Schoolplein: gezellig of vreselijk?

13-12-2013 09:07 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden zit mijn zoon op school en sta ik dus twee keer per dag op het schoolplein om hem op te halen. Ik vind het zelf bijzonder gezellig, maar ik hoor in mijn omgeving ook andere verhalen. Dat er veel wordt geroddeld, of dat er een vaste kliek moeders die zich "beter voelt" dan de rest... Noem maar op!



Wat vinden jullie?
Hier staat iets heel origineels en grappigs
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 14 december 2013 @ 22:40:

Nieuwsgierige vraag voor de ouders die weinig tijd hebben om te helpen op school, vinden jullie het niet jammer dat je bijzondere belevenissen mist van je kind daardoor? Of dat je nooit eens je kind in een schoolsituatie meemaakt?





Dit is toch echt bizar dat jij dat stelt. Hallo, het is nu anno 2013, er zijn nu zelf met de recessie meer mensen/ouders die werken dan dat ze thuis zitten en zeeen van tijd hebben.

De bijeenkomsten/activiteiten die jij als voorbeeld aangehaald hebt zijn volgens mij echt dingen waar men zelf als fulltimer even een halve dag vrij voor neemt om erbij aanwezig te zijn.

Dat gaat tenminste bij ons zo.

Verder worden zulke activiteiten/bijeenkomsten bij ons voornamelijk in de avond gehouden, tenminste wat het overleiden van een ouder aangaat en kerst/sinterklaasfeest.

Wordt dus volop rekening mee gehouden en highlights zoals verkeersdiploma behalen, carnevalfeest waarbij de ouders ook uitgenodigd worden nemen de werkenden incl. mij een halve dag voor vrij en als het niet kan dan is dat jammer de bammer maar het is niet zo dat je dan hele belangrijke belevenissen van je kind mist.

Je kind zit er als het goed is 4 jaar op de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 15 december 2013 @ 12:48:

de dagelijkse prestaties of niet prestaties van je kind.

ik hoef dat echt niet allemaal te weten.



mijn zoon vroeg me al of ik hem dan de hele dag op de webcam kon zien.





Dat lijkt mij wel fijn moet ik zeggen! Ik hoef ook niet dagelijks op de hoogte gehouden te worden maar als er wat is, is dat wel een goed idee vindt ik.

Nu verloopt het via mail bij ons, maar helaas moet ik soms echt een paar dagen wachten voordat ik antwoord krijg van de leerkrachten :(
Alle reacties Link kopieren
ik hoef echt niet te weten wat mijn kind die dag wel of niet heeft afgemaakt.

of hoe het is gemaakt.



de bedoeling is dat de resultaten opgekrikt worden.

het is de bedoeling dat je thuis aandacht gaat besteden aan dingen waar ze minder goed in zijn.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:nietvergeten schreef op 15 december 2013 @ 13:06:

Ik herken de verwachtingen van ouders om te komen helpen echt nicht.

Als je tijd en zin hebt kom je en anders niet. Er zijn ook activiteiten waar ouders nodig zijn maar zich niemand heeft aangemeld, die gaan dan ook gewoon door zonder helpende handen.Bij ons dus niet. Maar ik moet eigenlijk niet zeuren, want bij het aanmeldingsgesprek werd al verteld dat ouderhulp erbij hoorde op de school. Maar daar kon ik me destijds niet zoveel bij voorstellen, mijn oudste was toen nog een baby... Gelukkig heeft mijn man meer tijd dan ik en vind hij het veelal ook best leuk. Zelfs luizenkammen staat hem niet tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen, maar woon tegenover een basisschool. Hier staat altijd zo'n club dames op het schoolplein waar je het verschil nauwelijks tussen ziet. Zelfde kapsel, kleding, dure auto's mee etc.



Buiten het schoolterrein staat de rest van de ouders schuchter om zich heen te kijken. Het lijkt bij tijden verdorie wel alsof er sprake is van een ban voor 'normale' ouders...
Alle reacties Link kopieren
quote:nietvergeten schreef op 15 december 2013 @ 13:21:

[...]





Dat lijkt mij wel fijn moet ik zeggen! Ik hoef ook niet dagelijks op de hoogte gehouden te worden maar als er wat is, is dat wel een goed idee vindt ik.

Nu verloopt het via mail bij ons, maar helaas moet ik soms echt een paar dagen wachten voordat ik antwoord krijg van de leerkrachten :(Vind ik niet meer dan normaal. Die juf/meester heeft niet de luxe om iedere werkdag nog een uur te spenderen aan mailverkeer. Ik vertrouw erop dat een professional wel een schifting kan maken tussen 'leuk om te weten' en 'dringend'. Echt dringende zaken deel je toch persoonlijk mee.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:nietvergeten schreef op 15 december 2013 @ 13:17:

[...]





Dit is toch echt bizar dat jij dat stelt. Hallo, het is nu anno 2013, er zijn nu zelf met de recessie meer mensen/ouders die werken dan dat ze thuis zitten en zeeen van tijd hebben.

De bijeenkomsten/activiteiten die jij als voorbeeld aangehaald hebt zijn volgens mij echt dingen waar men zelf als fulltimer even een halve dag vrij voor neemt om erbij aanwezig te zijn.

Dat gaat tenminste bij ons zo.

Verder worden zulke activiteiten/bijeenkomsten bij ons voornamelijk in de avond gehouden, tenminste wat het overleiden van een ouder aangaat en kerst/sinterklaasfeest.

Wordt dus volop rekening mee gehouden en highlights zoals verkeersdiploma behalen, carnevalfeest waarbij de ouders ook uitgenodigd worden nemen de werkenden incl. mij een halve dag voor vrij en als het niet kan dan is dat jammer de bammer maar het is niet zo dat je dan hele belangrijke belevenissen van je kind mist.

Je kind zit er als het goed is 4 jaar op de basisschool.Hier wat langer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 15 december 2013 @ 14:26:

[...]





Hier wat langer.Twee maal zo lang?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Bij ons op school is er vrijwel nooit iets 's avonds met kinderen. Schoonmaken enzo wel, maar de kinderen krijgen de kans om op normale tijden naar bed te gaan en/of niet in de knoop te komen met hun buitenschoolse activiteiten als muziekles, sport enz. Vrijwel alles is dus onder schooltijd. School verwacht zelf ook niet dat ouders er altijd bij kunnen zijn, de kinderen zelf alleen wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kind dat bijna naar de basisschool gaat: het kdv zit al op hetzelfde terrein, dus we zijn al helemaal vertrouwd met de omgeving. We hebben een hele leuke school gekozen, en ik kijk wel uit naar een verruiming van ons netwerk. Zoontje begint nu echt meer plezier te krijgen om dingen samen met andere kinderen te doen, dus ik neem sinds kort wel eens een vriendje mee als we wat gaan ondernemen. Leuk als je daarbij ook andere ouders leert kennen. Kind staat op de eerste prioriteit: alle school-gerelateerde dingen moeten op de een of andere manier wel zinvol zijn voor zoontje zelf. Mijn moeder had zich vroeger op een gegeven moment opgewerkt als rechtenhand van mijn lerares, en ze probeerde geloof ik al haar sociale contacten uit school te halen. Stonden wij uren op het schoolplein te hangen terwijl iedereen weg was, want mijn moeder moest de schoolkrant nog stencilen... (grrrr). Dat schoot echt zijn doel voorbij.



Maar voor mijn zoontje lijkt het me best fijn (als enigst kind) dat wij de tijd hebben om wat andere ouders te leren kennen, bij voorkeur de ouders van vriendjes etc. Op school wordt heel veel extra's georganiseerd, en daarbij is dus wel ouderhulp nodig. Er zijn ouders die in de weekends de kinderboerderij verzorgen, je kan geloof ik bijspringen als "vanghulp" bij alle kleutersportlessen, ouders kunnen eens in de week koken met een paar kinderen (wat de rest in de lunchpauze mag proeven; het hoeft geen volledige maaltijd te vervangen), er is hulp nodig voor de schooltuinen etc. Mij lijkt het leuk om af en toe te helpen zodat ik mijn zoontje en zijn klasgenootjes een beetje kan volgen: hoe zoontje met andere kinderen omgaat, wat ze leren en doen, hoe (anders) vriendjes in elkaar zitten etc. Als je daarbij nieuwe (tijdelijke) vrienden maakt met andere ouders, dan zie ik dat als een win-win situatie.



We hebben nu ook leuk contact met een paar ouders van het kinderdagverblijf, voornamelijk omdat we als enigen blijven "hangen" op het schoolplein (zandbak, klimtoestellen en trampoline) zodat de kinderen nog een uurtje met elkaar kunnen spelen. We gaan niet bij elkaar op bezoek, maar ik vind het leuk gezelschap voor op het schoolplein en ik merk dat er ook best nuttige netwerkcontacten worden gelegd.



Ik snap dat veel ouders tegenwoordig de tijd hiervoor niet kunnen vinden, zeker als ze een hele rits kinderen moeten ophalen. Maar ik vind het wel jammer dat er echt ook veel ouders zijn de de "normale" omgangsvormen ook maar meteen laten zitten. De leerkrachten zijn heel bewust bezig om de kinderen op allerlei manieren sociaal met elkaar te leren omgaan; ze begroeten kinderen iedere dag bewust bij binnenkomst. En dan heb je van die ouders met wie je kind al anderhalf jaar in een groep zit, die nog steeds niet groeten als je samen naar binnen loopt om op te halen... Ze hoeven zeker niet mijn vrienden te worden, maar dat kan ik dus niet begrijpen.



Laatst kwam er een oproep langs van de basisschool of er ouders zijn die (in de avonduren) samen een koor willen vormen. Mijn man speelde altijd in bandjes en heeft al een tijd zangles. Als je dan toch een nieuwe omgeving zoekt om te oefenen (hij heeft momenteel geen band), dan leek het wel leuk om dat te doen met mensen die je af en toe nog eens tegen kan komen op het schoolplein, dus hij gaat eens kijken. Maar naast leuke mensen, is hier natuurlijk muziekstijl een belangrijk criterium, dus misschien blijft het bij een paar keer kijken...
Alle reacties Link kopieren
quote:nietvergeten schreef op 15 december 2013 @ 13:17:

Dit is toch echt bizar dat jij dat stelt. .



Ik vind er niets bizars aan! Ik vraag het me namelijk ook af. Ik zit zelf zonder werk dus oke, ik heb alle tijd. Die besteed ik dan ook graag bij mijn zoon in de klas. Ik vind het zelf heel leuk, en ik merk ook dat mijn zoon het heel fijn vind dat ik er regelmatig ben.



Ik snap de discussie die ineens is ontstaan over als ouder wel of niet helpen op school helemaal niet. Zonder hulp van ouders zijn een hoop leuke dingen gewoon niet mogelijk, de leerkrachten kunnen dat niet allemaal alleen. Het is niet fair vind ik om je kind naar school te brengen en te denken dat ze het daar maar lekker zelf op moeten lossen. Juist door de hulp van ouders kunnen er extra leuke dingen gedaan worden. En als je de gelegenheid hebt, dan help je mee (vind ik) en heb je de tijd niet, dan help je niet mee. Zo simpel is het denk ik.
Hier staat iets heel origineels en grappigs
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 15 december 2013 @ 14:26:

[...]





Hier wat langer. okey dan, dubbel zo lang
Alle reacties Link kopieren
quote:poezenmoes95 schreef op 15 december 2013 @ 20:48:

[...]





Ik vind er niets bizars aan! Ik vraag het me namelijk ook af. Ik zit zelf zonder werk dus oke, ik heb alle tijd. Die besteed ik dan ook graag bij mijn zoon in de klas. Ik vind het zelf heel leuk, en ik merk ook dat mijn zoon het heel fijn vind dat ik er regelmatig ben.



Ik snap de discussie die ineens is ontstaan over als ouder wel of niet helpen op school helemaal niet. Zonder hulp van ouders zijn een hoop leuke dingen gewoon niet mogelijk, de leerkrachten kunnen dat niet allemaal alleen. Het is niet fair vind ik om je kind naar school te brengen en te denken dat ze het daar maar lekker zelf op moeten lossen. Juist door de hulp van ouders kunnen er extra leuke dingen gedaan worden. En als je de gelegenheid hebt, dan help je mee (vind ik) en heb je de tijd niet, dan help je niet mee. Zo simpel is het denk ik.





Ja, bizar is inderdaad overdreven. Ik denk dat hoe zelfstandiger je kind wordt je ook minder gebruikt wordt.

Mijn kinderen zitten inmiddels in de bovenbouw, dus dan wordt ook veel minder beroep gedaan op de ouders. Dat was in de onderbouw wel anders. Maar nooit bij stilgestaan dat ik iets gemist heb.

Bij bepaalde activiteiten wel af en toe een halve dag vrij genomen omdat ik het echt niet wilde missen maar voor de rest stond ik er nooit bij stil.
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat die 'hoop leuke activiteiten' maar voor een paar kinderen gelden en de rest zich zuchtend naar de zoveelste 'kersthappening' sleurt?

Tegenwoordig moet het overal vooral leuk zijn. Mijn neefje bijvoorbeeld met Sinterklaas: sintviering op school, BSO, voetbal, judo, werk mama, bij opa en oma (2x). In totaal zeven keer hetzelfde. Dan gaat de glans er wel vanaf.



Ergens in het midden van de jaren '90 is het gedoe begonnen met allerlei extra activiteiten, al dan niet opgedrongen vanuit Den Haag.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
En als ik dan kijk naar 'mijn' pubers op het VO: apetrots op hun zelfgesoldeerde kerstster. Die hangen in het mentorlokaal, samen met een miniboompje. Ze kwamen er helemaal van 'in de sfeer, je weet toch'. Zelfs met hedendaagse verwende pubers is een kinderhand gauw gevuld. Allemaal foto's maken van hun decoratietalent (met de iPhone 5, dat dan weer wel ).



Of je als ouder nu oeh en ah uitroept om een kleurplaat en beschilderd waxinelichtje, of om de semi-professionele decoraankleding van de ouderraad: dat boeit die kinderen niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
De hele al staat ook vol bij ons. Ziet er leuk uit hoor daar niet van maar 1 kerstboom is ook genoeg. Bovenbouw versieren met wat hulp uit de onderbouw en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:nietvergeten schreef op 15 december 2013 @ 22:13:

Ja, bizar is inderdaad overdreven. Ik denk dat hoe zelfstandiger je kind wordt je ook minder gebruikt wordt.

Mijn kinderen zitten inmiddels in de bovenbouw, dus dan wordt ook veel minder beroep gedaan op de ouders. Dat was in de onderbouw wel anders. Maar nooit bij stilgestaan dat ik iets gemist heb.

Bij bepaalde activiteiten wel af en toe een halve dag vrij genomen omdat ik het echt niet wilde missen maar voor de rest stond ik er nooit bij stil.Oke nu snap ik je een stuk beter haha! Mijn zoon zit nog in de kleuterklas, alles is nog helemaal nieuw voor hem en daarom is het fijn dat ik er af en toe ben. Maar ik kan me goed voorstellen dat je kinderen er in de bovenbouw niet eens meer op zitten te wachten
Hier staat iets heel origineels en grappigs
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 15 december 2013 @ 22:17:

Tegenwoordig moet het overal vooral leuk zijn. Mijn neefje bijvoorbeeld met Sinterklaas: sintviering op school, BSO, voetbal, judo, werk mama, bij opa en oma (2x). In totaal zeven keer hetzelfde. Dan gaat de glans er wel vanaf.Ja inderdaad dat vind ik zoiets stoms! Wij hadden ook naar ongeveer 100 Sinterklaas middagen kunnen gaan, maar dat hebben we dus mooi niet gedaan. Alleen op school en bij papa's werk, dat was wel genoeg. Ik snap niet dat die goeie man tegenwoordig overal op moet draven, de kinderen worden helemaal gek van al die Sinterklazen...
Hier staat iets heel origineels en grappigs
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heeft elke klas vier hulpmoeders; beetje overdreven. Ik word van sommige moeders wel een beetje kriegel, maar ik weet zeker dat ze op hun manier het het beste voor hebben met hun kinderen. Ik doe alleen aan heel veel niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Hier valt het wel mee met de kliekjes. Je hebt wel zo'n vast groepje hele actieve hulpmoeders en daar hoor ik niet bij. Maar die gun ik hun kliekje wel hoor, haha.

Verder maak ik vooral praatjes met de moeders van de vriendjes van mijn kinderen. Dat is best gezellig, soms komt een van hun ook wel eens een kop koffie drinken, terwijl de kinderen samen spelen of zo. Maar mijn beste vriendinnen zijn het niet en hoeven het ook niet te worden.
..
Bij ons zijn ze altijd zo vreselijk handig met het organiseren van het kerstgedoe. Dochter heeft donderdag kerstdiner. Je wordt als ouder geacht het kind te brengen en te halen(uiteraard), in vol ornaat en met fototoestel bij de hand om het gebeuren te vereeuwigen. Maar op hetzelfde tijdstip wordt ik geacht zoon in groep 8 naar de limostandplaats te brengen, want ze gaan met een limo naar de dansschool, waar het kerstbal gehouden wordt, er achteraan te rijden(in mijn geval fietsen) om aldaar je bloedje te vereeuwigen terwijl hij met zijn date uit de limo en over de rode loper schrijdt.



Het is geen verplichting om het zo te doen, je mag ook best dochter snel droppen of door oudere broer laten brengen en daarna zoon droppen en iemand anders de foto's laten maken, want de dochter moet in de tussentijd ook alweer worden opgehaald.

Maar dat is voor niemand leuk.

En dan ben je ook nog voor de rest van je schoolpleintijd een Slechte Moeder.

Blijkbaar gaan ze er op school van uit dat je a) niet alleenstaand bent of een partner hebt die 's avonds nooit werkt of naar school gaat

en b) als je dat wel bent, je in ieder geval in het bezit bent van een auto.
quote:Lughnasadh schreef op 16 december 2013 @ 09:42:

Bij ons zijn ze altijd zo vreselijk handig met het organiseren van het kerstgedoe. Dochter heeft donderdag kerstdiner. Je wordt als ouder geacht het kind te brengen en te halen(uiteraard), in vol ornaat en met fototoestel bij de hand om het gebeuren te vereeuwigen. Maar op hetzelfde tijdstip wordt ik geacht zoon in groep 8 naar de limostandplaats te brengen, want ze gaan met een limo naar de dansschool, waar het kerstbal gehouden wordt, er achteraan te rijden(in mijn geval fietsen) om aldaar je bloedje te vereeuwigen terwijl hij met zijn date uit de limo en over de rode loper schrijdt.



Het is geen verplichting om het zo te doen, je mag ook best dochter snel droppen of door oudere broer laten brengen en daarna zoon droppen en iemand anders de foto's laten maken, want de dochter moet in de tussentijd ook alweer worden opgehaald.

Maar dat is voor niemand leuk.

En dan ben je ook nog voor de rest van je schoolpleintijd een Slechte Moeder.

Blijkbaar gaan ze er op school van uit dat je a) niet alleenstaand bent of een partner hebt die 's avonds nooit werkt of naar school gaat

en b) als je dat wel bent, je in ieder geval in het bezit bent van een auto.En je zoon en dochter hebben geen vriendjes/vriendinnetjes die kunnen halen/brengen. Ik heb drie dochters, waarvan er 2 al naar school gaan, en moet zo ook wel eens iets regelen, vorig week dochter 1 moest starten op de schaatsbaan en dochter 2 op school en dochter 2 eindigde op de schaatsbaan en dochter 1 op school. Toen zijn ze ook met vriendinnetjes mee gereden en vriendinnetjes ook weer met ons. Tussendoor ben ik nog naar de peutergym geweest met de jongste.
Jawel, dat kan. Ik heb 4 kinderen die allemaal naar school gaan, zowel VO als basisonderwijs, en regel dat over het algemeen ook zo als er meerdere zaken tegelijk zijn. Maar het is de bedoeling dat je als ouder persoonlijk je kinderen brengt. Geen verplichting, maar alle ouders brengen hun kinderen, maken foto's, drinken een glaasje gluhwein enzovoort. En voor zoon in groep 8 is het natuurlijk helemaal sneu als ik daar niet sta, het groep 8-kerstbal is zo'n ding waar je als ouder bij hoort te zijn als hij strak in het pak met zijn date in een avondjurk over de rode loper gaat.



(Ik weet nog dat mijn zoon vorig jaar heel zielig werd gevonden bij de uitreiking van de oorkondes van zijn Plusklas. Alle ouders stonden om die kinderen heen te dringen om foto's te maken met hun mobiel en ik deed dat niet. Want ik kan geen foto's maken met mijn mobiel. Maar omdat ik daar niet stond, werd er van uitgegaan dat er geen ouder was en dat was toch wel "verrekte sneu voor dat arme joch")



Een beetje schuiven met tijden lijkt me toch niet zo heel erg moeilijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven