Kat wil iedere 5 minuten naar buiten

10-10-2013 10:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand enig idee wat ik aan het volgende probleem kan doen? Ik ben onlangs verhuisd samen met mijn kat van 17 jaar. In mijn oude huis had ik een kattenluik, maar dat mag ik hier van mijn nieuwe verhuurder niet inbouwen. Mijn kat is dus gewend om zelf naar buiten te kunnen gaan, en dat heb ik geweten. Ik heb hier een paar maanden de deur maar gewoon open gehouden, maar nu het kouder wordt lukt dat echt niet meer. Hetzelfde geldt voor als het regent, dan moet de deur echt dicht. Het is net alsof de kat het niet meer trekt als de deur dicht is. Ze blijft dan net zo lang miauwen tot ik de deur opendoe. Vaak blijft ze dan niet eens langer dan 5 minuten buiten en dan is ze 5 minuten later alweer vergeten dat ze buiten is geweest dus dan begint het weer opnieuw. Wanneer het regent zit ze vaak bij de deur te miauwen, maar als ik dan de deur opendoe en ze ziet dat het regent wil ze al niet meer. Maar een paar minuten later is ze dat dus alweer vergeten en zit ze er gewoon weer.



's Nachts valt het mee, maar ik moet toch wel minstens 2 keer mijn bed uit om haar naar buiten en weer naar binnen te laten. Er zijn ergere problemen probeer ik dan maar te denken, maar ik ben op momenten zo gefrustreerd dat ik het gewoon echt niet meer trek.



Wat kan ik hieraan doen?? Zolang de deur open is is er geen probleem, maar de winter komt eraan dus de deur zal nu echt vaker dicht zijn.



Ik kan de kat niet opsluiten, want ik woon in een loft zonder extra kamers en deuren. Als de kat miauwt kan ik daar dus ook niet onderuit, ik hoor het hoe dan ook, zelfs met oordopjes in.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat een loft genoeg ruimte biedt om de kat te prikkelen met allerlei buizen waar hij doorheen kan, of overheen, en ik zou hier en daar wat beweeglijke speeltjes aanbrengen. Een pluitje op een spiraalveer bijvoorbeeld, opdraaibare muizen, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 12 oktober 2013 @ 16:53:

[...]



He, ik dacht dat de kat de baas was! Vanwege dat katten hebben personeel verhaal......



Het is niet ónze kat, wij zijn zíjn mensen.

Alle reacties Link kopieren
Hier loopt ook zo'n rooie schurk rond.



Als ik al richting het raam loop, dan sprint 'ie als een gek miauwend achter me aan, vaak struikel ik half over 'm heen ook nog.

De truc is om hem geen blik te geven, niet aaien, gewoon negeren. Uiteindelijk heeft meneer wel door dat het raam echt niet open gaat vandaag.



Ik ben gek op mijn kat, maar stiekem verlang ik wel eens naar zo'n stille vensterbankpoes ..
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

bedankt voor alle reacties! Ik zal even een update geven: inmiddels reageer ik niet meer altijd op het gemiauw van de kat. Ik heb me voorgenomen om haar niet bij de eerste miauw naar buiten of naar binnen te laten want dan blijf ik echt bezig. Ze mag dus wel naar buiten, maar dan laat ik haar dus ook minstens een half uurtje daar zitten, ook als het regent (dat laatste vind ik best zielig eigenlijk, maarja... :s). Ik ga ook expres niet meer bij de tuindeur computeren, want dan ziet ze me zitten en dan is het gemiauw echt niet van lucht.



En 's nachts.. dat lijkt al wel iets beter te gaan. Het gemiauw begint nu pas 's ochtends vroeg.. ook al niet relaxt, maar ok. De tuindeur gaat pas open als ik opsta, niet eerder. Ik heb ook iets gevonden wat ik tegen het gemiauw kan doen, maar dat vond ik ook best zielig: als ik er echt niet meer tegen kan gooi ik een slof naar haar. Ik zorg ervoor dat ze niet ziet dat ik de slof gooi zodat ze dat associeert met het miauwen en niet bang wordt van mij. Maakt dat sense? Naja, je probeert eens wat hè.



Het stomme is dat ik me constant schuldig voel, omdat de kat in dit nieuwe huis niet meer naar buiten kan wanneer ze wil. Aan de andere kant doet ze vaak echt helemaal NIETS buiten. Ze drinkt een slok water en that's it. En dat 10x per uur. De rest van de dag ligt ze gewoon op de bank. Ze is ook gewoon best wel oud natuurlijk....



Nog meer tips zijn welkom maar ik lijk weer enigszins de baas te zijn hier :s
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het goed oplost. Het is misschien lullig dat ze niet naar buiten kan, maar dat zal ze moeten incasseren. Je kan het niet aan haar uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Nu hier de verwarming binnen aan is, zijn ze niet meer te porren om naar buiten te gaan. Ze liggen de godganse dag op hun zetel bij het raam.



Zelfs de hond krijg ik niet meer over de drempel. Ze zijn begonnen met hun winterslaap.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
De rust is wedergekeerd en ik heb nu het volgende bedacht waar zowel mijn kat als ik tevreden mee zijn



Als ik thuis ben is de deur dicht en laat ik de kat naar buiten als ze dat wil. Als ik niet thuis ben en 's nachts zet ik de deur op een kier. Tot nu toe gaat dat prima. Als het te koud is in de slaapkamer doe ik mijn elektrische deken aan.

Vooralsnog een goede oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 oktober 2013 @ 22:38:

Nu hier de verwarming binnen aan is, zijn ze niet meer te porren om naar buiten te gaan. Ze liggen de godganse dag op hun zetel bij het raam.



Zelfs de hond krijg ik niet meer over de drempel. Ze zijn begonnen met hun winterslaap.

TSja, ik zit er ook niet meer op te kijken om naar buiten te gaan. Ik ga mijn paarden maar eens binnen halen... Als ze buiten staan tenminste. Want ik heb een inloopstal. Paarden houden ook niet van dat drekweer.



Zelfs de golden retriever van mijn vriendin wilde naar binnen, en die weet normaliter het kleinste plasje water te vinden om in te liggen...
Wat je ook nog kunt overwegen is om zelf een deur aan te schaffen waarin je een kattenluik zet. De originele deur kun je er dan uit halen en terugplaatsen wanneer je gaat verhuizen. Op die manier beschadig je het eigendom van de verhuurder niet.



Mosterd lees ik nu op p.3
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad mosterd, maar desondanks een goede tip hoor Yin

Alleen voor mij niet echt een optie, omdat een nieuwe deur me honderden euro's gaat kosten. Tenzij ik kies voor een deur met enkel glas, maar dit huis is nou net zo fijn geisoleerd dus dat zie ik eigenlijk niet zitten.

Ben voorlopig tevreden met de oplossing die ik nu heb bedacht, en de kat ook volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven