Kinderen
alle pijlers
Roken en zwanger zijn
dinsdag 17 juni 2008 om 15:59
Hallo,
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
vrijdag 20 juni 2008 om 22:28
Nu moet ik me toch echt bij Tilalia aansluiten, je moet niet zoveel dingen aannemen waar je niks van weet. Zoals ik al zei: ik voel me niet schuldig, ook niet over de stress. Ik maak me wel soms druk om de stress, in de zin dat ik me er zorgen om maak, omdat ik daarvan ZEKER WEET dat dat gevolgen heeft gehad op mijn zwangerschap. Hoe weet ik dat zeker? Omdat een arts die diagnose heeft gesteld terwijl het gaande was.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 20 juni 2008 om 22:31
vrijdag 20 juni 2008 om 22:34
Op goede dagen een sigaret of 3, op slechte dagen (en dat waren er veel meer dan goede dagen) tussen de 10 en de 20 sigaretten. Ik heb wel mijn best gedaan om zo min mogelijk te roken dus sprak ik met mezelf een aantal af dat "mocht". Maar goed, ik heb een heel erg nare zwangerschap gehad, zowel emotioneel heel naar door een prenatale depressie als gewoon naar door de omstandigheden, dus op het dieptepunt van de ellende kwam er van dat aantal niets terecht.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 20 juni 2008 om 22:41
Goed, dat je je er druk om maakt dan in plaats van dat je je schuldig voelt. (Je bent wel aan het kommaneuken zeg)
Op het andere punt heb ik van mijn artsen begrepen dat die zaken genuanceerder liggen, vandaar dat ik veronderstelde dat een andere arts daar ook niet zo'n stellige uitspraak over zou doen. Maar goed, blijkbaar zit ik daar naast.
Neemt niet weg dat ik me nog steeds erover verbaas dat je over het één wel een bepaald soort gevoelens hebt (ik zal ze maar niet meer proberen te benoemen dan ) en over het ander niet.
vrijdag 20 juni 2008 om 22:48
Van een verslaving afkomen, werkt alleen als je er zelf helemaal achterstaat, als je een motivatie hebt. Als je niet lekker in je vel zit, is het misschien ook niet het moment om daar erg mee bezig te zijn. Ik denk dat alle rokende zwangeren best begrijpen dat niet roken beter is, maar als ik lees dat FV het emotioneel zwaar heeft gehad tijdens haar zwangerschap, dan was het roken inderdaad het minste van haar zorgen, lijkt me. Haar gemoedstoestand zal waarschijnlijk meer van invloed zijn geweest op de zwangerschap dan het roken. Ik krijg niet de indruk dat ze het goed zit te praten. Toen ik zwanger was van mijn oudste dochter, nu 18 jaar geleden kreeg ik met zwangerschapsdiabetes te maken. Ik werd op een zeer streng dieet gezet, dat was in die tijd nog zo en moest echt de chocolade afzweren. Echt heel moeilijk, want ik ben echt een chocoladejunk. Maar goed, ik zat toen goed in mijn vel, mijn omstandigheden waren gunstig en de baby was voor mij de reden om het toch vol te houden. Maar als ik me minder goed had gevoeld of een vervelende periode had doorgemaakt, weet ik niet of ik echt weerstand had kunnen bieden aan mijn drang naar chocolade.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
vrijdag 20 juni 2008 om 22:50
vrijdag 20 juni 2008 om 22:53
Tja, dat mag natuurlijk. Je verbazen, bedoel ik dan. Ik vind het zelf vrij normaal hoor, als ik een mossel eet waarvan ik zeker weet dat die bedorven is maak ik me ook drukker over de gevolgen dan over een mossel waarvan alleen maar de kans bestaat dat ie niet goed meer is.
En de stress in mijn zwangerschap is erg extreem geweest, vele malen extremer dan het roken van een paar sigaretten per dag. Van roken tijdens de zwangerschap zie ik dagelijks om me heen dat mensen daar heel prima volwassen op kunnen worden, dus wellicht dat dat mijn gevoel kleurt.
Maar ik geloof dat ook nu mijn kind geboren is - al schrijvende realiseer ik me dat - ik het veel zieliger en schadelijker voor hem vind dat zijn moeder nauwelijks nog functioneerde doordat ik geestelijk "niet goed" was, dan dat ik het zielig voor hem vind dat zijn moeder rookt. Ook daarvan vind ik de mogelijke gevolgen zorgwekkender.
En de stress in mijn zwangerschap is erg extreem geweest, vele malen extremer dan het roken van een paar sigaretten per dag. Van roken tijdens de zwangerschap zie ik dagelijks om me heen dat mensen daar heel prima volwassen op kunnen worden, dus wellicht dat dat mijn gevoel kleurt.
Maar ik geloof dat ook nu mijn kind geboren is - al schrijvende realiseer ik me dat - ik het veel zieliger en schadelijker voor hem vind dat zijn moeder nauwelijks nog functioneerde doordat ik geestelijk "niet goed" was, dan dat ik het zielig voor hem vind dat zijn moeder rookt. Ook daarvan vind ik de mogelijke gevolgen zorgwekkender.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 20 juni 2008 om 23:04
Fash, het zal wel helemaal niks uitmaken wat ik zeg, maar zou je niet toch alsnog willen stoppen met roken nu je weer in wat rustiger (relatief dan hè) vaarwater zit? Uit liefde voor je kind? En vanuit het idee dat jouw kind eigenlijk gewoon een hele leuke moeder heeft waar hij nog heel lang van wil genieten? (En op wil mopperen en tegenaan wil schoppen, etc etc). Hij heeft maar één van jou. En roken verhoogt de kans op longkanker voor zover ik weet enorm. En als ik zie hoe snel mijn schoonmoeder is overleden na ze ziek werd, dan zou ik dat mijn kinderen niet willen aandoen. Natuurlijk spelen veel meer dingen een rol in je gezondheid en kun je ook niet alle factoren beinvloeden, maar hier heb je wel zelf invloed op.
vrijdag 20 juni 2008 om 23:06
vrijdag 20 juni 2008 om 23:09
In mijn fantasie ben ik al een uitgeruste moeder die elke dag braaf 2 ons groente en 2 keer fruit eet, fluitend elke dag een uurtje gaat sporten, elke dag uitgerust wakker wordt, geen stress heeft, op een terrasje gezellig aan een spaatje blauw zit en soms komt er inderdaad dan achteraan.... en niet rookt.
Dus wie weet gaan jullie het nog meemaken dames, hahaha.
Dus wie weet gaan jullie het nog meemaken dames, hahaha.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 20 juni 2008 om 23:09
Overigens gaat dat met lijnen inderdaad ook zo ja. Morgen. Maar ik ben uiteindelijk naar de dietiste gestapt en écht begonnen. Misschien kun je een afspraak met je huisarts maken om over stoppen met roken te praten? Mijn moeder is gestopt nadat mijn schoonmoeder de diagnose had gekregen. Zij voelde een verantwoordelijkheid naar haar kleinkinderen om er nog zo lang mogelijk voor hen te zijn. De huisarts heeft haar heel goed geholpen en nu rookt ze al driekwart jaar niet meer.
vrijdag 20 juni 2008 om 23:15
Nee hoor, ik hou mezelf niet voor de gek. Ik moet eerlijk zeggen dat een van de redenen dat ik een aversie tegen stoppen heb ook wel dat soort gelul is, dat belerende en betuttelende wat niet rokers altijd maar hebben. Alsof je zelf niet nadenkt, alsof je zelf een debiel bent die niet weet dat ze verslaafd is, en alsof zij je dan als een klein kind wel even moeten gaan vertellen dat de aarde rond is en niet plat.
Net zoals Nijntje laatst in een discussie zei dat ze zo recalcitrant ervan werd dat ze de neiging kreeg haar kids met twee roze koeken voor japanse vechtcartoons te parkeren, krijg ik altijd de neiging om 3 sigaretten tegelijk op te steken en te gaan relacteren alleen maar om dat soort zeveraars te stangen.
Echt, dat gebetuttel werkt niet, hou daar gewoon eens mee op.
Net zoals Nijntje laatst in een discussie zei dat ze zo recalcitrant ervan werd dat ze de neiging kreeg haar kids met twee roze koeken voor japanse vechtcartoons te parkeren, krijg ik altijd de neiging om 3 sigaretten tegelijk op te steken en te gaan relacteren alleen maar om dat soort zeveraars te stangen.
Echt, dat gebetuttel werkt niet, hou daar gewoon eens mee op.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 20 juni 2008 om 23:18
Met drinken (en zoveel dronk ik niet, hoor, maar wel te vaak) ben ik geloof ik pas geleden al cold turkey gestopt. Ben ook jaren geleden cold turkey met geestverruimende chemicaliën gestopt, dus er komt vast ook een dag dat ik cold turkey de sigaretten laat staan. Dat zal wel het moeilijkst zijn, maar als ik er op een dag klaar mee ben dan ben ik ook meestal gelijk goed klaar.
Am Yisrael Chai!