Geld & Recht alle pijlers

Vraag kinderopvangtoeslag

08-09-2013 09:59 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,



Mijn zus is in verwachting van een kindje. Aangezien zowel zij als haar vriend werken, willen zij straks gebruik gaan maken van kinderopvang, zodat zij beide kunnen blijven werken. Nu was het vroeger zo, dat je kinderopvangtoeslag kon krijgen als oma op ging passen. Nu kan dat alleen nog bij geregistreerde kinderdagverblijven en geregistreerde gastouders.



We hebben gekeken bij zowel kinderdagverblijven als gastouders. Buiten het feit dat deze toch wel behoorlijk prijzig zijn, hebben we gemerkt dat daar weinig flexibiliteit in zit. Er moeten vaste dagen worden afgenomen, terwijl mijn zus heel wisselende diensten heeft (ze werkt in de ouderenzorg). Dat sluit dus niet helemaal aan.



Oma die wil eventueel wel oppassen, maar goed, dan krijgt ze daar geen kinderopvangtoeslag voor, tenzij oma een geregistreerd gastouder is. Weet iemand of het te doen is om geregistreerd gastouder te worden? Zijn het zware eisen waaraan moet worden voldaan? Het zou in onze situatie echt een uitkomst zijn.
haha. in mijn omgeving is dat idd jarenlang gebeurd. oma (wel officieel gastouder toen dat verplicht werd) paste op en ontving daar loon voor van het gastouderburo. zij hield alleen het deel wat ze zelf aan belasting moest betalen. rest ging terug naar haar dochter. die heeft daar een heeeel mooi spaarcentje mee opgebouwd. ze balen nu ook vreselijk dat je minder uren kunt opvoeren. plus dat oma nu wel een deel betaald moet hebben. (gewijzigde financien) zo erg was dat. wil niet weten hoeveel mensen op deze manier van de regeling hebben geprofiteerd. en nu wordt er maar bezuinigd en hebben de mensen die het hard nodig hebben veel zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
quote:sas_andrea schreef op zondag 08 september 2013 16:27 haha. in mijn omgeving is dat idd jarenlang gebeurd. oma (wel officieel gastouder toen dat verplicht werd) paste op en ontving daar loon voor van het gastouderburo. zij hield alleen het deel wat ze zelf aan belasting moest betalen. rest ging terug naar haar dochter. die heeft daar een heeeel mooi spaarcentje mee opgebouwd. ze balen nu ook vreselijk dat je minder uren kunt opvoeren. plus dat oma nu wel een deel betaald moet hebben. (gewijzigde financien) zo erg was dat. wil niet weten hoeveel mensen op deze manier van de regeling hebben geprofiteerd. en nu wordt er maar bezuinigd en hebben de mensen die het hard nodig hebben veel zwaarder.Ik las daar een tijd geleden een stuk over in de krant. 3 gezinnen hadden ook dergelijke trucs uitgehaald. Één gezin mocht aan het einde van de rit 40.000 euro (of een dergelijk bedrag) terug betalen. En dat vonden ze niet leuk...
Alle reacties Link kopieren
Asociaal vind ik het.



Als oma het netto salaris niet helemaal zelf houdt (maar dus terugstort) ben je dus aan het frauderen.
Wendy7474, nee hoor, dat is geen frauderen. Je mag tenslotte zelf weten wat je met je salaris doet.

Ze hebben de regelingen wel aangescherpt omdat het ze erg makkelijk werd gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, en je mag je kinderen maar een bepaald bedrag per jaar schenken belastingvrij.



Iets zegt me dat deze oma's de schenking niet netjes bij de belasting opgeven.
nee dat ging niet officieel. dat werd gepind dus contant gegeven. betaalde dochter dan weer boodschappen en benzine van. en zo kon ze dan van haar rekening dat bedrag naar de spaar doen.



ik vond het bizar. en maar opscheppen wat zij al gespaard hadden, maar dat 80% van de kot was zei ze er niet bij dan.



ik vind t gewoon sneu dat ze niet de enige waren die dat deden en dat daar nu veel mensen de dupe van zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen oma 60 euro per dag om op 2 kinderen te passen, dit is wel inclusief reiskosten. Ik vind het zelf erg prettig, de kinderen zijn lekker thuis bij iemand die van ze houdt en wij hoeven ons niet schuldig te voelen over de wekelijkse 'verplichting' die wij van oma vragen.

Daarnaast maken we ook gebruik van de kinderopvang, lekker goedkoop maar wel heel goed, hier in Nederland. Kijk nooit naar de bruto bedragen, netto is het echt niet veel. Bovendien gaan je kinderen straks naar school en dan wordt het een stuk goedkoper!
Alle reacties Link kopieren
quote:crea73 schreef op 08 september 2013 @ 21:33:

Wendy7474, nee hoor, dat is geen frauderen. Je mag tenslotte zelf weten wat je met je salaris doet.

Ze hebben de regelingen wel aangescherpt omdat het ze erg makkelijk werd gemaakt.





Het is misschien geen frauderen maar eerlijk is het ook niet.

Daar betaal ik eeerlijk gezegd geen belasting voor. Zodat een ander een voordeeltje heeft. Laat oma dan gratis oppassen. Ze werkt dan toch niet voor de vergoeding.



Gelukkig is het allemaal veel moeilijker gemaakt.
Manondessources, netto is het niet veel? Dat hangt er maar vanaf. De kinderopvang kost ons bijna cxxxx (alles netto). Dat vind ik niet weinig.



TO, wat jullie willen, is dus precies waarom de regels aangescherpt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja, vind het echt niet duur. Wij werken allebei 32 uur en het bruto fulltime salaris ligt voor beiden bovenmodaal. We nemen 2 hele dagen k.o en 2 middagen bso af. Dit kost ons 240 euro netto per maand, een koopje dus!



Als je 3 kinderen 3/4 hele dagen op de kinderopvang hebt zitten, kan ik me voorstellen dat je meer betaalt. Maar dan is de kinderopvang niet duur, je neemt gewoon veel uren af. De opvang zelf is door subsidie erg goedkoop.



Oma kost zo'n 240 euro netto per maand + mijn man is ook minder gaan werken, maar dit alles is natuurlijk nog geen 2/3 van ons gezamenlijke inkomen.
Manondessources, onze kinderen gaan inderdaad drie dagen naar het kdv/de BSO. . De tweede en de derde zijn daarbij niet eens zo duur, de kosten zijn vooral voor de eerste (in kot-land is dat niet de oudste, maar die met de hoogste bruto rekening). Alleen voor het eerste kind betalen wij al heel veel meer dan jij voor je twee kinderen samen. De verklaring daarvoor is dat onze salarissen bovenmodaal zijn, maar uiteindelijk zijn we dus echt bijna xxxxx kwijt aan opvang. (Dat komt neer op xxxx -aanzienlijk meer dan de hypotheek) Dat vind ik zeker niet weinig.
Ik betaal 1100 netto voor 3 dagen Kdv en twee middagen bso. Ik zal blij zijn als die kleine straks naar school gaat
Alle reacties Link kopieren
Dat kan alleen als je inkomen hoger ligt dan 150000 per jaar en bij dat salaris is het nog steeds goedkoop te noemen.
Nou, Manondessources, dat klopt niet.
quote:manondessources schreef op 09 september 2013 @ 16:05:

Ja, vind het echt niet duur. Wij werken allebei 32 uur en het bruto fulltime salaris ligt voor beiden bovenmodaal. We nemen 2 hele dagen k.o en 2 middagen bso af. Dit kost ons 240 euro netto per maand, een koopje dus!



Ik snap niet hoe je dit voor elkaar krijgt?? Ik zou ons namelijk ook zo beschrijven en wij betalen voor 3 dagen KDV 700 euro netto??!!
Dat lijkt me helder: hun bruto fulltime salaris is boven modaal. En ze werken parttime. Bij dubbel modaal krijgt ze voor eerste kind max 50% terug volgens de tabel. Maar dat verdienen ze dus niet..



@manon: je zit echt onzin te vertellen. Het eerste kind krijgt geen vergoeding vanaf 120.000 en dan zit je dus al snel aan die 1100 bij 3 dagen Kdv.
http://www.rijksoverheid. ... pvangtoeslagtabel2013.pdf
Alle reacties Link kopieren
Snap ik nu dat je oma gratis wil laten oppassen en haar als gastouder wil laten registreren zodat jullie de kinderopvang toeslag binnen kunnen halen ? ( misschien heb ik het verkeerd begrepen)
Alle reacties Link kopieren
ik zat met hetzelfde probleem als zus van TO. Ik werk in de zorg, maar een heel gedoe met flexibele opvang. Geen kdv in de buurt die flexibele opvang bied. Eindelijk iemand gevond die flexibel op wilde passen, eerst alles via een gastouderbureau. Maar toen ik steeds minder opvang nodig had doordat ik veel avonddiensten en weekenddiensten moest gaan werken, werden die bureaukosten wel heel erg hoog. Ook was het een heel gepuzzel met het doorgeven van het aantal uren waarover ik KO toeslag nodig had. In overleg met gastouder betaal ik haar nu zwart. Zij hield ongeveer 2,75 netto per uur over via het gastouderbureau. Aan mij vraagt ze nu 3 euro per uur. Dit lijkt niet veel, maar dit is voor mij meer per uur dan ik netto kwijt was aan haar. Niet dat ik dit erg vind, we vinden het van beide kanten goed geregeld zo. Misschien een idee voor TO's zus?
3 euro per uur.... DRIE.

Voor dat geld vertrouw je haar je bloedjes van kinderen toe.

Het lijkt niet alleen weinig: het is bezopen weinig.
Alle reacties Link kopieren
Dat is net zoveel als ze netto zou verdienen, voor haar maakt het financieel geen verschil, nu zit er alleen geen gastouderbureau tussen, dus ik zie het probleem niet. btw, ik zit in opleiding, verdien het minimumloon, ik betaalde het gastouderbureau 100 euro per maand. Ik moest de meeste maanden per uur meer aan opvang betalen dan dat ik verdiende, terwijl gastouder er 2,75 aan over hield. Gastouder bood dit zelf aan. Het gaat overigens om 1 kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven