Gezondheid alle pijlers

Geven jullie je kinderen extra vitaminen?

09-10-2013 11:16 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren geef ik mijn kinderen als de R weer in de maand zit van die Davitamon kauwvitaminen. Aangezien ze best prijzig zijn en mijn kinderen toch redelijk gezond eten, begon ik ineens te twijfelen of ik wel een nieuwe pot zal halen. Geven jullie je kinderen extra vitaminen in de winter?
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 09 oktober 2013 @ 14:53:

[...]





Weet ik, maar je moet (ook een kind) behoorlijk je best doen om te weinig vitamine C binnen te krijgen. Dan moet je een afwijkend voedingspatroon hebben (en als dat zo is, dan weet je dat doorgaans wel van je kind en heb je ook een goede reden om te supplementeren). Voor het merendeel van de kinderen geldt dit niet.





Maar een ijzer tekort komt heel vaak voor, of net tegen de ondergrens. Ook bij kinderen.



Trouwens, je kan nog zo goed eten, maar als je rookt kost dat je hééél veel vitamine C.
Alle reacties Link kopieren
Alleen C en D. Dochter eet gezond en extra lijkt me niet nodig en zelfs overbodig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties, de meningen zijn verdeeld. Ik heb wel eens andere merken geprobeerd, maar die vonden ze vies Ik pick mijn battles en heb maar weer Davitamon gehaald. In de Kruidvat aanbieding, dat dan weer wel
Alle reacties Link kopieren
Misschien mosterd maar in veel vitamines zitten zoetstoffen, aspartaam oid.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hier voor beide jongens multivitamine van optimax (beertjes). 2=1 een aantal weken geleden bij de etos, dus voor 18 euro zijn we de winter door. Daarnaast nog visolie onder het mom, baat het niet, het schaadt ook niet.

Ze zijn veel verkouden, maar zelden ziek. Overigens prima fruit en groente eters.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 09 oktober 2013 @ 13:58:

[...]





Dat is hartstikke fijn en ook best gezond, maar je lichaam maakt er geen vitamine D3 mee aan. Daarvoor moet de UV-zonkracht boven de drie uitkomen en dat gebeurt alleen van eind maart tot eind september en op die uiterste data dan alleen nog rond het middaguur.



Gedurende meer dan zes maanden per jaar kun je dus geen vitamine D aanmaken in Nederland en daalt dus ook de vitamine D spiegel in je bloed. Vitamine D gebrek is dan ook een oorzaak van winterdepressie.



Ik had het ook niet over vitamine D suppletie tot het vierde levensjaar van een kind. Volgens mij is dat al jaren het advies vanuit de jeugdgezondheidszorg. Ik heb het over multivitaminepreparaten waarbij het nut discutabel is.



Het klopt dat zonlichtexpositie van belang is bij de aanmaak van vitamine D, maar mag ik vragen hoe je erbij komt dat er gedurende 6 maanden geen vitamine D wordt aangemaakt? Overigens worden ernstige vitamine D deficiënties voornamelijk gezien bij bepaalde risicogroepen, zoals niet-westerse allochtonen en ouderen. Dus extra inname van vitamine D lijkt mij voor de gemiddelde gezonde Nederlander vrij onzinnig. En ook niet geheel zonder risico's, hypercalciëmie is immers ook niet fijn
Alle reacties Link kopieren
quote:samosa schreef op 09 oktober 2013 @ 20:41:

[...]





Ik had het ook niet over vitamine D suppletie tot het vierde levensjaar van een kind. Volgens mij is dat al jaren het advies vanuit de jeugdgezondheidszorg. Ik heb het over multivitaminepreparaten waarbij het nut discutabel is.



Het klopt dat zonlichtexpositie van belang is bij de aanmaak van vitamine D, maar mag ik vragen hoe je erbij komt dat er gedurende 6 maanden geen vitamine D wordt aangemaakt? Overigens worden ernstige vitamine D deficiënties voornamelijk gezien bij bepaalde risicogroepen, zoals niet-westerse allochtonen en ouderen. Dus extra inname van vitamine D lijkt mij voor de gemiddelde gezonde Nederlander vrij onzinnig. En ook niet geheel zonder risico's, hypercalciëmie is immers ook niet fijn





Dat is algemeen bekend zie ooK:



http://www.vitamor.com/vi ... mineD/zon.htm&Introductie



en



http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D





Wat betreft overdosering van vitamine D3. Dat is bijna onmogelijk qoute uit wikipedia:



"Vitamine D-vergiftiging door voedingssupplementen



In Nederland is het vrijwel onmogelijk om toxische hoeveelheden vitamine D3 binnen te krijgen via voedingssupplementen. Vitamine D3 heeft pas toxische effecten bij serumwaarden van 600 nmol calcidiol per liter of meer.[76][77] Dergelijke waarden worden pas bereikt bij chronisch gebruik van meer dan 40.000 IE (1000 µg) vitamine D3 per dag,[76] 400 maal de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen. Aangezien voedingssupplementen in Nederland maximaal 5 microgram per dag mogen bevatten,[28] is het risico op overdosering van vitamine D3 door het gebruik van een voedingssupplement, mits men zich aan de aanbevolen dosering houdt, in Nederland daarom uitgesloten. (Wel is het denkbaar dat, als een combinatiepreparaat van vitamine A en D wordt gebruikt, er een overdosering van vitamine A wordt ingenomen.)

Bij suppletie van Ergocalciferol (D2) treedt eerder toxiciteit op dan bij D3 waarvoor de drempel voor toxiciteit veel hoger ligt.





Hoe vitamine D overdosering tot hypercalcemie leidt is niet met zekerheid bekend. Wat het meest waarschijnlijk lijkt is dat bij zeer hoge concentraties calcidiol, de bindingscapaciteit van DBP wordt overschreden en dat dan ofwel vrij calcidiol direct de transcriptie van genen gaat beinvloeden (wat onder normale omstandigheden alleen door calcitriol gebeurt), ofwel de fractie calcitriol in ongebonden vorm neemt toe en dit gaat dan de expressie van genen beinvloeden. Het is niet waarschijnlijk dat overdosering leidt tot verhoogde calcitriol concentraties en dat dit op de conventionele manier de calcium concentratie verhoogd.[77]



In onderzoek is diverse malen aangetoond dat lage bloedspiegels van vitamine D algemeen voorkomen, zelfs bij personen met een ogenschijnlijk adequate inname via de voeding, waaruit blijkt dat het risico op een chronisch tekort aan vitamine D vele malen groter is dan het risico op een overdosis.[14][24]"





Extra inname van vitamine D voor iedereen is verre van onzinnig en aan te raden. Meer en meer onderzoek toont aan dat de vitamine D-spiegel van het grootste deel van de bevolking te laag is.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 oktober 2013 @ 11:34:

[...]





Dat is algemeen bekend zie ooK:



http://www.vitamor.com/vi ... mineD/zon.htm&Introductie



en



http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D





Wat betreft overdosering van vitamine D3. Dat is bijna onmogelijk qoute uit wikipedia:



"Vitamine D-vergiftiging door voedingssupplementen



In Nederland is het vrijwel onmogelijk om toxische hoeveelheden vitamine D3 binnen te krijgen via voedingssupplementen. Vitamine D3 heeft pas toxische effecten bij serumwaarden van 600 nmol calcidiol per liter of meer.[76][77] Dergelijke waarden worden pas bereikt bij chronisch gebruik van meer dan 40.000 IE (1000 µg) vitamine D3 per dag,[76] 400 maal de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen. Aangezien voedingssupplementen in Nederland maximaal 5 microgram per dag mogen bevatten,[28] is het risico op overdosering van vitamine D3 door het gebruik van een voedingssupplement, mits men zich aan de aanbevolen dosering houdt, in Nederland daarom uitgesloten. (Wel is het denkbaar dat, als een combinatiepreparaat van vitamine A en D wordt gebruikt, er een overdosering van vitamine A wordt ingenomen.)

Bij suppletie van Ergocalciferol (D2) treedt eerder toxiciteit op dan bij D3 waarvoor de drempel voor toxiciteit veel hoger ligt.





Hoe vitamine D overdosering tot hypercalcemie leidt is niet met zekerheid bekend. Wat het meest waarschijnlijk lijkt is dat bij zeer hoge concentraties calcidiol, de bindingscapaciteit van DBP wordt overschreden en dat dan ofwel vrij calcidiol direct de transcriptie van genen gaat beinvloeden (wat onder normale omstandigheden alleen door calcitriol gebeurt), ofwel de fractie calcitriol in ongebonden vorm neemt toe en dit gaat dan de expressie van genen beinvloeden. Het is niet waarschijnlijk dat overdosering leidt tot verhoogde calcitriol concentraties en dat dit op de conventionele manier de calcium concentratie verhoogd.[77]



In onderzoek is diverse malen aangetoond dat lage bloedspiegels van vitamine D algemeen voorkomen, zelfs bij personen met een ogenschijnlijk adequate inname via de voeding, waaruit blijkt dat het risico op een chronisch tekort aan vitamine D vele malen groter is dan het risico op een overdosis.[14][24]"





Extra inname van vitamine D voor iedereen is verre van onzinnig en aan te raden. Meer en meer onderzoek toont aan dat de vitamine D-spiegel van het grootste deel van de bevolking te laag is.Ah, de Wikipedia en een andere zeer betrouwbare bron wordt er bijgehaald. Tsja, wat kan ik daar nog tegenin brengen?
Ja, ik geef mijn kinderen iedere dag multivitaminen. Van het kruidvat, 2 stuks per dag. Daarin zit precies de dosering die ze aan vitamine D nodig hebben. De andere vitaminen erin vind ik er mooi bij meegenomen. Hoewel mijn kinderen veel buitenspelen krijgen ze toch extra vitamine D. Mijn kinderen zijn donker. Er schijnen heel veel mensen met een vitamine D gebrek rond te lopen zonder dat ze het zelf weten. Vooral moslimvrouwen,( die bedekken zich te veel) oudere mensen ( komen te weinig buiten) en donkere mensen, heb ik ooit eens gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Davitamon en consorten maken synthetische supplementen die veel minder (zo niet niks) voor je doen dan merken die niet-synthetische supplementen maken (Orthica, Solgar etc). Deze merken zijn een stuk duurder, maar doen tenminste wat. Ik zou nooit mijn geld uitgeven aan de drogisterijrommel, gewoonweg omdat deze niet werkt.



Onze kinderen krijgen overigens multivitamine, vitamine C, vitamine D en zuivere visolie. Daarnaast krijgen ze ook pro-biotica. Ook al eten ze goed en gevarieerd.



Je moet zo´n beetje een hele krat sinaasappels eten om aan een fatsoenlijke hoeveelheid vitamine C te komen. De richtlijnen (ADH, door Amber Albarda prachtig omschreven als ´Achterlijke Dagelijkse Hoeveelheden´) zijn prachtig om bijvoorbeeld scheurbuik te voorkomen, maar niet om het optimale uit je voeding te halen. Dat is in deze tijd vrijwel onmogelijk. Als je je verdiept in goed voedsel en wat dit voor je kan doen, dan kom je er vanzelf achter hoe belangrijk de juiste supplementen zijn...
quote:lilaemme schreef op 10 oktober 2013 @ 14:10:

Davitamon en consorten maken synthetische supplementen die veel minder (zo niet niks) voor je doen dan merken die niet-synthetische supplementen maken (Orthica, Solgar etc). Deze merken zijn een stuk duurder, maar doen tenminste wat. Ik zou nooit mijn geld uitgeven aan de drogisterijrommel, gewoonweg omdat deze niet werkt.



Ik hecht meer waarde aan de mening van het voedingscentrum, iedereen moet doen wat hij/zij het beste lijkt, maar ik vind dat je niet zomaar ongenuanceerd kan zeggen dat synthetische multivitaminen niet werken. Voedingscentrum beweerd zelfs het tegenovergestelde....



Volgens website voedingscentrum:

Deze synthetische of geïsoleerde vitamines, mineralen of bioactieve stoffen hebben dezelfde werking als de vitamines en mineralen die van nature in eten en drinken zitten. Wel neemt het lichaam de voedingsstoffen in pillen gemakkelijker op dan de voedingsstoffen in eten.



De meeste mensen hebben geen voedingssupplementen nodig, want ze krijgen al voldoende voedingsstoffen binnen door gevarieerd te eten. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen (foliumzuur en vitamine D), jonge kinderen (vitamine D) en ouderen (vitamine D) hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen.
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 10 oktober 2013 @ 14:20:

[...]



Ik hecht meer waarde aan de mening van het voedingscentrum, .



Ik he-le-maal niet! Het Voedingscentrum is toch dat Unilever-clubje? Gesponsord door de allergrootste voedingsfabrikanten (die van dat ´gezonde keuze-klavertje´?



Laat me niet lachen! Dat centrum is leuk voor mensen die denken dat KNORR-pakken heus wel gezond zijn als je maar genoeg groenten toevoegt en dat koemelk echt heel goed voor je is en patat toch ook echt van aardappelen is gemaakt.... Yeah, right!



Ik hecht aan serieuze studies over voeding en heb er inmiddels erg veel over gelezen. Het Voedingcentrum vind ik een eng clubje met buitengewoon achterhaalde richtlijnen. Uit mijn hoofd gezegd stammen die uit 1953 (!!!) - zal eens kijken of ik het nog kan vinden; in die tussentijd hebben we wel het een en ander bijgeleerd zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Rijtje met sponsoren:



AVEBE Research & Development

H.J.Heinz B.V.

LU General Biscuits

Nederlandse Zuivel Organisatie

Productschap Tuinbouw

Productschap Vis

Productschap Zaden, Granen en Peulvruchten

Roche Vitamins

Romi Smilfood BV

Sara Lee/Douwe Egberts Research

Smiths Food Group BV

Stichting ISG

Unilever Bestfoods Nederland

Voorlichtingsbureau Vlees

Wetenschappelijke Stichting NVPG



Deze bedrijven/organisaties betaalden jaarlijk aan het Voedingcentrum. Heeeeeeel onafhankelijk dus. Het Voedingcentrum adviseert vooral over de producten van Unilever en vriendjes. Daardoor lijkt het eten lekker gezond. Net als jaren geleden roken nog werd gepromoot als gezond... (denk nu aan de campagnes voor bijvoorbeeld koemelk, zelfde idee).



Maar goed, ik denk dus liever zelf na voordat ik een dergelijke ´autoriteit´ vertrouw...
Alle reacties Link kopieren
nevermind - ik moet volgende keer eerst beter lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:samosa schreef op 10 oktober 2013 @ 13:45:

[...]





Ah, de Wikipedia en een andere zeer betrouwbare bron wordt er bijgehaald. Tsja, wat kan ik daar nog tegenin brengen?





Dat is makkelijk. Zo kun je je overal vanaf maken. Wikipedia is een heel goede bron voor veel dingen, als er maar genoeg geriewed is, zoals bij dit artikel. Verder staat het vol verwijzingen die je gewoon op kunt zoeken, naar goede wetenschappelijk tijdschriften.



Verder nog wat zinnigs er tegenin te brengen, of weet je niks beters?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 10 oktober 2013 @ 14:10:

Davitamon en consorten maken synthetische supplementen die veel minder (zo niet niks) voor je doen dan merken die niet-synthetische supplementen maken (Orthica, Solgar etc). Deze merken zijn een stuk duurder, maar doen tenminste wat. Ik zou nooit mijn geld uitgeven aan de drogisterijrommel, gewoonweg omdat deze niet werkt.



Onze kinderen krijgen overigens multivitamine, vitamine C, vitamine D en zuivere visolie. Daarnaast krijgen ze ook pro-biotica. Ook al eten ze goed en gevarieerd.



Je moet zo´n beetje een hele krat sinaasappels eten om aan een fatsoenlijke hoeveelheid vitamine C te komen. De richtlijnen (ADH, door Amber Albarda prachtig omschreven als ´Achterlijke Dagelijkse Hoeveelheden´) zijn prachtig om bijvoorbeeld scheurbuik te voorkomen, maar niet om het optimale uit je voeding te halen. Dat is in deze tijd vrijwel onmogelijk. Als je je verdiept in goed voedsel en wat dit voor je kan doen, dan kom je er vanzelf achter hoe belangrijk de juiste supplementen zijn...

Waar heb je deze onzin vandaan?



Vitaminen C is vitamine C, maakt niet uit waar het vandaan komt. Je lichaam ziet echt niet of het molecuul in elkaar geknutseld is in een reactor of in een plant.





Verder is er geen enkele serieuze wetenschappelijk aanwijzingen dat hoge doseringen vitamine C een voordeel heeft voor je gezondheid.





Je klets maar wat dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 oktober 2013 @ 15:58:

[...]





Dat is makkelijk. Zo kun je je overal vanaf maken. Wikipedia is een heel goede bron voor veel dingen, als er maar genoeg geriewed is, zoals bij dit artikel. Verder staat het vol verwijzingen die je gewoon op kunt zoeken, naar goede wetenschappelijk tijdschriften.



Verder nog wat zinnigs er tegenin te brengen, of weet je niks beters?



Dus het aantal reviews bepaalt de kwaliteit van een bron? Oké

Met je laatst geplaatste opmerking ''of ik nog iets zinnigs er tegenin te brengen heb'' wek je niet de indruk dat je openstaat voor een interessante discussie. Op mij kom je eigenlijk vrij drammerig over en verwerp je op een vrij botte wijze iedere mening/argument dat indruist tegen jouw ideeën over het nut van vitaminesuppletie. Dat vind ik zelf niet zo fijn discussiëren om heel eerlijk te zijn. Derhalve kies ik ervoor om mij terug te trekken uit deze discussie. Ik denk dat jij over veel meer klinische ervaring en kennis beschikt dan ik, getuige je beweringen/quotes over vitamine D-intoxicatie en hypercalciëmie
Alle reacties Link kopieren
Even back2topic ;)



Ik denk dat extra vitaminen voor kinderen niet nodig zijn wanneer ze goed eten. Maar er zijn twee uitzonderingen: vitamine K voor pasgeborenen, en vitamine D voor iedereen.



De Gezondheidsraad adviseert vitamine D alleen voor kinderen tot 4 jaar, en verder nog voor een aantal bijzondere groepen. Ik denk echter dat het beter voor iedereen is - ook voor volwassenen dus - om in ieder geval in de winter extra vitamine D te nemen. Want je haalt het dan niet uit het zonlicht (er zit te weinig UVB-straling in) en in normaal eten zit het gewoon nauwelijks, hoe gevarieerd je ook eet.



Nog niet gezien in dit draadje, maar zeker ook voor zwangere vrouwen is voldoende vitamine D belangrijk.
quote:Suze02 schreef op 09 oktober 2013 @ 14:19:

http://www.gezondheidsraa ... menvatting_vitamine_D.pdf



Voor wat vitamine D betreft....markovic, heb je deze samenvatting wel gelezen? Daarin staat dat de vitamine D opname tussen november-maart niet voldoende is. Dus dat half jaar is vrij overdreven. Maar een wikipedia-pagina die elke internetgebruiker zomaar kan maken is natuurlijk een veel betere bron van informatie dan de gezondheidsraad.

Op die wiki hebben ze het trouwens ook gewoon over november-maart, maar goed.
quote:markovic schreef op 10 oktober 2013 @ 16:00:

[...]



Waar heb je deze onzin vandaan?



Vitaminen C is vitamine C, maakt niet uit waar het vandaan komt. Je lichaam ziet echt niet of het molecuul in elkaar geknutseld is in een reactor of in een plant.





Verder is er geen enkele serieuze wetenschappelijk aanwijzingen dat hoge doseringen vitamine C een voordeel heeft voor je gezondheid.





Je klets maar wat dus.



Niet zo onaardig zeg.



Het verschil tussen de opname van synthetische vitamines en natuurlijke vitamines zit hem niet zozeer in het 'herkennen' van de structuur van de vitamine (omdat het nou eenmaal niet altijd mogelijk is om een vitamine in de natuurlijke vorm in een supplement te verwerken), maar het zit hem meer in de toevoeging van andere stoffen. In voedsel zit een vitamine nooit geïsoleerd en in preparaten op synthetische basis isoleren ze de vitamines wel. Vaak zitten aan goedkope synthetische merken ook weer vulstoffen aan toegevoegd en, in het geval van bijvoorbeeld de Disney kindermulti, zeer weinig vitamine B. Dit doen ze om de smaak beter te maken, vit B heeft nou eenmaal een vreemde smaak. Vitamines op natuurbasis (optimax, orthica) bevatten groentenextracten en andere voedingsmiddelen om de opname te bevorderen. Orthica doet zelf onderzoek, vandaar de hoge prijs.



Het gebruik van probiotica wordt door steeds meer artsen gestimuleerd. Zeker tijdens en na een antibiotica kuur. Bij terugkerende blaasontsteking wordt ook probiotica ingezet, met goede resultaten. Je hebt ook zoveel verschillende probiotica producten. Maar dat is weer een ander verhaal.



Over (het gebrek aan) vit D wordt steeds meer bekend. Tot 4 jaar is het natuurlijk erg belangrijk.



Ik geef mijn kinderen kindermulti in de winter.
alleen de jongste ( 1 jaar) krijgt vit D druppels maar mn oudste van 6 is eigelijk nooit verkouden of ziek ( ik dacht vorig jaar 1 dagje niet lekker) dus nadat hij als baby de benodigde vit D en K had gehad, nooit meer iets gegeven.

Hij eet nu wel goed maar als kleintje wisselend maar blijkbaar toch altijd genoeg binnen gekregen.

De jongste is wat sneller verkouden, heeft in het eerste jaar al aardig wat snot voorbij zien komen, maar goed, das toch vaak met baby's dus wordt vast vanzelf minder.

Hij eet verder goed.



Ik neem zelf ook nooit extra vitamines ( alleen foliumzuur toen ik zwanger was uiteraard en na mn bevalling met bloedverlies had ik wel supplementen met extra ijzer) en ook nooit ziek dus geloof ook niet zo in de werking ervan als je maar goed eet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo'n voorstander van vitaminepillen. Gezond eten is toch veel belangrijker, vooral ook dat ze zich dit aanwennen. Dus groente bij elke maaltijd, stukjes fruit door de corn flakes en nootjes in plaats van snoep of chips. Vitaminen zitten inderdaad in veel meer dingen dan alleen groente en fruit.

Ik lees toevallig net een stuk over waarom noten gezond zijn voor kinderen. Ze schijnen ook te helpen tegen overgewicht. Nou ja, ik geloof niet dat het bij die van mij geholpen zou hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven