vroeg geboren kindje versus abortus

20-06-2008 15:30 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de moderator op alles slakken zout begint te leggen en behoorlijk selectief berichten het off-topic stempel meegeeft open ik maar een eigen onderwerp. Het topic over het verlies van een kindje dat na slechts 25 weken zwangerschap geboren werd lezende bedacht ik mij dat er in nederland abortus toegepast mag worden tot 24 weken.

Waar de een rouwt om het verlies van een te vroeg geboren en helaas overleden kindje, daar laat de ander het vermoorden door het uit elkaar te laten trekken en naar buiten laten zuigen.

Nu op het forum in andere topics de CU en het CDA weggehoond werden en er werd geroepen dat we weer terug gingen naar vroeger omdat er over de abortus wetgeving werd nagedacht, vraag ik mij dus af: is abortus moord en zo ja vanaf hoeveel weken?
Carlice, de grens ligt bij 24 wkn, niet bij 23. En Willem, de artsen 'vechten' pas vanaf 24 wkn. In Nl is dat bij wet heel duidelijk vastgelegd.
willem1959 schreef op 20 juni 2008 @ 17:17:

Aangevallen? Ik stel alleen hardop een vraag vanwege het grote contrast. Waar de een huilt om verlies, waar artsen vechten om leven, daar wordt door anderen abortus gepleegd, een kind het leven ontnomen, of hoe je het ook noemen wilt.

en een bejaarde plat gespoten, en een suicidaal een handje geholpen.

Wat een land he, Nederland!?
blumpke schreef op 20 juni 2008 @ 17:32:

Carlice, de grens ligt bij 24 wkn, niet bij 23. En Willem, de artsen 'vechten' pas vanaf 24 wkn. In Nl is dat bij wet heel duidelijk vastgelegd.
ik geef aan dat in de praktijk andere regels worden gehanteerd (in de meeste klinieken). Met als doel er zeker van te zijn dat de zwangerschap echt onder de 24 weken is.

De beslissing om een zwangerschap af te breken, ligt bij de vrouw. Sinds 1985 bestaat in Nederland het recht de zwangerschap te onderbreken als deze niet verder is gevorderd dan 22 weken. Bij ACSG worden zwangerschappen tot maximaal 15 weken beëindigd. bron: www.acsg.nl
En in dit geval:

Elfjarige moet zwangerschap voltooien

BOEKAREST - Een 11-jarig zwanger meisje uit Roemenië moet haar zwangerschap volledig uitdragen, hoewel het kind is verwekt tijdens een verkrachting.

ANP

Het meisje is vier maanden zwanger en volgens de wet mag een zwangerschap maar tot en met de derde maand worden afgebroken.

Het kind kwam eerder deze week met buikpijn naar een ziekenhuis in de stad Iasi. Toen bleek dat ze zwanger was, verzocht ze het ziekenhuis de vrucht weg te halen. De ethische commissie kon dat alleen goedkeuren als het meisje in levensgevaar verkeerde, maar de 11-jarige is kerngezond. Volgens het meisje is ze verkracht door haar 19-jarige oom.
Carlice, in het wetboek staat onder de abortuswet 24 weken. Officieel stond er voorheen zelfs: tot dat het kind zelfstandig levensvatbaar is (wat overeenkomt met 24 weken).

Ik denk overigens dat bij de site die jij opgaf uitgegaan wordt van de conceptie datum (waardoor het aantal weken 2 weken verschuift).

Ambrosia, wat afschuwelijk voor dat meisje!
ik geef aan dat er een verschil is in wat er in het wetboek staat en wat er in de praktijk gebeurd....

Zwangerschapsduur

In Nederland en België is abortus slechts toegestaan tot een zwangerschapsduur van 24 weken (Nederland) respectievelijk 12 weken (België), gerekend vanaf de bevruchting. Nederlandse artsen houden echter een veiligheidsmarge van twee weken aan, waardoor er zelden in de praktijk een abortus na 22 weken wordt uitgevoerd. Alleen wanneer de foetus ernstig ziek blijkt of niet zal kunnen overleven, of wanneer het leven van de zwangere in gevaar is door de zwangerschap, zal er soms een abortus uitgevoerd worden na deze termijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Abortus#Zwangerschapsduur
trietst voor dit meisje, maar ook voor het ongeboren kind. Hier zouden uitzonderingen voor moeten worden gemaakt....
maar (misschien heel zwart/wit gesteld door mij) willem haalt de discussie over het wel of niet abortus plegen toch niet aan? Hij haalt de discussie aan over abortus plegen in de 5e maand van je zwangerschap... dat is toch een hele andere discussie dan het nu toch weer is.

het recht van abortus bestaat in nederland, en idd ondanks het feit dat ik het er zelf helemaal niet mee eens ben, ben ik zeer blij dat het mogelijk is. Er zijn genoeg mensen die niet voor een kindje kunnen zorgen, en dan vind ik ook dat je de beslissing moet kunnen nemen om de zwangerschap te beeindigen of niet. Maar om dit pas bij 22 wkn te doen vind ik bizar en daar kan ik met m`n verstand niet bij.

en dan zeg ik nogmaals, net als in mijn eerdere posting, ik heb het hier niet over de gevallen waarin mensen moeten kiezen tussen een "abortus" of een heel ziek, waarschijnlijk niet eens levensvatbaar kindje.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Abortus is geen moord
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
willem1959 schreef op 20 juni 2008 @ 17:17:

Aangevallen? Ik stel alleen hardop een vraag vanwege het grote contrast. Waar de een huilt om verlies, waar artsen vechten om leven, daar wordt door anderen abortus gepleegd, een kind het leven ontnomen, of hoe je het ook noemen wilt.
Ja dat gebeurt. En? Mag ik geen abortus plegen omdat een andere vrouw haar zeer gewenste kindje verliest?
biol schreef op 20 juni 2008 @ 17:55:

maar (misschien heel zwart/wit gesteld door mij) willem haalt de discussie over het wel of niet abortus plegen toch niet aan? Hij haalt de discussie aan over abortus plegen in de 5e maand van je zwangerschap... dat is toch een hele andere discussie dan het nu toch weer is.

Er zijn genoeg mensen die niet voor een kindje kunnen zorgen, en dan vind ik ook dat je de beslissing moet kunnen nemen om de zwangerschap te beeindigen of niet. Maar om dit pas bij 22 wkn te doen vind ik bizar en daar kan ik met m`n verstand niet bij.

tja, het kan en mag volgens de wet. Hoe naar ook om dit zo ver in de zwangerschap te doen denk ik: iemand moet hier zelf de verantwoordelijkheid voor dragen, doorheen gaan en mee verder leven. Ik niet. Als ik gelovig zou zijn, zou ik zeggen: dit is iets tussen haar en God. En ik heb er wel zo mijn ideeen over, maar iemand die dit beslist draagt deze ervaring mee en zal zo haar eigen beweegredenen hebben. Ik voel me niet geroepen, zoals sommige bewegingen, om 'op te komen voor de rechten van het ongeboren kind'. Ik vind het nogal zelfingenomen om te denken dat aan jou dan die taak gegeven zou zijn.
HoiPippiLangkous schreef op 20 juni 2008 @ 18:02:

[...]

Ja dat gebeurt. En? Mag ik geen abortus plegen omdat een andere vrouw haar zeer gewenste kindje verliest?
maar dat is toch de hele discussie niet??? Niemand betwist hier het recht op abortus...maar als je geen kindje wil, dan weet je dat toch ook al bij 13 wkn, of desnoods 16 wkn.. dan hoef je toch niet te wachten tot 22 of 24 wkn??
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik vind de grens tot 24 weken bizar. Ik snap echt niet hoe dat kan. Maar goed ik ben wel blij dat de mogelijkheid tot abortus er is en dat zou ook zeker niet moeten veranderen. Toch vind ik dat veel vrouwen de stap wel heel makkelijk nemen. Als ik hoor hoe jongeren er over praten: ' nou als ik nu zwanger raak, ga ik het echt niet houden hoor! Abortus is zo gebeurt, je mag dezelfde dag nog weg, stelt niks voor en dan ben je er vanaf, gewoon doen hoor, meid!' Dit is een gesprekje dat ik opving op de hogeschool van ik denk 1e jaars. Dan ben je toch echt verkeerd bezig lijkt me. Voor ons zou het niet slechter uit kunnen komen als ik nu zwanger zou raken, maar dan zou ik het toch niet laten weghalen. We hebben een stabiele relatie, een huis, vriend heeft een vaste baan en we hebben een groot sociaal netwerk. Ik zou mijn studie moeten uitstellen of iig een grote pauze moeten nemen. Maar liever dat dan ons kindje weg laten halen, ik zou het mezelf nooit vergeven.
Carlice schreef op 20 juni 2008 @ 18:06:

[...]

Ik vind het nogal zelfingenomen om te denken dat aan jou dan die taak gegeven zou zijn.
ik denk niet dat die taak mij is gegeven, en nogmaals ik zal de laatste zijn die iemand veroordeelt om haar keuze voor abortus of niet, maar ik mag toch ook mijn mening geven??
Biol, op die vraag heb ik ook al antwoord gegeven.

En in mijn 2e post reageerde ik op een in mijn ogen zeer kromme vergelijking. Abortus en miskraam / vroeggeboorte en de bijbehorende gevoelens moet je van elkaar scheiden.
biol schreef op 20 juni 2008 @ 18:07:

[...]

maar dat is toch de hele discussie niet??? Niemand betwist hier het recht op abortus...maar als je geen kindje wil, dan weet je dat toch ook al bij 13 wkn, of desnoods 16 wkn.. dan hoef je toch niet te wachten tot 22 of 24 wkn??
Ik kan me ook echt niet voorstellen dat je zo lang wacht als je het kindje niet wil. Ik ben eigenlijk best benieuwd naar de statistieken, hoeveel ongewenste zwangerschappen zo laat afgebroken worden. Heeft iemand cijfers?
Lijkt me ook dat late zwangerschapsafbreking (abortus) eerder uitzondering is dan regel en dat daar vooral medische redenen aan ten grondslag zullen liggen. Ik heb geen cijfers, misschien Blumke?
.
Ik vind het kolder om bij 24 weken nog abortus te plegen.Dat moet absoluut teruggebracht naar ong. 10 weken en daarna niet meer.

Uitzonderingen daargelaten als t kindjes zijn die ernstige handicaps hebben.Het is precies zoals al gezegd is.....als je je kindje niet wil dan laat je het veeeeel eerder weghalen!!

(Kijk eens naar Oranjespeler Bouhlarouz die ontzettend verdrietig is nu ze hun kindje zijn verloren.)

En last but not least!!!Als je dat kindje niet wil dan laat je het maar adopteren!Dan heeft het nog een mooie kans op leven inplaats van de dood!
Willem, je lult uit je nek. In NL is abortus toegestaan t/m 12 weken.

Daarna doen ze het niet meer. Ze kijken op een echo hoe lang je zwanger bent.
Ik ben voor mezelf erg blij dat de grens hier verder ligt dan in andere landen. Ik weet namelijk voor 99% zeker dat ik abortus zou laten plegen als ik zwanger zou zijn.

Bij een normale cyclus zou je er vrij snel achter moeten komen dat je overtid bent. Toen ik de Mirena nog had was mijn cyclus een drama. Zo was ik ongesteld, zo 3 maanden niet en dan weer weken achter elkaar. Veel vrouwen worden helemaal niet meer ongesteld.

Ik heb me een paar keer getest, maar eigenlijk is dat van de zotte want je gebruikt een anti conceptiemiddel dus je mag er vanuit gaan dat je niet zwanger raakt. Ik denk dat veel vrouwen zo redeneren. Misschien naief, maar als je de pil slikt dan doe je ook niet om de zoveel maanden een test terwijl je ook dán zwanger kan worden (en nog normaal 'ongesteld' bent ook)

Kortom, ik had best zwanger kunnen raken en daar pas na een maand of wat achter hebben kunnen komen. Dan zou een abortus heel reëel zijn voor mij. Dat is míjn beslissing, niet die van iemand anders. En al helemaal niet van iemand die van die achterlijke dingen roept zoals Birmanica.
.
Tuurlijk is het geen moord. Als het kindje levensvatbaar is of al leeft, pas dan is het moord. Met 24 weken dus niet.

Verder zijn de contrasten die je beschrijft inderdaad groot, maar je moet geen appels met peren met elkaar gaan vergelijken. De ene situatie is de andere niet.
Zamirah schreef op 20 juni 2008 @ 18:55:

Willem, je lult uit je nek. In NL is abortus toegestaan t/m 12 weken.

Daarna doen ze het niet meer. Ze kijken op een echo hoe lang je zwanger bent.

Van de site van het Ministerie van VWS

Het ministerie van VWS zorgt ervoor dat de hulp rond abortus in Nederland goed geregeld is.

Abortus (de wet spreekt over afbreken van zwangerschap) is in Nederland officieel toegestaan tot het moment dat de foetus buiten het lichaam van de moeder levensvatbaar is. De termijn is gesteld op 24 weken zwangerschap. Artsen houden een marge aan om er zeker van te zijn dat zij zich aan de wet houden. In de praktijk voeren ze daardoor vrijwel geen abortus uit na 22 weken.

Abortus mag alleen plaatsvinden in ziekenhuizen en klinieken die daar een vergunning voor hebben. Er zijn 16 abortusklinieken in Nederland.

Wetgeving

Het afbreken van zwangerschappen is geregeld in de Wet afbreking zwangerschap (Waz). Deze wet gaat uit van een evenwicht tussen twee belangen: de rechtsbescherming van ongeboren menselijk leven en het recht van de vrouw op hulp bij ongewenste zwangerschap.

Een vrouw bepaalt zelf wanneer sprake is van een noodsituatie die abortus rechtvaardigt.

In de wet staat onder andere:

welke zorgvuldigheidseisen in acht moeten worden genomen rond de beslissing over zwangerschapsafbreking

onder welke voorwaarden de minister van VWS vergunning verleent aan een kliniek of ziekenhuis voor het uitvoeren van de behandeling

De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt toezicht op de naleving van de wet.
Feiten en cijfers

In 2006 zijn er 32.992 abortussen uitgevoerd. Het abortuscijfer in Nederland ligt hiermee op 8.6. Dit is het aantal abortussen per 1.000 vrouwen en meisjes tussen de 15 en 45 jaar. Sinds 2000 schommelt het aantal abortussen in Nederland rond 33.000.

Na een daling in de jaren 70 is het abortuscijfer in de jaren 90 gestegen. In 1990 was het nog 5.2.

13,7 % van de behandelingen betreft vrouwen die in het buitenland wonen en voor de abortus naar Nederland komen.

Allochtone vrouwen laten vaker een abortus doen dan autochtone vrouwen, maar hun abortuscijfers waren in 2006 lager dan het jaar ervoor. Met name onder Surinaamse en Antilliaanse vrouwen en onder vrouwen uit Afrikaanse en overige Midden- en Zuid-Amerikaanse landen is het abortuscijfer veel hoger dan het landelijke cijfer: tussen 33 en 42. Het abortuscijfer van Marokkaanse en Turkse vrouwen is gestabiliseerd.

De dalende trend van abortussen onder tieners zet door. Er raken ook minder tieners zwanger. Allochtone tieners blijven een aandachtsgroep. Zij maken als ze zwanger zijn vaker de keus voor abortus dan autochtone tieners. Marokkaanse en Surinaamse meisjes kiezen het vaakst voor een abortus.

Nederland telt 16 abortusklinieken. Deze voeren bijna 95% van de zwangerschapsafbrekingen uit. De overige abortussen vinden plaats in ziekenhuizen. 99 ziekenhuizen hebben in het kader van de Wet afbreking zwangerschap een vergunning om abortussen uit te voeren.

Internationaal gezien is het Nederlandse abortuscijfer zeer laag; in andere West-Europese landen en in de VS is het 2 tot 3 keer zo hoog.

Ongeveer de helft van de vrouwen die een abortus liet uitvoeren, heeft kinderen. 1 op de 3 vrouwen die een abortus laat uitvoeren, heeft al eerder een zwangerschap laten afbreken.

De jaarlijkse abortuscijfers worden berekend op basis van de Landelijke Abortus Registratie van de Rutgers Nisso Groep en gegevens van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De IGZ krijgt melding van alle zwangerschapsafbrekingen (inclusief de zogenaamde overtijdbehandelingen) die in Nederland worden verricht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven