wat is een lekkere witte wijn ?

23-09-2013 21:30 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb totaal geen verstand van wijn en nu zoek ik een fruitige zoete niet droge witte wijn.. 1 die niet na blijft branden na een slokje



alvast bedankt
quote:strandje00 schreef op 24 september 2013 @ 14:26:

mijn vriend drinkt wijn en ik dacht laat ik eens romantisch doen en mee drinken alleen die hij had was niet te drinken zo bleef die na brandenWat bedoel je met nabranden? Als je gewoon de alcohol bedoelt, tja, dat hoort nu eenmaal bij wijn. Wat drink je normaal gesproken?
Alle reacties Link kopieren
quote:cinnamonnswirl schreef op 24 september 2013 @ 14:42:



Ik zit de hele tijd met een wijn in mijn hoofd, wat ligt op het puntje van mijn tong. Ook een best zoete dessertwijn. Het klinkt als Armbasillac. Geen idee meer wat het nou precies was. Wellicht dat 1 van de dames hier deze naam herkent?

Monbazillac bedoel je denk ik.
Your luck's about to change, cher.
Grote Franse zoete wijnregio's: Monbazillac, Loupiac, om Sauternes niet te vergeten. Moet donker goudkleurig zijn en een alcoholgehalte van minstens 13° hebben. De lichtere tinten in zoete witte wijnen zijn gemaakt volgens een ander procédé en hebben ook een lager alcoholgehalte, die lijken (meestal) nergens op, maar zijn ook goedkoper.



Duitsers zijn gek op zoete witte wijnen. Moezelwijnen bijvoorbeeld zijn voor het grootste deel gemaakt van de rieslingdruif (of daarvan afgeleide rassen) en bevatten vaak ook restsuiker en dat wordt oplopend aangeduid aan de hand van de beschrijving:



Trocken

Kabinett

Spatlese

Auslese

Beerenauslese

Trockenbeerenauslese

Eiswein



Bevat een Duitse witte wijn geen enkele van bovenstaande aanduidingen, dan is hij "Lieblich", dat is ergens tussen Spatlese en Auslese in, behoorlijk zoet dus. Het leuke van deze Duitse Rieslingwijnen is dat ze naast een hoog suikergehalte ook een hoog zuurgehalte bevatten, waardoor de wijn gebalanceerder is dan de Franse.



Dan kun je ook nog wijn vinden die vrij "zoet" smaakt maar het eigenlijk niet is: niet de aanwezigheid van suiker is dan de oorzaak van de zoete smaak, maar de afwezigheid van zuur. Dat vind je meer bepaald bij wijnen die gemaakt zijn van de druivensoorten Pinot Gris (heel aparte smaak) en Gewurztraminer. Die worden ook in Luxemburg en de Elzas gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 24 september 2013 @ 14:45:

[...]



Wat bedoel je met nabranden? Als je gewoon de alcohol bedoelt, tja, dat hoort nu eenmaal bij wijn. Wat drink je normaal gesproken?thee of rivella
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor alle info morgen maar naar de supermarkt met mijn lijstje
maar wat dronk hij dan?
Alle reacties Link kopieren




Wat een zielige, ordinaire vertoning. 8 op de 10 reacties in deze draad zijn gewoon kansloos. Als je geen verstand hebt van wijn (en ik heb het niet over elitair gedoe, maar gewoon de minimale basis om niet dom over te komen bij de eerste de beste receptie) probeer tenminste wat informatie in te winnen alvorens je iets gaat schrijven en "advies" gaat geven. Ik ken geen ander land in west Europa waar zo weinig basis kennis aanwezig is. Triest gewoon. Blijf aub bij de cola en het rosé bier ......
Vind ik ook Alisio. Het is tenenkrommend wat sommige "kenners" aanraden. Nederland en wijn, het is een combinatie die nooit zal werken!
quote:Snoesje666 schreef op 23 september 2013 @ 22:54:

[...]





Misschien moet TO dat nog leren.

Ik begon ook met pisang-jus, bessen-up e.d. Moet ik écht niet meer aan denken.

(op het andere forum is de kotssmiley beschikbaar)Haha, ik ook! Maar dat was toen ik 14 jaar was. En als beginnerswijntje dronk ik Liebefraumilch. Na 'n paar jaar vond ik die zoete bocht ook niet meer te zuipen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Alisio schreef op 25 september 2013 @ 23:32:





Wat een zielige, ordinaire vertoning. 8 op de 10 reacties in deze draad zijn gewoon kansloos. Als je geen verstand hebt van wijn (en ik heb het niet over elitair gedoe, maar gewoon de minimale basis om niet dom over te komen bij de eerste de beste receptie) probeer tenminste wat informatie in te winnen alvorens je iets gaat schrijven en "advies" gaat geven. Ik ken geen ander land in west Europa waar zo weinig basis kennis aanwezig is. Triest gewoon. Blijf aub bij de cola en het rosé bier ......en daarom was mijn advies: ga naar een slijter (ipv supermarkt) en laat je voorlichten.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je begint wijn te drinken dan zijn de bovengenoemde goedkope zoete supermarkt wijntjes goed te doen. Wanneer je na een paar flessen (niet op 1 avond natuurlijk ;)) gewend bent aan de smaak zou ik naar de slijter gaan en advies vragen.



Ik denk dat de meeste van ons zo begonnen zijn met wijn drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyDarbanville schreef op 24 september 2013 @ 14:51:

[...]





Monbazillac bedoel je denk ik.



Ja!! Die bedoelde ik .

Het zat zo op het puntje van m'n tong Thanks!
Alle reacties Link kopieren
quote:denies89 schreef op 26 september 2013 @ 10:07:

Wanneer je begint wijn te drinken dan zijn de bovengenoemde goedkope zoete supermarkt wijntjes goed te doen. Wanneer je na een paar flessen (niet op 1 avond natuurlijk ;)) gewend bent aan de smaak zou ik naar de slijter gaan en advies vragen.



Ik denk dat de meeste van ons zo begonnen zijn met wijn drinken.

Klopt, en mijn beeld bij slijter/wijnhuis was: duur!

maar dat is niet waar, je koopt bij de slijter voor laag bedrag betere wijn dan bij de supermarkt.

En de slijter kan je vertellen als je wijn A wel lekker vindt en B niet, wat je dan volgende keer eens kunt proberen
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben ook begonnen met de goedkoopste riesling van de aldi, maar daar heb ik zoveel van geconsumeerd dat ik het niet meer kan drinken...



Wat ik wel en lekker wit wijntje vind is de Nieuw-Zeelandse Malbec of een Australische Riesling. Beide wel een stuk droger dan van TO zoekt, maar wel ontzettend lekker!
Alle reacties Link kopieren
Niet alle supermarktwijnen zijn slecht en niet alle slijterijwijnen zijn goed.

TO, die voor de gezelligheid een wijntje mee wil drinken kan prima slagen in de supermarkt.

Een AH heeft echt geen schappen vol rotzooi.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk zoet zijn de wijnen uit de Bayuls, van Croix Milhas. Te bestellen via internet (wijndistrict.nl). Te gebruiken zowel als aperitief- als dessertwijn.
Een pinot grigio, niet heel zoet maar blijft absoluut niet branden.
Alle reacties Link kopieren
Geen wit nemen. Gewoon de zoete rosé van ah. Want een goede zoete witte wijn bestaat niet. Tenminste......als je écht een goede wijn wilt die zoet smaakt moet je eiswein nemen. Word meestal gebruikt als dessert wijn.
Alle reacties Link kopieren
Tja je wilt zoet...anders zou ik je de La Palma van de Gall en Gall aanraden. Een Chardonnay, zooo lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:mediocrity schreef op 23 september 2013 @ 22:48:

Wat een elitair gedoe zeg Laat TO en anderen gewoon zoete witte wijn drinken.Iedereen mag drinken wat ie wil, maar vraag dan niet om GOEDE wijn. Want dat word dan moeilijk en is prijzig.
quote:jellybelly schreef op 23 september 2013 @ 21:38:

Zoete witte wijn is in mijn ogen nooit te zuipen, maar dat antwoord wilde je vast niet.

Ik vind, mensen die (uitsluitend) zoete witte wijn willen die lusten geen wijn, en kunnen het beter gewoon bij een of ander mixdrankje houden.

Ik lust inderdaad bijna geen wijn, behalve zoete witte, maar waarom ik dan in plaats daarvan een mixdrankje zou moeten drinken terwijl ik die minder gaag lust is mij een raadsel



Niet iedereen die graag wijn drinkt houd van hetzelfde, en TO vraagt specifiek om witte wijn, zie niet in waarom ze dat niet zou mogen drinken.



Zelf vind ik mousserende wijn lekker, sekt bijvoorbeeld,of prosecco

of cava (zijn niet allemaal even zoet, maar dat vind ik zelf bij mousserende wijn niet erg)



Als je echt nog moet wennen aan wijn zou je cider kunnen nemen, is van appels gemaakt en lekker fruitig.
En port vind ik ook lekker, vooral de zoete (zijn rode en witte van) maar die is wel vrij sterk, dus alleen geschikt voor kleine glaasjes (en als je gewone wijn vind branden is het misschien ook niks, zit dus vrij veel alcohol in)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven