Gezondheid alle pijlers

Wanneer met rugpijn naar de dokter?

02-11-2013 20:30 50 berichten
En heeft het zin?



Woensdag tijdens sporten iets verkeerds gedaan. Heb wel vaker last van mijn rug maar nooit zo erg als dit. Zit in mijn spieren dus niets gekneusd of gebroken.

Ben al 3 dagen thuis, kan bijna niet lopen.



Wat is wijsheid? Met rust over laten gaan? Pillen van de dokter, als die bestaan? Fysio?

Ik wil maandag eigenlijk wel weer aan t werk, maar zoals het nu is gaat dat niet.



Iemand tips?



Warm houden doe ik al, warmtepleisters, hete douche en alleen maar op de bank liggen, zitten doet ook te veel pijn. Af en toe proberen te lopen om soepel te blijven en te eten enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:newimprovedkitty schreef op 02 november 2013 @ 22:26:

Ik sport 6x per week waaronder krachttraining. En soms, zo 1x per jaar heb ik last van mijn rug.



Juist mijn rug en buikspieren zijn mijn krachtigste spieren, daarom is het nu ook zo beangstigend dat voiral mijn rug niet meer werkt:-(Bij mij schoot het erin toen ik in de beweging van opstaan van de bank ook een papiertje van de grond wilde rapen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
En t voelt niet als een verrekte spier of een overbelaste spier of een gescheurde spier maar meer een die flink verkrampt is. Fysio moet ik niet aan denken nu, teveel pijn maar is mischien wel t beste. Maandag maar eens bellen.
quote:newimprovedkitty schreef op 02 november 2013 @ 22:26:

Ik sport 6x per week waaronder krachttraining. En soms, zo 1x per jaar heb ik last van mijn rug.



Juist mijn rug en buikspieren zijn mijn krachtigste spieren, daarom is het nu ook zo beangstigend dat voiral mijn rug niet meer werkt:-(je rug doet het wel. Als het het niet zou doen zou je niet meer kunnen lopen en in je broek poepen. En misschien toch eens op je techniek letten bij de KT, als je rug goed op kracht is is spit eigenlijk niet logisch om te krijgen.
Mijn fysio , waar ik regelmatig kom voor sportmassages enz is ook cesartherapeute, zij helpt me ook omdat ik niet geheel recht sta.
Ik zou nog helemaal niet snel naar de fysio lopen. Geeft het rust (en blijft bewegen) en kijk het een paar weken aan. De fysio kan ook geen wonderen verrichten. Hooguit wat stretchoefeningen geven en als de spit verdwenen is versterkende oefeningen
er zijn maar weinig mensen die helemaal recht staan
Paar weken!! Zelfs nr de auto lopen is al te ver:-(
@hamerhaai: bedankt voor je advies, ben nu net geswitchted naar mijn cooling gel ipv warmte pleister
ja nu, maar dat is met een paar dagen wel beter hoor. wandelen is heel goed.
Alle reacties Link kopieren
TO - heb het met je te doen en begrijp wanneer je zegt dat wandelen of in beweging blijven nu echt niet kan. Ik weet dat het advies altijd is om blijven te bewegen, maar als je krom loopt, overal op moet leunen om 2 stappen te maken en als de gedachte alleen van een nies of hoest of sokken aandoen de tranen in je ogen brengt - dan moet je even een dag of 2 plat. Plat op bed, liggen, met iets aan spierverslappers om alles tot rust te laten komen. Zodra je weer kán bewegen (meestal paar dagen), ja dán moet je vooral niet stil blijven zitten.

Weet natuurlijk niet hoe extreem het bij jou is, maar ik spreek uit ervaring en als je niet kan bewegen moet je ook niet bewegen, totdat het weer kan.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar net aan wat er precies mis is in je rug. Bij mij is al 2 keer mijn bekken iets verzakt waardoor mijn rugspieren in een kramp schoten. Hier kwam ik vanaf door paar dagen rustig aan te doen maar wel te bewegen. Ook al is het strompelend in huis. En pijnstilling te slikken in de vorm van paracetamol.

Daarna de spieren los laten maken door de fysio en die heeft mijn bekken ook weer wat goed gekregen, ging dan al een stuk beter.

Duurde wel een paar weken voor het echt weer goed was, maar het komt echt met bewegen + fysio + paracetamol + tijd weer goed.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zoals jij zijn irritant. Is dit een vorm van aandachttrekkerij, vraag ik mezelf dan altijd af. Dit is zo een what-the-ef moment voor mij. Als je zoveel pijn hebt, ga je natuurlijk linea recta naar de dokter.
rugpijn kan heel pijnlijk zijn, maar het is maar zelden een noodlijdend medisch probleem
Alle reacties Link kopieren
Dat kan zijn, maar als je niet kan lopen van de pijn... en zelf voor de rest niet kundig (genoeg) bent om te oordelen of het nodig is om de dokter in te schakelen, dan is het nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je niet ongerust maken, maar ik liep ook al jaren met rugklachten. Op een gegeven moment kon ik ook niet meer rechtop staan of lopen. Uiteindelijk, na 3 dagen, kreeg ik een stuiterend been dat uitviel. Werd opgenomen in het ziekenhuis vanwege een ernstige acute hernia. Er was een tussenwervelschijf uitgeschoten waardoor ik fysiek dus niet meer rechtop kon staan. Tot aan de operatie kreeg ik Lyrica, dat is specifiek voor zenuwpijn (deze zitten dan bekneld). Als ik langer had gewacht, was het mis gegaan. Ik zou bij zulke klachten en zoveel pijn aansturen op een MRI. En neem deze klacht serieus en ga naar de dokter!
Alle reacties Link kopieren
Heb je uitvalsverschijnselen? Heb je krachtsverlies (en dan niet alleen van een beetje pijn) Doet het pijn bij hoesten/niesen/persen? Heb je zenuwpijn? (denk het niet wat je omschrijft het zelf als pijn in spieren) En als iemand je been gestrekt optilt, geeft het dan een schietende pijn? (http://www.thestudentphys ... aight-leg-raise-test.html)

Zonee, dan zal het wel meevallen met die hernia en is het nogal overdreven om op een MRI aan te sturen zoals hierboven beschreven wordt. Als het niet vertrouwd kun je naar de huisarts, die zal wellicht pijnstillers of spierverslappers voorschrijven.

Wat je wel kunt doen is naar de fysio. Deze kan inderdaad geen wonderen verrichten bij acute lage rugpijn maar kan je wel wat mobiliserende oefeningen geven om je rug wat rustig los te bewegen en evt spieren detoniseren of triggerpoints behandelen. Als je me een prive berichtje stuurt kan ik je wel wat oefeningen op papier toesturen die wij in de praktijk met patienten met dergelijke klachten doen.



En dat je rug/buikspieren heel sterk zijn, wil helaas niet altijd rugklachten voorkomen. Ik werk veel met topsporters en bij hen komen rugklachten ook veel voor. Veel mensen trainen namelijk alleen de grote buik/rugspieren en vergeten de stabiliserende spieren (google maar eens op transversus abdominus en multifidi)
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet alleen om het trainen van de grote rug en buikspieren. Maar ook om de kleine spiertjes die tussen de wervels lopen van wervel naar wervel of een paar wervels overslaan. En om je coördinatie.



Heb je wel eens gehad dat je een doos op wilt tillen en je denkt dat die zwaar is en iemand heeft hem geleegd? Of je denk dat je al beneden bent en er is nog een treetje, of andersom? Dan "schiet" je er doorheen. Waarom, omdat je hersenen je spieën voorbereiden om een bepaalde belasting (voorspannend) en de belasting is dan toch anders.



Baby's grijpen in het begin ook altijd mis, omdat ze die coördinatie nog niet hebben. Net zoals mensen onder invloed of met neurologische problemen.



Veel gewone/gezonde mensen hebben tegenwoordig ook een verminderde coördinatie balans. Waarom? Omdat we te veel zitten, te weinig bewegen, tegen kinderen de hele tijd gezegd wordt "pas op, kijk uit, niet rennen, niet in de boom klimmen, straks vals je", op de sportschool vooral op apparaten ipv met lossen gewichten aan KT wordt gedaan.



Er zijn veel manieren om de balans en stabiliteit te trainen. Ga met lossen gewichten of elastieken werken, oefeningen op een (bozu)bal. Liever goede squads doen dan legpress op een apparaat, uitstap oefeningen, etc. Op de sportschool kunnen ze je vast wel advies geven.



En realiseer je, elke oefening die lastig of moeilijk vindt heb je waarschijnlijk het hardste nodig. Oefeningen die je makkelijk af gaat, zijn minder noodzakelijk om te trainen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Eens met hamerhaai.. ze geeft nog even wat extra uitleg over wat ik bedoel met die stabiliserende spieren
/
En nu gaat t eigenlijk behoorlijk goed. Kan weer gewoon lopen en opstaan, nog wel wat pijn maar dat is minimaal.



Iedereen bedankt voor de adviezen, ik heb daar echt iets aan gehad.
quote:newimprovedkitty schreef op 03 november 2013 @ 11:18:

Ik train altijd met losse gewichten, niet op machines. Dus dat zit wel goed, al is het inderdaad wel verstandig om de spier die nu lastig doet eens te isoleren en te versterken.



ben gisteravond door al jullie adviezen een stuk geruster gaan slapen en vandaag gaat t al beter. Kan wat soepeler lopen, de pijn is afgezakt van mijn rug naar mijn rechter heup/bil. En deze pijn herken ik! Het voelt als een enorme blauwe plek in mijn spier ( zo noem ik het altijd ) en dit heb ik vaker gehad. Dus ik denk dat dit de oorzaak is.



Anyway, het plan vandaag is om minder te zitten en te blijven bewegen, als gaat opstaan en bukken nog niet geheel zoals het moet hahaha, maa rals ik eenmaal sta dan gaat het redelijk, dus morgen naar het werk zal, met beleid, wel kunnen.zit hem niet alleen in trainen met gewichten kitty. doe eens een yoga practice dan voel je welke je moet hebben. Mooi dat het al wat beter gaat.
Ja, yoga staat al een poosje op mijn lijstje maar heb er nog geen tijd voor kunnen vinden :-)
doen en dan vooral de fysieke vormen Vinyasa, Power, Bikram etc.
maar eerst beter worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven