wat is een lekkere witte wijn ?

23-09-2013 21:30 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb totaal geen verstand van wijn en nu zoek ik een fruitige zoete niet droge witte wijn.. 1 die niet na blijft branden na een slokje



alvast bedankt
quote:strandje00 schreef op 24 september 2013 @ 14:26:

mijn vriend drinkt wijn en ik dacht laat ik eens romantisch doen en mee drinken alleen die hij had was niet te drinken zo bleef die na brandenWat bedoel je met nabranden? Als je gewoon de alcohol bedoelt, tja, dat hoort nu eenmaal bij wijn. Wat drink je normaal gesproken?
Alle reacties Link kopieren
quote:cinnamonnswirl schreef op 24 september 2013 @ 14:42:



Ik zit de hele tijd met een wijn in mijn hoofd, wat ligt op het puntje van mijn tong. Ook een best zoete dessertwijn. Het klinkt als Armbasillac. Geen idee meer wat het nou precies was. Wellicht dat 1 van de dames hier deze naam herkent?

Monbazillac bedoel je denk ik.
Your luck's about to change, cher.
Grote Franse zoete wijnregio's: Monbazillac, Loupiac, om Sauternes niet te vergeten. Moet donker goudkleurig zijn en een alcoholgehalte van minstens 13° hebben. De lichtere tinten in zoete witte wijnen zijn gemaakt volgens een ander procédé en hebben ook een lager alcoholgehalte, die lijken (meestal) nergens op, maar zijn ook goedkoper.



Duitsers zijn gek op zoete witte wijnen. Moezelwijnen bijvoorbeeld zijn voor het grootste deel gemaakt van de rieslingdruif (of daarvan afgeleide rassen) en bevatten vaak ook restsuiker en dat wordt oplopend aangeduid aan de hand van de beschrijving:



Trocken

Kabinett

Spatlese

Auslese

Beerenauslese

Trockenbeerenauslese

Eiswein



Bevat een Duitse witte wijn geen enkele van bovenstaande aanduidingen, dan is hij "Lieblich", dat is ergens tussen Spatlese en Auslese in, behoorlijk zoet dus. Het leuke van deze Duitse Rieslingwijnen is dat ze naast een hoog suikergehalte ook een hoog zuurgehalte bevatten, waardoor de wijn gebalanceerder is dan de Franse.