Werk & Studie alle pijlers

Asociale klant

25-09-2013 13:14 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het weekend in een winkel, dit doe ik als bijbaantje. Nu hebben wij een actie lopen, klanten krijgen bij besteding van een bepaald bedrag een cadeautje erbij. Afgelopen weekend had ik een mevr. geholpen en die kocht voor een flink bedrag aan producten en naar het afrekenen gaf ik haar het cadeautje en meteen vroeg mevr. of zij er nog 1 mee kreeg aangezien zij zoveel had afgerekend. Ik vertelde dat ik maar 1 p.p mocht meegeven, nou ik kreeg meteen een hele lading over mij heen, ik was niet klantvriendelijk en zij had zoveel gekocht bij mij. Ik kreeg bijna geen kans om iets te zeggen. Zij wilde dat ik de shopmanager erbij haalde, dus dat deed ik. En m'n manager kwam en ik vertelde het verhaal en meteen zei m'n manager van '' Ja, geef mevr. nog maar een setje''. Op dat moment voelde ik mij zo lullig! En dat die *$#& klant toch haar zin kreeg terwijl zij zo asociaal tegen mij tekeer ging om een lullig cadeautje. Wat vinden jullie hiervan? Op dat moment kon ik wel door de grond zakken en dat er nog eens 3 keer werd gezegd dat ik zo klantonvriendelijk ben. Terwijl ik juist altijd heel vriendelijk ben (al zeg ik het zelf :P)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zespri79 schreef op 25 september 2013 @ 13:45:

Tsjah... ik vind het ook een beetje een rare actie trouwens..



Net als nu bij de Hema.. met kortingsstickers krijg je dan zoveel % korting. Ik sta bij de kassa SHIT die stickers vergeten. Ik vraag aan de cassier of ik de korting wel kan krijgen.. Kan niet volgens haar naja jammer dan.. Afgerekend krijg ik in mijn tasje het velletje met die kortingsstickers mee.

Dus gelijk naar de klantenservice gegaan en gezegd dat ik graag de korting wil. Kon niet volgens de dame daar..

Toen heb ik gezegd oke.. Dan breng ik dit in het tasje NU terug.. Geld terug gekregen.. Vervolgens weer de winkel in gewandeld zelfde spulletjes gepakt en weer naar de kassa gelopen en nu wel met kortingsstickers.. Scheelde mooi iets van 12 euro korting..



Dan vraag ik mij echt af... kan dit nou niet gewoon iets simpeler ?





Precies. Die mevrouw had ook de spullen in twee keer kunnen kopen.

Of, na de " aanvaring " had ze het meteen kunnen terugbrengen, geld terugvragen of een tegoedbon en dan dezelfde spullen in twee keer kunnen afrekenen.



Ga dan niet lullig doen over een zogenaamd extra kado'tje; want het is geen " extra " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het zelfde als de 1+1 acties van alles van bijv. Dove.



Dan neem ik twee flessen deo en 2 flessen douchegel, vervolgens wordt 2 flessen deo niet berekend, want die zijn goedkoper.

Dus ik betaal dan alles apart, eerst de doe afrekenen. Dan de douchegel.
Als klant 1 het kadootje al krijgt als ie 25 euro moet afrekenen en klant 2 rekent 150 euro af en krijgt er ook maar eentje, dan snap ik best dat die mevrouw er meer wil. Misschien had ze de extra kado's willen uitdelen omdat de buuf er graag eentje wilde hebben maar niet in die winkel moest zijn. Als mevrouw haar aankopen in meerdere delen had gedaan, dan had je én meer werk gehad aan de kassa én was je ook die extra kadootjes kwijt. Laat ze voortaan gewoon een kadootje per X-bedrag doen ipv per klant.
Ik heb wel eens 'stennis' gemaakt toen ik bij de Hema een duur artikel had gekocht dat niet in de gratis tasjes paste. Ik kon wel een grotere tas krijgen maar die zou een euro kosten. Nou dat dacht ik niet Toen ik zei dat ik dan het hele artikel dan niet hoefde kwam een collega zich ermee bemoeien en heb ik alsnog gratis een grote tas gekregen.

Ook heb ik wel eens vlak voor de aankoop van twee brillen voor mijn dochter de Specsavers uitgelopen omdat dochter (toen 3) daar niet naar de wc mocht. Toen ik vroeg of ze net zo klantvriendelijk waren als je daar kwam met een los schroefje of scheef pootje (van een bril dus) werd ik een beetje schaapachtig aangekeken.

Ik ben normaal gesproken een heel beleefde fatsoenlijke klant, maar ik kan niet tegen (onredelijke) muggenzifterij.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Doreira. Dat is wel een mooie.



Ze had inderdaad ook twee keer kunnen afrekenen. Al met al heeft ze daar veel geld uitgegeven. Het is gierig van haar kant, maar ik had haar dat cadeautje extra erbij gegeven want door haar ben je nog aan het werk en in de hoop dat ze terug zou komen.



Mevrouw is aso geweest terwijl jij gewoon de opdracht uitvoerde zoals van jou verwacht werd.
No love without lost
De volgende keer moet je dus bedacht zijn op dit soort discussies. Maar als ik je een tip mag geven; haal er de volgende keer meteen de manager bij. Nu heeft de klant haar zin maar jij bent nijdig, en houdt ze zelf nog steeds een rotgevoel over aan haar bezoek aan jullie. Dus hier heb je niks aan. Van tevoren afspreken hoe ver je gaat scheelt een hoop ergernis. En ik weet niet hoe oud je bent, maar een jonge parttimer die een starre houding aanneemt geeft "de klant" een hoop irritatie. Helaas spreek ik uit ervaring. Je manager moet hiermee aan de gang. Scenario's bedenken vóór een aktie begint. Kan jij zelf doen en het staat ook erg betrokken naar je werkgever toe. Denk in oplossingen, niet in verwijten.
quote:Zusenzoo schreef op 25 september 2013 @ 13:51:

Het zelfde als de 1+1 acties van alles van bijv. Dove.



Dan neem ik twee flessen deo en 2 flessen douchegel, vervolgens wordt 2 flessen deo niet berekend, want die zijn goedkoper.

Dus ik betaal dan alles apart, eerst de doe afrekenen. Dan de douchegel.Bij de Etos krijg je dan geloof ik gewoon 50% korting op het totaalbedrag precies om die reden. Goedkoopste gratis is zo achterhaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 25 september 2013 @ 14:02:

Ik heb wel eens 'stennis' gemaakt toen ik bij de Hema een duur artikel had gekocht dat niet in de gratis tasjes paste. Ik kon wel een grotere tas krijgen maar die zou een euro kosten. Nou dat dacht ik niet Toen ik zei dat ik dan het hele artikel dan niet hoefde kwam een collega zich ermee bemoeien en heb ik alsnog gratis een grote tas gekregen.

Ook heb ik wel eens vlak voor de aankoop van twee brillen voor mijn dochter de Specsavers uitgelopen omdat dochter (toen 3) daar niet naar de wc mocht. Toen ik vroeg of ze net zo klantvriendelijk waren als je daar kwam met een los schroefje of scheef pootje (van een bril dus) werd ik een beetje schaapachtig aangekeken.

Ik ben normaal gesproken een heel beleefde fatsoenlijke klant, maar ik kan niet tegen (onredelijke) muggenzifterij.Als er geen klantentoilet is, dan lijkt het me logisch dat ook jouw kind daar dus niet kan gaan. En aankoop 2 brillen, het is toch altijd de 2e gratis en het aankoopbedrag van de eerste krijg je terug van je zorgverzekering?
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 25 september 2013 @ 14:02:

Ik heb wel eens 'stennis' gemaakt toen ik bij de Hema een duur artikel had gekocht dat niet in de gratis tasjes paste. Ik kon wel een grotere tas krijgen maar die zou een euro kosten. Nou dat dacht ik niet Toen ik zei dat ik dan het hele artikel dan niet hoefde kwam een collega zich ermee bemoeien en heb ik alsnog gratis een grote tas gekregen.



Ik ben normaal gesproken een heel beleefde fatsoenlijke klant, maar ik kan niet tegen (onredelijke) muggenzifterij.Stennis maken voor een tasje van ¤ 1? Dreigen dan alles weer terug te geven? Waar denk je %^&*d dat je bent? Je koopt wat bij de HEMA, dan betaal je ook gewoon die euro voor je tasje. Eigenlijk vind ik jezelf een beetje een zielige muggenzifter...
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 25 september 2013 @ 13:17:

Ik vind je shopmanager een lul!



Had dan gezegd: mevrouw, het is een vanaf prijs aan besteding waarbij u uw cadeau krijgt. Mijn collega heeft dus de regels goed opgevolgt. Maar bij hoge uitzondering, SPECIAAL voor u, strijk ik nu over mijn hart en geef u er een tweede setje bij. Alstublieft en veel plezier ermee!



Had hij iedereen zonder gezichtsverlies gered!Mee eens, je valt je personeel niet af bij klanten, ze deed niets verkeerd, alleen een beetje star misschien.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Veel bedrijven mogen geen klanten naar het (personeels)toilet laten om veiligheidsredenen. Vaak zijn de personeelsruimtes zo klein dat je als klant op weg baar het toilet gelijk kunt zien waar de kluis staat, of ze camera's hebben enz maar ook vertrouwelijke informatie zoals omzetcijfers die op een whiteboard genoteerd zijn.



Dat is de reden. Daar kun je het als klant mee eens zijn of niet maar de regel is er dus niet om het klanten lastig te maken maar zuiver uit veiligheidaspect.
Alle reacties Link kopieren
Vorige post was reactie op BetjeBig
Alle reacties Link kopieren
O, vervelend zeg dat je leidinggevende je zo afviel.. Ik weet hoe dat voelt. Heb iets soortgelijks meegemaakt: nl. naar instructie van werkgever gehandeld en voet bij stuk gehouden toen een klant korting wilde. Klant een hoop heisa maken, wilde mijn meerdere spreken en 5 minuten later loopt 'ie fluitend het kantoor uit met 200 euro korting op zak.. Dan voel je je in de steek gelaten.
Het was ook helemaal niet aan jou om de keuze te mogen maken haar 2 te geven. Dus je hebt goed gehandeld.

En die manager, prima dat hij haar nog zo'n ding geeft, maar hij had jou ook wel even mogen steunen zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap precies hoe je je voelt, hoe die manager jou afviel omdat je deed wat er gezegd werd kan gewoon niet! Dat is mij ook wel vaker overkomen.



Ik baal altijd van dat soort acties, omdat klanten precies weten tot hoever ze kunnen gaan. Tegenwoordig ben ik daar erg laks in, omdat ik weet dat mijn collega's dat ook doen en ik vroeger altijd de laatste was die er aan toegaf. Gevolg? Mensen wilden niet meer door mij geholpen worden en ik was de bitch, terwijl ik mij juist aan de regels hield.



Dat doe ik zelf dus ook niet meer.

En ja het gevolg is dan dat een klant binnenkomt die gehoord heeft dat de zus van de nicht van de achterbuurvrouw ook iets extra's heeft gehad, dus willen hun er ook een. Prima, ik ga mij er niet meer druk om maken. Het is alles of niets.
quote:pippertjepepernoot schreef op 25 september 2013 @ 14:23:

Veel bedrijven mogen geen klanten naar het (personeels)toilet laten om veiligheidsredenen. Vaak zijn de personeelsruimtes zo klein dat je als klant op weg baar het toilet gelijk kunt zien waar de kluis staat, of ze camera's hebben enz maar ook vertrouwelijke informatie zoals omzetcijfers die op een whiteboard genoteerd zijn.



Dat is de reden. Daar kun je het als klant mee eens zijn of niet maar de regel is er dus niet om het klanten lastig te maken maar zuiver uit veiligheidaspect.





Dit. Het is vrij normaal dat je niet zomaar ergens naar de WC mag. In een winkel waar ik heb gewerkt mocht dat ook niet om veiligheidsredenen. In een andere winkel mocht het wel, maar daar konden we de wc gewoon zien.



Dat je stennis bij de hema schopt om een tasje vind ik ook overdreven. Je komt nu echt op mij over als een van die asociale klanten die klant is koning nogal letterlijk neemt.



Overigens is de specsavers waar ik kom heel erg goed qua service.



TO: Ik vind jou shopmanager een totaal verkeerd signaal geven. Als leidinggevende hoor je achter je mensen te staan, door jou zo te kijk te zetten toont hij/zij zich een hele slechte leidinggevende
Alle reacties Link kopieren
Een brutaal mens heeft de halve wereld.



Ik heb ook in een kledingwinkel gewerkt als bijbaan en ik heb geleerd dat je als klant genoeg stennis schopt dan je dan ALTIJD je zin krijgt. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik werd gebeld door een ander filiaal dat ik geld terug moest geven aan een klant die er duidelijk geen recht op had!



Shopmanagers weten dit en zullen altijd de klant tevreden stellen (vaak hebben ze geen zin in gedoe). Niet heel netjes en tenekrommend. Jij volgt netjes de regels die je verteld zijn, en zij lapt het aan haar laars.

Dus welke les haal je hieruit? Gewoon een cadeautje extra geven. Waarschijnlijk is het prul, maar mensen zijn er blij mee. Bovendien zal niemand het aantal bonnetjes en de cadeautjes aan het einde van dag tellen.



En wat betreft die kortingsbonnen die je thuis opgestuurd, die moet je meenemen voor de administratie van de winkel. Maar een beetje klantvriendelijke heeft gewoon een stapel van die bonnen achter kassa liggen.





Het is zo simpel, alleen het uitvoeren ervan... het helpt ook niet dat menig persooneelslid met een kop op onweer in de winkel staat. Ze zijn duidelijk niet tevreden met hun baantje en hebben al helemaal geen zin om jouw dag makkelijker te maken.
Het is gewoon verre van klantvriendelijk om iemand die een oogpotloodje koopt wel een gratis tasje te geven, en iemand die iets groots koopt te laten betalen voor de tas.

En over die wc, dat vind ik ook niet netjes. Zeker omdat je als klant bij een opticien soms best wel een tijdje moet zitten, koffie krijgt e.d.
quote:Mississippii schreef op 25 september 2013 @ 14:26:

O, vervelend zeg dat je leidinggevende je zo afviel.. Ik weet hoe dat voelt. Heb iets soortgelijks meegemaakt: nl. naar instructie van werkgever gehandeld en voet bij stuk gehouden toen een klant korting wilde. Klant een hoop heisa maken, wilde mijn meerdere spreken en 5 minuten later loopt 'ie fluitend het kantoor uit met 200 euro korting op zak.. Dan voel je je in de steek gelaten.Ik snap dat dit vervelend is. Maar waarom laat je het erop aankomen dat een klant je meerdere eist te spreken? Waarom roep je die er niet bij als er een vervelende discussie dreigt te ontstaan? De manager heeft het laatste woord (op het hoofdkantoor na) dus ik snap het wel dat wanneer een klant het met een regel niet eens is om je meerdere vraagt. En kijk, het heeft nog succes ook! Je kunt als medewerker toch zeggen: "Ik snap dat u het er niet mee eens bent. Ik zal even mijn manager vragen of hij u te woord wil staan." Klant blij, jij blij en manager op de lange termijn ook blij. En als hij moeilijk doet over problemen oplossen is hij niet geschikt voor zijn baan.
quote:betjebig schreef op 25 september 2013 @ 14:43:

Het is gewoon verre van klantvriendelijk om iemand die een oogpotloodje koopt wel een gratis tasje te geven, en iemand die iets groots koopt te laten betalen voor de tas.

En over die wc, dat vind ik ook niet netjes. Zeker omdat je als klant bij een opticien soms best wel een tijdje moet zitten, koffie krijgt e.d.

Waarom? Als je weet dat je iets groots gaat kopen, kon je zelf 'n boodschappentas meenemen. In de supermarkt krijg je je tasje ook niet gratis als je meer boodschappen meeneemt dan er in die doorzichtige gratis zakjes kunnen.



Overigens zou het wel een betere service zijn als ze bij aankopen vanaf een x-bedrag gewoon 'n gratis tas zouden meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de volgende keer geef ik het indd lekker mee. Maar bij mij gaat het erom dat ze meteen haar stem ging verheffen en meteen riep dat ik super klantonvriendelijk was(terwijl ik daarvoor haar vriendelijk en leuk had geholpen met haar aankopen) En toen had ik alleen nog maar gezegd dat ik maar 1 setje p.p mocht mee geven. Als ze het netjes had gevraagd of zij er toevallig nog eentje mocht omdat ze voor een flink bedrag had besteed dan had ik het even voor haar kunnen vragen en dan had ze die alsnog mee gekregen. En dit is idd een bijbaantje wat ik naast mijn studie doe. En werk er al een aantal jaar met plezier maar dit nog nooit mee gemaakt! Maar bedankt voor de reacties. Ik ben m'n ei tenminste kwijt :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven