Werk & Studie alle pijlers

Gênante, leuke, hilarische sollicitatiegesprekken!

11-09-2013 19:07 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er ooit een soortgelijk topic geweest. Ik kan hem echter niet meer vinden dus open een nieuw topic.

Wie wil er vertellen over zijn meest gênante, leuke, hilarische of wat dan ook sollicitatiegesprek. Mag zijn in de rol van sollicitant of in rol van de werkgever.

Ik trap af:

Een sollicitatiegesprek gehad waarbij mensen continu in en uit liepen. Op een gegeven moment kwamen twee dames van de receptie de post doen aan dezelfde tafel. Dit werd toegestaan. Ik heb ze toen vriendelijk bedankt en ben opgestapt.
Wat een heerlijk topic. Echt ontzettend gelachen op mijn bankhang dag. Zelf geen gênante of hilarische sollicitatie gesprekken gehad, behalve een kopje koffie die ik over tafel gooide omdat ik iets te enthousiast aan het gebaren (door de zenuwen) was tijdens mijn gesprek. Gelukkig kon er om gelachen worden en hoorde ik een uur later dat ik was aangenomen

Iemand anders nog leuke verhalen?
Ik had een raar sollicitatiegesprek, kwam daar aan en werd eerst rondgeleid door de eigenaresse. Heel snel, deur open deur dicht volgende lokaal (kinderdagverblijf). Toen in een lokaal waar ik vier mensen tegenover me had zitten, de eigenaren, de manager en de assistent manager. Pre vertelden dat er een hoop sollicitante kwamen en dat we eind van de wek dan meer zouden horen. Na de gebruikelijke vragen, waar ik naar mijn idee enorm stuntelde, zei hij halverwege het gesprek, nou we zijn om je hebt ons overtuigd, we vegen alle andere sollicitanten van tafel, wanneer kan je komen proefwerken. Ik dacht die maken een grapje. Ten eerste omdat het niet echt geweldig ging ( voor mijn gevoel) en omdat ze nog meer sollicitante hebben. Maar ze waren dus serieus, zonder met elkaar overlegd te hebben. Of ze moeten het met blikken in de ogen overlegd hebben. Maar goed morgen en vrijdag dus proefdraaien, ben benieuwd. Ik vind het nog steeds raar.
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
Ik solliciteerde en bij binnenkomst vroegen ze hoe het ging.

Toen zei ik ja slecht man.

Waarop ze vroegen waarom

Nou Feyenoord heeft gisteren verloren van Ajax, wat denk je (dit met een grote glimlach, het ijs was gebroken en ik werd aangenomen).
Ik had met 19 of zo een sollicitatie gesprek als stewardess. Het ging redelijk totdat ik in het Engels moest antwoorden. En ik gevraagd werd wat goede service inhoud.

Ik zei iets van: To do everything for the passanger

waartop de vraag: Everything?

Ik: uhm.. yes.. no.. uhm... well, not everything of course

en ik probeer in slecht Engels uit te leggen dat ik niet met passagiers voor seks naar het toilet zou gaan. Had een aantal dagen geleden een raar bericht op de televisie gezien

Nee, ik ben nog steeds geen stewardess
Voor het gesprek voor mijn eerste echte bijbaantje bij een (matige) kledingwinkel had de filiaalleidster een papiertje voor zich liggen met als enige woorden:

Lonkaa

GYMNASIUM!

Heel handig om dat zo neer te leggen, maar goed ik was zonder iets te zeggen aangenomen. Vreselijke winkel, nooit echt naar mijn zin gehad, maar goed. Je moet ergens beginnen hè.
Ben ooit op mijn 15e samen met mijn vriendin langs supermarkten gegaan om te vragen of ze nog personeel zochten.

De filiaalleider zei tegen mij dat ik met 15 jaar niet aantrekkelijk ben omdat ik dan nog niet zoveel mag doen. Op mijn 16e mocht ik ook achter de kassa zitten dus dan waren wij veel interessanter als werknemer.

Een half jaar later ben ik op mijn 16e er naar toe gegaan, waarop hij zei; hoi saartje, ben je er weer? Hij heeft mij dus wel goed onthouden.

Toen een collega vroeg waar wij elkaar van kenden zij hij op een dubieuze toon; "je moet niet vragen waar ik meisjes van ken, dat vind ik erg onbeleefd." Je had dat gezicht van die collega moeten zien!

Ik ben daar trouwens wel aangenomen en heb er 2 jaar gewerkt.
quote:Lonkaa schreef op 17 oktober 2013 @ 22:36:

Voor het gesprek voor mijn eerste echte bijbaantje bij een (matige) kledingwinkel had de filiaalleidster een papiertje voor zich liggen met als enige woorden:

Lonkaa

GYMNASIUM!

Heel handig om dat zo neer te leggen, maar goed ik was zonder iets te zeggen aangenomen. Vreselijke winkel, nooit echt naar mijn zin gehad, maar goed. Je moet ergens beginnen hè.Ik heb vroeger een tijd via Randstad gewerkt. Op een gegeven moment kreeg ik de kaart onder ogen (toen nog gewoon papier ) die de intercendentes bijhielden. Daar stond op: 'Spijkerbroek. WEL ABN'. Net alsof mensen in spijkerbroek altijd plat praten
een vriendin van me solliciteerde met haar WO diploma bij een bedrijf. Gesprek verliep goed, maar op het einde zegt de dame met een hazenlip en mislukt kapsel en de roodharige vreselijk uitziende man: u bent een geschikte kandidaat, maar dat doekje kan echt niet ( ze draagt hoofddoek) waarop mijn vriendin antwoordde : nou, u mevrouw met de hazenlip en vreselijk kapsel en u meneer die er uit ziet als een zwerver. Voor geen geld ter wereld zou ik met mensen zoals u willen werken. Daarvoor is mijn Chanelruikende net gewassen hoofddoek veel te mooi. Nou, fijne dag en succes verder. Ik ga verder op zoek naar een bedrijf waar ze mensen niet beoordelen op uiterlijk.

hhhhh stomverbaasd liet ze hen achter
Eh, iemand beoordelen op een hoofddoek is niet netjes, maar iemand afrekenen op een hazenlip is ook niet bepaald welopgevoed. Ik hoop niet dat ze daar erg trots op was.
quote:nausicaa schreef op vrijdag 18 oktober 2013 19:52 Eh, iemand beoordelen op een hoofddoek is niet netjes, maar iemand afrekenen op een hazenlip is ook niet bepaald welopgevoed. Ik hoop niet dat ze daar erg trots op was.Nee dat vond ze later ook, maar ze voelde zich diep beledigd omdat ze 2,5 u had afgereisd en ook nog eens een goed gesprek had afgelegd bij een andere collegea.Kon me wel voorstellen dat ze op dat moment echt niet helder meer kon nadenken. We hebben er wel zo hard om gelachen.
Dat ging dus niet om uiterlijk, Faracha.

Ik vind zichtbare tekens van religie in veel beroepen niet kunnen, dus kan me er wel iets bij voorstellen.

Niet chique hoe je vriendin hen beledigde met iets waar ze niks aan kunnen doen.
quote:wendy7474 schreef op 18 oktober 2013 @ 21:04:

Ik vind zichtbare tekens van religie in veel beroepen niet kunnen, dus kan me er wel iets bij voorstellen.

Niet chique hoe je vriendin hen beledigde met iets waar ze niks aan kunnen doen.

Aan een slecht kapsel en eruit zien als een zwerver kun je echt wel wat doen.

Die hazelip niet nee en dat was niet erg netjes van haar. Maar iemand beledigen om een hoofddoek vind ik ook niet netjes.

Ik kan me best voorstellen dat die vriendin dat eruit gegooid heeft op dat moment, en ook dat ze erna spijt had.
Als 19-jarige, bijna klaar met school, begonnen met het solliciteren voor een 'echte' baan. Had toen al jaren verkering en was al paar dagen overtijd. Enige gelegenheid die ik had om testen te halen, was de dag van 1 van mijn eerste sollicitaties. Was zo in angst, dat ik meteen de testen gedaan heb (in zo'n fastfood wc-tje). Bleek dus positief te zijn. Best wel heftig, aangezien we uit kringen van 'geen seks voor het huwelijk' komen, nog niet getrouwd, ik bijna klaar met mijn opleiding en zonder baan, vriend nog bezig met opleiding... En toen dus dat sollicitatiegesprek voeren. En eigenlijk ging het heel goed! Ik mocht terugkomen voor een tweede gesprek, maar vond het wel zo fair om te zeggen dat ik pril zwanger was. Toen kon ik meteen weer naar huis helaas... (en daarna ook een aantal andere gesprekken gehad die goed liepen, tótdat ik vertelde dat ik zwanger was: en ja, ik weet dat je dat niet hóéft te vertellen, maar verzwijgen vind ik toch wel aso in die situatie).
Een oud-collega van mij, die veel sollicitatiegesprekken deed, vertelde me eens over de keer dat ze een sollicitant had afgewezen. Een uur nadat ze hem had gebeld met het slechte nieuws werd ze teruggebeld door zijn moeder. Dat ze hem echt moest aannemen, want het was zo'n goede jongen. (Het ging hier dus om een man van in de twintig, voor de duidelijkheid.)
"Waarom ben je bij je vorige baan gestopt?"

"Ik ben ontslagen omdat ik altijd te laat kwam."

"Aha. En de baan ervoor?"

"Sja, ontslagen omdat ik altijd te laat kwam."

"Oh. En de baan dáárvoor?"

"Uhm. Ontslagen omdat ik niet op kwam dagen."

"Ja ja. Wij vinden op tijd komen belangrijk..."

"Ja nou ja dat snap ik wel maar vanaf nu gaat het anders hoor!"

"Vertel, waarom gaat het vanaf nu anders?"

"Nou ja, kijk, ik ben zo'n type die nachtenlang op stap gaat maar ik heb bedacht, ik zit in mijn laatste jaar van mijn studie, misschien moet ik toch maar net ietsje minder op stap, en mijn vrienden nemen me ook nooit serieus en als ik een baan bij jullie heb.. dan lijk ik misschien wat serieuzer weet je."

"Aha."
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:wendy7474 schreef op 18 oktober 2013 @ 21:04:

Niet chique hoe je vriendin hen beledigde met iets waar ze niks aan kunnen doen.maar we weten niet om welk beroep het ging, bovendien mag een werkgever niet discrimineren op religie (niet dat dat niet gebeurd, maar meestal zeggen ze het er dan niet bij)
Tijdens gesprek was ik zo zenuwachtig dat ik thee morste in mijn kruis. De man met wie ik gesprek had schoot mij letterlijk te hulp en dook met servet richting mijn kruis, waarop hij halverwege van richting veranderde toen hij doorhad 'waar hij op af ging'.

Heb baan gekregen en 10 jaar met veel plezier gewerkt :-)
Ik herinner mj opeens weer dat ik heul lang geleden als student op een baantje gesolliciteerd had. Blijkbaar konden ze echt niemand vinden ofzo, want nadat ze me twee weken lang geprobeerd hadden mij te bereiken (student he, dus onregelmatig levend en ik was heel slordig met mijn mobiele telefoon opladen en meenemen), kwam ik eindelijk op gesprek en werd aangenomen. Wel een paar jaar naar wederzijdse tevredenheid gewerkt, maar de start verdiende echt geen schoonheidsprijs.
Het was mijn allereerste sollicitatiegesprek voor een traineeship bij een beursgenoteerde onderneming.

Ik had een sollicitatiegesprek met twee heren. Eén van de sollicitatievragen was: hoeveel lantaarnpalen zijn er in Nederland.

Een andere vraag was geef voorbeelden van je gedrevenheid.

Op een gegeven moment stelde één van de twee heren de vragen en draaide de ander demonstratief met zijn stoel weg en ging uit het raam kijken. Ik begreep wel meteen dat het een test was, maar wist niet goed hoe ik moest reageren. Ik koos er voor om het te negeren en gewoon met de andere man het gesprek te vervolgen.
Ik heb weleens bij een kinderdagverblijf gesolliciteerd waar vooral wat rijkere mensen hun kinderen hebben zitten. Dat gesprek ging vooral over of ik sportte, weleens psychische problemen had gehad, hoe mijn eetpatroon eruit zag etc. Ze wilden alleen slanke jonge mooie meiden in dienst hebben. Dat mogen ze niet vragen en dat wist ik ook, dus ik heb geen antwoord heb gegeven en de volgende dag gemaild dat ik niet voor hen werken.
@pitchperfect ben je aangenomen?
quote:Lady-Voldemort schreef op 12 september 2013 @ 20:58:

[...]

Goh. Wat vond je baas daarvan? Of heb je het nu niet over de achtjarige van die dikke tieten?Nee, zijn oudere zoon die net zo oud was als ik. Had ik eventjes duidelijker moeten maken..
quote:bankje schreef op 19 oktober 2013 @ 08:53:

@pitchperfect ben je aangenomen?Ja, maar sta niet echt te springen. Ik kan het niet goed uitleggen of precies zeggen waarom. Maar de sfeer daar en de regels, niks mag alles moet. Echt niet leuk, maar ja heb niet veel keus.
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
Nadat ik een paar jaar bij een lokale overheidsorganisatie had gewerkt wilde ik weleens wat anders, ik solliciteerde bij een gesjeesd commercieel IT bedrijfje voor een commerciele functie.

Ik werd uitgenodigd en kwam keurig op tijd en keurig gekleed, klaar om het gesprek op een enthousiaste manier in te gaan. Bleek ik als tijdverdrijf o.i.d. te zijn uitgenodigd. Twee jonge heren hielden het gesprek, nou ja gesprek. Het leek alsof ze een cursus cabaretier hadden gevolgd, ze hebben een half uur lang grappen en grollen gemaakt over ambtenaren ('waarom kijken ambtenaren 's morgens nooit uit het raam...') en vroegen me daarna sarcastisch waarom ik op gesprek was gekomen.

Het was me inmiddels meer dan duidelijk dat ze geen enkele serieuze intentie hadden en heb ze -helaas niet al te gevat- bedankt voor het verspillen van mijn tijd.
Toen ik net afgestudeerd was liep ik een uitzendebureau binnen (die met een R begint...) en gaf ik aan dat ik op zoek was naar een baan binnen een bepaalde branche. De desbetreffende intercedente liet mij als eerste een zeer uitgebreide test doen. Die test had ik blijkbaar uitzonderlijk goed gemaakt. Volgens haar kon het bijvoorbeeld niet dat ik alle rekenvragen goed had en had daarom volgens haar wel moeten gokken. En per ongeluk alle vragen goed ingevuld dus volgens haar. Ook kwam er uit die test dat ik over goede leidinggevende capaciteiten zou beschikken. Haar reactie "ik kan je nu al vertellen dat jij nooit leidinggevende zult worden"

Een paar dagen daarna was ik op het sectretariaat van de uni. Daar kreeg ik te horen dat de intercedente ze had gebeld om te vragen of ze mij kenden en of dat mijn getuigschrift wel was. Want vooraal het 'cum laude' gedeelte vond zij twijfelachtig. Maar goed, weer een paar dagen daarna belde zij mij op om te vertellen dat ik niet geschikt ben voor die branche en daar ook nooit werkzaam in zal kunnen zijn.

Een paar weken daarna was ik aangenomen bij het bedrijf van mijn keuze. Dat bedrijf wilde mij heel graag hebben en binnen 3 jaar ben ik opgeklommen van junior tot senior hier! Nu komt het leuke gedeelte: Vorig jaar wilden wij een bepaald soort contract aangaan met detacherings- of uitzendbureau's. Wij hadden hier een opdracht voor uitgezet en daarkonden verschillende partijen dan op reageren. Diverse partijen uitgenodigd, zo ook uitzendbureau R. Wie blijkt hen te vertegenwoordigen? Juist ja...;-) We hadden een partij nodig die ons snel mensen konden leveren voor diverse klussen. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat die partij de capaciteiten van die mensen dan goed kan inschatten. De intercedente kwam binnen en wist nog wie ik was. Dat zag ik aan haar reactie. Ik liet voornamelijk een collega van mij de vragen stellen omdat ik nog steeds met stomheid geslagen was (van het toeval). Collega vroeg "hoe beoordeel jij of mensen geschikt kunnen zijn" Misschien niet netje van me, maar toen heb ik maar voor intercedente geantwoord en meteen aangegeven dat ik bij deze kan beoordelen dat zij absoluut niet geschikt is..... :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven