Wie is wat aan het breien?

16-09-2013 13:26 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het 'wie is wat aan het haken' topic, ben ik erg benieuwd of er hier ook dames breien en wat jullie dan zoal maken?



Ben zelf onlangs begonnen om een rokje te breien, erg benieuwd of t ook echt wat wordt!
Alle reacties Link kopieren
Jeej, breien!

Ik ben bezig met n lapjesdeken voor de baby (35 weken zwanger) in pasteltinten met katoen, twee draden tegelijk zodat er een gemêleerd stofjeontstaat.

Ik heb ook een half rokje liggen in de la die ik vast nog ga afmaken.. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet haken, alleen maar breien.

Ben nu bezig met 2 sjaals en een deken.

Wil ook nog graag een lapjesdeken maken, maar weet niet goed hoe te beginnen.

Heb laatst voor de verjaardag van mijn schoonmoeder een sjaal gemaakt. Ze was er heel blij mee. Precies in de kleuren die ze mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
Tas van restjes garen en een trui.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder breidt momenteel een sjaal voor mijn vriend. Ze is er ongeveer 4 jaar mee bezig. Ik ben benieuwd wanneer hij af is
Alle reacties Link kopieren
ik brei een jurktruitje en ik haak een jurkje voor mijn dochters.
Alle reacties Link kopieren
ha, een breitopic



Ik ben een beginnende breister. Vorige winter enkele sjaals en babyslofjes gebreid. Nu bezig met m'n eerste grote mensen trui. Ik heb 'm nog maar twee keer uit hoeven te halen omdat de draad in de knoop zat of het aantal steken niet meer klopte
Alle reacties Link kopieren
Ik brei nu een topje, maar ben in de zomer even gestopt en het is een lastig patroon, dus heb ik nu drempelvrees. Verder ben ik tussendoor bezig aan een lappendeken met patroontjes van een breiblog, ook erg leuk
Licht boven duister, chocola boven alles
Alle reacties Link kopieren
Nog tips voor sites zoals die breiblog?

Ik brei alleen nog maar lapjes en sjaals. Ik kan recht en averecht en gerstekorrel maar minderen en meerderen heb ik nog niet gedaan. Patronen kan ik niet lezen, veel te abstract.. Ik kan wel afwerken. Alle begin is moeilijk... Ik zit op n breiclub elke dinsdagavond in utrecht bij stitch n bitch.
Alle reacties Link kopieren
Leuk te lezen dat er meer mensen breien!

Ben zelf nog maar een ernstige beginner, vorig jaar een erg fijne sjaal gebreid, en nu dus een simpel rokje.

Patroon lezen vind ik ook lastig. Nu nog simpel recht breien, als ik straks moet gaan minderen ga ik even bij mijn oma op de koffie



Reinroef, wat jij doet met die twee draden kan ik al niet. Hoe begin je zoiets?

Breiclubje klinkt erg leuk, wat voor mensen komen daar op af? Zal na onze verhuizing eens kijken of zoiets hier ook bestaat.



Miriamruth: heb je een linkje voor ons naar dat breiblog?



Laits: leuk, nog een beginner! Hoe heb je die slofjes gemaakt? Vriendin is pas moeder geworden en lijkt me een erg leuk kado!

Hele breiwerk uithalen herken ik. Inmiddels poging 4 voor het rokje
Alle reacties Link kopieren
ik brei al een paar jaar patronen van ravelry, daar heb je tienduizenden patronen van de meest uiteenlopende soorten. De meesten wel in het engels, maar met een vertaallijstje voor breiafkortingen (gegoogled) kwam ik er altijd uit en inmiddels brei ik makkelijker in het engels als in het nederlands. Wat betreft slofjes heb ik daarvan laatst baby converse schoentjes gemaakt als kraamcadeau. De ouders waren er superblij mee, kreeg zelfs een bedankkaartje!
Alle reacties Link kopieren
Als super-winter-project wilde ik voor iedereen in huis lekker warme sokken breien, maar sinds onze baby geboren is, komt daar weinig meer van terecht.

Wil eigenlijk ook nog muts en handschoenen breien voor middelste en sjaal en muts voor oudste.

Kben benieuwd of ik het red voor de winterkou....?
Alle reacties Link kopieren
Met twee draden tegelijk breien is eigenlijk gewoon zo simpel als het klinkt! Pak twee kleuren wolbollen en pak de beginnetjes vast, laat ze samen door je vingers glijden zodat ze naast elkaar 'plakken'. Gaat vanzelf. Zet steken op alsof het maar 1 draad is zoals je gewend ben alleen dan dus twee tegelijk. De draad is nu wel twee keer zo dik natuurlijk dus let ff op wat voor dikte breinaalden het mooist is.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik brei heel veel, en meer dan recht en averecht hoef je niet te kunnen hoor. Ik haal mijn patronen bij Dropsdesign, heeft heel veel hele leuke patronen en hele goede filmpjes met uitleg. In het Nederlands! Ben nu een jurk aan het breien. Ik brei het liefst in de trein....
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Speeseend schreef op 17 september 2013 @ 10:53:

Laits: leuk, nog een beginner! Hoe heb je die slofjes gemaakt? Vriendin is pas moeder geworden en lijkt me een erg leuk kado!

Hele breiwerk uithalen herken ik. Inmiddels poging 4 voor het rokje



Ik heb gegoogled op makkelijk te breien babyslofjes (haha). Deze slofjes zijn absoluut niet moeilijk en erg leuk om te maken. Heb je het door dan brei je in een avond een paar sloffen. En ik ben echt geen brei-talent hoor! Mijn nichtje is in augustus geboren en heeft keuze uit meerdere sloffen (eenmaal begonnen, kon ik niet meer stoppen!):



http://sascha-lovetoknit. ... -snelste-babyslofjes.html
Alle reacties Link kopieren
Die slofjes ga ik ook eens proberen. Heb nog wel wat wol van de goede dikte liggen. Wel maar 1 kleur, maar om te proberen maakt dat niks uit.
Alle reacties Link kopieren
@laits, bij de slofjes, moet je dan niet na elke naald waarin je doet minderen nog een naald terugbreien.
Alle reacties Link kopieren
Ik brei ook veel. Kanten sjaals, fair isle handschoenen en vestjes. Als website kan ik Ravelry aanraden. Je kunt daar partonen zoeken (gratis en te koop) in een database op garendikte, thema etc. Daarnaast is het een grote community met eindeloos veel groepen en forums waarin je al je vragen kan stellen. Er zijn ook diverse Nederlandse groepen. Ook heb je al je je aanmeldt je eigen notebook waar je foto's van je projecten kan uploaden en notities bij kan maken, je wolvoorraad kan bijhouden en je patroonvoorraad.

Om technieken te leren is Youtube handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:swimkim schreef op 17 september 2013 @ 21:06:

@laits, bij de slofjes, moet je dan niet na elke naald waarin je doet minderen nog een naald terugbreien.



Oei, even terugdenken. Maar nee, dat hoeft niet. Ik heb sec. het patroon gevolgd. Per naald staat wat je moet doen. En dat heb ik gedaan



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook aan het breien en naaien. Eerste streepjes trui voor zoon (13 maanden) is bijna klaar, het in elkaar zetten heb ik nog nooit gedaan, daar vraag ik de hulp van mijn mams bij. Zoon groeit als kool en moet de trui wel passen.



Het is wel weer de tijd van het jaar om te breien
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam per toeval op www.busybessy.blogspot.nl . Daar staat van alles op, maar ik ben bezig met de meebreideken. Zo kun je steeds een motiefje uitproberen en als het goed bevalt dan weer ergens anders gebruiken. En als je niet weet hoe iets moet en je hebt geen handige oma is youtube inderdaad ideaal
Licht boven duister, chocola boven alles
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan iemand me helpen?



Ik ben dus met m'n eerste trui bezig, maar nu begrijp ik de volgende stap niet. In het patroon staat: het schuine gedeelte van de schouder aan weerszijde elke 2e nld 2x4 en 1x5 steken afkanten. Daarbij verder breien in de luie wijven steek.



Ik snap niet hoe je in één naald én 2 x4 én 1 x5 steken kan afkanten.

Eigenlijk snap ik 'm helemaal niet



Iemand?
Alle reacties Link kopieren
quote:laits schreef op 26 september 2013 @ 20:03:

Misschien kan iemand me helpen?



Ik ben dus met m'n eerste trui bezig, maar nu begrijp ik de volgende stap niet. In het patroon staat: het schuine gedeelte van de schouder aan weerszijde elke 2e nld 2x4 en 1x5 steken afkanten. Daarbij verder breien in de luie wijven steek.



Ik snap niet hoe je in één naald én 2 x4 én 1 x5 steken kan afkanten.

Eigenlijk snap ik 'm helemaal niet



Iemand?



Als je het patroon bekijkt zie je dat de schouders schuin lopen.



Dus in naald twee 1 x 4 steken afkanten, naald vier 1 x 4 steken afkanten en naald zes 1 x 5 steken afkanten. Dus niet in één naald, maar gewoon tellen hoeveel keer je een hele naald hebt gebreidt.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!



Klinkt me nog lastig in de oren, maar ik ben - geloof ik - ook wat moe aan het worden (drukke werkdag).



Maakt het nog uit aan welke kant je afkant?
Alle reacties Link kopieren
Laits:



Je kant iedere naald af,



BV. Naald 1 links 1x 4 steken, naald 2 rechts 1x 4 steken, naald 3 (=2 e naald voor linkerkant) weer links 1x 4 steken, enz.



Anders zit je om de naald met stukjes draad die je weer moet instoppen.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven