Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Toen het rookverbod op de werkplek werd ingevoerd is toch ook niet iedereen massaal gestopt met werken??

Bovendien gaat het in omringende landen met rookverbod ook niet opeens zoveel slechter met de horeca, dus het is echt gewoon onzin om te roepen dat men niet meer uit eten zal gaan of wat dan ook

Ook echt weer Nederlands om nu al 6 uitzonderingsregels te willen verzinnen..........wees gewoon eens duidelijk: rookverbod = rookverbod, geen uitzondering. Lijkt me wel zo duidelijk.

Ik kan niet wachten tot ik eindelijk die rookvrije pizza kan gaan eten bij de italiaan in de stad.........lijkt me letterlijk en figuurlijk een verademing....
Tja het rookverbod is natuurlijk in het leven geroepen ter bescherming van de werknemer in de horeca. In principe niet voor de (nietrokende) klanten. Met het opzetten van rookvrije horecagelegenheden (zoals jij voorstelt) bescherm je natuurlijk nog steeds niet de werknemers in de overige horeca. Ik ben zelf tot voor kort bedrijfsleidster geweest in de horeca. Mijn ervaring is dat het overgrote deel van de wernknemers in de horeca zelf rookt. Persoonlijk vind ik het dus een beetje onzin en betutteling van de overheid. Als je niet tegen rook kunt of er niet aan blootgesteld wilt worden, moet je geen baan in de horeca nemen. Als je allergisch bent voor verf word je toch ook geen schilder....
anoniem_60102 wijzigde dit bericht op 16-06-2008 13:36
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
Rookvrije horeca is inderdaad een verademing.

Roken in restaurants vind ik smerig en voor mij een reden om niet naar een bepaald restaurant te gaan omdat er zo veel gerookt wordt.

Ook cafébezoek staat me tegen vanwege de rook.

Wat mij betreft wordt het horecabezoek juist meer door het rookverbood.
Ik denk trouwens niet dat het op de lange termijn zoveel invloed zal hebben op de klanditie. Mensen willen toch uitgaan en uiteindelijk went het snel genoeg. Over 5 jaar zeggen mensen waarschijnlijk; 'weet je nog van vroegah! Toen mocht je overal gewoon binnen roken, vreemd eigenlijk'.
Als je allergisch bent voor verf word je toch ook geen schilder....
Daarom mogen schilders alleen nog maar verf op waterbasis gebruiken. Ook deze werknemers worden beschermd.
Ik vind eigenlijk dat als onze betuttelende regering vindt dat er nergens meer gerookt mag worden dan men dan de verkoop van sigaretten maar moet verbieden.

Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die echt niet tegen de rook kunnen en ik gun die mensen van harte dat ze onbezorgd een avond op stappen kunnen, maar of dit de manier is? Ik vraag het me af.
Ok, nieuw voorbeeld voor jou: als je allergisch bent voor koeien word je toch ook geen boer!
In België geldt er sinds 2007 een algemeen rookverbod in restaurants... In cafés kan je nog wel roken, maar je mag nergens meer roken waar eten geserveerd wordt. Het zou België niet zijn als er niet tig achterpoortjes bestaan, maar toch, het verschil is zeker merkbaar!!!

Ik rook zelf heel weinig (sociale roker), kan best zonder, maar heb me nooit aan rokers gestoord. Ook niet aan niet-rokers. Leven en laten leven, weet je wel.. Maar waar ik me nu wél aan erger is het asociale van 'buiten' roken. Als je met vrienden of familie op restaurant bent, zit je af en toe een kwartier alleen aan tafel of verdwijnen er een paar om de zoveel tijd. Die staan dan allemaal buiten, aan de ingang of op een koertje, te roken. Nee, dan vond ik het toch veel gezelliger als ze na het eten gewoon een peukje aan tafel rookten (gezellig bij een glaasje cognac of zo).

Overal in de stad voor restaurants ligt het nu 's avonds vol vieze peuken (want lang niet elk restaurant voorziet grote asbakken buiten). Mijn vader (kettingroker) wil niet meer op restaurant want hij weigert 'als een hond in de regen te moeten roken'. Die man heeft meer dan 40 jaar lang na het eten een peukje gerookt bij de koffie. Voor hem (en vele rokers met hem) is de lol eraf. Samen uit eten gaan is er dus niet meer bij... Vrienden en familie gaan nu veel meer bij elkaar thuis 'uit eten', dat merk ik wel. En dat moet de horeca volgens mij ook wel merken ;-) Vroeger moest je in heel wat restaurants vooraf reserveren, nu niet meer...
ik rook als een ketter, en echt een hele avond niet roken vind ik dus ook niet leuk. als het moet dan moet het, maar uit ga ik voor de ontspanning.

ik zou dus zeker wel regelmatig buiten staan (niet je peuk op de grond gooien, kost 35 euro :D) maar ik zal er zeker niet om thuis blijven.

de reden dat niet rokers plaatsten niet lopen; als er 1 of 2 wel roken gaan ze er niet heen (wat meestal dus wel het geval is)

ik verbaas mij wel altijd over het geklaag in restaurant, daar word meestal zeer weinig gerookt, de kroeg ziet wel snel blauw, zelfs ik krijg t daar benauwd!

van mij mag alles rook vrij, ik rook er geen peuk meer of minder om, zou alleen wel fijn zijn als de overheid een andere melkkoe zou zoeken dan rokers! maar ja een niet roker denkt daar weer anders over :D
Marieke1981 schreef op 16 juni 2008 @ 13:37:

Ok, nieuw voorbeeld voor jou: als je allergisch bent voor koeien word je toch ook geen boer!

Wat zijn dit nu allemaal voor stomme vergelijkingen!

Roken en meeroken is heel erg slecht voor je gezondheid en daar draait het om.

Ga jij zonder beschermende kleding een asbest dakplaten verwijderen? Dacht het niet! Waarom wordt het dan wel normaal gevonden om in een cafe vol rokers te staan?
tja, vivamarlies, tuurlijk is het best lekker om na het eten bij de koffie met cognac een sigaretje te roken. Maar op datzelfde moment krijgt de tafel naast je net hun voorgerecht geserveerd, nou smakelijk eten voor hun dan. Het probleem met roken, is dat het schier onmogelijk is om te roken, zonder dat de rook om je heen uitwaaiert. En dan dwarrelt richting mensen die lekker zitten te eten.
Toch vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat werken. Mijn vriend werkt bij een groot horecabedrijf, waar zo'n beetje alle "disciplines" samenkomen. Iedere avond zo'n 2000 man over de vloer. En hoewel hij daar de leiding heeft, heeft hij geen idee hoe dit allemaal gaat lopen. Eigenlijk is het haast niet te doen. Althans, ik zie in ieder geval bij dat bedrijf (heb er zelf ook jaren gewerkt) veel mogelijke problemen.
Hier in Ierland bestaat het rookverbod in de horeca al een paar jaar. Persoonlijk vind ik het heerlijk, want je komt een stuk frisser thuis van een avondje pubben.

De pubs zijn hier overigens iedere avond stampvol. Er kan buiten gerookt worden. Hierdoor zitten er zelfs in de winter, midden in de nacht nog mensen op het terras!

Ik heb overigens wel eens iemand horen zeggen dat mensen in het begin hun feestjes meer thuis vierden vanwege het rookverbod. Volgens haar hebben de pubs hierop gereageerd door meer maaltijden te serveren (zgn barfood, goedkoper dan in restaurants).
@pom, ik zeg niet dat het normaal is, ik zeg alleen dat het een vrije keuze is. Als jij niet in een café vol rokers wil staan, dan moet je niet in de horeca gaan werken. Dit hoorde tot voor kort, bij de horeca. Er zijn wel meer beroepen die gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Als jij die risico's niet wil lopen; prima, maar dan moet je een ander beroep kiezen. In mijn ogen is het net zo iets als naast een vliegveld gaan wonen en dan gaan klagen over de geluidsoverlast. Overigens is het rookverbod helemaal niet tot stand gekomen door geklaag vanuit horeca-personeel!
Ik vind het prettig, het rookverbod in de horeca. Ik heb namelijk na een avondje cafe brandende ogen en een rauwe keel, alleen door het meeroken met anderen. Natuurlijk kun je stellen, dat er dan maar aparte gelegenheden voor niet-rokers moeten komen. Maar kom ik bij het eerste struikelblok: vriend rookt, ik niet. Kunnen we niet meer samen uit, of één van ons moet toegeven... Zo ligt het in de meeste vriendengroepen denk ik.

Ik heb al wel gehoord dat sommige gelegenheden speciale rookruimtes inrichten, bijv. overdekte terrassen. Dan staan de rokers toch droog.

Het weggaan om te roken is inderdaad wel storend, soms zit je echt alleen. In ons huis mag ook niet gerookt worden, wie er ook is, en al hebben we een etentje. Ik vind het gewoon vies, krijg het benauwd. Dat heeft wel tot gevolg, dat mijn schoonmoeder laatst de hele verjaardag in de tuin heeft doorgebracht, om daar de hele middag te gaan zitten roken. Maar goed, ze gaat maar zitten, ik heb in ieder geval geen last van de rook...
Marieke, daar zit je toch echt fout mee. Het is simplistisch om te stellen, dat je roken maar moet accepteren wanneer je in de horeca gaat werken.

De standpunten voor wat betreft roken zijn de afgelopen 10 jaar sterk veranderd en dat is niet voor niks. Daar waar het eerst normaal was om te roken is het nu volstrekt abnormaal, neem als voorbeeld in een vliegtuig. Had je daarom dus maar geen piloot moeten worden omdat destijds roken wel was toegestaan in een vliegtuig? Had je maar geen conducteur moeten worden omdat destijds er wel rokersgedeeltes waren in treinen?

Geen enkel rookverbod is tot stand gekomen vanuit geklaag van personeel.
@marieke

Er is tot nu toe helemaal geen sprake van vrije keuze. Als je nu een biertje wil pakken/in de horeca wil werken, dan zit je in de rook. Daar valt niet aan te ontsnappen.

Vind de redenering dat je niets in de horeca te zoeken hebt als je niet (mee) wilt roken nogal bizar, alsof het uitgaansleven het terrein is van de rokers. Rokers zijn inmiddels stevig in de minderheid aan het raken, maar ze verpesten wel de lucht voor de rest.

In Ierland is het rookverbod al een tijdje van kracht, en de Ieren drinken er geen biertje minder om. Integendeel, veel mensen die de horeca eerder meden vanwege de rook, komen nu veel vaker in het café.

Ik zal zelf blij zijn als ik niet iedere keer mijn kleren in de was moet gooien als ik even een uurtje naar de kroeg ben geweest, en ik ben al helemaal blij dat in een restaurant binnenkort niemand meer over mijn eten zit te walmen. Dat is namelijk echt smerig, als je zelf niet rookt.

Twintig jaar geleden was het de norm om te roken. Honderd jaar geleden was het normaal om kinderen te slaan, en tweehonderd jaar geleden dachten ze dat je beter werd van aderlating. Inzichten veranderen, en daardoor gelukkig ook het gedrag van mensen. Over vijftig jaar wordt roken waarschijnlijk als een domme ouderwetse gewoonte gezien.

Ik gun iedereen zijn peuk, maar ik ben wel erg blij dat ik hem binnenkort niet meer zo vaak opgedrongen krijg.
Ik vind het in een café iets anders dan in een vliegtuig of trein. Deze hebben vervoer als kerntaak en daar 'hoort' inderdaad geen sirgarettenrook bij. Ik heb trouwens zelf als niet-roker jarenlang in de horeca gewerkt en er nooit moeite mee gehad. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen het rookverbod! Ik vind het alleen erg hypocriet van de overheid dat ze het invoeren onder het mom van "bescherming van de werknemer", terwijl de meeste van deze werknemers zelf roken en helemaal niet vrolijk worden van zo'n verbod.
Marieke1981 schreef op 16 juni 2008 @ 14:36:

I Ik vind het alleen erg hypocriet van de overheid dat ze het invoeren onder het mom van "bescherming van de werknemer", terwijl de meeste van deze werknemers zelf roken en helemaal niet vrolijk worden van zo'n verbod.
De rokende werknemers zijn ook niet degenen die beschermd worden. De niet-rokende werknemers worden er waarschijnlijk wel vrolijk van, al is het maar omdat rokers constant extra peukenpauzes nemen, waardoor de niet-rokers ook nog eens harder moeten werken.
Marieke: is het dan een "kerntaak: van de horeca dat er gerookt moet worden? Ik dacht dat het er om ging dat de gasten zich vermaken, onder genot van een (door het personeel geleverd) hapje en drankje.

Daar hoort toch niet per definitie een sigaret bij? Hooguit doordat het een gewoonte is, maar gewoontes kunnen worden afgeleerd hoor ;)

Nog steeds heb ik geen enkel agument van een roker gehoord trouwens, waarom hij/zij vindt het recht te hebben andermans gezondheid te schaden voor een nodeloos pleziertje... Want dat is het natuurlijk wel...
Schade van passief roken

Door passief roken sterven in Nederland jaarlijks enkele honderden mensen aan longkanker en duizenden aan hartaandoeningen. Ook veroorzaakt roken vele tienduizenden gevallen van luchtwegaandoeningen bij kinderen. De Gezondheidsraad schrijft dit in het advies Volksgezondheidsschade door passief roken (2003).

Er bestaat geen veilige ondergrens voor de blootstelling aan omgevingstabaksrook.

Betutteling of niet, werknemer of gast, feit blijft dat niet-rokers behoorlijk hinder kunnen ondervinden van de verslaving van een ander. Waarom moet ik, als niet-roker, de kans op kanker door meeroken maar voor lief nemen?

En inderdaad, het is gewoon wennen. Net als de mensen vroeger opeens moesten wennen dat je niet meer in je klaslokaal mocht roken, of in je kraambed in het ziekenhuis.
Marieke1981 schreef op 16 juni 2008 @ 14:36:

Ik vind het alleen erg hypocriet van de overheid dat ze het invoeren onder het mom van "bescherming van de werknemer", terwijl de meeste van deze werknemers zelf roken en helemaal niet vrolijk worden van zo'n verbod.
Het is niet alleen hierom ingevoerd hoor. Het is onderdeel van het veel omvangrijker tabaksontmoedigingsbeleid. Bescherming van de werknemer is daar maar een onderdeel van.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om hier een pro-roken-relaas af te gaan steken, ik rook zelf niet eens. Ik heb er alleen geen bezwaar tegen wanneer anderen dit wel doen. Bovendien zou ik het jammer vinden als het anti-rookbeleid ervoor zorgt dat de helft van mijn vrienden het leeuwendeel van de stapavond buiten doorbrengt.

@June: Er bestaan veel verschillende onderzoeken en ook veel verschillende conlclusies over de schadelijkheid van passief roken. De volgende artikelen geven weer een heel andere kijk hierop:

http://gezondheid.blog.nl...o-schadelijk-als-meeroken

http://henrysturman.com/dutch/artikelen/passiefroken.html
Tuurlijk: meeroken kan geen kwaad. Geloof je het zelf?

Onbegrijpelijk dan toch, dat mijn zoon niet in een kamer kan zitten waar gerookt wordt, dan volgt er geheid een astma-aanval, dat mijn moeder zich de longen uit het lijf hoest zodra er gerookt wordt en dat menig ander het gewoonweg benauwd krijgt in al te rokerige kroegen.

Overigens bevestigt je eerste artikel dat meeroken wel degelijk ongezond is.............
PPfffff, ik heb ook nooit beweerd dat het geen kwaad kan of gezond is. Het enige wat ik hiermee wil zeggen is dat er nooit harde bewijzen boven tafel zijn gekomen dat je van passief roker zo'n verhoogde kans op allerlei gruwelijke ziektes krijgt. En dat passief roken niet het enige mogelijke gezondheidsrisico in onze omgeving is. Wat dacht je bijvoorbeeld van uitlaatgassen, we weten ook allemaal dat dat niet helemaal gezond is. Moeten we dan ook bijvoorbeeld motors maar verbieden? (want is geen noodzakelijk vervoersmiddel maar hobby en mogelijk schadelijk voor anderen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven