Kinderen
alle pijlers
Roken en zwanger zijn
dinsdag 17 juni 2008 om 15:59
Hallo,
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
donderdag 19 juni 2008 om 13:39
donderdag 19 juni 2008 om 13:46
Dat is niet helemaal waar. De ziekte krijg je er niet meer uit, maar de klachten zullen wel degelijk verminderen als ze nu nog zou stoppen met roken. Je kunt er altijd nog wat aan doen, namelijk alles op alles zetten om wél te stoppen. Ook al ben je rijkelijk laat, dan nóg heeft het positief effect.
@ Tila, dat schuldgevoel een nutteloze emotie is, die stelling haal je zelf onderuit door het niet te hebben. Schuldgevoel zorgt ervoor dat je -vanuit het gevoel je kind wat verschuldigd te zijn- boven jezelf uit kunt stijgen en dingen kunt doen waarvan je nooit had gedacht dat je ertoe in staat was (en die je ook nooit op die manier voor jezelf en je eigen gezondheid zou hebben opgebracht). Hártstikke nuttig dus, die emotie.
donderdag 19 juni 2008 om 13:51
Bedoel je mij? Het is anders wel zo dat kinderen van rokers vaker roken (vaker als in; dat ze roken) dan kinderen van niet-rokers. Maar natuurlijk kiest dan ook deze "tweede" generatie rokers bij iedere sigaret om hem inderdaad op te steken. Maar als Julus er zo van baalt dat haar moeder rookte tijdens de zwangerschap van haar, en ze denkt dat haar ondergewicht daar zeker ook te maken heeft, dan vraag ik me af of ze inziet dat ze dat (ondergewicht) misschien ook wel zelf in stand houdt door te roken.
donderdag 19 juni 2008 om 18:46
Stoppen met roken kun je ook altijd, als je maar hard genoeg wilt. 't Is echt gewoon een kwestie van zelfdiscipline.
Zelfde als afvallen. Ik ben 16 kilo afgevallen. Reken maar dat dat lastig was, maar toch door wilskracht en zelfdiscipline is het gelukt. Omdat ik het belangrijk genoeg vond.
Maar als het niet gelukt is, is het omdat je zelf niet genoeg gewild hebt. En of je iets genoeg wilt of niet, hangt af van hoe belangrijk het voor jou is. Maar blijkbaar was je zelf in dit geval belangrijker. En dat snap ik echt niet. Je verheft jouw verslaving boven de gezondheid van je kind, echt onbegrijpelijk vind ik dat. Eén kind krijgen is toch juist dé reden om te stoppen? Je moet wel, je krijgt een kind. Je kunt niet meer geoorloofd zeggen dat je niet stopt met roken, omdat je zwanger bent.
Ik ben het met Anky eens, ongelooflijk hoe iemand die zo goed weet hoe het op andere gebieden moet, het voor zichzelf goedlult wanneer ze doorrookt tijdens de zwangerschap.
Whatever, I do what I want
vrijdag 20 juni 2008 om 17:22
Ik beweer dat soort dingen natuurlijk niet uit de losse pols. Hier kun je het nalezen, in het rapport van de gezondheidsraad.
Jammer van je laatste opmerking. Je laat je in mijn ogen daarmee vooral zelf in de kaart kijken.
Jammer van je laatste opmerking. Je laat je in mijn ogen daarmee vooral zelf in de kaart kijken.
vrijdag 20 juni 2008 om 19:49
tilalia, ik blijf maar denken aan jouw opmerking. Ik waardeer je postings vaak en heb veel van je geleerd op het gebied van bv Hoe kan je dan dingen beweren zoals je in dit topic doet? Stel een moeder geeft bij haar eerste bv, mislukt, geeft enorme stress dat het niet lukt, om wat voor reden dan ook. Vervolgens krijgt ze het bij een tweede kind en vraagt ze om advies op het forum, ze wil bij haar tweede kind meteen flesvoeding geven omdat ze niet tegen de stress van bv kan, en vervolgens krijgt dit kind meteen flesvoeding. Een van de kinderen heeft astma, veel oorontstekingen, en exceem en is allergisch voor een aantal dingen. Die moeder schrijft vervolgens, ach ja, allergieen komen toch in de familie voor, dus het is helemaal niet bewezen dat dat komt door de flesvoeding. Wat zou jouw reactie dan zijn? Je zou haar toch geen gelijk geven en zeggen dat ze juist moet proberen om bv te gaan geven? Juist omdat die aandoeningen in de familie voorkomen?
Ik vind jouw reacties op het roken nog vreemder dan het feit dat je rookt. Ik snap gewoon werkelijk waar je argumenten waarmee je het goed praat niet. Zeg dan gewoon, ja, ik rookte, kon niet stoppen, lukte niet.
Ik vind jouw reacties op het roken nog vreemder dan het feit dat je rookt. Ik snap gewoon werkelijk waar je argumenten waarmee je het goed praat niet. Zeg dan gewoon, ja, ik rookte, kon niet stoppen, lukte niet.
vrijdag 20 juni 2008 om 20:01
Uh,arwen,dat zegt ze toch ook,maar het lijkt wel als je gewoon toegeeft dat het niet lukte en je dus eerlijk daarin bent dat het niet erg is.Snap je me nog?
En bij de bv discussies gaat het er anders aan toe,als je het dan eerlijk toegeeft dat je om een of andere reden niet wilt of kunt gaat het forumdak eraf.
En daar bedoel ik eigenlijk niet eens tilalia mee maar wel andere felle voorstanders van bv waarvan ik van 1 zeker weet dat ze rookt en ook tijdens de zwangerschap en die ander heb ik nog geen antwoord van op een andere pijler,maar die rookt ook vrolijk door geloof ik,maar goed,die laten zich hier toch niet zien.
Erg jammer trouwens.....
Maar het lijkt wel of doorroken hier bij viva tijdens je zwangerschap minder erg is dan geen bv geven.
Ik persoonlijk vind doorroken erger.
En bij de bv discussies gaat het er anders aan toe,als je het dan eerlijk toegeeft dat je om een of andere reden niet wilt of kunt gaat het forumdak eraf.
En daar bedoel ik eigenlijk niet eens tilalia mee maar wel andere felle voorstanders van bv waarvan ik van 1 zeker weet dat ze rookt en ook tijdens de zwangerschap en die ander heb ik nog geen antwoord van op een andere pijler,maar die rookt ook vrolijk door geloof ik,maar goed,die laten zich hier toch niet zien.
Erg jammer trouwens.....
Maar het lijkt wel of doorroken hier bij viva tijdens je zwangerschap minder erg is dan geen bv geven.
Ik persoonlijk vind doorroken erger.
vrijdag 20 juni 2008 om 20:02
tilalia, dat weet ik wel, en ik weet ook dat je het geprobeerd hebt en dat het niet lukte, maar ik snap niet dat je het probeert goed te praten en al helemaal niet dat je argumenten gebruikt als het komt toch al voor in de familie. Ik vind de manier waarop je het dan voor jezelf goedpraat zo raar en de argumenten zo vreemd, dat snap ik gewoon niet. En ik zal die verslaving wel nooit begrijpen, hoe werkt dat dan, je pakt toch zelf elke keer die sigaret? Wat gebeurt er dan als je dat niet doet?
vrijdag 20 juni 2008 om 20:07
toen ik stopte omdat ik zwanger was dacht ik echt dat bij elk trekje mijn kind even geen adem had,weet niet oof het een fabeltje is eigenlijk,want ging er klakkeloos van uit dat het zo was.
Maar dat was eigenlijk alleen maar goed voor mij want dat was DE oplossing voor mij.
Ik kon dat voor mezelf niet verantwoorden.
Maar een vriendin heeft met allebei de zwangeschappen doorgerookt,nou daar is ze voor mij ook niet minder om hoor,alleen jammer maar ze kon het ook echt niet.
Ik was mss minder verslaafd dan ik dacht;)
Maar dat was eigenlijk alleen maar goed voor mij want dat was DE oplossing voor mij.
Ik kon dat voor mezelf niet verantwoorden.
Maar een vriendin heeft met allebei de zwangeschappen doorgerookt,nou daar is ze voor mij ook niet minder om hoor,alleen jammer maar ze kon het ook echt niet.
Ik was mss minder verslaafd dan ik dacht;)
vrijdag 20 juni 2008 om 20:53
Ik heb geen schuldgevoel nodig om boven mezelf uit te stijgen. Dat kan ik met liefde.
Ik heb dit topic zonet met veel interesse en ook wel verbazing doorgelezen, dit zegt een roker toch?
Vond dit toch wel een interessante posting. De liefde is wat dit betreft dus kennelijk niet sterker dan de wil/wens om te roken..
Kan me daar echt niks bij voorstellen. Ben radicaal gestopt toen ik zwanger bleek. En weet je.. je gaat niet dood, wordt niet ziek.. je mist alleen (heel erg) je sigaret.
Oke, da's niet leuk. Maar (wat iemand al zei) niet kunnen bestaat dus niet. Niet willen bestaat wel.
Het is en blijft een keuze die je maakt, echt.
Je kunt 'm elke dag opnieuw maken.
Ik hoop voor kinderen in buiken, die geen keus hebben, en kinderen die moedermelk drinken, die geen keus hebben, en kinderen die in rook zitten, die geen keus hebben, dat hun ouders zullen inzien dat zij wel degelijk een keus hebben.
Ik heb dit topic zonet met veel interesse en ook wel verbazing doorgelezen, dit zegt een roker toch?
Vond dit toch wel een interessante posting. De liefde is wat dit betreft dus kennelijk niet sterker dan de wil/wens om te roken..
Kan me daar echt niks bij voorstellen. Ben radicaal gestopt toen ik zwanger bleek. En weet je.. je gaat niet dood, wordt niet ziek.. je mist alleen (heel erg) je sigaret.
Oke, da's niet leuk. Maar (wat iemand al zei) niet kunnen bestaat dus niet. Niet willen bestaat wel.
Het is en blijft een keuze die je maakt, echt.
Je kunt 'm elke dag opnieuw maken.
Ik hoop voor kinderen in buiken, die geen keus hebben, en kinderen die moedermelk drinken, die geen keus hebben, en kinderen die in rook zitten, die geen keus hebben, dat hun ouders zullen inzien dat zij wel degelijk een keus hebben.
vrijdag 20 juni 2008 om 21:06
Ik ben ook niet gestopt toen ik zwanger was. Heb het wel heel even halfbakken geprobeerd, maar greep ook gelijk de eerste de beste gelegenheid aan om weer te beginnen. Nu was het in mijn zwangerschap ook echt niet leuk allemaal, dus inderdaad, ook mijn verloskundige, psycholoog en gynaecoloog vonden doorroken in mijn geval jammer, maar wel begrijpelijk en zelfs te prefereren boven stoppen terwijl ik dat niet kon.
Ik voel me overigens bij tijd en wijle wel schuldig. Maar kennelijk niet schuldig genoeg, want ik rook nog steeds en zie mezelf ook niet snel stoppen.
Overigens voel ik me niet zozeer schuldig naar mijn kind toe, die heeft het nu eenmaal maar gewoon te stellen met de moeder die hij heeft, het is meer een soort algemeen schuldgevoel ofzo.
Ik voel me overigens bij tijd en wijle wel schuldig. Maar kennelijk niet schuldig genoeg, want ik rook nog steeds en zie mezelf ook niet snel stoppen.
Overigens voel ik me niet zozeer schuldig naar mijn kind toe, die heeft het nu eenmaal maar gewoon te stellen met de moeder die hij heeft, het is meer een soort algemeen schuldgevoel ofzo.
Am Yisrael Chai!