Nederlanders ontwijken op vakantie

05-09-2013 13:55 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we toch bezig zijn met onderwerpen waarover we ons verwonderen...



Ik verwonder me op vakantie altijd over van die Nederlanders die heel spastisch andere Nederlanders proberen te ontwijken.



Ik heb zelfs meegemaakt dat twee meiden met blonde dreadlocks, afritsbroeken, Pallediumschoenen, Nomad tassen en nog zo wat 'Nederland verraders', opeens in het gebroken Spaans met elkaar gingen praten, alsof ze bang waren dat wij anders precies naast ze zouden gaan zitten in de trein en urenlang niet meer met rust laten ofzo. En alsof ze dan dachten dat wij zouden denken dat ze Bolivianen waren, hahaha.... nou dan moesten ze eerst nog even zwart steil haar laten groeien en 10 rokken over elkaar dragen in plaats van hun afritsbroeken.

Wij hebben heel vrolijk in het Nederlands "hee hallo, goeie reis!" geroepen en zijn doorgelopen naar andere stoelen in de trein.



Ik vind het op reis altijd wel leuk om kort met andere mensen te kletsen als dat zo uitkomt, ik zal me nooit opdringen, maar het maakt mij echt niet uit of het Amerikanen, Duitsers, Fransen of Nederlanders zijn. Of mensen uit het land dat ik bezoek. Ik heb ook vaak genoeg leuke Nederlanders ontmoet. Ook die thuis bij mij in de straat bleken te wonen!



Dus ik snap nooit zo goed waarom anderen daar zo spastisch over doen. Willen ze het gevoel hebben dat zij uniek zijn? Dat zij de enige Nederlanders zijn die het geweldige idee hebben gehad om daarheen te reizen? Nou de eerste plek waar je geen Nederlanders tegenkomt, moet nog ontdekt worden.

Of willen ze überhaupt niet met andere mensen praten, alleen maar met elkaar?



Op een gegeven moment hadden mijn reisgenoot en ik er juist een sport van gemaakt om Nederlanders te herkennen zonder ze te horen praten. Is echt niet zo moeilijk. Lengte, kleding, haarstijl, haarkleur (rood verven doen ze bijna nergens anders), gedrag en motoriek, merken van tassen en schoenen... En ze dan natuurlijk even in het Nederlands aanspreken, zonder eerst te vragen of ze dat wel verstaan, haha... die gezichten dan vind ik altijd zo leuk.



Wat denken jullie, waarom ontwijken sommige Nederlanders andere Nederlanders op zo'n spastische manier? (En is dat eigenlijk geen racisme? )
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:nottonightjosephine schreef op 07 september 2013 @ 02:21:

[...]





Hier heb ik nog even over nagedacht en er een ananalyse op los gelaten... Ik denk dat het misschien maken zou kunnen hebben met het feit dat men over het land waar ik woon (Zuid-Afrika) een mening denkt te (moeten) hebben. En het is een veel "bekender" land waar men meer over weet dan Maleisië. Ook toeristischer en ander soort publiek ook misschien?

Zat me te bedenken dat ik dit soort dingen eigenlijk ook niet had in het geboorteland van mijn man. Daar vonden de spaarzame Nederlanders die er kwamen het eigenlijk ook allemaal vooral heel mooi en leuk, wel nieuwsgierig maar verder geen meningen of indiscrete vragen. Had daar idd geen moeite met Nederlandse toeristen.
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande was dus een reactie op mayou's eerdere post over Nederlandse toeristen in Maleisië.
Alle reacties Link kopieren
quote:kris1978 schreef op 05 september 2013 @ 14:31:

Ik probeer ook altijd Nederlanders te ontwijken. Gelukkig hokken ze altijd samen met andere Nederlanders en niet met Belgen



Soms zijn het undercover NL-ers...

Mijn moeder is ook zo'n ontloper. Gingen wij op vakantie naar Spanje/Italië/..., dan reden wij altijd eerst langs familie in België. Mocht mijn vader alle spullen en kinderen overladen in een andere auto, want dan "had de auto geen NL plaat". Voor de hardnekkige NL-ers kreeg pa een por (mond houden), en schakelde mijn moeder over op Frans. Niets zo afschrikwekkend als een paar Walen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer niets te ontwijken of op te zoeken en ga gewoon naar de plekken die ik leuk vind.



Soms ontmoet je leuke mensen, van welke nationaliteit dan ook, en soms ook niet... je pikt de leuke mensen er toch zo uit.



Dat krampachtige gedoe om Nederlanders te ontwijken of jezelf als local voor te doen vind ik zo kinderachtig.
Nederlanders zijn best wel luid. Het viel me gisteren weer op in de stad nadat ik terug ben uit de VS, dat er niet alleen veel mensen zijn, maar die praten ook allemaal heel hard met elkaar.



Ik heb het zelf ook meegemaakt dat als in het Nederlands in contact probeer te komen met NL-ers dat ze zich verwaand gedragen. Nou, dan niet.



Engels is mijn eerste taal en als ik dat spreek weten mensen niet dat ik ook NL kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk best aandoenlijk hoe sommige NL-ers proberen door te gaan voor 'locals'. Vooral als ze een hele kop boven de rest van de bevolking uitsteken .



Zelf ontloop ik niemand, zelfs in NL worden wij gecomplimenteerd met ons goede Nederlands. Ja, Limburg hoort er nog net bij .



Wij kunnen met gemak doorgaan voor Belgen of Duitsers in geval van nood
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het buitenland en als ik dan onverwachts langs nederlanders loop, dan kan het wel eens voorkomen dat ik heel enthousiast langsloop en zeg heeey Nederlanders!.. ;) verder loop ik door, want meestal heb ik er geen zin in een praatje met mensen die behalve de nationaliteit niet veel met mij delen.. ( of natuurlijk wel veel)..



Verder ontwijk ik geen Nederlanders maar ik ga niet perse met mensen om omdat ze nederlands zijn. Als mijn vriend, die geen Nederlander is, zegt dat daar en daar veel Nederlanders zijn, dan ga ik daar niet heen, of het moet een WK/EK zijn..



Wel grappig dat we in de vakantie in turkije alleen door de Nederlanders werden begroet... zie ik toch nog nederlands uit..;)





Ik vind het best leuk om Nederlanders te ontmoeten in het buitenland, waar dan ook.. maar dan moeten ze wel respectvol met mensen omgaan, maar dat geld voor iedereen..

Erger mij dood aan mensen die niet aardig tegen serveerster doen, of niet de moeite nemen om iets van de grond op te ruimen als ze het zelf hebben laten vallen, want de serveersters ruimen dat wel op... etc etc etc etc
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 08 september 2013 @ 11:02:

Ik vind het eigenlijk best aandoenlijk hoe sommige NL-ers proberen door te gaan voor 'locals'. Vooral als ze een hele kop boven de rest van de bevolking uitsteken .



Zelf ontloop ik niemand, zelfs in NL worden wij gecomplimenteerd met ons goede Nederlands. Ja, Limburg hoort er nog net bij .



Wij kunnen met gemak doorgaan voor Belgen of Duitsers in geval van nood Nog nooit gehoord dat toeristen zich voordoen als locals. Hoe zie je dat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 07 september 2013 @ 09:45:

Ik probeer niets te ontwijken of op te zoeken en ga gewoon naar de plekken die ik leuk vind.



Soms ontmoet je leuke mensen, van welke nationaliteit dan ook, en soms ook niet... je pikt de leuke mensen er toch zo uit.



Dat krampachtige gedoe om Nederlanders te ontwijken of jezelf als local voor te doen vind ik zo kinderachtig.Nee maar! Na de eerdere negatieve sneer (zoals elk bericht van Spectral aan mij, weet ook niet waar ik die eer aan heb verdiend) nu toch ook een inhoudelijke reactie van Spectral, mijn bek valt open. En ze is het nog met me eens ook.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Ik zou het juist fijn vinden als mensen nou een keer herkende waar ik vandaan kwam. Dat is blijkbaar niet te zien aan mij, maar wekt wel veel nieuwsgierigheid. Ik hoor wel tien keer op een dag "Where you from?".



Verder praat ik met een ieder waarmee er een spontaan en gezellig gesprek ontstaat. Geen geforceerde gedoe of het nou Nederlanders zijn of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zei gisteren nog tegen mijn man 'die vrouw daar in de verte komt uit Nederland'. Hij helemaal verbaasd, want ze zag er helemaal niet Nederlands uit, eerder lokaal, maar dat leuke groen/wit/roze rokje van de Hema he...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven