Soort "expeditie Robinson" met mijn gezin

02-10-2013 10:11 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een rare reisvraag. Ik wil over een jaar of twee met mijn man en zoons een soort "expeditie Robinson" houden op een onbewoond eiland, een week of drie, vier. Dat lijkt me vooral voor mijn zoons heel leerzaam; zonder elektriciteit en dus computers, iPads etc overleven, zelf voedsel zoeken, kampje bouwen etc.

Maar ja, hoe 'echt' het ook moet zijn, ik wil wel hulp in kunnen roepen als dat noodzakelijk is en ook binnen een dag van het eiland weg kunnen indien nodig.

Overigens lijkt me dit een gat in de markt voor groepen reizigers. Dat de boel wel een kléin beetje georganiseerd is en de veiligheid redelijk gegarandeerd en zo, maar dat je wel echt aan de bak moet en zelf overleven in de natuur kunt ervaren.

Iemand een idee waar ik kan beginnen? Is er misschien al een reisbureau dat zulke dingen organiseert? Andere tips?

xYella.
Alle reacties Link kopieren
Op de Filippijnen heb je zat onbewoonde eilandjes waar mensen je heen willen brengen... voor een dag... maar als jij vraagt of ze je na een week willen ophalen, doen ze dat vast ook wel... En dat is best bounty hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een keer geslapen op een van de san blas eilanden bij Panama. Niet echt zelf eten zoeken, maar wel primitief genoeg voor een expeditie robinson gevoel (geen douche, wc, elektriciteit), slapen in hutje op het zand. Ik sliep bij een indianen familie die eten voor me maakte. Het was niet echt survivelen dus. Misschien om mee te beginnen.
Bekijk eerst eens "Naked and marooned" van Discovery Channel

http://www.yourdiscovery.com/nl/web/naked-and-marooned/



Deze zeer ervaren Ed Stafford had 3(!!!) weken nodig om onderdak , voldoende water en voedsel te organiseren voor zichzelf.



Voor een luxe gezinnetje uit NL betekend dit: na 3 dagen iedereen ziek en uitgedroogd..



O met een satelliettelefoon kan er vast hulp ingevlogen worden..

voor enige (10) duizenden euro's



Veel plezier op de Franse camping, vergeet het taalgidsje en de zonnebrand niet!
Alle reacties Link kopieren
Vergis je ook niet, bij ER zijn constant begeleiders aanwezig, die drinkwater aanreiken en misschien zelfs meer dan dat. Bovendien is dat extreme hongerlijden er tegenwoordig vanaf. Ik denk omdat mensen er (later) ernstige gezondheidsproblemen van ondervonden.
Je moet je dan laten droppen op zo'n Maleisisch eilandje met 'n flinke voorraad drinkwater (je hebt toch minimaal 1,5 liter per persoon per dag nodig) En voor de zekerheid 'n sateliettelefoon meenemen zodat je hulp in kunt roepen als je voor de afgesproken ophaaltijd terug wil naar de bewoonde wereld.
quote:sehnsucht schreef op 02 oktober 2013 @ 11:26:

Bekijk eerst eens "Naked and marooned" van Discovery Channel

http://www.yourdiscovery.com/nl/web/naked-and-marooned/



Deze zeer ervaren Ed Stafford had 3(!!!) weken nodig om onderdak , voldoende water en voedsel te organiseren voor zichzelf.



Voor een luxe gezinnetje uit NL betekend dit: na 3 dagen iedereen ziek en uitgedroogd..





Hier moest ik ook aan denken.... Als gezinnetje met opgroeiende kinderen neem je ook nog eens een extra risico...

Ik zou voor een middenweg gaan. Kamperen op een plek waar ook geen elektriciteit e.d. aanwezig is, zo afgelegen als je zelf wilt, maar wel vooraf zorgen voor voldoende drinkwater en voedsel.
Heb je ervaring met dingen als paalkamperen, in Nederland?



Heb je ervaring met het herkennen van eetbare (tropische) planten en vruchten?



Zomaar wat vragen die in me op komen. Ik vind je idee heel stoer, maar ik denk dat er aan de uitwerking nogal wat haken en ogen zitten.
Alle reacties Link kopieren
In Croatie, op de Kornati-eilanden, zijn er een heleboel onbewoonde eilandjes die in gebruik zijn bij lokale mensen. Die zetten er dan een paar geiten neer, of hebben er een tomatenveldje en ook een eenvoudige hut om er te overnachten.



Je kunt vaak wel regelen dat iemand uit de buurt je afzet op zijn eilandje (met water en eten) en je weer ophaalt na een week of zo. Dit regel je het best ter plekke: gat bijvoorbeeld naar Dugi Otok en neem contact op met het toeristenbureau in Sali.



Echt overleven in de wildernis zonder grondige training kun je vergeten: je verliest meer energie aan voedsel verzamelen dan de calorische waarde van het voedsel dat je vindt. Sowieso krijg je zonder training geen wild te pakken, je weet niet welke vruchten eetbaar zijn en waar je moet zoeken. De kans is heel groot dat je het niet redt.
Ridicuul plan, ingegeven door de naieve rijkdom van de 21e eeuw.



Expeditie Robinson is bovendien nep. Reken maar dat je na een weekje 2 dagen huilend terugverlangd naar je iPad en je warme prakje.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 02 oktober 2013 @ 12:57:

Ridicuul plan, ingegeven door de naieve rijkdom van de 21e eeuw.



Expeditie Robinson is bovendien nep. Reken maar dat je na een weekje 2 dagen huilend terugverlangd naar je iPad en je warme prakje.Eens, ik vind het ook een bizar plan en ook niet erg verantwoord om met kinderen te doen. Het komt op mij over alsof je ze een lesje wil leren, maar dan wel een vrij extreem lesje. Maar als je het echt wil dan lijkt het me dat je ook gewoon zelf samen met je man uit moet zoeken hoe je dat voor elkaar krijgt en waar je zoiets kunt regelen. Dat lijkt me nog het meest simpele onderdeel van het hele gebeuren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon nu de ipads, mobiele telefoons, computers, televisie en weet ik wat meer ergens anders stallen en het eerst zo eens een week proberen uit te houden.

Je koopt wat rijst en bloem. Wel slaap je lekker in je eigen bed en het is lekker goedkoop.
Ik gok dat dol van zelf je eten vangen zonder hulpmiddelen er heel snel vanaf is
Alle reacties Link kopieren
quote:madamemicmac schreef op 02 oktober 2013 @ 13:05:

Ik zou gewoon nu de ipads, mobiele telefoons, computers, televisie en weet ik wat meer ergens anders stallen en het eerst zo eens een week proberen uit te houden.

Je koopt wat rijst en bloem. Wel slaap je lekker in je eigen bed en het is lekker goedkoop. En water opvangen en daarmee douchen en de WC doorspoelen. En het opgevangen water eerst koken en filteren voor je het gebruikt. Een konijn scoren op markplaats en achter in de tuin/op het balkon slachten. Zelf vuur maken in plaats van de kookplaat aan de zetten. Geen elektriciteit gebruiken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Volgens mij gaat het TO (terecht!) om het tropisch eiland. Zou het alleen iets minder basic doen als een echte Robinson. Je kunt voor 'n eiland zonder wifi/mobiel bereik gaan, dan heeft niemand iets aan z'n smartphone. Maar wellicht wel een eiland wat niet geheel onbewoond is, maar waar bijv. lokale vissers (tijdelijk) verblijven, zodat je in geval van nood altijd met hun mee terug kunt varen of een vis van hen kunt scoren.

Aangezien het niet het ER van tv is, hoef je geen zware fysieke proeven af te leggen, maar kun je je volledig bezig houden met het zoeken naar vruchten, schelpdieren of vissen.
Zijn je kinderen op 'n leeftijd dat ze zoiets ook echt leuk zouden vinden? Zo niet dan gewoon lekker zelf met je man gaan doen en stuur die kinderen dan naar 'n leuk vakantie/sport kamp.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 02 oktober 2013 @ 13:40:

Aangezien het niet het ER van tv is, hoef je geen zware fysieke proeven af te leggen, maar kun je je volledig bezig houden met het zoeken naar vruchten, schelpdieren of vissen.http://www.yourdiscovery.com/nl/web/naked-and-marooned/



Ik zou TO toch aanraden om deze serie te gaan kijken, want zo leuk is het zoeken naar eten helemaal niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Die man had geen drinkwatervoorraad meegenomen, kan me voorstellen dat ie het dan extra zwaar heeft. Maar bij ER hebben de deelnemers wel de beschikking over vers drinkwater, dus dat zou TO ook mee kunnen nemen naar haar eiland en dus inderdaad ook rijst en meel. Erg saaie basics om op te kunnen overleven en die hopelijk opgeleukt kunnen worden met zelf gevangen vis, of gevonden vruchten.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen: (en ik heb veel ervaring met primitief kamperen, eten zoeken en kippen slachten)



Met de auto en kameerspullen naar Scandinavie rijden. Daar eerst een paar dagen met de tent kamperen, Even in het ritme komen, leren hoe water te zuiveren (met een filter), leren vis te vangen, een proef bivak bouwen.

En als dat allemaal lukt en het is nog leuk, dan laat je de spullen in de auto achter en neem je alleen het hoogstnodige mee.

Je zorgt dat je maximaal op een dagmars(10 km) afstand van je auto blijft. En je communiceert je plan met de lokale potilie/hoteleigenaar/kanoverhuur, dus ook waar je heen gaat en wanneer je weer terugkomt. En je neemt een mobiel mee, of een SOS apparaatje, zodat je altij contact kunt maken in geval van nood.

Na een week of twee loop je weer terug naar je auto, kampeert nog een paar dagen op een andere plek en komt dan weet terug in de bewoonde wereld.

Op deze manier is het veilig, en loop je weinig risico. Die 10 km naar de auto teuglopen lukt al heel snel, ook emt een verstuikte enkel. En doordat je bereik hebt met je telefoon, of een SOS dingetje meehebt, kun je bij echt grote problemen de reddingsdiensten waarschuwen.
Dat is gelijk weer zo'n koud gebied met koude nachten. En als het daar regent ben je door en door koud. Op 'n tropisch eiland zit je toch 'n stuk lekkerder. Bovendien kun je naar 'n eiland gaan waar bananen en kokosnoten groeien. Denk niet dat er in Scandinavie veel eetbaars groeit. Hooguit wat bramen en kastanjes als je in augustus/september zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
60 dagen alleen op een eiland, zelfs voor een professional een moeilijke taak...



http://www.yourdiscovery.com/nl/web/naked-and-marooned/
Alle reacties Link kopieren
Nee daar heb ik geen ervaringen in gelukkig
Alle reacties Link kopieren
http://www.hiking-site.nl/dcd/Outdoor_v ... ndex-4.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.survivalschool.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
BASIC SURVIVAL TRAINING



Tijdens deze 4 daagse cursus gaan we in op de basis van het overleven . We werken niet vanuit een vast kamp en we zullen door het mooie bosgebied van Fumay rondtrekken. We slapen elke nacht op een andere locatie. En de overlevingstechnieken die je gedurende de dag hebt aangeleerd zal je steeds direct in praktijk moeten brengen.





Hoofdonderdelen Basic Survival Training;



Survival psychologie,



Basis survival technieken (Onderkomen, Water, Vuur, Voedsel, Noodsignalen, Bescherming)



Vuur maken (basis technieken, firesteel gebruik),

Onderkomens,

Water zuiveren,

Navigeren op kaart & kompas,

Mes technieken,

Kamproutine,

Knopen,

Uitrusting en materiaal,

Improvisatie,



Scenario,
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.docastaway.com ... al/desertedislandsurvival



Her is het wel warm.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven