Dilemma: contract met moeder verbreken om geld of niet?

16-10-2013 19:16 45 berichten
Pffffff, ik zit in een rotsituatie waar ik nu echt even de meningen nodig heb van anderen. En hoe ga ik dit doen zonder dat mijn privé-gezinsleven té veel op het internet ligt....Nou ja, misschien is het maar even zo.

Ik knip het verhaal even op, want anders een hele lange OP.



Heb een zeer moeizame band met moeder. De enige reden dat ik nog überhaupt contact heb met haar is omdat het grotendeels plaats vindt op mijn voorwaarden/manier en omdat het "mijn moeder" is. Het contact verbreken eerder in het verleden was voor mij te moeilijk omdat ik dan mijzelf niet in de spiegel kon aankijken. Mijn moeder heeft geen contact meer met mijn 2 zussen, een paar jaar lang gehad (sinds een paar jaar weer "goed") met mijn broertje en mijn jongere zusje wacht totdat ze klaar is met de middelbare school zodat ze van mijn moeder en "thuis" kan ontvluchten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 16 oktober 2013 @ 20:27:





Ik schrik ervan dat veel mensen zeggen 5000,- terug te geven en dat mijn moeder maar mee moet dealen. Ben ik dan te goed dat ik haar het voordeel van de twijfel geef? En omdat ik niet wil dat ze denkt dat ze geld van mij te goed heeft?

.Je hebt het heel nauwkeurig bijgehouden, je weet gewoon dat het 5000 euro is. Het hoeft geen kwade opzet te zijn van je moeder, misschien vergist ze zich gewoon, maar jij weet wel dat jij het bij het rechte eind hebt. Je wil je moeder niet wantrouwen, maar waarom jezelf wel, terwijl je gewoon weet dat je alles goed op een rijtje hebt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Lovestar schreef op 16 oktober 2013 @ 20:20:

Mijn moeder heeft eerder nieuwe kinderen nodig (zou zij zeggen)





Schrijnend vind ik dat.



Ik zou de ¤5000,- in een envelop bij haar in de bus doen en het daar bij laten. Is ze helemaal (*&^%&$*&*&*)&*^%^&*()??? Sorry hoor, maar jij doet je stinkende best om haar te helpen en dan dit? En nee, ik zou geen cent meer geven, ¤1000,- is niet iets wat je even kwijt raakt.
Ik zou in eerste instantie 5000 euro teruggeven, maar je kunt ook tegen je moeder zeggen dat je als compromis 5500 euro teruggeeft. Want iig weet jij heel zeker dat je 5000 euro hebt ontvangen, maar ik snap dat je geen zin hebt in scheve gezichten/boze moeder (verstoorde relatie). Het contact zou ik wel zoveel mogelijk beperken tot een paar keer op de thee gaan.



Ik heb zelf ook een moeilijke moeder, dus ik begrijp je wel.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij probeert ze gewoon even snel 1000¤ over jouw rug te verdienen. Vertrouw op wat jij weet!



En ik zou het contact definitief afkappen.

Hier gaat nooit meer wat goeds van komen.

Het hele omdat het "mijn moeder" is verhaal vind ik altijd zo'n onzin.

Moeder ben je als je goed voor je kinderen zorgt, je best voor ze doet , van ze houd en ze een stabiele basis meegeeft.

Doe je dat niet dan is het imo alleen de vrouw die je ooit geworpen heeft.
De aannames over de hulp die mijn moeder zou weigeren komen van mij uit: ken mijn moeder langer dan vandaag en ik weet uit mijn eigen professie dat sommige dingen niet haalbaar zijn qua hulpverlening.



Alles cash.



De wantrouwen naar mijzelf toe is karakter Ik ben niet zo zwart-wit of zo stellig en zeker niet wanneer er een (belangrijke) relatie op het spel staat. We zijn mensen, we kunnen ons altijd vergissen. Het is misschien dat ik er ook echt van baal dat mijn moeder niet op deze manier ziet.



Het is treurig inderdaad wat betreft de nieuwe kinderen opmerkingen.....Maar dat heb ik nu gelukkig (al eerder) een plek kunnen geven. Mijn moeder is niet een goede prototype moeder. Eerder type ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Kinderen moeten haar alleen verder helpen in het leven, leven prettiger maken etc etc. Kinderen ziet zij niet als psychologisch kapitaal, eerder als gebruiksvoorwerpen. Naar, ,maar waar
Alle reacties Link kopieren
Je had beter elke transactie op papier kunnen zetten en haar ter akkoord laten tekenen elke keer. Dan was een en ander duidelijk geweest en had dit niet gehoeven.



Wie fout zit is niet te achterhalen, persoonlijk neig ik dus naar het verschil delen en een minimale omgang aanhouden. In elk geval geen geld meer in bewaring nemen.
it is not an attitude, it is the way i am.
Alle reacties Link kopieren
Ze kon van mij de boom in.

Jij bent hier niet de verslaafde. Je hebt het zelfs opgeschreven.



¤5000 in een envelop met een paar folders voor budgetbeheer en verslavingszorg en daar kon ze het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Gokverslaving is een ziekte waar een buitenstander niets van merkt. Een gokverslaafde kan heel goed liegen en geloven in z'n eigen gelijk. Neem aan dat jij het juist hebt en zoek hulp voor haar.
Hoi



Ik heb er even over zitten denken en het volgende bedacht. Ik neem mijn " verlies" van 1000,-. Het is heel veel geld en jammer, maar ik zie dit maar als leergeld.



Ik ga mijn moeder bellen en zeggen dat het oké is zoals het nu is. Zij heeft 6000,- bij mij liggen en vanuit daaruit is het goed. Ik zie in dat ik het beter had moeten aanpakken en ga de tip van Blanchejones gebruiken om een betere overzicht te hebben.



De reden is dat contractbreuk niet wenselijk is voor ons beiden en omdat ik simpelweg niet zeker ben of ik het zelf wel goed bijgehouden heb. Ik weet het vrijwel zeker, maar ben ook maar een mens En toen ik ging nadenken over wat ik zou willen wanneer het "ideaal" zou zijn, is dat alles zou blijven bij het oude.



In ieder geval bedankt voor alle (fijne) reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo spoedig mogelijk dat geld teruggeven aan je moeder. Of het nu 5000 of 6000 is doet er niet toe. Nu is het 1000 straks is het 2000 verschil.



Daarnaast lijkt het mij niet gezond om verantwoordelijk te worden gehouden voor de financiële situatie van je moeder. En als mijn moeder zou zeggen dat ze nieuwe kinderen nodig heeft, wens ik haar veel succes en hoef ik haar niet meer te zien.



Kortom, geef haar haar geld terug dan is dit issue in ieder geval van de baan. Zover ik het goed begrepen heb, blijven er daarna nog genoeg problemen over om je druk over te maken. Daar hoef je dit niet bij te hebben.
Dat het verschil straks geen 2000,- is, daar ga ik ervoor zorgen. Ik ga ervan uit dat dit eenmalig is.



En nee, is inderdaad niet gezond, maar er zijn zoveel dingen, nu en in het verleden die niet gezond waren geweest. En ik weet nu al, in de toekomst houdt dit niet op (als in, verbetering of verandering van de relatie en mijn moeder's gedrag).



Ik snap goed dat jij zoiets hebt dat het niet meer hoeft, maar ik merk dat ik mij daar niet goed bij voel. Tot een zekere hoogte geef ik om mijn moeder en wil ik haar leven prettig houden tot ze er niet meer is. Die verplichting voel ik niet zozeer als dochter, maar als mens. Ze is niet mijn ouder, maar wel mijn moeder en op haar manier geeft zij weer om mij. Ik denk wel dat veel mensen dit niet zouden zien als liefde, maar eerder als gebruiken en kwetsend (ik ontken overigens niet dat dit niet zo is)
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet eenmalig hoor to, zij heeft je namelijk precies gemanipuleerd waar zij jou wil hebben. Typisch gedrag van onbetrouwbare verslaafde.



Ik snap dat jij de relatie in stand wil houden omdat je misschien nog 1 van de weinige familieleden bent die een relatie met haar heeft. Je hoeft haar geen gelijk te geven om de relatie in stand te houden.



Pak het zelf slim aan, geef bijv tegen je moeder aan..ik vind het onverstandig om je in 1x het hele bedrag te geven vanwege risico op....vul t in. Ik wil je wel een deel geven, waar heb je het voor nodig?



En noteer dan wat je terug geeft en laat haar tekenen. Zo blijf je een deel van het geld beheren en houd je de relatie in stand. Je stelt daarmee de discussie uit, maar je bent wel in controle.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 18 oktober 2013 @ 14:05:

Hoi



Ik heb er even over zitten denken en het volgende bedacht. Ik neem mijn " verlies" van 1000,-. Het is heel veel geld en jammer, maar ik zie dit maar als leergeld.



Ik ga mijn moeder bellen en zeggen dat het oké is zoals het nu is. Zij heeft 6000,- bij mij liggen en vanuit daaruit is het goed. Ik zie in dat ik het beter had moeten aanpakken en ga de tip van Blanchejones gebruiken om een betere overzicht te hebben.



De reden is dat contractbreuk niet wenselijk is voor ons beiden en omdat ik simpelweg niet zeker ben of ik het zelf wel goed bijgehouden heb. Ik weet het vrijwel zeker, maar ben ook maar een mens En toen ik ging nadenken over wat ik zou willen wanneer het "ideaal" zou zijn, is dat alles zou blijven bij het oude.



In ieder geval bedankt voor alle (fijne) reacties! Jezus wat ben jij een goed mens.
Zeg maar Spijker.
quote:Lovestar schreef op 16 oktober 2013 @ 20:20:



Ik maakte het geld "op". Soms stortte ik het op mijn bank..



Dit snap ik niet. Waarom heb je het niet op de bank gestort? Heeft je moeder het jou contant gegeven?



En waarom maak je geld op van iemand anders?
quote:Spijk-er schreef op 18 oktober 2013 @ 21:20:

[...]



Jezus wat ben jij een goed mens.Ik zie dit maar als een groot compliment
quote:single-lady schreef op 18 oktober 2013 @ 21:32:

[...]

Dit snap ik niet. Waarom heb je het niet op de bank gestort? Heeft je moeder het jou contant gegeven?



En waarom maak je geld op van iemand anders?



Ehhh, geld opmaken? Of ik het nu bewaar in een sok onder het bed of het gebruik voor boodschappen ed. Dat is toch prima? Wanneer mijn moeder het geld nodig heeft, kan ik het evt van de bank afhalen.

Hetzelfde ook voor het storten. Ik kan het natuurlijk storten en daarna mijn boodschappen pinnen of de boodschappen cash betalen.



Maar ik begrijp hieruit dat je het beter vond dat ik al het geld direct ging storten bij de bank zodat ik dit probleem voorkomen had?
quote:Lovestar schreef op 19 oktober 2013 @ 15:06:

[...]



Maar ik begrijp hieruit dat je het beter vond dat ik al het geld direct ging storten bij de bank zodat ik dit probleem voorkomen had?



jJ precies. Ten eerste heb je dan bewijs hoeveel het precies is. Nu zit het in je hoofd en heb je het een beetje opgeschreven. Nogal chaotisch dus.



Ten tweede kun je geld wég zetten op een spaarrekening als het van iemand anders is. Dan is de verleiding ook niet om meer geld uit te geven dan wat er bij jou zelf binnen komt. En hoef je ook niet krap te zitten als je het ineens moet terugbetalen.



Het is raar dat je geld voor iemand ander bewaart en zelf opmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat je niet 100% zeker ervan bent dat je het goed hebt bijgehouden en je bent er een beetje rommelig mee omgegaan. Ik zou haar het voordeel van de twijfel geven en ¤ 6.000 euro geven, het gaat per slot van rekening om je moeder, daar heb je er maar één van. Familie en geldzaken mengen, dat is vaak vragen om problemen, maar goed, daar ben je nu ook wel achter.
quote:single-lady schreef op 19 oktober 2013 @ 15:34:

[...]

jJ precies. Ten eerste heb je dan bewijs hoeveel het precies is. Nu zit het in je hoofd en heb je het een beetje opgeschreven. Nogal chaotisch dus.



Ten tweede kun je geld wég zetten op een spaarrekening als het van iemand anders is. Dan is de verleiding ook niet om meer geld uit te geven dan wat er bij jou zelf binnen komt. En hoef je ook niet krap te zitten als je het ineens moet terugbetalen.



Het is raar dat je geld voor iemand ander bewaart en zelf opmaakt.



Ik heb niet een beetje opgeschreven, maar opgeschreven vanaf 3000. Daar was alles nog helder (want direct gedaan en sindsdien ook).



Ehhh, wat maakt het uit als ik het geld uitgeef? Als ik mijn moeder maar het geld kan geven wanneer ze er om vraagt.

Overigens, mijn moeder vindt dat prima aangezien ze het zelf aanbood.
quote:medina schreef op 19 oktober 2013 @ 15:40:

Ik merk dat je niet 100% zeker ervan bent dat je het goed hebt bijgehouden en je bent er een beetje rommelig mee omgegaan. Ik zou haar het voordeel van de twijfel geven en ¤ 6.000 euro geven, het gaat per slot van rekening om je moeder, daar heb je er maar één van. Familie en geldzaken mengen, dat is vaak vragen om problemen, maar goed, daar ben je nu ook wel achter.Het was een dure les geweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven