Trouwen, ik weet niet wat ik wil en ik weet niet wat er kan

16-10-2013 14:30 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff... Al tijden struin in het internet af op zoek naar opties, mogelijkheden en inspiratie. Ik heb het gevoel dat ik er een beetje in verzuip, te meer omdat ik er steeds meer achter kom dat ik niet weet wat ik wil. En mijn vriend evenmin.



Mijn hoofd loopt om en mijn emoties hebben de overhand laatste tijd, dus alvast excuses voor een warrig verhaal, maar hier komt het.



Onze situatie: we hebben het altijd over trouwen gehad als iets dat ooit nog wel kwam. We zijn allebei niet de meest romantische types en zijn er verder niet zo mee bezig geweest.



Nu is er een kindje op komst en willen we vooral dat alles zo goed en snel mogelijk geregeld is. In die zin dat ons kindje automatisch ook door mijn vriend 'erkend' is en dat mocht één van ons iets overkomen, de ander niet met lege handen achterblijft (zo is bijvoorbeeld het huis momenteel nog alleen van mijn vriend).



We zouden natuurlijk gewoon alles kunnen regelen en mijn vriend zijn kindje laten erkennen, maar we zijn er wel uit dat we toch graag willen trouwen. (Toch is het ergens dus nog steeds een optie om pas veel later te trouwen, zodat we overal tijd en geld voor hebben en nu gewoon het kindje te erkennen en bij een notaris te laten regelen dat het huis in geval van overlijden naar mij en ons kindje gaat. Echter zou dat op zich ook al best duur zijn samen, en dan kunnen we misschien net zo goed meteen trouwen, was onze overweging).



We hebben alleen zo weinig geld. En als ik dan alle mogelijkheden zie op internet, dan zou ik toch ook veel dingen niet willen missen. Een mooie trouwreportage bijvoorbeeld, op foto's of film, een grote taart, muziek... maar vooral de mogelijkheid om deze dag met onze vele goede vrienden en familie te delen.



We bedachten laatst dat we misschien best op maandagochtend konden trouwen, gratis. Dan mag je echter alleen max twee getuigen pp mee naar binnen nemen. Daarmee laten we zoveel mensen letterlijk in de kou staan, en dat voelt voor mij toch niet goed.



Het liefst zou ik denk ik een relatief kleine maar originele bruiloft hebben, met onze belangrijkste vrienden (dat zijn er echter nogal wat), en met alleen de onderdelen die wij belangrijk vinden. Dus de ceremonie op het gemeentehuis en een feest, taart met zijn allen en mooie foto's of film.



Sorry, zoals ik zei een vaag verhaal... Wat ik hiermee wil? Vooral advies denk ik, en ook meningen, al is het maar ter inspiratie. Hebben jullie misschien nog gouden tips? Voor een niet al te dure en toch originele trouwdag? Bijvoorbeeld de reportage? Of de trouwringen (kijk momenteel op etsy, daar al wel wat leuke ringen voorbij zien komen voor weinig geld), jurk, pak, schoenen, haar, uitnodigingen, trouwbedankjes, muziek, taart en alles wat ik nog niet heb bedacht?



Bedankt voor jullie tijd (en vooral geduld) en bij voorbaat voor eventuele reacties en tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 16 oktober 2013 @ 15:57:

[...]





Licht-in-de-doos is naar mijn beste weten een Chinese site trouwens, maar absoluut een hele goede tip. Ze hebben hele betaalbare (trouw)jurken, die ze ook nog eens voor je op maat kunnen maken. Volgens mij kan je er makkelijk een paar uurtjes browsen naar leuke spulletjes. :D



Heb verder geen tips, want ik ben nooit getrouwd. Maar ik ben wel redelijk verslaafd aan shoppen in China. Chinees? Oh dan heb ik mij vergist. Hoe dan ook is het een ideale website voor dergelijke gebeurtenissen. Er is daar (in China of USA) enorm veel keuze, ook wanneer je een DIY wedding wil. Weet ook niet of je bijvoorbeeld een account op Ebay hebt? Heb daar ook ontzettend veel leuke dingen gevonden!
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
RIngen en jurk hoeven niet duur te zijn. Een hele simpele gouden ring hoeft echt geen 700 euro te kosten. Na 1 minuut googlen vond ik al de volgende positie trouwjurk voor 116 euro!

Als je inderdaad gaat trouwen in het huis van je vriend heb je alleen de kosten van de ambtenaar die moet komen (of dat doe je dan al gratis op het gemeentehuis)

Ver uit het duurste aan mijn bruiloft was de catering. Maar ik heb via via een hobby taartenbakster gevonden, met prachtig professioneel resultaat, die wel een stuk goedkoper was. Misschien vind je ook zo iemand voor de rest van de catering.

Muziek kun je gewoon dmv Ipod regelen. Of van te voren mix cd's branden.

Foto's vind ik wel belangrijk. Ik heb daar wel een bevriende professioneel voor ingehuurd. Was alsnog niet heel goedkoop. Maar mijn neef heeft bv helemaal niemand ingehuurd en was afhankelijk van de foto's van gasten, en ik mis bij hem toch echt wel een paar mooie foto's! Wat je ook kan doen is dat je iemand inhuurt voor 1 uur en niet de hele dag!

Een video daarentegen vind ik persoonlijk niet nodig, omdat ik zelf echt zelden prive videos terug kijk. Maar dat is persoonlijk denk ik.
Alle reacties Link kopieren
http://www.theperfectwedd ... kelen/88/goedkoop-trouwen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://plazilla.com/zo-goedkoop-mogelijk-trouwen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://spanjeevent.org/#/low-budget-trouwen/4550885953
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 16 oktober 2013 @ 16:08:



Foto's vind ik wel belangrijk. Ik heb daar wel een bevriende professioneel voor ingehuurd. Was alsnog niet heel goedkoop. Maar mijn neef heeft bv helemaal niemand ingehuurd en was afhankelijk van de foto's van gasten, en ik mis bij hem toch echt wel een paar mooie foto's! Wat je ook kan doen is dat je iemand inhuurt voor 1 uur en niet de hele dag!

Een video daarentegen vind ik persoonlijk niet nodig, omdat ik zelf echt zelden prive videos terug kijk. Maar dat is persoonlijk denk ik.Eens! Wij hadden iemand ingehuurd voor het gedeelte ambtenaar/dominee en daarna ging ze naar huis. Eigen stomme schuld dat we (man uiteraard haha) de video camera waren vergeten waren mee te nemen, maar die had op een statief gemoeten, in de hoek. Dat had zwager dan even kunnen doen, voordat ik binnenkwam met m'n vader. 's Avonds op het feest kun je desnoods nog een fotograaf huren voor de binnenkomst van de gasten, zodat iedereen erop staat. En daarna mensen vragen om allemaal een paar foto's te maken met telefoon - die camera's zijn tegenwoordig zo goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:arnan86 schreef op 16 oktober 2013 @ 14:50:

Bedankt voor het meedenken! (En LadyZiva voor de felicitatie ) Ik ga er weer verder over denken. En inderdaad eens een lijstje maken van wat we echt belangrijk vinden en wat de opties zijn. Misschien ook een idee om het uit te stellen of het heel klein te doen. Missprr, jij hebt een geregistreerd partnerschap gedaan en wilt later nog trouwen. Moet je dan niet weer eerst 'scheiden'? (of je laten 'deregistreren'?)Nee hoor je hoeft niet eerst te scheiden. Gelukkig niet zeg. Ze hebben mij verteld dat je het kan laten omzetten in een huwelijk of dat je de ceremonie nog eens opnieuw kan doen. Je hebt bij een partnerschap ook een ceremonie en trouwboekje.
I love my poppetje
Alle reacties Link kopieren
Weet je trouwens waar je goedkoop en mooie trouwjurken kan kopen : in Lille net over de grens in Frankrijk, afhankelijk van waar je in Nederland woont natuurlijk. Vanaf ons is her maar een uur en een kwartier rijden, Ik loop daar altijd kwijlend langs de etalages. Maarja als je vanuit Groningen moet komen is het wel een afstand. In Parijs heb je wel een hele straat vol met bruidswinkels, rue de Magenta. Erg leuk om te zien.
I love my poppetje
quote:camilla16 schreef op 16 oktober 2013 @ 16:00:

je trouwt maat 1 keer en ik denk niet dat je wilt terug kijken op een gratis maandagochtend trouwerij.

Niet? Wij zíjn op maandagochtend getrouwd, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Het belangrijkste van trouwen is tenslotte het contract dat je met elkaar en met de staat aangaat. Alle poespas eromheen doet er niet toe.

Ik ben het dus volledig eens met marcovic.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel voor sommigen de maandagochtendbruiloft ideaal zal zijn, (waaronder mijn vriend, die blijkt daar toch ook wel voor te zijn) vind ik het persoonlijk toch niet bij ons passen. Toen ik het er met mijn vriend over had, kwam ik erachter dat ik toch altijd wel van een iets grotere bruiloft heb gedroomd. Niet dat het nou een dream wedding moet worden, dat zit er gewoon niet in en past evenmin bij ons, maar omdat onze vrienden en familie altijd zo'n grote rol spelen in ons leven en zo belangrijk voor ons zijn, heb ik het gevoel dat wij er niet het stel voor zijn om die dag niet met hun te vieren. Vriend kon zich daar gelukkig heel goed in vinden.



Dus. We hebben besloten toch voor een iets uitgebreidere dag te gaan, maar wel te proberen die zo goedkoop mogelijk in te vullen! We gaan dan eind februari trouwen, en lossen alles zo goedkoop mogelijk op. Zo kunnen we én nog even sparen én beperken we het uiteindelijke bedrag hopelijk zoveel mogelijk.

Heb al ringen gevonden voor minder dan twintig euro op etsy en inderdaad een jurk voor nog geen 120, die op maat wordt gemaakt (waarbij ik even moet kijken wanneer ik die dan moeten laten maken, want hij moet uit china komen en ik heb geen idee hoe dik ik ben eind februari haha. Zit dan toch al tegen de zeven maanden aan...)



Nog steeds zijn tips en trucs voor een goedkope bruiloft trouwens nog welkom. (En Bianca, bedankt voor het inzetten van je google-skills, heel handige sites!)
Alle reacties Link kopieren
Het plan tot nu toe trouwens, voor de liefhebber: We nodigen zo'n zestig mensen uit voor zowel ceremonie als feest (dat zijn al onze beste vrienden plus partners en alleen naaste familie). De ceremonie vindt plaats op het gemeentehuis, zodat we geen huur kwijt zijn voor een andere locatie, tussendoor gaan we met naaste familie en getuigen uit eten (dat zijn er een stuk of twaalf) en we sluiten af met een feest in het huis van onze vriend. Voor het diner moeten we trouwens misschien ook nog iets verzinnen, anders wordt dat straks nog een onverwacht hoge kostenpost misschien...



Ik denk erover om de bruidsmeisjes te vragen iets te dragen wat ze al hebben omdat wij geen geld hebben om jurken te kopen voor ze. Kan ik dan nog wel vragen om een bepaalde kleur te dragen? Ik zat te denken aan bijvoorbeeld blauw, omdat ze het dan nog steeds helemaal zelf kunnen invullen en omdat iedereen wel blauw in de kast even hangen volgens mij of anders iets kan lenen.
Ale overige gasten moeten dus zelf maar iets regelen voor het diner? Ai.

Zoek eens wat oude topics op over dat onderwerp, dan merk je gauw genoeg hoe de algemene mening daarover is...
Alle reacties Link kopieren
Oh echt? Zal eens kijken Iedereen woont trouwens bijna in de stad waar we trouwen, dus mensen kunnen gewoon thuis eten dacht ik. En de paar die hier niet wonen, kennen wel mensen die hier wonen. Of is dat nog steeds heel erg not done?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op meerdere bruiloften geweest waar ik zelf tussen ceremonie en feest iets te eten moest regelen (in een andere stad), maar vond dat geen probleem. Als het gaat om je vrienden, neem ik aan dat ze toch wel snappen dat het prijzig is om iedereen mee te laten eten? Het is niet zo dat je het aan vage kennissen of collega's vraagt.



Maar zelf kun je uiteraard het beste inschatten hoe jouw vriendenkring daarin staat / hoeveel waarde je daaraan hecht. Is er iemand in je omgeving die het al eens zo heeft gedaan?



Als je alsnog iedereen mee zou willen laten eten, kun je catering aan huis overwegen, dat is soms goedkoper dan uit eten met de hele bups.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt wel bruidsmeisjes maar ze moeten wat aan wat ze al hebben en dan wil je ook nog de kleur bepalen? En moeten ze maar ergens iets lenen als ze jouw gewenste kleur niet in huis hebben?

Ik vind dat toch wel ontzettend knierterig hoor. Neem dan geen bruidsmeisjes, of kijk op iets als de Beverwijkse Bazar, de markt of een multi-culti kledingwinkel in een grote stad naar een goedkope feestjurk voor je bruidsmeisjes. Kan me ook voorstellen dat het voor hen een heel bijzondere dag is en dat ze daar niet hun gewone kleren aan willen, puur omdat het bruidspaar er geen geld voor over heeft.



En een bruidsjurk-op-maat in China laten maken terwijl je geen idee hebt welke maat je tegen die tijd hebt want zwanger.. Tja, mijn keus zou het niet zijn, grote kans dat het op een duur geintje uit loopt omdat je de jurk helemaal niet blijkt te passen.

Ik zou (als ik al zou trouwen en een bruidsjurk wil en en zwanger ben en het goedkoop moet zijn) naar zo'n multi-culti winkel gaan, redelijk kort van te voren. Daar is van alles 'feestelijks' te vinden en er zit ongetwijfeld een kleermaker aan verbonden die op het laatste moment nog aanpassingen kan doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:odi schreef op 21 oktober 2013 @ 12:51:

Als het gaat om je vrienden, neem ik aan dat ze toch wel snappen dat het prijzig is om iedereen mee te laten eten? Het is niet zo dat je het aan vage kennissen of collega's vraagt.Als vage kennis of collega word je over het algemeen niet uitgenodigd voor de ceremonie, dus dan speelt dat niet. Als je wilt dat mensen én bij de ceremonie én bij het feest zijn vind ik het nogal knieperig en ongastvrij om ze tussendoor weg te sturen als je zelf met een select groepje gaat eten. Nodig ze dan gewoon niet uit voor de ceremonie, dan kunnen ze zelf bepalen of ze het de moeite waard vinden om er speciaal vrij voor te nemen om erbij te zijn.
Alle reacties Link kopieren
En jullie gaan met 12 mensen dineren maar daar moeten jullie nog wat op verzinnen anders wordt het een te grote kostenpost.



Ik zou naar een all-you-can-eat wok/tapas/sushi restaurant gaan. Ben je, naast de drankjes, voor weinig geld klaar.



(Het zou mijn keuze niet zijn, wel 'groots' willen vieren maar op deze manieren overal op willen besparen. Voor de gasten wordt het er niet leuker op.)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu niet trouwen als je het (eigenlijk) groots wil doen, maar het gewoon juridisch regelen. Wij zijn ¤ 300,- kwijt voor twee testamenten, erkennen is gratis, en na de geboorte ouderlijk gezag aanvragen kost je geloof ik ¤ 25,- voor een uittreksel van het geboorteregister.



Het zijn even drie handelingen in plaats van één, maar voor ¤ 350/¤ 400,- (want je wil natuurlijk nog wel even uit eten om het te vieren ) heb je geen bruiloft, maar voor de geboorte wel alles goed geregeld en kan je de rest sparen voor je èchte trouwfeest.
Je kunt ook nu goedkoop/gratis trouwen, en later pas een feest geven.quote:himalaya schreef op 23 oktober 2013 @ 08:22:

(Het zou mijn keuze niet zijn, wel 'groots' willen vieren maar op deze manieren overal op willen besparen. Voor de gasten wordt het er niet leuker op.)En dit. Liever een bescheiden feest waar iedereen écht welkom is, dan een 'groots' feest waar overal op beknibbeld wordt en mensen delen van de dag aan hun lot worden overgelaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:arnan86 schreef op 18 oktober 2013 @ 11:53:





Ik denk erover om de bruidsmeisjes te vragen iets te dragen wat ze al hebben omdat wij geen geld hebben om jurken te kopen voor ze. Kan ik dan nog wel vragen om een bepaalde kleur te dragen? Ik zat te denken aan bijvoorbeeld blauw, omdat ze het dan nog steeds helemaal zelf kunnen invullen en omdat iedereen wel blauw in de kast even hangen volgens mij of anders iets kan lenen.Ik vind niet dat je eisen kan gaan stellen wat betreft kleur als je er zelf niet voor betaald....
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben wel gelijk denk ik. We gaan nu met de vrienden die willen helpen een buffet in mekaar draaien en gewoon met zijn allen eten op de feestlocatie. Over de bruidsmeisjes, misschien inderdaad geen enkele eis stellen. Ook wel leuker als iedereen gewoon aan kan doen wat ie leuk vindt
Wij zijn gewoon gratis getrouwd met 7 dierbaren. Daarna een lunch bij ons thuis. Ringen waren vriendschapsringen, samen 100 euro. Taart vriendin gemaakt. Foto's 2 vrienden laten maken, zitten veel mooie tussen. Kleding samen 500 euro. S avonds feestje voor overige vrienden en familie, met een hema taart met een foto en namen van ons en wat hapjes. Uiteindelijk best een feestelijke dag voor weinig en als we 1 jr getrouwd zijn huren we een zaaltje met dj en hapjes/drankjes en ik een mooie cocktail jurk. Kosten bij elkaar voor onze huwelijksdag: nog geen 750 euro.



Feest volgend jaar kunnen we mooi voor sparen.

Kosten notaris waren wel hoog maar ja even 1 keer huwelijkse voorwaarden en 2 testamenten en je bent voor altijd klaar.



Ik wens je succes en een hele mooie dag!
Alle reacties Link kopieren
Ter info:



Verschil trouwen en geregistreerd partnerschap

Er is een aantal verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:



Wordt een kind geboren in een huwelijk van een man en een vrouw? Dan krijgt het kind automatisch beide echtgenoten als ouder. Dit is niet het geval bij een geregistreerd partnerschap.

Een geregistreerd partnerschap kan buiten de rechter om eindigen. Voorwaarde is wel dat de partners het met elkaar eens zijn en dat zij geen minderjarige kinderen hebben. Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

Als 2 mensen trouwen, moeten zij elkaar het ‘ja-woord’ geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.



Als je geen verdere regelingen treft ben je wel middels geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen 'gehuwd'. Het laten omzetten kun je zo simpel mogelijk houden (aan loket, allebei een krabbel zetten en klaar) of heel uitgebreid met ceremonie desgewenst.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven