Ophef dokter Corrie, seksuele opvoeding

18-11-2013 12:36 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik was wel benieuwd wat jullie van die ophef over dokter Corrie vinden.

Bij mij is de eerste pas onderweg, dus ik heb zelf geen kinderen in groep 7 of 8. Wel zit mijn neefje in groep 8 dus hij zit in de doelgroep van dit programma.

Ik heb dus na het zoveelste stukje in de krant even rondgekeken op YouTube en ik vind het toch moeilijk om er wat schokkends aan te ontdekken. Het meest schokkende ging tot nu toe over spontane erecties bij jongens, het lijkt mij dat het voor die knullen toch alleen maar fijn is om te horen dat dit normaal is, mochten ze thuis die informatie niet krijgen?

Ze doet overal giegelig over, maar ik kan me wel voorstellen dat mijn neefje het best grappig vind, ik heb het hem nog niet gevraagd trouwens.

Hoewel ik denk dat een serieuzere toon ook wel zou werken. Dat lijkt ook meteen het grootste bezwaar te zijn van de tegenstanders, dat dokter Corrie seksualiteit als een grap ziet en ordinair is. Ik deel niet de mening dat ze het als grap ziet, alleen omdat ze veel giegelt (eerder nervositeit dan het niet serieus nemen) Ik begrijp de aanpak op zich wel, omdat ik me kan indenken dat kinderen er op die leeftijd nog een beetje nerveus van worden om een heel serieus en zwaar gesprek te hebben, er mag best om gelachen worden.

Wat vinden jullie ervan?
Alle reacties Link kopieren
Hier is al een topic over Elfje
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens wel dat ik het op die leeftijd een beetje kinderachtig had gevonden. Ik vond mezelf nogal stoer toen ik 11/12 was

Maar ik had er vast wel om kunnen lachen. Nou wist ik alles op die leeftijd al omdat mijn ouders nergens geheimzinnig over deden dus dat zal ook veel schelen.
Belachelijk die ophef, ik ben zelf 19 en ben opschool dood gegooid met dokter Corrie! Ik vind het gewoon goed dat ze zoiets doen voor kinderen de voorlichtingen op het voortgezet onderwijs is ook ver te zoeken heb op mijn middelbare school niet 1x seksuele voorlichting gehad! Maar wel van dokter Corrie!!
Alle reacties Link kopieren
Echt? Sorry heb ik gemist omdat die stomme zoekfunctie het niet goed doet!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben helemaal voor. Veel leraren durven het zelf niet. Ik had zelf zo'n mentrix, die er eigenlijk verantwoordelijk voor was. En flauw als we waren vroegen wij er ook steeds om. Maar het maakte haar heel ongemakkelijk. Dan zie ik liever zoiets inderdaad, waar iemand die er geen moeite mee heeft, wel alles bespreekt.

Of alles, zoenen, verliefd zijn en een erectie, waar hebben we het over. Ik verwachte half een filmpje aan te treffen met een pijp demonstratie. (Niet dat dat hoeft van mij maar mbt de ophef)
quote:elfje26 schreef op maandag 18 november 2013 12:40 Echt? Sorry heb ik gemist omdat die stomme zoekfunctie het niet goed doet!Inderdaad wij hadden er ook zo een, we zouden tegen het einde van de biologie lessen een keer een condoom over een banaan heen doen, ik wacht hier nog steeds op na 2 jaar haha! En inderdaad als we er over begonnen werd onze lerares een beetje nerveus en ongemakkelijk en kreeg ze een rood hoofd, ik snap het wel, maar een klas met pubertjes willen ook wel een keer lachen!!
Ik vind, als leerkracht van groep 7, de manier waarop dokter Corrie dit bespreekt niet prettig. Het is plat en ordinair, vooral de eerste keer toen ze voor deed hoe je moet tongen met een skelet. Veel kinderen uit mijn klas vinden het ook niets, ik denk dat ze de plank aardig mis slaan hiermee.

Ik heb zelf absoluut geen moeite met het geven van seksuele voorlichting, vind ik leuke lessen om te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik snap het ook wel, helemaal in het geval van mijn mentrix. Achteraf weet ik dat zij zelf helemaal in de knoop zat wat haar seksualiteit betreft.

Ik snap ook nooit zo goed waarom leraren voor alle vakken een opleiding nodig hebben maar niet voor seksuele opvoeding en verzorging. Niet iedereen is daar goed in en kan daar met pubers over praten, lijkt me logisch.
Mijn zoon heeft in de brugklas naar aanleiding van seksuele voorlichting een heus proefwerk er over moeten maken. Alles kwam aan bod, tot en met de symptomen beschrijven van verschillende SOA's, de negen maanden van een zwangerschap en geboorte.

Ze moesten ook thuis oefenen met condooms.



Het werd uitermate genant gevonden in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Reisa wat ik zelf al aangaf is dat ik meen, dat ik het op die leeftijd te kinderachtig had gevonden.

Ik had zelf een volwassenere aanpak veel stoerder gevonden. Maar dat is waarschijnlijk per kind verschillend?

Toen ik het zag vind ik het wel meer het niveau voor een 8 jarige dan voor een 12 jarige.

Maar ik vind het niet schokkend dat er over een erectie gepraat wordt.
Ik heb op de middelbare school voorlichting gehad op een nette manier met hele vrome filmpjes.. al even geleden.



Ik snap niet dat het nodig om zulke achterlijke filmpjes aan 10 en 11 jarige te laten zien.



Begin in de brugklas met de omgangsvormen en het bespreken van het achterlijke beeld dat videoclips en loser ventjes van hoe om te gaan met vrouwen.

En daarna de rest.



Van mij mag Corrie ook lekker opzouten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 18 november 2013 @ 12:53:

Mijn zoon heeft in de brugklas naar aanleiding van seksuele voorlichting een heus proefwerk er over moeten maken. Alles kwam aan bod, tot en met de symptomen beschrijven van verschillende SOA's, de negen maanden van een zwangerschap en geboorte.

Ze moesten ook thuis oefenen met condooms.



Het werd uitermate genant gevonden in de klas.



Echt? Ik vind dat wel goed eigenlijk. Het oefenen met condooms hoeft van mij niet zo, heb ik ook nooit gedaan. Maar alles weten over soas en zwangerschap vind ik wel heel goed!



Wat vond hij gênant? Ik neem aan het banaan moment? Dat heb ik ook nooit gehad in school, en vind dat ook niet heel nodig, zolang ze maar weten dat anticonceptie belangrijk is en welke verschillende soorten er bestaan.



Ik heb ooit welgeteld een les gehad, en ik kan me niet eens herinneren wat daarin besproken werd. Zal niet veel zijn geweest.

Gelukkig waren mijn ouders niet bang voor vragen.
Alle reacties Link kopieren
Oké ik merk al dat ik er op school bekaaid af ben gekomen
Alle reacties Link kopieren
Reisa wel gaaf dat jij zo'n lerares bent die het leuk vind om die lessen te geven. Mij lijkt dat ook juist leuk! Voel mezelf ook helemaal de coole tante als mijn neefje mij weleens wat vraagt
Oefenen met condooms ben ik grote voorstander van. Ongelooflijk hoeveel mensen niet weten dat het reservoir voorin geen lucht mag bevatten.
Alle reacties Link kopieren
Echt annaleure?



Ik heb dat dus inderdaad nooit gedaan en ik weet niet waar ik die kennis wel vandaan had, want ik ging met mijn ouders dan ook weer niet zo ver dat ik condooms om bananen ging doen. Maar op de een of andere manier was het me wel bekend.

Wat erg dat kinderen dat al niet weten!
Alle reacties Link kopieren
Hier een pagina met de bezwaren:

http://stopdoktercorrie.n ... ?p=brief_bezwaren_aan_ntr

Ik vind het, zoals reisa ook zegt, plat en plastisch en niet de goede manier. Niet alle kinderen zijn op die leeftijd ook al toe aan dit soort informatie en zouden het gedoseerd in een veilige omgeving moeten krijgen. Bepaalde dingen zijn echt wel goed om sowieso op die leeftijd al te weten, maar tongzoenen is toch iets dat je je kind van 10 toch nog liever niet ziet doen?
quote:elfje26 schreef op 18 november 2013 @ 12:57:

[...]





Echt? Ik vind dat wel goed eigenlijk. Het oefenen met condooms hoeft van mij niet zo, heb ik ook nooit gedaan. Maar alles weten over soas en zwangerschap vind ik wel heel goed!



Wat vond hij gênant? Ik neem aan het banaan moment? Dat heb ik ook nooit gehad in school, en vind dat ook niet heel nodig, zolang ze maar weten dat anticonceptie belangrijk is en welke verschillende soorten er bestaan.



Ik heb ooit welgeteld een les gehad, en ik kan me niet eens herinneren wat daarin besproken werd. Zal niet veel zijn geweest.

Gelukkig waren mijn ouders niet bang voor vragen.



Nee, het feit dat er gezegd werd dat ze naar de drogist moesten gaan, condooms halen en gaan oefenen vonden ze genant. Het "banaan-moment" hebben ze niet gehad, daar was dit voor bedoeld.

Maar kom op, welke 12-jarige gaat nu naar de drogist om eens even condooms te halen? En dan oefenen? Vond ik ook onzinnig, zeker op deze leeftijd. Hij hoefde dat van mij ook niet te doen, als hij wilde oefenen had ik ze zelf wel voor hem gehaald. Maar oefenen hoefde voor hem ook nog niet.

Mijn zoon is toevallig heel vroeg in de puberteit gekomen, had op zijn 11de de baard in de keel, heeft zijn groespurt inmiddels grotendeels gehad en moet zich af en toe scheren en down there is het ook allemaal gegroeid, maar zijn broertje, die nu bijna even oud is en na de zomervakantie die les gaat krijgen, is echt nog een jongetje, zoals de meeste jongens van die leeftijd. Daar valt nog verrekte weinig te oefenen met een condoom hoor. Ja, een vingercondoom .



Maar ik heb eens even gekeken naar Dokter Corrie. Nah. Op zich een goed idee, maar de uitvoering ervan, nee. Ik vind het niet echt ordinair of schokkend, maar of de boodschap helder is en aankomt betwijfel ik.

Ooit, jaren geleden had Angela Groothuizen een "sex"programma op tv, dat vond ik wel leerzaam en er werd ook niet zo lacherig gedaan allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens dat ik een kind van tien te jong vind voor tongzoenen. Maar ik vind een kind van tien, of twaalf of veertien ook te jong voor seks. En ik vind wel dat ze dan al alle informatie erover moeten hebben. Zodat als het gebeurd, ze weten hoe het veilig kan.

Daarbij, gaf ik al eerder aan dat ik het wat kinderachtig vind, en die tong demonstratie, tja niet heel chique. Maar de strekking van de aflevering was volgens mij vooral; niet doen als je het niet wilt.

En dat kun je ze wat mij betreft niet vroeg genoeg vertellen. Dat ze niks hoeven te doen omdat ze er anders niet bijhoren.



Verder heb ik niet alles bekeken, maar vind ik kinderen van die leeftijd niet te jong voor onderwerpen als verliefdheid, verkering en eerste erecties.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat gaat wel ver inderdaad dat ze naar de drogist moesten om condooms te kopen!
quote:LoiseauCoureur schreef op 18 november 2013 @ 13:10:

Hier een pagina met de bezwaren:

http://stopdoktercorrie.n ... ?p=brief_bezwaren_aan_ntr

Ik vind het, zoals reisa ook zegt, plat en plastisch en niet de goede manier. Niet alle kinderen zijn op die leeftijd ook al toe aan dit soort informatie en zouden het gedoseerd in een veilige omgeving moeten krijgen. Bepaalde dingen zijn echt wel goed om sowieso op die leeftijd al te weten, maar tongzoenen is toch iets dat je je kind van 10 toch nog liever niet ziet doen?



Nee, seksueel actief zijn doe je ook liever niet op de 10e, maar het is toch wel handig als je weet hoe het zit en in de praktijk gaat.



Mijn dochter heeft op haar 8ste uitvoerige voorlichting op school gehad. Prima leeftijd vond ik, want op die leeftijd valt het gênante nog mee. Overigens ken ik dokter Corrie niet, dus specifiek daarover kan ik niets zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind haar vooral overkomen als een domme, lacherige, puberale doos. Dat je kinderen iets leert over seks en dergelijke vind ik prima, maar ik zie het liever iets serieuzer.



Ik denk dat als je het wat serieuzer aanpakt, je seks wat minder lacherig behandeld, kinderen het ook serieuzer oppakken. Seks heb je het grootste deel van je leven voor de lol, maar je moet niet het idee krijgen dat het alleen maar lollig is en het daarom gaan doen, omdat het een spel lijkt ipv iets wat een redelijk volwassen beslissing is.
Alle reacties Link kopieren
Kijk dit filmpje eens:

http://www.youtube.com/watch?v=ej0jnOcg7Zk



Vind het bizar dat Corrie schreeuwt: 'Dan ben je zelf niet normaal!" (Sowieso nogal overdreven, dat schreeuwen.. )

Dan blijft er dus niks over voor andersdenkenden. Alles moet maar 'normaal' gevonden worden, terwijl er miljoenen moslims, christenen en anderen zijn die homoseksuele relaties (en dat is wat anders dan het homo-zijn!) niet normaal vinden en die bovendien niet graag zien dat hun dochter of zoon met een 'ongelovige' thuiskomt.



Het probleem is daarnaast dat het midden in het schooltvjournaal zit. Het is geen afgebakend stukje waar je later over na kunt praten, maar even snelsnel lacherig was info over de kinderen heen gesmeten.
Mijn dochter van 6 weet al grotendeels van de bloemetjes en de bijtjes, drie oudere broers .

Maar die broers waren nooit ergens nieuwsgierig naar, hebben nooit gevraagd hoe die baby's in mijn buik kwamen en hoe ze daar dan weer uit moesten, zij wel.

Zo moest ik haar laatst in de Lidl uitleggen waar ik maandverband voor nodig had. Daar heb ik maar mee gewacht tot we thuis waren, maar ze vond de eierstokken("oh, de had de poes ook, die heeft de dierenarts er uit gehaald zodat ze geen kindjes kan krijgen") de eitjes en wat er gebeurde als de zaadjes van de papa niet bij de eitjes konden komen("dat komt door de pillen die je slikt") heel fascinerend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven