Gezondheid alle pijlers

Bij zijn tijdens de ingreep

15-11-2013 10:42 23 berichten
Hoi,



Maandag heb ik een relatief kleine operatie op het programma staan. De anesthesist gaf aan dat het met een ruggeprik prima te doen is en je hier sneller over heen bent dan volledige narcose. Prima.



Ik zie niet op tegen de operatie an sich en kijk vooral uit naar een pijnloze toekomst (als alles goed gaat). Maar, daar komt ie, het feit dat ik 50 minuten bij ben terwijl zij mij aan het opereren zijn begint mij tegen te staan. Ik ga dus alles horen wat ze zeggen e.d.Het liefst lees ik een boekje zodat ik mij ergens op kan concentreren, maar dat kan natuurlijk niet. :-0)



Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet alsnog een roesje vragen? Gewoon zeggen dat je je bedacht hebt.
Alle reacties Link kopieren
Roesje, muziek je op, slapen (ogen dicht).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat muziekje, moet je dat zelf meenemen dan? Of hebben ze dat daar vaak?
Alle reacties Link kopieren
De laatste keer viel ik in slaap... Een koptelefoon mocht ik niet op omdat de anesthesist aangaf dat hij met me moest kunnen blijven communiceren. En als ik ergens stil moet liggen, ben ik na 2 minuten ergens ver weg in dromenland . Dus moest ie me telkens wakker maken.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Je mag de anesthesist inderdaad om een roesje vragen. Dan krijg je gewoon een beetje slaapmedicatie toegediend naast je ruggenprik. Veel mensen kiezen daarvoor hoor, kun je dus gewoon vragen. Sterkte ermee!
Vraag een roesje. Dat is iets anders dan onder narcose zijn, je doezelt gewoon lekker een beetje weg.
Ik zou dus juist geen ruggenprik willen omdat ik daar te vaak bijwerkingen van heb gehoord (nog lang koppijn na de ingreep of tijdens de ingreep last van ademhaling e.d. doordat de verdoving te hoog kwam)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel een keer gehele verdoving als alleen ruggenprik gehad en ik werd van de gehele narcose veel misselijker dan van de ruggenprik alleen. Ik vond het juist wel leuk om mee te krijgen wat ze deden, maar een licht roesje kun je natuurlijk ook altijd om vragen. Succes in ieder geval!
Ervaring met beide, maar ik vond de narcose veel fijner. Ik vond met name de nasleep van de ruggenprik vervelend (maar misschien had ik gewoon pech).
Wat was de nasleep van de ruggeprik dan? Niet dat ik nu nog terug kan krabbelen, haha. Ik heb beiden gehad in het verleden, maar de ruggeprik was voor de keizersnede. Dus, dat was een leuke gebeurtenis. Ik was wel bont en blauw op die plek, maar goed, als dat alles is.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf een mp3 speler meenemen, soms hebben ze die ook op de ok. Vaak hebben ze ook de radio aan en je kunt evt. meekletsen of met de anesthesiemedewerker praten. Afhankelijk van de ingreep kun je meekijken. Slapen mag heus wel, want ook dan kunnen ze jouw vitale functies in de gaten houden. Mocht je het echt niet trekken dan kun je altijd om een roesje vragen.

De kans op vervelende bijwerkingen bij een ruggenprik is klein. Als ze denken dat de verdoving te hoog komt, dan anticiperen ze daar heus wel op en stel dat je hoofdpijn krijgt daarna, dan is er ook van alles aan te doen. Maar die kans is dus klein.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het helemaal niet vervelend om bij te zijn. Ze vroegen zelf of ik een koptelefoon met muziek op wilde als ik het horen vervelend zou vinden, ik moest wel echt bij zijn omdat ik af en toe moest persen en hoesten(embolisatie van spataders in mijn buik)

Ik kon op een scherm (rontgen) meekijken wat ze deden. En verder werd er gewoon lekker gekletst.



Gr Susan
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb een prima operatie met ruggeprik gehad. Ik heb een beetje gekeuveld met de arts en de anesthesist, over Grace Anatomy Maar de anesthesist heeft ook steeds uitgelegd wat er gebeurde en hoe alles werkte, dat vond ik heel interessant. Ze zijn zo'n 45 minuten bezig geweest, maar het leek veel sneller. Al met al vond ik het een prettige ervaring. Geen restverschijnselen, geen pijn, kon diezelfde avond weer naar huis.



Ik heb daarna ook nog een operatie met narcose gehad en die was op zich ook prima. Heel kort gepraat met de arts en de anesthesist en daarna was ik weg. Niks van meegekregen dus. Het nadeel van de narcose vond ik wel dat ik daarna nog weken moe, suf en vergeetachtig ben geweest. Al met al vond ik de ruggeprik het prettigst, ook het gezelschap tijdens de operatie. Ik heb daardoor toch het idee dat ik enige controle had over wat er gebeurde. Als ik zou moeten kiezen zou ik weer voor de ruggeprik gaan.
quote:clubmedfan schreef op 15 november 2013 @ 11:53:

Wat was de nasleep van de ruggeprik dan? Niet dat ik nu nog terug kan krabbelen, haha. Ik heb beiden gehad in het verleden, maar de ruggeprik was voor de keizersnede. Dus, dat was een leuke gebeurtenis. Ik was wel bont en blauw op die plek, maar goed, als dat alles is.Ik vond het vooral naar dat het zo ontzettend lang duurde voordat het uitgewerkt was. Ik kon na 4 uur mijn tenen nog niet eens bewegen en alles tot mijn borst was gevoelloos en toen ik eindelijk na een uur of 6 naar de wc wankelde kon ik amper plassen. En dat terwijl ze in de verkoever zeiden dat ik na 2 uur weer gevoel zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 15 november 2013 @ 12:25:

Ik heb een prima operatie met ruggeprik gehad. Ik heb een beetje gekeuveld met de arts en de anesthesist, over Grace Anatomy Maar de anesthesist heeft ook steeds uitgelegd wat er gebeurde en hoe alles werkte, dat vond ik heel interessant. Ze zijn zo'n 45 minuten bezig geweest, maar het leek veel sneller. Al met al vond ik het een prettige ervaring. Geen restverschijnselen, geen pijn, kon diezelfde avond weer naar huis.



De anaesthesioloog is natuurlijk een arts, of doel je met arts op de chirurg?



Persoonlijk raad ik mensen ook aan om vooral voor een ruggenprik te gaan (mogelijk met 'roesje') wanneer je gewoon gezond bent en niet te angstig aangelegd. De behandelingen worden ook meestal als bijzonder prettig (en soms zelfs informatief/interessant/leuk) ervaren door de patiënten.
Wolves don't lose sleep over the opinion of sheep
quote:helic schreef op 15 november 2013 @ 15:59:

[...]





De anaesthesioloog is natuurlijk een arts, of doel je met arts op de chirurg?

Och, had ik het vakjargon fout? En het woord anesthesist ook nog! Gelukkig dat jij als medisch onderlegde forummer me corrigeert, anders had TO me vast niet begrepen. Dank!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 15 november 2013 @ 16:05:

[...]





Och, had ik het vakjargon fout? En het woord anesthesist ook nog! Gelukkig dat jij als medisch onderlegde forummer me corrigeert, anders had TO me vast niet begrepen. Dank! Nu kun je idd gelijk zo defensief reageren, maar ik bedoelde slechts uit te leggen dat een anesthesist/anesthesioloog/anaesthesioloog/'narcosist' dus niet de anesthesiemedewerker is (aangezien dat een veel voorkomende aanname is). Het was niet belerend of naar bedoeld, maar een oprechte vraag wie je daarmee aanduidde.
Wolves don't lose sleep over the opinion of sheep
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens een ingreep ook een keer een ruggenprik gehad maar tijdens een andere ingreep ook een keer narcose, als het kan kies ik 100x liever voor een ruggenprik.

Ik heb meegekeken tijdens de ingreep maar als je dat niet wil hoef je niks te zien en kun je gewoon wat praten met een assistente
quote:Pantax schreef op 15 november 2013 @ 12:25:

Ik heb een prima operatie met ruggeprik gehad. Ik heb een beetje gekeuveld met de arts en de anesthesist, over Grace Anatomy Maar de anesthesist heeft ook steeds uitgelegd wat er gebeurde en hoe alles werkte, dat vond ik heel interessant. Ze zijn zo'n 45 minuten bezig geweest, maar het leek veel sneller. Al met al vond ik het een prettige ervaring. Geen restverschijnselen, geen pijn, kon diezelfde avond weer naar huis.



Ik heb daarna ook nog een operatie met narcose gehad en die was op zich ook prima. Heel kort gepraat met de arts en de anesthesist en daarna was ik weg. Niks van meegekregen dus. Het nadeel van de narcose vond ik wel dat ik daarna nog weken moe, suf en vergeetachtig ben geweest. Al met al vond ik de ruggeprik het prettigst, ook het gezelschap tijdens de operatie. Ik heb daardoor toch het idee dat ik enige controle had over wat er gebeurde. Als ik zou moeten kiezen zou ik weer voor de ruggeprik gaan.







Ik denk dat je grey's anatomy bedoeld
@Anyco, als we dan toch daarop gaan letten. Het is: je bedoelT
Het is me het spellingtopic wel
Tabletje valium. Dan ben je wel slaperig maar je bent toch bij. En je maakt je nergens druk om. Heel relaxed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven