Werk & Studie alle pijlers

Heb ik recht op een aanvullende uitkering?

27-09-2013 16:26 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zal ik het eens uitleggen?

Vanaf 2009 t/m 2011 heb ik 15 uur per week gewerkt bij een zorginstelling. Vanaf 1-1-2012 t/m eind augustus 2012 heb ik min 15 uur en max 20 uur gewerkt voor diezelfde werkgever. Vanaf 1 september heb ik een bbl opleiding gevolgd, nog steeds bij dezelfde baas. Daarvoor werkte ik 24 uur.

De opleiding zit er op en per 1 september ben ik terug gegaan naar mijn min/max contract van 15-20 uur.

In de praktijk komt het er op neer dat ik waarschijnlijk maximaal 15 uur ga werken.

Een kennis wees mij er op dat ik een aanvullende uitkering kan krijgen tot 24 uur.

Ik kan er zo niks over vinden en vroeg mij af of dat inderdaad zo is.
Als je meer dan 5 uur werk per week verliest dan kun je een ww uitkering aanvragen mits je aan de voorwaarden voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, dat zal tricky worden maar ik denk dat ik gemiddeld wel 5 uur per week verlies.

En waar vraag ik dat aan?

(jaja, ik ben 44, werk vanaf mijn 17e maar heb gelukkig geen idee waar ik een uitkering aanvraag )
Alle reacties Link kopieren
je zou een aanvullende bijstand kunnen krijgen tot de bijstandsnorm. Uren hebben daar niets mee te maken want het gaat niet over een WW uitkering begrijp ik. En zelfs al was het dat dan kwam je max aan 20 uur omdat je voor 20 uur werk hebt, en men er dan van uit gaat dat je 20 uur wilt werken.

Dit is hoe ik het altijd begrepen heb, je kunt er geen rechten aan ontlenen, je kunt wel een informatief gesprek aanvragen bij de sociale dienst
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:BoPeep schreef op 27 september 2013 @ 16:37:

Hmmm, dat zal tricky worden maar ik denk dat ik gemiddeld wel 5 uur per week verlies.

En waar vraag ik dat aan?

(jaja, ik ben 44, werk vanaf mijn 17e maar heb gelukkig geen idee waar ik een uitkering aanvraag )Dat vraag je aan bij het UWV. Daar moet je ook ingeschreven staan om een uitkering via de sociale dienst te krijgen. Volgens mij kun je op de site (als hij tenminste niet weer eens een keer uit de lucht is) je gegevens invullen om te zien of je recht hebt op ww
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hoe veel uur werkte je tijdens de BBL opleiding?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
20 uur op de werkvloer en ik kreeg 4 uur voor school uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
En die 4 uur is ook als loon betaald?



Je kunt WW aanvragen, dan miet je ook voor werk beschikbaar zijn voor minimaal 24 uur en solliciteren.



WW aanvragen kan volgens mij ook online met digid, je kunt kijken op www.uwv.nl en www.werk.nl
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maar mijn man werk gewoon fulltime. Krijg ik dan ook een uitkering? Het kwam gewoon niet in mij op dat ik dan wat kan aanvragen.,

Ik ga zo eens op de site kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hadden die extra uren niet met je opleiding te maken? dan lijkt het me sterk dat je, als deze opleiding nu is afgelopen, een uitkering kunt krijgen omdat je geen werk verliest, maar je opleiding is afgelopen
Alle reacties Link kopieren
Ja nou zo zie ik het ook Feeks, zo was het ook van tevoren overeengekomen. Maar die kennis was nogal overtuigd van haar gelijk.



Als ik kijk bij bijstanduitkering dan krijg ik niks hoor. Mijn man werkt gewoon en ik ook, zij het iets minder dus we zitten niet onder het bijstandsniveau.
Alle reacties Link kopieren
Nou tenzij iemand mij het anders kan vertellen denk ik niet dat ik in aanmerking kom hoor. Ik moet mij dan namelijk laten inschrijven als werkzoekende en ook solliciteren. En dat wil ik helemaal niet. Ik heb een baan en ik wil en kan (ivm die opleiding) helemaal niet weg daar.
Alle reacties Link kopieren
quote:BoPeep schreef op 27 september 2013 @ 17:41:

Maar mijn man werk gewoon fulltime. Krijg ik dan ook een uitkering? Het kwam gewoon niet in mij op dat ik dan wat kan aanvragen.,

Ik ga zo eens op de site kijken.



Bij een werkloosheidsuitkering (WW) wordt niet gekeken naar inkomen van de partner...je hebt uren verlies en indien je voor 24 uur beschikbaar bent dan kun je aanvragen.

Of recht hebt weet je alleen na de beoordeling van het UWV.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:BoPeep schreef op 27 september 2013 @ 17:54:

Nou tenzij iemand mij het anders kan vertellen denk ik niet dat ik in aanmerking kom hoor. Ik moet mij dan namelijk laten inschrijven als werkzoekende en ook solliciteren. En dat wil ik helemaal niet. Ik heb een baan en ik wil en kan (ivm die opleiding) helemaal niet weg daar.Je moet idd wel beschikbaar zijn voor arbeid voor die 24 uur....niet beschikbaar zijn voor werk voor die uren kan leiden tot uitsluiting voor de WW.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ben je vrijwillig in uren terug gegaan of ben je ontslagen?
Alle reacties Link kopieren
Nee vrijwillig terug gegaan....
Alle reacties Link kopieren
Eerst wilden ze mij een 0 uren contract aanbieden maar daar ging ik natuurlijk niet mee akkoord. En omdat ik in de acht maanden daarvoor een min/max contract had gehad heb ik gezegd dat ik dat weer wilde en daar zijn ze mee akkoord gegaan.

Die 24 uur heb ik gewoon niet gevraagd omdat ik wel aanvoelde dat dat er niet in zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:BoPeep schreef op 27 september 2013 @ 18:01:

Nee vrijwillig terug gegaan....Dan houdt het op.
There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing.
Alle reacties Link kopieren
Waren het tijdelijke contracten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bij vrijwillige teruggang in uren, is een aanvullende ww uitkering kansloos. Aanvragen heeft geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Idd, vrijwillig minder uren werken en niet beschikbaar zijn zal waarschijnlijk niet leiden tot een toekenning van WW. Aanvragen kan trouwens altijd...dan weet je het zeker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk, aanvragen kan altijd maar ik denk ook dat het inderdaad kansloos is. Ik wil en kan niet voldoen aan de sollicitatieplicht naar een baan voor 24 uur en ik zou mij haast schuldig gaan voelen omdat ik wel werk heb alleen een paar uur minder dan het jaar daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Hierboven las ik iemand die zich afvroeg of je een WW-uitkering kan krijgen als je opleiding is gehaald. Ja, dit is absoluut mogelijk. Vorige 2 maanden heb ik namelijk een WW-uitkering gehad na het behalen van mijn BBL-opleiding. Dit is omdat je tijdens de opleiding gewoon werkt en niet als stagiaire of iets dergelijks wordt gezien (wat je natuurlijk ook niet bent).

Ik weet niet precies of het in jouw situatie mogelijk is WW aan te vragen, maar wil je er wel op wijzen dat of je nou WW aanvraagt voor een paar uur of voor 36 uur (voorbeeld), dit niet uitmaakt voor de duur van je uitkering. Soms is het dus verstandiger om voor een paar uur geen uitkering aan te vragen, maar een volledige WW aan te vragen wanneer je totaal geen werk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Noah88 Als ik jou goed begrijp raad jij mij af een uitkering aan te vragen?
quote:BoPeep schreef op 28 september 2013 @ 22:25:

Noah88 Als ik jou goed begrijp raad jij mij af een uitkering aan te vragen?Ik denk dat iedereen met gezond verstand je dat af zal raden. Als je vrijwillig in uren terug gaat en bovendien ook niet beschikbaar bent voor werk, dan heb je geen recht op (aanvullende) WW. Toch een aanvraag doen belast het systeem onnodig, waar we uiteindelijk allemaal de rekening voor betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven