Geld & Recht alle pijlers

Kennispartner ABN AMRO

16-12-2013 14:18 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Als je gaat samenwonen is dat soms een spontane ontwikkeling of juist iets waar je al weken of maanden naar toe leeft. Je besluit waar je wilt gaan wonen en koopt of huurt een huis en kiest samen welke van jullie spullen mee mogen en welke niet. Samen bedenk je hoe jullie nieuwe thuis er uit gaat zien.



Rond deze tijd kom je samen voor allerlei vragen te staan. Hoe ga je alle kosten iedere maand verdelen? Gaat jouw vriend meebetalen aan al jouw make-up en haarproducten of splitsen jullie de boodschappen liever nog even op? Betaalt de een iets meer, omdat hij of zij ook meer verdient? Spaar je samen voor een droomreis en kinderen etc of hebben jullie beiden een eigen droom om voor te sparen? En wat als hij of zij graag spaart maar jij graag geld uitgeeft?

Stel, je trekt in het koophuis van je partner, welke rechten heb jij dan? Wat gebeurt er met het huis als jullie relatie ooit eindigt? Heel veel vragen, op een moment waarop je je liever bezig houdt met het uitkiezen van een nieuwe driezitsbank.



In dit forumtopic zal onze kennispartner ABN AMRO jullie helpen met alle financiële vragen die jullie hebben over samenwonen. Zij hebben speciaal voor het Viva Forum een team adviseurs vrijgemaakt, die jullie vragen graag beantwoorden. Zij zullen 24 uur per dag online zijn, 7 dagen per week.





Met vriendelijke groet,



CM VIVA forum









Wat fijn dat jullie zoveel vragen hebben gesteld! We doen ons best om jullie zo volledig mogelijk te informeren, het kan daarom zijn dat een antwoord wat langer op zich laat wachten.



team ABN AMRO adviseurs
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
1. Hoe ga je voorkomen dat na een scheiding de bank alles op JOU gaat verhalen ipv de partner die er vandoor is ... met schuld, naar het buitenland, noem maar op. HOE kan je daar volledig voor afschermen? Een convenant of iets dergelijks gaat niet helpen met de aansprakelijkheid namelijk.



2. Is het aangaan van een gezamenlijke schuld (hypotheek of iets anders) nog wel wijs in deze tijden?



3. How the hell kan de ABN AMRO nu adviseren over het meebetalen van de makeup van partner?
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 14:23:

1. Hoe ga je voorkomen dat na een scheiding de bank alles op JOU gaat verhalen ipv de partner die er vandoor is ... met schuld, naar het buitenland, noem maar op. HOE kan je daar volledig voor afschermen? Een convenant of iets dergelijks gaat niet helpen met de aansprakelijkheid namelijk.



2. Is het aangaan van een gezamenlijke schuld (hypotheek of iets anders) nog wel wijs in deze tijden?



3. How the hell kan de ABN AMRO nu adviseren over het meebetalen van de makeup van partner?



Goedemiddag Tekenis,



Je stelt goede vragen. Ik begrijp helemaal dat je hierop een duidelijk antwoord wilt hebben. Daarom geef ik je graag meer informatie.



Over vraag 1.



Je beschrijft iets wat in alle gevallen een complexe situatie betreft. De kredietverstrekker (of hypotheekverstrekker) zal daarom altijd uitgebreid met de achterblijver in gesprek gaan om de oplossingen te bespreken.



Heel zakelijk: door te tekenen voor een krediet of hypotheek blijft ieder voor zich 100% aansprakelijk voor de schuld. Omdat je samen eigenaar wordt van het huis is het eigenlijk altijd logisch dat je samen tekent voor de hypotheek.



Natuurlijk gaat de hypotheekverstrekker niet zomaar de hele schuld op jou verhalen. Hier gaat een uitgebreid proces aan vooraf waarbij de rechtbank ook een rol speelt. Alleen als alle opties zijn uitgeput zal op de achterblijver worden verhaald. Hiertegen kun je jezelf niet indekken.



Natuurlijk zijn er ook kredieten waarvoor je niet samen tekent. Als een krediet niet op jouw naam staat, kun je een samenlevingscontract laten opstellen of trouwen onder huwelijkse voorwaarden. In beide gevallen leg je bij de notaris vast wie aansprakelijk is voor de schuld. Als dit goed is geregeld ben jij niet aansprakelijk als je niet hebt getekend.



Over vraag 2.



Het aangaan van een gezamenlijke schuld zoals een hypotheek blijft een verantwoordelijke keuze. Maar dat is het aangaan van elk contract waarbij financiële afspraken worden gemaakt. Veel belangrijker is, dat je van te voren een duidelijk en realistisch beeld van de situatie hebt. Waarvoor teken je? Zijn de risico's duidelijk genoeg uitgelegd? Weet je wat er op je afkomt?



Hierover ga je met een (hypotheek)adviseur in gesprek. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar jullie situatie en wensen op dit moment. De adviseur inventariseert ook jullie plannen voor de toekomst. Willen jullie kinderen? Wanneer wil je stoppen met werken? Of ga je juist meer werken, bijvoorbeeld omdat je een eigen zaak wilt opstarten? Ook legt de adviseur uit hoe je je kunt verzekeren tegen inkomstenverlies.



Pas na een uitgebreid gesprek hierover krijgen jullie een advies dat helemaal op jullie is afgestemd. Op basis hiervan kunnen jullie een weloverwogen besluit nemen over deze stap.



Over vraag 3.



Tja, zo gedetailleerd gaan wij ons er inderdaad niet mee bemoeien



Wel kan een bank je meer vertellen over allerlei producten die jullie financiële huishouding overzichtelijk maken. Dit helpt jullie om de juiste keuzes hierin zelf te maken.



Bianca
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord

Twee maal gescheiden dus de gevolgen heb ik kunnen ervaren. Ik vind alleen dat de risico's nog wel meer naar voren gebracht mogen worden. Er wordt nog te vaak lichtzinnig over gedacht volgens mij.



Antwoord vraag 3
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 16:20:

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord

Twee maal gescheiden dus de gevolgen heb ik kunnen ervaren. Ik vind alleen dat de risico's nog wel meer naar voren gebracht mogen worden. Er wordt nog te vaak lichtzinnig over gedacht volgens mij.



Antwoord vraag 3



Fijn dat je blij bent met het antwoord. Ik kan me voorstellen dat je met jouw ervaring weet wat de gevolgen kunnen zijn. Goed dat je het hier onder de aandacht brengt. Heb je nog meer vragen, stel ze gerust.



Margot
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het in zijn werk als er een restschuld overblijft van een huis en zij kunnen de restschuld niet in een keer afbetalen? Man en vrouw hebben geen contact meer met elkaar en staan elkaar naar het leven, dus enige medewerking van elkaar zal er niet in zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een echtscheidings-woning-vraag:

Bij de scheiding is afgesproken dat man in het huis blijft wonen en de hypotheek op zijn naam zet. Over- of onderwaarde zijn voor zijn rekening. Echter: hij krijgt de hypotheek niet op zijn naam gezet (mag niet van de bank zegt hij), maar hij koopt wel een ander (veel duurder) huis. Het eerste huis gaat in de verkoop, maar raakt niet verkocht dus wordt het verhuurd. Dit alles met toestemming van de bank (?).



Waarom geeft een bank hier toestemming voor? Man mag dus wel twee hypotheken hebben, maar niet hypotheek 1 op zijn naam hebben? Mag het huis sowieso wel worden verhuurd zonder dat vrouw daar toestemming voor hoeft te geven (aangezien zij wel verantwoordelijk is voor de hypotheek)? Is hier iets aan te doen?
There is no always forever...just this...
Alle reacties Link kopieren
quote:Tauriel schreef op 16 december 2013 @ 17:09:

Hier ook een echtscheidings-woning-vraag:

Bij de scheiding is afgesproken dat man in het huis blijft wonen en de hypotheek op zijn naam zet. Over- of onderwaarde zijn voor zijn rekening. Echter: hij krijgt de hypotheek niet op zijn naam gezet (mag niet van de bank zegt hij), maar hij koopt wel een ander (veel duurder) huis. Het eerste huis gaat in de verkoop, maar raakt niet verkocht dus wordt het verhuurd. Dit alles met toestemming van de bank (?).



Waarom geeft een bank hier toestemming voor? Man mag dus wel twee hypotheken hebben, maar niet hypotheek 1 op zijn naam hebben? Mag het huis sowieso wel worden verhuurd zonder dat vrouw daar toestemming voor hoeft te geven (aangezien zij wel verantwoordelijk is voor de hypotheek)? Is hier iets aan te doen?



Goedenavond Tauriel,



Dit lijkt mij een pittige situatie en het is heel goed voor te stellen dat deze vragen naar voren komen. Omdat de situatie zo specifiek is, is de hypotheekverstrekker hier degene die het beste antwoord kan geven. Ik wil je natuurlijk wel een stukje op weg helpen.



Zolang de woning niet verkocht is, blijven beide partners verantwoordelijk voor de betaling van de kosten van de woning. Als de partners er gedurende deze periode voor kiezen dat één van hen de woning verlaat en de ander er tot aan de verkoop in blijft wonen, zullen er afspraken moeten worden gemaakt over de betaling van de kosten en de toegang tot de woning. Het is belangrijk dat deze afspraken voor beide ex-partners duidelijk zijn. Waarom het eerste huis niet op zijn naam gezet kan worden, heeft ook te maken met zijn wensen. Wellicht is het niet mogelijk om beide huizen op zijn naam te zetten, maar wel één van beide. Koopt hij het tweede huis alleen of samen met een partner. Dat zijn allemaal zaken die meespelen in de beoordeling of het eerste huis op zijn naam gezet kan worden.



In hypotheekvoorwaarden staat vrijwel altijd dat er toestemming van de geldverstrekker nodig is om de woning (tijdelijk) te kunnen verhuren. De geldverstrekker kan zijn eigen voorwaarden stellen bij het verlenen van toestemming. Als er niet door beide ex-partners toestemming is gegeven, en dit wel nodig is, kan degene die geen toestemming heeft gegeven hier navraag over doen bij de hypotheekverstrekker. Als de hypotheek bij ABN AMRO loopt, hoor ik dat graag. Dan duiken we hier verder in.



Suzanne
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het duidelijke antwoord Suzanne. De hypotheek loopt bij een andere bank, dus ik ga dit zeker daar navragen.
There is no always forever...just this...
En nog een echtscheidingvraag,



Ik heb begrepen dat de hypotheekrenteaftrek nog twee jaar zo kan blijven, maar dat je dat moet opgeven als betaalde en ontvangen alimentatie. Maar in convenant staat dat er geen partneralimentatie mogelijk is. Hoe zet je dit dan op papier?

Kan je het nog langer zo aanhouden?

En wat zijn de kosten van een gesprek bij een financieel adviseur bij abn amro.
Ik heb ook een vraag.



Stel: je hebt een hypotheek die je voor 2008 hebt afgesloten. In de huidige markt zou je diezelfde hypotheek niet meer rond krijgen, omdat de voorwaarden sindsdien flink zijn aangescherpt. Toch zou het flink goedkoper uit kunnen pakken, wanneer je de hypotheek tegen gunstigere voorwaarden (bijv lagere rente, of groter deel aflossen ipv aflossingsvrij, enz) over sluit. Is in zo'n geval oversluiting mogelijk, of kan dat niet omdat de hypotheeknemer niet aan de voorwaarden (meer) voldoet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraag:

Man&vrouw, getrouwd gvg , vrouw vast inkomen 60k/jr, man bedrijf in opbouw in zeer specifieke branche (horeca icm commerciel vastgoed), 3 jaar jaarcijfers beschikbaar, inkomen daaruit negatief.



Bij de bank waar ze geweest zijn voor een max te lenen berekening, bleek dat ze daar vrijwel niets kunnen lenen tbv aankoop woning, omdat ze zijn verlies verdisconteren met haar inkomen? Is dat gebruikelijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 16 december 2013 @ 16:57:

Hoe gaat het in zijn werk als er een restschuld overblijft van een huis en zij kunnen de restschuld niet in een keer afbetalen? Man en vrouw hebben geen contact meer met elkaar en staan elkaar naar het leven, dus enige medewerking van elkaar zal er niet in zitten.



Goedenavond boerderijgeit028,



Bedankt voor je vraag over het afbetalen van een restschuld van een huis.

Natuurlijk is het een hele vervelende situatie als er geen onderling overleg mogelijk is.



Kijk allereerst na of de hypotheek met NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is afgesloten. In dat geval kan de restschuld misschien kwijtgescholden worden.

Hieronder geef ik je de link van Nationale Hypotheek Garantie.

https://www.nhg.nl/consum ... r-met-een-restschuld.html



Daarnaast geef ik je hieronder een link waarbij je je, halverwege de pagina, door een adviseur kunt laten terugbellen om te bespreken wat in deze situatie het beste is om te doen.

http://abn.com/1bUhNiH



Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag.

Wens je voor nu nog een fijne avond toe.

Monica
Alle reacties Link kopieren
quote:dilemma-zoveel schreef op 16 december 2013 @ 19:23:

En nog een echtscheidingvraag,



Ik heb begrepen dat de hypotheekrenteaftrek nog twee jaar zo kan blijven, maar dat je dat moet opgeven als betaalde en ontvangen alimentatie. Maar in convenant staat dat er geen partneralimentatie mogelijk is. Hoe zet je dit dan op papier?

Kan je het nog langer zo aanhouden?

En wat zijn de kosten van een gesprek bij een financieel adviseur bij abn amro.



Goedenavond Dilemma-zoveel,



Goed dat je deze vragen stelt zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.



Je dient het eigenwoningforfait inderdaad te zien als ontvangen alimentatie en moet dit invullen onder 'andere inkomsten' (Box 1) bij de aangifte inkomstenbelasting. Of dit in strijd is met convenant kan degene die het convenant heeft opgesteld toelichten. Ook of op papier zetten hiervan noodzakelijk is.



Een vrijblijvend oriëntatiegesprek bij ABN AMRO is gratis. Ga je akkoord met de adviesofferte? Dan betaal je een vast bedrag voor de advieskosten. Wat deze kosten zijn en inhouden lees je op onze site:

https://www.abnamro.nl/nl/prive/advies/kosten.html



Ook kun je met alle vragen die je hebt rondom het thema Scheiden terecht op onze site http://abn.com/antwoordenvannu



Suzanne
Alle reacties Link kopieren
quote:Loco schreef op 16 december 2013 @ 19:34:

Ik heb ook een vraag:

Man&vrouw, getrouwd gvg , vrouw vast inkomen 60k/jr, man bedrijf in opbouw in zeer specifieke branche (horeca icm commerciel vastgoed), 3 jaar jaarcijfers beschikbaar, inkomen daaruit negatief.



Bij de bank waar ze geweest zijn voor een max te lenen berekening, bleek dat ze daar vrijwel niets kunnen lenen tbv aankoop woning, omdat ze zijn verlies verdisconteren met haar inkomen? Is dat gebruikelijk?



Goedenavond Loco,



Banken en bankverzekeraars hanteren tegenwoordig strakke spelregels voor de verstrekking van nieuwe hypotheken. Deze zijn opgenomen in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen (GHF) in combinatie met ministriële regelingen.



Als startende ondernemer is het belangrijk te weten dat je niet zómaar in aanmerking komt voor een hypotheek. De meeste banken en bankverzekeraars willen dat je jaarcijfers kunt aantonen van drie jaren op basis waarvan ze het inkomen kunnen berekenen. Dat inkomen wordt dan gebruikt als basis voor de hypotheekaanvraag. Zijn deze jaarcijfers negatief? Dan wordt dit verrekend met het partner inkomen.



Wel heel spijtig voor ze dat er op dit moment geen mogelijkheid is voor een hypotheek.



Suzanne
Alle reacties Link kopieren
Worden er hypotheken verstrekt aan mensen met een BKR-registratie met A2 en A3 codering. Of is het helemaal kansloos?
Alle reacties Link kopieren
Niet openstaande coderingen. Maar pas in 2012 afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 16 december 2013 @ 19:28:

Ik heb ook een vraag.



Stel: je hebt een hypotheek die je voor 2008 hebt afgesloten. In de huidige markt zou je diezelfde hypotheek niet meer rond krijgen, omdat de voorwaarden sindsdien flink zijn aangescherpt. Toch zou het flink goedkoper uit kunnen pakken, wanneer je de hypotheek tegen gunstigere voorwaarden (bijv lagere rente, of groter deel aflossen ipv aflossingsvrij, enz) over sluit. Is in zo'n geval oversluiting mogelijk, of kan dat niet omdat de hypotheeknemer niet aan de voorwaarden (meer) voldoet?



Goedenavond NummerZoveel,



Iedere aanvraag voor een hypotheek, of eventuele oversluiting, moet voldoen aan de huidige wet en regelgeving.



Om jouw specifieke situatie te bekijken wil ik je de volgende link meegeven waar je vrijblijvend kunt laten nagaan of oversluiten voordelig kan zijn.

https://www.abnamro.nl/nl ... en/oversluiten/index.html



Ik wens je voor nu een fijne avond en hoop dat er een positief resultaat voor je uit kan komen.



Monica
wtf is dit nou weer? Beste abn amro, hoeveel geld heb je moeten betalen aan Sanoma?
Ik heb tenminste een goede bank, daar kan je veel van leren. Het is een kleine bank die goede adviezen geeft en zich niet verlaagt tot dit. Echt serieus? Zonde van je marketing budget.
@Monica

Bedankt voor je reactie hoor, maar het is natuurlijk wel merkwaardig om door te verwijzen naar de site als al duidelijk is dat oversluiten überhaupt niet mogelijk is.
Best bijzonder trouwens, dat mensen die een jaar of wat geleden een verkeerde hypotheek hebben afgesloten, deze nu niet meer om mogen zetten naar een goedkopere variant. De banken hebben hen met het oog op de winst destijds probleemloos een verkeerde hypotheek aangesmeerd, maar nu het tij gekeerd is, kunnen zij er door diezelfde banken nooit meer vanaf. Best een boeiende casus en ben eigenlijk wel benieuwd of daar al jurisprudentie over is...



(Overigens heb ik zelf weliswaar een hoge, maar evengoed wel een heel verantwoorde hypotheek tegen uiterst gunstige voorwaarden, dus wat mij betreft geen enkele behoefte om bij ING te vertrekken).
Dank je wel suzanne, helaas heb ik met deze even een miscommunicatie en wilde ik eerst zeker weten dat ik het goed had begrepen wat ik had uitgezocht.
Sorry, nog een vraag, wat doe je na de twee jaar betreffende de hypotheekrente?
Alle reacties Link kopieren
quote:meesmv3 schreef op 16 december 2013 @ 21:22:

Niet openstaande coderingen. Maar pas in 2012 afbetaald.



Goedenavond meesmv3,



Je wilt weten of er hypotheken worden verstrekt aan mensen met een BKR-registratie als ze een A2 of A3 codering hebben. In je volgende bericht geef je aan dat deze coderingen niet openstaan en in 2012 afbetaald zijn.



Vanaf het moment van afbetaling en herstelmelding duurt het nog 5 jaar voordat de BKR-registratie wordt verwijderd.



Meestal is het niet mogelijk om met een BKR-registratie een hypotheek te krijgen. Toch kan het in enkele gevallen mogelijk zijn om toch een hypotheek te krijgen. Dit wordt van geval tot geval bekeken door de hypotheekverstrekker. Het beste is om hierover toch contact op te nemen met je hypotheekverstrekker.



Mocht je meer informatie willen inwinnen over jouw BKR registratie dan kun je hiervoor de volgende link gebruiken.

https://www.bkr.nl/Gegevens-opvragen/Gegevens-opvragen/



Fijne avond verder,

Monica

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven