hoeveel moet er minstens op een ov kaart staan?

26-10-2013 00:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi allemaal.



ik heb een studentenov voor doordeweeks. nu wil ik binnenkort een dagje naar een vriend van me toe, in het weekend. Ik reis dan met korting, het is dan 7,50 euro heen en 7,50 euro terug (met de 40% korting). Ik zat er zelf aan te denken om er gewoon 15 euro op te zetten, ik betaal verder namelijk nooit met m'n OV kaart omdat ik altijd gratis reis. Maar ik lees ook enkele berichten dat er minstens 20 euro op moet staan altijd + het geld dat de reis kost, dus 35 euro dan in dit geval, klopt dit?



Ik ben al heel erg lang aan het zoeken, maar ik kom er echt niet uit. Hoeveel moet ik op mijn ov kaart zetten om gewoon heen én terug te kunnen? Moet je echt zoveel geld op je kaart hebben staan verplicht?



ik hoop dat iemand hier het antwoord weet!



Groetjes.
Alle reacties Link kopieren
Met abonnement (of studentenkaart met 40% korting) kun je vanaf ¤6 inchecken
Ik heb een kortingskaart voor de NS. Met inchecken wordt er 10 euro afgeschreven. Zonder kortingskaart zou dat 20 euro zijn. (Met uitchecken krijg je het 'niet verreisde bedrag'terug).



20 euro zou genoeg moeten zijn volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
@watervrouw een studentenov is (ook) een kortingskaart dus ¤10 en sowieso niet ¤20.
Alle reacties Link kopieren
Watervrouw2, sorry
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn weten moet er minstens ¤20 euro op je ov staan om in de trein in te kunnen checken. Dan kan je reizen zonder over te stappen *weet ik niet zeker*. Op de terugweg zal je het saldo dan dus weer moeten aanvullen tot ¤20.



Via de site kan je het bedrag laten terugstorten geloof ik, maar het zal wel even duren voordat het eindelijk weer op je rekening staat gok ik. Waarom niet gewoon oldskool een papieren kaartje kopen?
No love without lost
Alle reacties Link kopieren
17,50 moet erop staan. Je hebt namelijk minimaal 10 euro (want kortingskaart) nodig om in te kunnen checken. Na je eerste reis krijg je 2,50 terug, en dan heb je weer 10 euro erop voor de terugreis.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ClaudeFiolle zegt klopt.
Alle reacties Link kopieren
Met 15 kan het hoor. Met 7,50 erop kun je namelijk nog steeds inchecken Met een dergelijk abonnement iig wel (ik heb gisteren ook nog met 7,30 ofzo ingecheckt, dus ja, ik weet 100% zeker dat het kan )
quote:alfea schreef op 26 oktober 2013 @ 11:44:

Met 15 kan het hoor. Met 7,50 erop kun je namelijk nog steeds inchecken Met een dergelijk abonnement iig wel (ik heb gisteren ook nog met 7,30 ofzo ingecheckt, dus ja, ik weet 100% zeker dat het kan )Is dat dan met Arriva of zo? Bij NS (met kortingskaart erop) is het minimale bedrag 10 euro.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, gewoon met de NS. En dat kan al jaren. Ik heb zelden meer dan 10 euro erop staan, aangezien ik meestal een stukje doe dat per keer 2,50 is. En kan rustig met een balans van boven de 6 euro reizen. Geloof ook niet dat het een bug is, want bij vrienden is het hetzelfde.
Even gekeken op chip-site, voor mij geldt die 10 euro wel, heeft blijkbaar ook te maken met anonieme of persoonlijke kaart.



https://www.ov-chipkaart. ... chipkaart/inenuitchecken/
Oh, zie nu dat het of 10 of 20 is. Dus hoe jij nu aan die 7,50 komt?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan met mijn persoonlijke chipkaart met voordeelurenabonnement erop niet inchecken bij de NS met minder dan 10 euro. Dus ik blijf erbij dat TO 17,50 op de kaart moet zetten.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:mademoisellef schreef op 26 oktober 2013 @ 01:08:

@watervrouw een studentenov is (ook) een kortingskaart dus ¤10 en sowieso niet ¤20.Ik bedoelde 20 euro voor beide reizen samen. Iets minder moet volgens mij ook kunnen, maar weet zo 123 niet of dat makkelijk te regelen is met opladen. Geld wat over is kun je terugstorten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 26 oktober 2013 @ 12:11:

Ik kan met mijn persoonlijke chipkaart met voordeelurenabonnement erop niet inchecken bij de NS met minder dan 10 euro. Dus ik blijf erbij dat TO 17,50 op de kaart moet zetten.

Maar dan heeft ze toch alleen genoeg voor de heenreis? Ik kon ook niet uitchecken als er minder dan ¤10 op de kaart stond. Dus er zou voor een retour dan ¤25 (10 starttarief + 15 reiskosten) op moeten staan.



Edit: dit kan ondertussen veranderd zijn, sinds ik bij de invoering van de kaart een keer niet kon uitchecken heb ik steeds ¤10 als basisbedrag erop staan.
What a nuanced anxiety
Koop gewoon een papieren kaartje.

Veel makkelijker
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 26 oktober 2013 @ 12:23:

[...]



Maar dan heeft ze toch alleen genoeg voor de heenreis? Ik kon ook niet uitchecken als er minder dan ¤10 op de kaart stond. Dus er zou voor een retour dan ¤25 (10 starttarief + 15 reiskosten) op moeten staan.Nee, om uit te checken mag je niet negatief komen te staan. Dus als je hebt ingecheckt met 10 euro saldo, en je maakt een reis die 25 euro kost, dan mag je niet uitchecken voordat je je saldo hebt opgehoogd en dus echt de reis kunt betalen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 26 oktober 2013 @ 12:30:

[...]



Nee, om uit te checken mag je niet negatief komen te staan. Dus als je hebt ingecheckt met 10 euro saldo, en je maakt een reis die 25 euro kost, dan mag je niet uitchecken voordat je je saldo hebt opgehoogd en dus echt de reis kunt betalen.Ah oke, dat is dus veranderd. Handig om te weten.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:MilaDila schreef op 26 oktober 2013 @ 12:09:

Oh, zie nu dat het of 10 of 20 is. Dus hoe jij nu aan die 7,50 komt?Ik heb het nooit over 7,50 gehad, maar ik kom erbij omdat ik al sinds ik mijn voordeelurenabonnement heb en OV-chipkaart met minder dan 10 euro kan inchecken /kanyeshrug
Alle reacties Link kopieren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voordeelurenabonnement



Minimaal zes euro dus. Ik begon al te denken dat ik gek was Maar dit geldt dan misschien alleen voor dit oude abonnement?
Handig overzicht:

https://www.ov-chipkaart. ... even/instapenbasistarief/



Dus: voor reizen met bus/tram/metro geldt een instaptarief van 4 euro en voor reizen met trein minimaal 10 euro afhankelijk van het abonnement dat je al dan niet hebt.



Dat je bij NS niet kunt uitchecken met een negatief saldo, heb ik nog nooit gehad. Lijkt me ook heel sterk. Ik kan er op de site van OV Chipkaart of NS niets over terugvinden.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb het zelf meegemaakt. Mocht niet uitchecken tot ik had opgeladen. Was in 2010, dus misschien is het nu anders, maar toen wel degelijk.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven