geen donor = asociaal?

14-06-2008 18:16 1222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.

Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.

Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.

Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.

Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
tonkje wijzigde dit bericht op 14-06-2008 18:18
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Dhelia schreef op 15 juni 2008 @ 12:21:

[...]

Waarom? Omdat het te hard klinkt? Feitelijk klopt het als een bus: door te weigeren te donoren onthoud je in potentie iemand de kans op verder c.q. makkelijker leven.
Tja, dan ben ik maar hard. Je zegt het nu alsof het weigeren te doneren een soort van moord is. En dan denk ik: er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. Net zo kort door de bocht.
Dhelia schreef op 15 juni 2008 @ 12:21:

[...]

Waarom? Omdat het te hard klinkt? Feitelijk klopt het als een bus: door te weigeren te donoren onthoud je in potentie iemand de kans op verder c.q. makkelijker leven. En de gemiddelde religie predikt naastenliefde en onbaatzuchtigheid. Dus waar heb je dan moeite mee als dat zo zwart op wit staat?
Ik kan echt ontzettend woedend worden om jouw kortzichtigheid. Hoe haal je het in je hoofd om te denken dat jij het recht hebt om te oordelen over iemands keuze. En om iemand te manipuleren op die manier. Misselijk word ik ervan! Bah!
fleurtje schreef op 15 juni 2008 @ 12:21:

[...]

Dan nog wil mijn nabestaanden niet met die keuze opzadelen. Net zo min als dat ík met die keuze opgezadeld wil worden als mijn vriend net een dodelijk ongeluk heeft gehad.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Vraag ik me nu iets anders af:

In hoeverre houden jullie rekening met de mening van je man/vriend, ouders of anderen bij de keuze wel of geen donor te zijn? Stel je wilt wel donor zijn, maar je weet dat je ouders er tegen zijn. Maakt dat dan wat uit?

Bij mij niet echt. Ik weet dat bijvoorbeeld mijn zus het heel raar vindt dat ik (misschien juist wel uitgerekend ik, die altijd zo nuchter en rationeel is) geen donor is, maar dat verandert niks aan mijn standpunt.
Mijn vriend wil wel donor zijn, hij wil in principe alles doneren behalve zijn hart, omdat hij gelooft dat dat is wat hem hem maakt. Ik respecteer dat helemaal. En mocht het zo zijn dat ik langer leef dan hem, dan zal ik ook zorgen dat zijn wensen worden nageleefd. Andersom net zo. We hoeven ons niet aan elkaar te verantwoorden.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:23:

[...]

Ik kan echt ontzettend woedend worden om jouw kortzichtigheid. Hoe haal je het in je hoofd om te denken dat jij het recht hebt om te oordelen over iemands keuze. En om iemand te manipuleren op die manier. Misselijk word ik ervan! Bah!

Nou ja zeg, overdrijven is ook een kunst...

Feit is dat er dringend behoefte is aan donororganen.

Feit is dat iedereen die weigert te doneren, om wat voor reden dan ook, iemand in potentie de kans over verder c.q. aangenamer leven ontneemt.

Dat geeft iemand nog steeds het recht om daarvoor te kiezen, maar ga nou niet lopen doen alsof het niet zo is dat je daardoor iemand die kans onthoudt. En dat mag je best hard of manipulatief of kortzichtig vinden, ik vind het persoonlijk nogal kortzichtig om je ogen te sluiten voor díe realiteit.
Dhelia schreef op 15 juni 2008 @ 12:28:

[...]

Nou ja zeg, overdrijven is ook een kunst...

Feit is dat er dringend behoefte is aan donororganen.

Feit is dat iedereen die weigert te doneren, om wat voor reden dan ook, iemand in potentie de kans over verder c.q. aangenamer leven ontneemt.

Dat geeft iemand nog steeds het recht om daarvoor te kiezen, maar ga nou niet lopen doen alsof het niet zo is dat je daardoor iemand die kans onthoudt. En dat mag je best hard of manipulatief of kortzichtig vinden, ik vind het persoonlijk nogal kortzichtig om je ogen te sluiten voor díe realiteit.
Ik overdrijf helemaal niet. Jij vindt niet donor zijn gelijk aan moord. Want daar komt het toch wel op neer of niet? En nog erger, jij vindt dat je recht hebt om over iemand anders keuze te oordelen alsof je God bent.
En ja, er is een enorm tekort aan donoren, maar er is ook sprake van overbevolking. Ook lekker kort door de bocht, maar wel waar.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:23:

[...]

Eh... Ambrosia, op dit forum geven mensen hun mening en adviezen. Hier noem jij dat oordelen en manipuleren. Waarom in een andere discussie niet?
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:15:

[...]

Wat een manipulerende reactie zeg! Tegen dit soort reacties kan ik dus echt helemaal niet.

Misschien wel manipulerend, maar ik vind dat ze helemaal gelijk heeft. Door je eigen egoïsme, ontneem je de kans dat een ander een donororgaan krijgt.

Klinkt niet leuk, maar is wel waar

Niet speciaal voor jou bedoeld trouwens.
anoniem_17202 wijzigde dit bericht op 15-06-2008 12:41
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
Dhelia schreef op 15 juni 2008 @ 12:28:

[...] Feit is dat iedereen die weigert te doneren, om wat voor reden dan ook, iemand in potentie de kans over verder c.q. aangenamer leven ontneemt.

Klopt, dat doe ik door geen donor te zijn.

Maar ik vind dat niet altijd alles wat medisch gezien mogelijk is ook moet gebeuren. En orgaantransplantatie valt voor mij onder een medische handeling waarvan ik (voorlopig) zeg dat die niet moet. Het kan best zijn dat ik mijn mening nog herzie, want ik vind het een moeilijke kwestie, maar op dit moment zeg ik: 'nee, niet doen'.
tonkje schreef op 15 juni 2008 @ 12:45:

[...]

Klopt, dat doe ik door geen donor te zijn.

Maar ik vind dat niet altijd alles wat medisch gezien mogelijk is ook moet gebeuren. En orgaantransplantatie valt voor mij onder een medische handeling waarvan ik (voorlopig) zeg dat die niet moet. Het kan best zijn dat ik mijn mening nog herzie, want ik vind het een moeilijke kwestie, maar op dit moment zeg ik: 'nee, niet doen'.

Voor de duidelijkheid: ik heb het dan over orgaantransplantatie van iemand die is overleden.

Ik heb minder moeite met transplantatie bij leven.
Tonkje, ben je ook tegen bloedtransfusies? En tegen de Moeders voor Moeders acties waarmee ze onvruchtbare vrouwen hormonen van anderen toedienen? Waar ligt de grens? Waarschijnlijk bij je eigen kinderen/geliefden he? Als die een orgaan nodig hebben wordt het een stuk makkelijker beslissen, dat kan ik je zo op een briefje geven.
MissMara schreef op 15 juni 2008 @ 12:38:

[...]

Eh... Ambrosia, op dit forum geven mensen hun mening en adviezen. Hier noem jij dat oordelen en manipuleren. Waarom in een andere discussie niet?
Omdat dit gaat over iets waar alleen jij over kan oordelen. Je kan elkaar advies geven over je huisdier, je relatie, maar dit is iets heel anders. Ik vind gewoon niet dat je het recht hebt om te oordelen over iemand w.b.t. zijn of haar keuze om wel of geen donor te worden. Dus je mag je mening geven over het wel of geen donor zijn, dat is je goed recht. Maar manipulerende berichtjes plaatsen om te zorgen dat de mensen die geen donor willen zijn daar een schuldgevoel over krijgen vind ik not done. Anders zijn de berichten waarin je mensen probeert te laten nadenken over hun keuze zonder direct te gaan gooien met iemand anders het recht ontnemen op een leven etc.
shining schreef op 15 juni 2008 @ 12:40:

[...]

Misschien wel manipulerend, maar ik vind dat ze helemaal gelijk heeft. Door je eigen egoïsme, ontneem je de kans dat een ander een donororgaan krijgt.

Klinkt niet leuk, maar is wel waar

Niet speciaal voor jou bedoeld trouwens.
Wie ben jij eigenlijk, God zelf? Dat je iemand egoistisch durft te noemen omdat hij of zij geen donor is?
MissMara schreef op 15 juni 2008 @ 12:47:

Tonkje, ben je ook tegen bloedtransfusies? En tegen de Moeders voor Moeders acties waarmee ze onvruchtbare vrouwen hormonen van anderen toedienen? Waar ligt de grens? Waarschijnlijk bij je eigen kinderen/geliefden he? Als die een orgaan nodig hebben wordt het een stuk makkelijker beslissen, dat kan ik je zo op een briefje geven.
Maar MAG Tonkje die keuzes zelf maken. Mag ze besluiten om wel aan haar kinderen te doneren en verder aan niemand anders? Of moet ze zich dan eerst bij jou komen verantwoorden?
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:49:

[...]

Wie ben jij eigenlijk, God zelf? Dat je iemand egoistisch durft te noemen omdat hij of zij geen donor is?

Nee, ik geef gewoon mijn mening. En als ik het egoïstisch vind, mag ik dat nog altijd zeggen. Het IS toch ook egoïstisch?

Je kiest voor jezelf, niet voor het leven van een ander, dat noem ik egoïstisch.
MissMara schreef op 15 juni 2008 @ 12:47:

Tonkje, ben je ook tegen bloedtransfusies? En tegen de Moeders voor Moeders acties waarmee ze onvruchtbare vrouwen hormonen van anderen toedienen?

Met bloedtransfusies heb ik geen moeite. Bloed geef je terwijl je leeft, daarvoor word niet in een dood lichaam gesneden. Moeders voor moeders ken ik niet.

Waar ligt de grens? Waarschijnlijk bij je eigen kinderen/geliefden he? Als die een orgaan nodig hebben wordt het een stuk makkelijker beslissen, dat kan ik je zo op een briefje geven.

Zou je niet willen doen alsof je voor mij kunt denken?

Dat vind ik bijzonder vervelend.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:31:

En ja, er is een enorm tekort aan donoren, maar er is ook sprake van overbevolking. Ook lekker kort door de bocht, maar wel waar.
Maar hier vooral niet op ingaan he? Want die realiteit is een stuk minder leuk!
shining schreef op 15 juni 2008 @ 12:50:

[...]

Nee, ik geef gewoon mijn mening. En als ik het egoïstisch vind, mag ik dat nog altijd zeggen. Het IS toch ook egoïstisch?

Je kiest voor jezelf, niet voor het leven van een ander, dat noem ik egoïstisch.
Dat maakt jou God. Jij mag het egoistisch vinden, maar dat jij zegt dat het egoistisch IS, geeft je kortzichtigheid aan.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:50:

[...]

Maar MAG Tonkje die keuzes zelf maken. Mag ze besluiten om wel aan haar kinderen te doneren en verder aan niemand anders? Of moet ze zich dan eerst bij jou komen verantwoorden?
Waar lees je dat ik vind dat ze zelf niet mag beslissen? Het punt wat ik en anderen hier aankaarten is dat mensen hier met drogredeneringen hun op irrationele gronden gebaseerde keuzes proberen te legitimeren, proberen logisch te maken. Het staat iedereen vrij in Nederland om geen donor te zijn, dat weet iedereen toch? Maar het staat ook iedereen vrij om kritisch te reageren op uitspraken over die keus.
shining schreef op 15 juni 2008 @ 12:50:

[...]

En mag iemand voor zichzelf kiezen? Zonder dat jij daar een oordeel over velt?
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:52:

[...]

Dat maakt jou God. Jij mag het egoistisch vinden, maar dat jij zegt dat het egoistisch IS, geeft je kortzichtigheid aan.

Dan maar kortzichtig. Liever kortzichtig dan egoïstisch.

Bovendien, natuurlijk mag tonkje die keuze zelf maken. Maar daarom mogen er ook mensen zijn zoals ik die dt egoïstisch noemen.
Wat me in het verkeerde keelgat schiet is dat iedereen hier over elkaars keuzes oordeelt terwijl dit niet iets is waarover je kan oordelen, vanwege je menszijn. Je mag zeggen hoe jij erover denkt en waarom jij wel of geen donor wilt zijn, maar over iemand anders oordelen vind ik in dit geval niet kunnen.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:48:

[...]

Omdat dit gaat over iets waar alleen jij over kan oordelen. Je kan elkaar advies geven over je huisdier, je relatie, maar dit is iets heel anders. Ik vind gewoon niet dat je het recht hebt om te oordelen over iemand w.b.t. zijn of haar keuze om wel of geen donor te worden. Dus je mag je mening geven over het wel of geen donor zijn, dat is je goed recht. Maar manipulerende berichtjes plaatsen om te zorgen dat de mensen die geen donor willen zijn daar een schuldgevoel over krijgen vind ik not done. Anders zijn de berichten waarin je mensen probeert te laten nadenken over hun keuze zonder direct te gaan gooien met iemand anders het recht ontnemen op een leven etc.
Ik snap (na je uitleg) dat jij vindt dat jij alleen kan en mag oordelen over je keus om wel of geen donor te zijn. Je maakt er daarmee een soort taboe kwestie van, zoals geloof. Voor mij ligt dat anders, het is een maatschappelijke kwestie waarover ik maatschappelijk debat mag voeren. Heb je daar geen zin in, meng je dan niet in het debat, zou ik zeggen.
shining schreef op 15 juni 2008 @ 12:53:

[...]

Dan maar kortzichtig. Liever kortzichtig dan egoïstisch.

Bovendien, natuurlijk mag tonkje die keuze zelf maken. Maar daarom mogen er ook mensen zijn zoals ik die dt egoïstisch noemen.
Ik ben liever egoistisch dan dat ik donor ben uit angst voor de mening van anderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven