderd ivm privacy. To heeft het al gelezen.
Nee, ik heb de elastingdienst nog niet gebeld, omdat dit pas over een paar maand gaat spelen en ik nog geen idee heb hoe het gaat met werk van man. Als blijkt dat hij via het uitzendbureau eigenlijk zo goed als altijd werk heeft is er niks/weinig aan de hand (beter zou het natuurlijk zijn als hij ergens in dienst kon, maar daar durf ik nog echt niet vanuit te gaan). Wou dus eerst graag even de mogelijkheden bekijken.
@ Tess: kun je dan in jouw werk ook geen vast aantal uren krijgen? Of werk je echt als oproep?
Ik werk nu als oproeper, maar ook met vaste uren weet je niet wanneer je aan het werk moet. Baby's komen niet op afroep...
Nee dat is waar, anders was die van mij er nu al, haha. Echt zwaar die laatste loodjes.

Dat je geen vaste uren hebt, is ook wel logisch, maar een min of meer vast inkomen lijkt me wel erg fijn.
Ja dat zou wel fijn zijn, maar ja, crisis he.....
quote:Missprincesa schreef op 03 september 2013 @ 20:34:

Nee, ik heb de elastingdienst nog niet gebeld, omdat dit pas over een paar maand gaat spelen en ik nog geen idee heb hoe het gaat met werk van man. Als blijkt dat hij via het uitzendbureau eigenlijk zo goed als altijd werk heeft is er niks/weinig aan de hand (beter zou het natuurlijk zijn als hij ergens in dienst kon, maar daar durf ik nog echt niet vanuit te gaan). Wou dus eerst graag even de mogelijkheden bekijken.Ik zou juist wel bellen om de regels te weten voor het geval het niet loopt zoals je zou willen. Je belt gewoon om informatie, er wordt verder niets vast gelegd. Dan weet je tenminste wat de mogelijkheden zijn en waar je aan toe bent.
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven