Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar, spullen verdelen, hoe?

17-10-2013 12:56 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Ik weet niet zeker of dit op de juiste pijler staat maar aangezien het over geld gaat..?)



Mijn relatie is uitgegaan en we woonden samen. Hij gaat weg en ik blijf in het huis wonen. Hij vraag of ik met een voorstel wil komen qua verdeling gezamelijke spullen.



Mijn voorkeur gaat uit om hem qua spullen uit te kopen. Dus een geldbedrag geven voor de gezamenlijke spullen die we hebben. Ik heb een lijst met wat alles toendertijd gekost heeft dus ik weet precies van alles de nieuwwaarde. Punt is alleen dat de spullen die er staan inmiddels niet meer de nieuwwaarde hebben, aangezien we 3 jaar verder zijn. Hoe bereken ik wat het nu ongeveer waard zou zijn? En wat zou het eerlijkst zijn?



Of is het handiger om eerst de spullen te verdelen en de spullen die hij wil van hem over te kopen?



Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Jij blijft in het huis, ik zou hem nu eerste keuze geven mbt de spullen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: als jullie als goede vrienden uit elkaar gaan zou ik gewoon de nieuwwaarde of 90% vergoeden, hij moet toch nieuwe meubels kopen en je hoeft niet het onderste uit de kan te halen toch?



Hij bedenkt wat hij wil hebben, jij neemt hetzelfde aantal items van vergelijkbare waarde en voor de rest koop je hem gewoon uit.
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de spullen destijds betaald en uitgezocht?



Ik had toen geen zin in discussies dus ik zei egen mn ex dat hij een maand had om te verhuizen en ik die maand ergens anders ging wonen, en dat hij mee moest nemen wat hij wilde hebben maar dat wat hij liet staan daarna van mij was.

Nou dat heb ik geweten; ik had geen theelepeltje meer over!
Zeg maar Spijker.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 17 oktober 2013 @ 13:02:

Ik zou zeggen: als jullie als goede vrienden uit elkaar gaan zou ik gewoon de nieuwwaarde of 90% vergoeden, hij moet toch nieuwe meubels kopen en je hoeft niet het onderste uit de kan te halen toch?



Hij bedenkt wat hij wil hebben, jij neemt hetzelfde aantal items van vergelijkbare waarde en voor de rest koop je hem gewoon uit.Dit. Je kunt hem niet maar 70% vergoeden want als hij alles nieuw moet kopen, kost het hem 100%. En jij blijft in het huis en hoeft dus niet meer te investeren in verf, muurbekleding, vloeren en raambedekking. Hij moet dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar redelijkheid, billijkheid en behoefte delen. Niet met geld. Wij hebben dat toen zo gedaan. Van sommige huishoudelijke artikelen hadden we nog een tweede op zolder, van andere heb ik een tweede bijgekocht voor hem uit onze nog ongedeelde pot. (Hij vertrok dus het meeste bleef bij mij achter.)



Hij wilde graag de dure spullen van zijn hobby, ik kreeg auto want hij had al een leaseauto.

Hij kreeg het bed vanwege zijn rug, ik de bank.



Nou ja, zo ongeveer.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Dan overleg je de mogelijkheden met hem.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil jij per se houden en wat wil hij per se meenemen?



Zie het verdwijnen van wat meubelstukken als aanleiding om je huis op te frissen en helemaal eigen te maken.



Anders zou ik een mooi bedrag geven waarmee hij zijn nieuwe huis kan inrichten.
Alle reacties Link kopieren
Was het jouw huis en was er al geklust, geverfd, behangen etc voor hij erin trok? Want de kosten daarvan zijn altijd hoger dan je denkt (nog een kwast zus en een extra rolletje tape etc). Daar moet je evt. ook rekening mee houden.



Ik zou eerst vragen wat hij mee wil nemen. Als hij niet zo gehecht is aan de spullen of ze bijvoorbeeld te groot zijn voor zijn nieuwe huis dan kun je hem idd uitkopen zodat hij een bedrag heeft om andere spullen te kopen. Enerzijds heeft hij natuurlijk de pech dat hij nu nieuwe spullen moet kopen dus ik zou wel meer geven dan dat je er bijv op marktplaats voor zou krijgen, maar de nieuwwaarde lijkt me ook te veel. Dan heb jij een drie jaar oude bank met de eerste vlekken en hij het geld om diezelfde bank nieuw te kopen.
Alle reacties Link kopieren
En als je er echt niet uitkomt, kun je boel op marktplaats zetten en de opbrengst splitten.
Alle reacties Link kopieren
De spullen heb ik toen allemaal uitgezocht (in samenspraak met hem maar hij vond alles best) maar we hebben het wel samen betaald. We zijn er ook samen gaan samenwonen dus alles is samen gedaan (verven... vloer... enz)



Ik had al voorgesteld dat hij met een voorstel zou komen maar nu zegt hij dat ik maar met een voorstel moet komen..

Hij hoeft niet persee iets mee te nemen (ja zijn eigen spullen natuurlijk) maar wil natuurlijk wel een goeie verdeling..



Maar stel dat de totale nieuwwaarde van alle gezamenlijke dingen 10.000 euro is. (dat is incl. verf en vloer enzo) We zijn beide voor de helft 'eigenaar' van de spullen.. aangezien ik er ook voor de helft aan heb meebetaald. Moet ik hem dan 5000 euro geven? Of vanwege waardevermindering 4000? Of vinden jullie dat ik meer moet geven?
Alle reacties Link kopieren
quote:tumtummie schreef op 17 oktober 2013 @ 14:16:



Maar stel dat de totale nieuwwaarde van alle gezamenlijke dingen 10.000 euro is. (dat is incl. verf en vloer enzo) We zijn beide voor de helft 'eigenaar' van de spullen.. aangezien ik er ook voor de helft aan heb meebetaald. Moet ik hem dan 5000 euro geven? Of vanwege waardevermindering 4000? Of vinden jullie dat ik meer moet geven?Ik zou een bedrag tussen de 4000 en 5000 euro een net bedrag vinden.
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je dat wanneer je nu alles nieuw koopt, je waarschijnlijk duurder uit bent. En hoe zit het met de spullen die in de loop de jaren gekocht zijn? Wanneer hij helemaal opnieuw moet beginnen dan moet hij dus ook gordijnen, kaasschaaf, pollepel, potten, pannen, kruiden, keukenvoorraad, schoonmaakmiddel etc etc etc. Daar gaat ook veel geld in zitten. ¤5000 lijkt me dan reëel.



Persoonlijk vind ik ¤5000 nog weinig om een huis opnieuw in te richten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Omdat hij alles weer opnieuw moet doen, zou ik de helft van de nieuwwaarde geven. Geen waardevermindering.



Wil je waardevermindering meerekenen, dan is het eerlijker dat hij wat van de oude spullen krijgt (wasmachine, koelkast) en jij bijv. droger en fornuis. Dan kopen jullie beide wat nieuw.
Alle reacties Link kopieren
De spullen die in de loop der tijd gekocht zijn tel ik er dan bij op, en de spullen die echt van ons zelf zijn tellen niet mee. Het gaat voornamelijk om meubels en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 17 oktober 2013 @ 14:24:



Persoonlijk vind ik ¤5000 nog weinig om een huis opnieuw in te richten.



Vind je dat TO meer zou moeten geven dan? Die (twee keer) 5000 hebben ze toch ook besteed aan de inrichting van hun huidige huis?



Wat ik bedoel is:



TO betaalde 5.000 voor de inrichting van huis A

Ex betaalde 5.000 voor de inrichting van huis A

----

Het gaat uit

-----

TO betaalt Ex de 5000 voor de inrichting van huis A terug

TO heeft dan dus in totaal 10.000 betaald voor de inrichting van huis A.

Ex staat weer op een saldo van 0.



Ex heeft dan zijn 5000 euro weer terug voor de inrichting van huis B en

kan daar nog zoveel of zo weinig geld bijleggen als hij wil (of noodzakelijk is). Als hij besluit nog 5000 uit te geven dan heeft hij in totaal 10.000 uitgegeven aan huis B. Even veel als TO voor de inrichting van huis A. Voor 5.000 kan hij idd huis B niet op hetzelfde 'niveau' inrichten als huis A nu, maar die inrichting heeft TO straks dan ook 10.000 gekost.
Alle reacties Link kopieren
Na drie jaar zou ik echt niet meer de helft van de nieuwwaarde aan hem geven. Kijk maar eens op marktplaats e.d. wat het dan nog waard is eigenlijk. Garanties lopen af, het is drie jaar door jullie samen gebruikt (dus hij heeft er ook al wat aan gehad he, drie jaar lang).



Ik zou liever de spullen op een lijst zetten en dan verdelen. Bijv de één de meubels uit de woonkamer, de ander die van de slaapkamer; de één de keukenapparatuur en de ander de wasmachine en droger. Wat is jouw bezwaar hier tegen?
Verstuurd vanaf mijn Ipad
Alle reacties Link kopieren
En oja, wat ik heb geleerd van een paar verdelingen van spullen van mijn eigen relaties: eigenlijk maakt het niet uit. Ik ben er twee keer heel erg karig van afgekomen, maar ben er niet minder gelukkig om nu. Heb zelf wat leuke nieuwe dingen gekocht om het nieuwe huis wat op te vrolijken, en mis alleen praktisch soms iets nog en dat los ik dan wel weer op. Op het moment zelf lijkt het wel belangrijk, achteraf vond ik het geen strijdpunt waard.
Verstuurd vanaf mijn Ipad
Alle reacties Link kopieren
Weet je dat heel zeker, de totale nieuwwaarde 10.000 inclusief verf en vloer en alles? Ik ben best wel de bugetkoningin, maar zelfs mij klinkt dit als een laag bedrag om helemaal mee opnieuw te beginnen. Ik denk dan aan alle apparatuur (wasmachine, magnetron, gasfornuis, koelkast, stofzuiger) alle spullen die je dagelijks gebruikt (servies, pannen, bestek, beddegoed, handdoeken, theedoeken, kussens, dekbed) en alle meubels (eettafel, lampen, stoelen, bed, bank) en dan nog vloer en verf en alle materialen die je erbij nodig hebt. Zou hij echt helemaal niets meenemen en je houdt het héél simpel als je het nieuw aanschaft dan zou ik het echt knap vinden om dat voor 10.000 te doen.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
10.000 was een voorbeeldgetal spijk-er
Maak een lijst van alle spullen en bepaal in overleg wat iets nog waard is. Kijk daarna wie wat meeneemt/houdt, verreken dat en dan zie je vanzelf onderaan de streep wie nog hoeveel geld schuldig is aan wie.
Alle reacties Link kopieren
Toen ex en ik uit elkaar gingen hebben we de gezamenlijke spullen verdeeld. Hij wilde het bed, ik kreeg de bank. Op die manier dus. Alles wat sowieso van ons zelf was hebben we meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. En @borderwalk bedankt voor je overzicht, zo klinkt het ineens logischer
quote:Trotter schreef op 17 oktober 2013 @ 16:16:

Maak een lijst van alle spullen en bepaal in overleg wat iets nog waard is. Kijk daarna wie wat meeneemt/houdt, verreken dat en dan zie je vanzelf onderaan de streep wie nog hoeveel geld schuldig is aan wie.



Dit inderdaad. Of, nog beter: Schrijf allebei (tegelijk!!) op die lijst op wat iets je waard is en verreken met die lijst. Dus bijvoorbeeld:



Koffiezetapparaat: jij 50, hij 80. Hij krijgt het.

Wasmachine: jij 200, hij 150. Jij krijgt het.

Vloerkleed: jij 60, hij 100. Hij krijgt het.

Pannenset: jij 150, hij 220. Hij krijgt het.



Het totaal ingebracht geld is dan (80+200+100+220) 600, dus beide krijgen daar 300 van. Daar haal je vanaf wat je zelf hebt 'geboden' (in dit voorbeeld: jij 200, hij 400) en dus betaalt hij jou nog 100 en sta je quitte.



Op die manier weet je zeker dat je hebt wat je graag wilt hebben (anders had je meer moeten bieden, die kans heb je gehad) en kun je zelf ook prioriteiten geven aan dingen. Zorgt voor de minste heisa, is alleen even werk..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven