Roken en zwanger zijn

17-06-2008 15:59 900 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.

Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?

Hoor graag!
qwertu schreef op 20 juni 2008 @ 22:00:

Je noemt me daar ook wel een partij extremen, Fash, waarvan ik mag hopen dat je jezelf daar inderdaad niet mee wilt vergelijken. Maar goed, ik herroep 'm wel hoor, mijn uitspraak. Het is altijd de betere optie om te stoppen tenzij je tegelijkertijd geestesziek bent of tenzij je je hele leven al zo verslaafd bent aan allerhande harddrugs dat je lijf niet meer zonder kan.

Zo beter? ;-)
Dat was idd wat ik bedoelde, zoals ik nu al drie keer heb uitgelegd. Ik had het daarbij dus niet over Tila of mezelf, die uitspraak van jou viel me gewoon op.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 20 juni 2008 @ 21:59:

[...]

Ik lul helemaal niks recht, ik geef toch geen enkel excuus? Ik constateer dat ik ook rook en dat ik weet dat dat slecht is maar dat ik me niet schuldig genoeg voel om daar mee te stoppen.

En vwb dat roken beter is dan stress, dat heb ik ook al helemaal nergens beweerd. Ik heb alleen gezegd dat ik me wél druk maak over de gevolgen van de stress die ik gehad heb, en niet of nauwelijks over het feit dat ik rook of gedronken heb in mijn zwangerschap. Dat is gewoon zo, daar heb ik geen slapeloze nachten van gehad en ook nooit angst over van "als ie maar niet dit of dat", terwijl ik dat wel kan denken over de stress die ik gehad heb. Maar goed, die stress werd ook door het ziekenhuis veel ernstiger ingeschat want die bracht het risico van een vroeggeboorte met zich mee, waarvoor ik ook opgenomen ben geweest. Dus ja, daar maak ik me drukker om dan om die wijntjes of die sigaretten.

Zou het andersom zijn geweest als je opgenomen was geweest vanwege dingen die direct gerelateerd kunnen worden aan rook- of drinkgedrag?

Want dat vind ik ook wel erg typisch: je weet dat je eigen gedrag de kansen op bepaalde afwijkingen verhoogd, dan is er sprake van die afwijking en dan voel je je niet schuldig. Immers: in jouw individuele geval kan niet aangetoond worden dat wat jij gedaan hebt kwalijk was. Is het niet voldoende om te weten dat de getallen voor de groep er niet om liegen?
fashionvictim schreef op 20 juni 2008 @ 22:01:

[...]

Dat zeg ik toch ook niet? Ik nuanceer alleen dat niet roken altijd de betere optie is, zoals jij beweerde. En voegde daaraan toe dat dat wel vaker bij verslavingen geldt, dat sec bekeken het in theorie zo kan zijn dat niet verslaafd zijn beter is dan verslaafd zijn, maar dat in sommige gevallen dat niet zo is. Meer zei ik niet, het was een algemeen antwoord op een algemene stelling van jou.
Je moet die algemene stelling natuurlijk wel in z'n context lezen: een discussie over roken tijdens de zwangerschap door vrouwen die niet verslaafd zijn aan allerhande harddrugs en die bovendien niet schizofreen of anderszins psychisch gestoord zijn. In die context valt er volgens mij niet zo veel af te dingen op een "stoppen met roken is altijd de betere optie".
mormeltje schreef op 20 juni 2008 @ 22:00:

[...]

Meid,wat kan je heerlijk babbelen :rofl:

Overtuig ons eens met echt goede dingen en niet dit slappe gelul

My god,je kan dit niet menen........
Leuk dat je het zo grappig vind, maar ja, ik meen het bloedserieus en het is ook gewoon waar. Een zwangere die aan drugs verslaafd is mag bijvoorbeeld ook niet tijdens de zwangerschap stoppen, ik ken daar zelfs een voorbeeld van, van iemand die onder begeleiding van een arts moest blijven gebruiken totdat het kind geboren was. Omdat stoppen gevaarlijker zou zijn voor de baby dan doorgebruiken. Klinkt heel treurig en dat was het ook, maar het is wel waar.
Am Yisrael Chai!
qwertu schreef op 20 juni 2008 @ 22:06:

[...]

Je moet die algemene stelling natuurlijk wel in z'n context lezen: een discussie over roken tijdens de zwangerschap door vrouwen die niet verslaafd zijn aan allerhande harddrugs en die bovendien niet schizofreen of anderszins psychisch gestoord zijn. In die context valt er volgens mij niet zo veel af te dingen op een "stoppen met roken is altijd de betere optie".
In de context ging het om iemand die niet zwanger was maar een kind had. En in die context kan ik ook wel minder ernstige gevallen bedenken waarbij een rokende moeder te prefereren is boven een niet-rokende moeder. Als die moeder door niet te roken bijvoorbeeld dusdanig opvliegend wordt dat ze bij elk huiltje dat kind een pak ransel geeft, dan denk ik dat het kind beter een moeder kan hebben die rookt. Ofzo.
Am Yisrael Chai!
Fashion, je haalt er allemaal dingen bij die totaal niet relevant zijn in de context van de discussie zoals we die hier op dit moment voeren.

Prima dat je de dingen in een breder perspectief wilt zetten hoor, maar het mag toch wel duidelijk zijn dat deze vlieger voor de gemiddelde rokende zwangere simpelweg niet opgaat. En laat zij nou precies degene zijn over wie we het hebben.

Puur uit nieuwsgierigheid trouwens: hoe heb je dat gedaan met roken, tijdens je opname?
fashionvictim schreef op 20 juni 2008 @ 22:06:

[...]

Leuk dat je het zo grappig vind, maar ja, ik meen het bloedserieus en het is ook gewoon waar. Een zwangere die aan drugs verslaafd is mag bijvoorbeeld ook niet tijdens de zwangerschap stoppen, ik ken daar zelfs een voorbeeld van, van iemand die onder begeleiding van een arts moest blijven gebruiken totdat het kind geboren was. Omdat stoppen gevaarlijker zou zijn voor de baby dan doorgebruiken. Klinkt heel treurig en dat was het ook, maar het is wel waar.

Neee hoor,is niet waar,ben er met mijn neus bovenop geweest,degene die ik ken moest afbouwen en aan de methadon en daar toen mee afbouwen.

en dat vrouwtje wilde heel graag dus lukte het ook.

Maar drugs is zo iets anders dan roken,heb lang rond gebivakkeert daar(niet als gebruikende maar als partner)

Dus weet hoe het werkt........
fashionvictim schreef op 20 juni 2008 @ 22:09:

[...]

In de context ging het om iemand die niet zwanger was maar een kind had. En in die context kan ik ook wel minder ernstige gevallen bedenken waarbij een rokende moeder te prefereren is boven een niet-rokende moeder. Als die moeder door niet te roken bijvoorbeeld dusdanig opvliegend wordt dat ze bij elk huiltje dat kind een pak ransel geeft, dan denk ik dat het kind beter een moeder kan hebben die rookt. Ofzo.

Naar mijn idee zijn dit soort dingen niet aan de orde. Bovendien: afkicken duurt over het algemeen geen jaren, doorgaan met roken wel. Dus stel dat die afkickverschijnselen even heftig zijn, dan lijkt me dat niet onoverkomelijk als je de voordelen voor de lange termijn in ogenschouw houdt.

Zullen we nu weer terug naar de grote lijn?
fashionvictim schreef op 20 juni 2008 @ 22:09:

[...]

dan ben je toch wel een vreselijke aso moeder als je je peuk verkiest boven je kind,come on zeg,schuif niet alles af op niet kunnen roken......
qwertu schreef op 20 juni 2008 @ 22:04:

[...]

Zou het andersom zijn geweest als je opgenomen was geweest vanwege dingen die direct gerelateerd kunnen worden aan rook- of drinkgedrag?

Want dat vind ik ook wel erg typisch: je weet dat je eigen gedrag de kansen op bepaalde afwijkingen verhoogd, dan is er sprake van die afwijking en dan voel je je niet schuldig. Immers: in jouw individuele geval kan niet aangetoond worden dat wat jij gedaan hebt kwalijk was. Is het niet voldoende om te weten dat de getallen voor de groep er niet om liegen?

Ik ben geen zware drinker en heb geen longaandoeningen, dus ik zou niet weten welke complicatie er bestaat die te wijten is aan rook- of drinkgedrag. Ja, kanker, maar dan zou ik wel wat anders aan mijn hoofd hebben dan schuldgevoel over mogelijke gevolgen in de zwangerschap. Dus nee, ik denk niet dat dat anders was.

En met die laatste alinea kan ik ook niet zoveel, eigenlijk. Nee, zo sta ik niet in het leven, dat is wellicht het antwoord.
Am Yisrael Chai!
:rofl:

een pak ransel. Sorry, helemaal niet grappig natuurlijk, maar die term, waar haal je die vandaan?
mormeltje schreef op 20 juni 2008 @ 22:11:

[...]

Neee hoor,is niet waar,ben er met mijn neus bovenop geweest,degene die ik ken moest afbouwen en aan de methadon en daar toen mee afbouwen.

en dat vrouwtje wilde heel graag dus lukte het ook.

Maar drugs is zo iets anders dan roken,heb lang rond gebivakkeert daar(niet als gebruikende maar als partner)

Dus weet hoe het werkt........
Ik had het niet over een heroinejunk maar een "gooische vrouw" met een cocaineverslaving. Die moest toen van haar hele dure dokter door blijven snuiven totdat het kind eruit was. Misschien werkt dat anders bij heroine, geen idee, ik ken gelukkig geen heroinegebruikers.
Am Yisrael Chai!
Dit is een hele moeilijke discussie.

Tijdens mijn zwangerschap heb ik overdag niet gerookt. Ik werkte in een kroeg en moest gewoon door bijven werken, omdat er verder niemand anders was. De kroeg was van mijn vriend, maar die was door de week niet thuis.

Ik werkte daar 3 avonden in de week. Die avonden sta je dus achter de bar en iedereen rookt jouw kant op. Kan je niet aan ontkomen, of je moet een gasmasker opzetten.

Tijdens mijn werk mocht ik van mijzelf 2 sigaretten roken. Maar zelfs achter de bar, in de kroeg durfde ik het niet. Waarom niet? Er hing een grote spiegel aan de andere muur en wat zag ik, een vrouw met een dikke buik en een sigaret in haar mond. Het was GEEN gezicht. toch had ik die paar trekjes nodig, dus rookte ik "stiekem" in de keuken.

Ik was me dus bewust dat het echt niet kon. En toch.... ik keek heel de week uit naar die 3 avonden om die 2 peuken te mogen roken.

Gek ding die verslaving!

Ik begrijp dus de roker heel goed, maar kan mij ook heel goed voorstellen dat iemand het walgelijk vindt. Het kan ook niet samen.

En ja, 6 peuken in de week is niet veel maar ik had echt heel graag willen stoppen. Soms voel ik mij wel schuldig. Kind is 6, heeft er niks aan over gehouden en toch.... het blijft knagen.

Als TO dus kan stoppen, doe het meid!
Mogelijke complicaties bij doorroken tijdens de zwangerschap zijn zwangerschapsvergiftiging, loslatende placenta, (dreigende) vroeggeboorte, groeiachterstand, hoge bloeddruk...

Je hoeft geen kanker te krijgen om je zwangerschap te schaden dus.
arwen173 schreef op 20 juni 2008 @ 22:14:

:rofl:

een pak ransel. Sorry, helemaal niet grappig natuurlijk, maar die term, waar haal je die vandaan?
Hahaha, ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook even dacht "huh" toen dat woord uit mijn vingers kwam, maar ik vond het wel leuk klinken. Leuk dat jij dat ook vindt :smile: .
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 20 juni 2008 @ 22:16:

[...]

Ik had het niet over een heroinejunk maar een "gooische vrouw" met een cocaineverslaving. Die moest toen van haar hele dure dokter door blijven snuiven totdat het kind eruit was. Misschien werkt dat anders bij heroine, geen idee, ik ken gelukkig geen heroinegebruikers.
afschuwelijk, echt afschuwelijk, hoe kan je dit je kind aandoen. Ooit een baby gezien die moest afkicken? echt 1 van de ergste dingen die ik gezien heb.
Nou,met coke werkt het ook niet zo,weet niet waar je dat sprookje vandaan haalt,zal miss cocaine je wel op de mouw gespeld hebben........

tuurlijk is stoppen beter,en helemaal met coke is het makkelijk,weinig lichamelijk afkicken,alleen geestelijk erg zwaar.

dusssssssss,die vlieger gaat niet op

Sjonhe wat een bullshit word hier verkondigt zeg
qwertu schreef op 20 juni 2008 @ 22:17:

Mogelijke complicaties bij doorroken tijdens de zwangerschap zijn zwangerschapsvergiftiging, loslatende placenta, (dreigende) vroeggeboorte, groeiachterstand, hoge bloeddruk...

Je hoeft geen kanker te krijgen om je zwangerschap te schaden dus.

Ja, dus? Zwanger ben ik al 5 jaar niet meer en ga ik waarschijnlijk ook nooit meer worden, dus wat heeft het voor zin om daar nu over te gaan nadenken of ik me dan schuldig gevoeld zou hebben? Het is niet gebeurd, dus ik heb geen idee hoe ik daarmee gedeald zou hebben.

Trouwens, ik vond het zelf wel ironisch dat de verloskundige die mijn bevalling deed me complimenteerde met mijn mooie placenta waaraan ze kon zien dat ik niet gerookt had....
Am Yisrael Chai!
Ja arwen,je wilt de kinderen van heroine verslaafden niet zien,is echt killing.

Las trouwens laatst in de krant over een poolse vrouw die haar baby ter wereld bracht met 2,6 promille in haar lijf van de drank.

Maar wat voor invloed heeft roken tijdens de zwangerschap op een kind?

Word dat ook verslaafd ter wereld gebracht?

Weet het eigenlijk niet eens.....
Dat is een reactie op jouw opmerking dat je je wel schuldig voelt over de stress (in combinatie met de dreigende vroeggeboorte, waarvan volgens mij niet aan te tonen is dat het één gevolg is van het ander), terwijl je je niet schuldig voelt over het roken (in combinatie met je allergische zoon, waarvan jij meldt dat het ook niet aan te tonen is dat het één gevolg is van het ander).

Nu dus niet doen alsof ik je dingen aan probeer te praten. Jij komt met iets en ik stel daar een vraag over, omdat ik niet snap hoe je over twee in essentie dezelfde dingen je zo verschillend kunt voelen.
ach,fash,die verhalen over schone placenta,s komen me ook zo bekend voor.

Are you proud of yourself?

Ik vraag het me echt af............
mormeltje schreef op 20 juni 2008 @ 22:19:

Nou,met coke werkt het ook niet zo,weet niet waar je dat sprookje vandaan haalt,zal miss cocaine je wel op de mouw gespeld hebben........

tuurlijk is stoppen beter,en helemaal met coke is het makkelijk,weinig lichamelijk afkicken,alleen geestelijk erg zwaar.

dusssssssss,die vlieger gaat niet op

Sjonhe wat een bullshit word hier verkondigt zeg
Dat heeft niemand me op de mouw gespeld, ik heb dat gewoon zelf meegemaakt omdat ik diegene goed ken. Was heel treurig allemaal, en gelukkig is het kindje nu een blakende, intelligente, gezonde en leuke 7 jarige die er voor zover nu bekend niks aan over heeft gehouden. Maar haar moeder heeft de hele zwangerschap cocaine gebruikt, helaas.
Am Yisrael Chai!
Ik had ook een prachtige placenta, blij te horen dat die van jou er ook mooi uitzag.

Zo'n opmerking is natuurlijk alleen maar achteraf te maken, omdat het toevallig bij jou wel goed is gegaan. Ik ken iemand bij wie het niet goed af is gelopen. Die meldt de info over d'r placenta een stuk minder triomfantelijk trouwens.
Nou,heeft de moeder mazzel........
Ik geloof dat verhaal over die brandschone placenta trouwens niet,of je rookt gewoon niet zo veel,dat kan natuurlijk ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven