Werk & Studie alle pijlers

Klassenmanagement

07-10-2013 14:43 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een tijdje stage op een middelbare school maar ik merk dat ik het klassenmanagement erg moeilijk vind. Mijn stagebegeleidster is heel los en heeft weinig structuur in de lessen. Toch doen de kinderen wat ze wil omdat ze haar al jaren kennen en weten wat ze aan haar hebben. Mij lukt dit niet. Ik merk dat mijn lessen heel chaotisch zijn, vaak kom ik niet eens aan mijn hele programma toe. Op de opleiding leren we wel iets over klassenmanagement, maar ik vind het heel onduidelijk. Wat mij vooral bijblijft is: namen leren, laten zien dat jij de leerlingen ziet en accepteert zoals ze zijn. Ik probeer elke les zo te beginnen dat ik de leerlingen opwacht bij de deur en ze een hand geef, maar toch vind ik het erg moeilijk om, als ik wil, aan de les te beginnen. Ik krijg ze gewoon niet stil! Soms begin ik maar gewoon, maar dat is het laatste wat ik zou moeten doen, want de helft krijgt mijn les niet eens mee. Als ik straf zet ik ze meestal apart, maar omdat ik een klein lokaaltje heb gaan ze als nog met hun buurvrouw achter hen praten. Ik heb er al twee keer mensen uitgestuurd en ik laat ze dan ook het laatste uur terugkomen, maar mijn begeleidster vindt het onzin en heeft zelfs tegen een leerling gezegd dat hij niet terug hoefde te komen.



Ik wil zo graag structuur en discipline in mijn les maar het lukt maar niet. Zo kan ik gewoon niet lesgeven! Ik hoef echt geen dictator te zijn, ik wil juist dat er wederzijds respect is tussen mij en de leerlingen. Flexibiliteit is ook geen probleem, maar als ik ze niet eens stil krijg...
Alle reacties Link kopieren
@jufroos, veel voorbereiden is prima, maar soms kom je gewoon niet aan alle stof toe. Dus bedenk tijdens het voorbereiden wat je doet als dat gebeurt. Dus je bereidt onderwerp 1, 2 en 3 voor bijvoorbeeld. Tijdens de les houd je goed de tijd in de gaten en als dan blijkt dat je niet meer aan onderwerp 3 toe komt, rond je 1 en 2 netjes af. Je kunt de leerlingen laten samenvatten ('wat hebben we gedaan vandaag?, 'wat wordt bedoeld met ....'.). Ik denk dat je beter twee onderwerpen goed kunt behandelen dan 3 slecht.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Hertjehertje schreef op 07 oktober 2013 @ 18:18:

Moeilijk hè, dat stagelopen? Het is ook een kwestie van onder de knie krijgen hoe je je lessen aanpakt en weten op welke manier je wil lesgeven.



Ik ben het volledig eens met veel schrijvers hiervoor, dat je beter op zoek kunt naar een andere stagebegeleider, want als zij jouw gezag ondermijnt kun je erg weinig zelf veranderen.



Ik geef zelf les in het basisonderwijs, dus heb geen ervaring in het VO.



Maar wat ik wel weet, is dat als je weet welke voorwaarden je wilt hebben, dat je dan veel sneller en beter begint.



Bijv: geen telefoons? Dan allemaal aan het begin inleveren bij jou. Zorg dan voor een kistje met slot, zodat er ook niemand een geintje mee kan uithalen.

Maar als je begeleider je er niet in steunt, dan heb je al geen poot om op te staan.

(In mijn klas zit iedereen recht, alleen een potlood op tafel en mond op slot. Zo begin ik, en niet eerder. Maar ja, dat is groep 5.)



Even wat dingen die ik zo even uit mijn mouw schudt, misschien kan je er wat mee:

- begin elke les met een korte schriftelijke opdracht, die ze zelfstandig maken. Heb je meteen meer rust.

- Neem een mooi/spannend/grappig boek mee wat gerelateerd is aan je vak en lees er aan het begin van de les uit voor. Geef je Engels? Dan een boek met verkeerde vertalingen, zoals in deze link: http://www.lifestylesensa ... en-van-engels-nederlands/

Of laat op het digibord plaatjes zien van 'Make that the cat wise'.

- tafels los van elkaar. Bij instructie zit je niet naast een ander.

- toetsje aan het eind van de les. Te weinig tijd door wangedrag? Dan heeft de klas te weinig tijd, en dus een onvoldoende. Je mag ook de toets na schooltijd afmaken. (Overleg dit eerst met begeleider!!)

- Alleen complimenteren op goed leerlinggedrag, en niet op kleding etc.

- Begin de les met leuk materiaal (filmpje, spotprent, etc) wat aansluit bij je inhoud van de les. Kost een hoop voorbereiding, maar daarmee heb je wel direct de aandacht.



Heel veel succes!Heel leuke tips allemaal! Helaas mag je niet zo maar cijfers gaan geven en daar mee straffen, dat moet allemaal in overleg met het team. Zo kan leraar A niet vier toetsjes geven en leraar B niet een grote toets en staat Jantje die eigenlijk goed is in mijn vak niet een 3 omdat hij zich niet kan gedragen...
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 20:49:

[...]



Heel leuke tips allemaal! Helaas mag je niet zo maar cijfers gaan geven en daar mee straffen, dat moet allemaal in overleg met het team. Zo kan leraar A niet vier toetsjes geven en leraar B niet een grote toets en staat Jantje die eigenlijk goed is in mijn vak niet een 3 omdat hij zich niet kan gedragen...



Niks helaas. Zou even lekker worden zeg. Een leraar Nederlands van mij heeft dat ooit eens geprobeerd, hij gaf me een twee voor een dictee dat ik foutloos had gemaakt op een komma na. Omdat ik altijd zo vervelend was in zijn lessen. Hij heeft er weinig plezier van gehad, want de door mij gealarmeerde conrector vond ook dat ik gewoon een 10- moest krijgen en dat is hij de goede man in mijn bijzijn komen vertellen .



Regel 1: nooit je beoordelingen af laten hangen van leerlinggedrag. Dat is gewoon echt heel erg fout. En slappedanig. En je maakt er geen vrienden mee.
Alle reacties Link kopieren
Als ik er even over nadenk en jouw bezwaren zo lees, dan denk ik inderdaad dat het een slecht advies was, over het toetsje aan het eind van de les.

(Het was niet de bedoeling dat een leerling helemaal geen kans zou maken, die kans krijgen ze dan in hun eigen tijd. Maar je kan die verantwoordelijkheid nog niet bij pubers neerleggen.)

Vergeet dat stukje maar snel :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 07 oktober 2013 @ 18:34:

@jufroos, veel voorbereiden is prima, maar soms kom je gewoon niet aan alle stof toe. Dus bedenk tijdens het voorbereiden wat je doet als dat gebeurt. Dus je bereidt onderwerp 1, 2 en 3 voor bijvoorbeeld. Tijdens de les houd je goed de tijd in de gaten en als dan blijkt dat je niet meer aan onderwerp 3 toe komt, rond je 1 en 2 netjes af. Je kunt de leerlingen laten samenvatten ('wat hebben we gedaan vandaag?, 'wat wordt bedoeld met ....'.). Ik denk dat je beter twee onderwerpen goed kunt behandelen dan 3 slecht.Ja, dat vind ik weleens moeilijk, ik ben dan bang dat ik te veel ga achterlopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 07 oktober 2013 @ 20:56:

[...]





Niks helaas. Zou even lekker worden zeg. Een leraar Nederlands van mij heeft dat ooit eens geprobeerd, hij gaf me een twee voor een dictee dat ik foutloos had gemaakt op een komma na. Omdat ik altijd zo vervelend was in zijn lessen. Hij heeft er weinig plezier van gehad, want de door mij gealarmeerde conrector vond ook dat ik gewoon een 10- moest krijgen en dat is hij de goede man in mijn bijzijn komen vertellen .



Regel 1: nooit je beoordelingen af laten hangen van leerlinggedrag. Dat is gewoon echt heel erg fout. En slappedanig. En je maakt er geen vrienden mee.Ja, met helaas bedoelde ik vooral helaas voor degene die met het advies kwam. ik vind het ook niet correct, zo'n straf.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het ook wel van nature in je hebben....

Natuurlijk overwicht
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyrose2012 schreef op 08 oktober 2013 @ 09:51:

Je moet het ook wel van nature in je hebben....

Natuurlijk overwichtKlopt, maar dat heeft ook te maken met of je goed in je vel zit. Gek genoeg ben ik buiten het onderwijs iemand waar mensen vaak naar toe gaan met problemen, mensen hebben het idee dat ik ze in goede banen kan leiden. Maar voor de klas, in elk geval met deze begeleider, lukt het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyrose2012 schreef op 08 oktober 2013 @ 09:51:

Je moet het ook wel van nature in je hebben....

Natuurlijk overwicht



Je kunt daar ook behoorlijk in groeien hoor.

Ik ben helemaal geen natuurlijke leider, of heb van nature echt niet zomaar overwicht, of trek vanuit het niet de aandacht, maar leerlingen accepteren mij absoluut wél als hun docent. En dat ging in het begin wat minder en nu een stuk meer.



Ik liet me trouwens niet omver krijgen door de leerlingen, ik ben nooit 'bang' geweest voor een klas, maar natuurlijk overwicht? neuhh.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyrose2012 schreef op 08 oktober 2013 @ 09:51:

Je moet het ook wel van nature in je hebben....

Natuurlijk overwichtLang niet iedereen is een natuurtalent. De meeste docenten hebben het vak gewoon geleerd. Zoals veel andere vakken ook. Je kunt toch ook niet zomaar een auto repareren of een huis bouwen? Zo is ook bijna niemand een geboren docent. (iig zijn het er niet genoeg om alle kinderen in nl onderwijs te geven)
quote:Nachttrein schreef op 08 oktober 2013 @ 20:50:

[...]





Lang niet iedereen is een natuurtalent. De meeste docenten hebben het vak gewoon geleerd. Zoals veel andere vakken ook. Je kunt toch ook niet zomaar een auto repareren of een huis bouwen? Zo is ook bijna niemand een geboren docent. (iig zijn het er niet genoeg om alle kinderen in nl onderwijs te geven)En sommigen leren het nooit. Dochter heeft een docent en het lijkt wel of die man een hekel aan kinderen heeft! Dochter vindt dat, maar tijdens de ouderavond kreeg ik ook dat idee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 08 oktober 2013 @ 16:44:

[...]





Je kunt daar ook behoorlijk in groeien hoor.

Ik ben helemaal geen natuurlijke leider, of heb van nature echt niet zomaar overwicht, of trek vanuit het niet de aandacht, maar leerlingen accepteren mij absoluut wél als hun docent. En dat ging in het begin wat minder en nu een stuk meer.



Ik liet me trouwens niet omver krijgen door de leerlingen, ik ben nooit 'bang' geweest voor een klas, maar natuurlijk overwicht? neuhh.Dit geeft hoop!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 08 oktober 2013 @ 21:07:

[...]





En sommigen leren het nooit. Dochter heeft een docent en het lijkt wel of die man een hekel aan kinderen heeft! Dochter vindt dat, maar tijdens de ouderavond kreeg ik ook dat idee!Tsja, als je kinderen haat moet je geen docent worden. Vaak zijn het mislukte academici die dan maar het onderwijs in gaan. Toegegeven, soms vind ik pubers bloedirritant, maar veel zijn ook heel wereldwijs, lief, grappig en gewoon leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven