Roken en zwanger zijn

17-06-2008 15:59 900 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.

Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?

Hoor graag!
Ben ik niet helemaal met je eens. De consequenties van Julus' roken zijn voor haarzelf, en daar kiest ze dus willens en wetens voor. Als een zwangere vrouw rookt, zijn de consequenties ook voor haar kind, die daar niet voor kiest. Een essentieel verschil.
nippo schreef op 19 juni 2008 @ 10:02:

Ver ben ik het met Arwen eens. Ik begrijp dat je er niets meer aan kunt veranderen, [...]

Dat is niet helemaal waar. De ziekte krijg je er niet meer uit, maar de klachten zullen wel degelijk verminderen als ze nu nog zou stoppen met roken. Je kunt er altijd nog wat aan doen, namelijk alles op alles zetten om wél te stoppen. Ook al ben je rijkelijk laat, dan nóg heeft het positief effect.

@ Tila, dat schuldgevoel een nutteloze emotie is, die stelling haal je zelf onderuit door het niet te hebben. Schuldgevoel zorgt ervoor dat je -vanuit het gevoel je kind wat verschuldigd te zijn- boven jezelf uit kunt stijgen en dingen kunt doen waarvan je nooit had gedacht dat je ertoe in staat was (en die je ook nooit op die manier voor jezelf en je eigen gezondheid zou hebben opgebracht). Hártstikke nuttig dus, die emotie.
nippo schreef op 19 juni 2008 @ 13:39:

Ben ik niet helemaal met je eens. De consequenties van Julus' roken zijn voor haarzelf, en daar kiest ze dus willens en wetens voor. Als een zwangere vrouw rookt, zijn de consequenties ook voor haar kind, die daar niet voor kiest. Een essentieel verschil.
Bedoel je mij? Het is anders wel zo dat kinderen van rokers vaker roken (vaker als in; dat ze roken) dan kinderen van niet-rokers. Maar natuurlijk kiest dan ook deze "tweede" generatie rokers bij iedere sigaret om hem inderdaad op te steken. Maar als Julus er zo van baalt dat haar moeder rookte tijdens de zwangerschap van haar, en ze denkt dat haar ondergewicht daar zeker ook te maken heeft, dan vraag ik me af of ze inziet dat ze dat (ondergewicht) misschien ook wel zelf in stand houdt door te roken.
Op die manier Mirjam, daar heb je gelijk in. Ik wilde alleen stellen dat ik het erger vind als je als zwangere rookt dan als je als niet zwangere rookt.
Hupakee, nu niet meer roken he, ruik je ook weer wat lekkerder!

Het is nooit goed, maar zwart/wit kijken helpt nu niet!

Succes!
nippo schreef op 19 juni 2008 @ 13:39:

Juist. Ik heb zelf de keuze, en hoe stom het ook is om te roken, dat is een ander verhaal dan om je kind in de buik te laten meeroken. Dat is ook een keuze namelijk.
nippo schreef op 19 juni 2008 @ 13:54:

Op die manier Mirjam, daar heb je gelijk in. Ik wilde alleen stellen dat ik het erger vind als je als zwangere rookt dan als je als niet zwangere rookt.
Eensch.
Mirjam762 schreef op 19 juni 2008 @ 13:51:

[...]

Bedoel je mij? Het is anders wel zo dat kinderen van rokers vaker roken (vaker als in; dat ze roken) dan kinderen van niet-rokers. Maar natuurlijk kiest dan ook deze "tweede" generatie rokers bij iedere sigaret om hem inderdaad op te steken. Maar als Julus er zo van baalt dat haar moeder rookte tijdens de zwangerschap van haar, en ze denkt dat haar ondergewicht daar zeker ook te maken heeft, dan vraag ik me af of ze inziet dat ze dat (ondergewicht) misschien ook wel zelf in stand houdt door te roken.
Helaas is heel duidelijk gebleken, dat ik ook niet aankom als ik (jarenlang) stop met roken. Het maakt dus niet uit.
Julus schreef op 19 juni 2008 @ 13:59:

[...]

Juist. Ik heb zelf de keuze, en hoe stom het ook is om te roken, dat is een ander verhaal dan om je kind in de buik te laten meeroken. Dat is ook een keuze namelijk.
Of aan de borst. Ik schrok eerlijk gezegd van die 1,5 tot 3 maal hogere concentratie nicotine in de borstvoeding vergeleken met de gelijktijdige plasmawaarden van de moeder.
tilalia2 schreef op 18 juni 2008 @ 23:03:

[...]

Crini, ik zeg helemaal niet dat iedereen bv kan geven. En geen begrip hebben voor bij wie de bv mislukt? Ga alsjeblieft het bv-vragentopic even lezen (je bent wel even bezig, dat besef ik 8-P ), maar dan zie je het tegendeel. Ik heb er moeite mee als iemand vantevoren zegt 'BV, daar begin ik niet aan', maar dat lijkt me iets anders.

Ik heb geprobeerd te stoppen tijdens (en bij MK zelfs al voor) de zwangerschap. Het is niet gelukt. Prima, fakkel me maar af, ik weet zelf hoe het zit.

En om even in de bv-sfeer te blijven: op het moment dat bij een bv-topic dezelfde termen worden gebruikt als hier, dan heb je de poppen aan het dansen. En hier is dat allemaal bon ton.

O, sorry, dan heb ik schijnbaar toch de verkeerde voor me.

Ik dacht echt dat jij t was, maar als je zegt dat dat niet zo is, dan geloof ik dat wel en ga daar niet het hele bv-topic voor doorlezen 8-P .
Whatever, I do what I want
tilalia2 schreef op 19 juni 2008 @ 08:12:

Anky, het gaat mij om wat ik er op dat moment aan kon doen. Stoppen met roken lukte niet. Da's kut. Maar daar kan ik nu niks meer aan doen. Dus daar ga ik me niet schuldig om voelen.

Autostoeltjes kan ik altijd vastmaken. Dus die vergelijking gaat niet op.

Veel rookverslaafden hebben het moeilijk met stoppen, omdat de schade die ze aanrichten niet zichtbaar of voelbaar is. Dat komt pas jaren later, als er schade is. Dat maakt het stoppen zo moeilijk.

Stoppen met roken kun je ook altijd, als je maar hard genoeg wilt. 't Is echt gewoon een kwestie van zelfdiscipline.

Zelfde als afvallen. Ik ben 16 kilo afgevallen. Reken maar dat dat lastig was, maar toch door wilskracht en zelfdiscipline is het gelukt. Omdat ik het belangrijk genoeg vond.

Maar als het niet gelukt is, is het omdat je zelf niet genoeg gewild hebt. En of je iets genoeg wilt of niet, hangt af van hoe belangrijk het voor jou is. Maar blijkbaar was je zelf in dit geval belangrijker. En dat snap ik echt niet. Je verheft jouw verslaving boven de gezondheid van je kind, echt onbegrijpelijk vind ik dat. Eén kind krijgen is toch juist dé reden om te stoppen? Je moet wel, je krijgt een kind. Je kunt niet meer geoorloofd zeggen dat je niet stopt met roken, omdat je zwanger bent.

Ik ben het met Anky eens, ongelooflijk hoe iemand die zo goed weet hoe het op andere gebieden moet, het voor zichzelf goedlult wanneer ze doorrookt tijdens de zwangerschap.
Whatever, I do what I want
qwertu schreef op 19 juni 2008 @ 13:46:

[...]

Dat is niet helemaal waar. De ziekte krijg je er niet meer uit, maar de klachten zullen wel degelijk verminderen als ze nu nog zou stoppen met roken. Je kunt er altijd nog wat aan doen, namelijk alles op alles zetten om wél te stoppen. Ook al ben je rijkelijk laat, dan nóg heeft het positief effect.

De longarts zei iets anders, Q. Misschien is het een idee om niet zulke stellige dingen te zeggen over dingen waar je het fijne niet van weet.

@ Tila, dat schuldgevoel een nutteloze emotie is, die stelling haal je zelf onderuit door het niet te hebben. Schuldgevoel zorgt ervoor dat je -vanuit het gevoel je kind wat verschuldigd te zijn- boven jezelf uit kunt stijgen en dingen kunt doen waarvan je nooit had gedacht dat je ertoe in staat was (en die je ook nooit op die manier voor jezelf en je eigen gezondheid zou hebben opgebracht). Hártstikke nuttig dus, die emotie.

Ik heb geen schuldgevoel nodig om boven mezelf uit te stijgen. Dat kan ik met liefde. Misschien is dat die enorme eigenwaarde van me.
Ik zou niet meer op je ingaan, maar ik vond deze uitspraken onnodig. Ik ga verder ook niet meer op je in, want ik weet hoe jij reageert op discussies met mij.
Ik beweer dat soort dingen natuurlijk niet uit de losse pols. Hier kun je het nalezen, in het rapport van de gezondheidsraad.

Jammer van je laatste opmerking. Je laat je in mijn ogen daarmee vooral zelf in de kaart kijken.
tilalia, ik blijf maar denken aan jouw opmerking. Ik waardeer je postings vaak en heb veel van je geleerd op het gebied van bv Hoe kan je dan dingen beweren zoals je in dit topic doet? Stel een moeder geeft bij haar eerste bv, mislukt, geeft enorme stress dat het niet lukt, om wat voor reden dan ook. Vervolgens krijgt ze het bij een tweede kind en vraagt ze om advies op het forum, ze wil bij haar tweede kind meteen flesvoeding geven omdat ze niet tegen de stress van bv kan, en vervolgens krijgt dit kind meteen flesvoeding. Een van de kinderen heeft astma, veel oorontstekingen, en exceem en is allergisch voor een aantal dingen. Die moeder schrijft vervolgens, ach ja, allergieen komen toch in de familie voor, dus het is helemaal niet bewezen dat dat komt door de flesvoeding. Wat zou jouw reactie dan zijn? Je zou haar toch geen gelijk geven en zeggen dat ze juist moet proberen om bv te gaan geven? Juist omdat die aandoeningen in de familie voorkomen?

Ik vind jouw reacties op het roken nog vreemder dan het feit dat je rookt. Ik snap gewoon werkelijk waar je argumenten waarmee je het goed praat niet. Zeg dan gewoon, ja, ik rookte, kon niet stoppen, lukte niet.
[b][message=15529Zeg dan gewoon, ja, ik rookte, kon niet stoppen, lukte niet.
Arwen, ik heb dat hier al tig keer gezegd. Maar dat gaat er niet in, kennelijk, want niet kunnen stoppen bestaat niet.
Uh,arwen,dat zegt ze toch ook,maar het lijkt wel als je gewoon toegeeft dat het niet lukte en je dus eerlijk daarin bent dat het niet erg is.Snap je me nog?

En bij de bv discussies gaat het er anders aan toe,als je het dan eerlijk toegeeft dat je om een of andere reden niet wilt of kunt gaat het forumdak eraf.

En daar bedoel ik eigenlijk niet eens tilalia mee maar wel andere felle voorstanders van bv waarvan ik van 1 zeker weet dat ze rookt en ook tijdens de zwangerschap en die ander heb ik nog geen antwoord van op een andere pijler,maar die rookt ook vrolijk door geloof ik,maar goed,die laten zich hier toch niet zien.

Erg jammer trouwens.....

Maar het lijkt wel of doorroken hier bij viva tijdens je zwangerschap minder erg is dan geen bv geven.

Ik persoonlijk vind doorroken erger.
tilalia, dat weet ik wel, en ik weet ook dat je het geprobeerd hebt en dat het niet lukte, maar ik snap niet dat je het probeert goed te praten en al helemaal niet dat je argumenten gebruikt als het komt toch al voor in de familie. Ik vind de manier waarop je het dan voor jezelf goedpraat zo raar en de argumenten zo vreemd, dat snap ik gewoon niet. En ik zal die verslaving wel nooit begrijpen, hoe werkt dat dan, je pakt toch zelf elke keer die sigaret? Wat gebeurt er dan als je dat niet doet?
mormel, ik snap jou heel goed, maar ik vind gewoon dat als je in 1 discussie argumenten gebruikt, dat het dan raar is als die arguemten voor jezelf ineens niet meer zo relevant zijn.
oh ok, ik snap nu de verwarring, klopt ja tilalia dat je inderdaad schrijft, ik stopte niet, kon het niet, net wat ik schrijf. Maar dat goed gepraat achteraf, dat is wat ik niet begrijp.

wordt lekker duidelijk verhaal zo.
toen ik stopte omdat ik zwanger was dacht ik echt dat bij elk trekje mijn kind even geen adem had,weet niet oof het een fabeltje is eigenlijk,want ging er klakkeloos van uit dat het zo was.

Maar dat was eigenlijk alleen maar goed voor mij want dat was DE oplossing voor mij.

Ik kon dat voor mezelf niet verantwoorden.

Maar een vriendin heeft met allebei de zwangeschappen doorgerookt,nou daar is ze voor mij ook niet minder om hoor,alleen jammer maar ze kon het ook echt niet.

Ik was mss minder verslaafd dan ik dacht;)
arwen173 schreef op 20 juni 2008 @ 20:04:

mormel, ik snap jou heel goed, maar ik vind gewoon dat als je in 1 discussie argumenten gebruikt, dat het dan raar is als die arguemten voor jezelf ineens niet meer zo relevant zijn.
Dat bedoelde ik ook hoor ;-)
tilalia2 schreef op 20 juni 2008 @ 19:59:

[...]

Arwen, ik heb dat hier al tig keer gezegd. Maar dat gaat er niet in, kennelijk, want niet kunnen stoppen bestaat niet.
Dat lijkt me juist (al was jij waarschijnlijk sarcastisch). Niet kunnen stoppen bestaat niet, niet willen stoppen bestaat wel.
mormeltje schreef op 20 juni 2008 @ 20:01:

En daar bedoel ik eigenlijk niet eens tilalia mee maar wel andere felle voorstanders van bv waarvan ik van 1 zeker weet dat ze rookt en ook tijdens de zwangerschap en die ander heb ik nog geen antwoord van op een andere pijler,maar die rookt ook vrolijk door geloof ik,maar goed,die laten zich hier toch niet zien.

Erg jammer trouwens.....

Je ziet haar overal, maar antwoord geven op de vraag of er iets ter wereld is waar ze wel voor zou stoppen, dat is een brug te ver.
Ik heb geen schuldgevoel nodig om boven mezelf uit te stijgen. Dat kan ik met liefde.

Ik heb dit topic zonet met veel interesse en ook wel verbazing doorgelezen, dit zegt een roker toch?

Vond dit toch wel een interessante posting. De liefde is wat dit betreft dus kennelijk niet sterker dan de wil/wens om te roken..

Kan me daar echt niks bij voorstellen. Ben radicaal gestopt toen ik zwanger bleek. En weet je.. je gaat niet dood, wordt niet ziek.. je mist alleen (heel erg) je sigaret.

Oke, da's niet leuk. Maar (wat iemand al zei) niet kunnen bestaat dus niet. Niet willen bestaat wel.

Het is en blijft een keuze die je maakt, echt.

Je kunt 'm elke dag opnieuw maken.

Ik hoop voor kinderen in buiken, die geen keus hebben, en kinderen die moedermelk drinken, die geen keus hebben, en kinderen die in rook zitten, die geen keus hebben, dat hun ouders zullen inzien dat zij wel degelijk een keus hebben.
Ik ben ook niet gestopt toen ik zwanger was. Heb het wel heel even halfbakken geprobeerd, maar greep ook gelijk de eerste de beste gelegenheid aan om weer te beginnen. Nu was het in mijn zwangerschap ook echt niet leuk allemaal, dus inderdaad, ook mijn verloskundige, psycholoog en gynaecoloog vonden doorroken in mijn geval jammer, maar wel begrijpelijk en zelfs te prefereren boven stoppen terwijl ik dat niet kon.

Ik voel me overigens bij tijd en wijle wel schuldig. Maar kennelijk niet schuldig genoeg, want ik rook nog steeds en zie mezelf ook niet snel stoppen.

Overigens voel ik me niet zozeer schuldig naar mijn kind toe, die heeft het nu eenmaal maar gewoon te stellen met de moeder die hij heeft, het is meer een soort algemeen schuldgevoel ofzo.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven