Kinderen
alle pijlers
Borstvoeding vs flesvoeding?
zaterdag 21 juni 2008 om 14:05
Ik snap dat ik me niet met deze discussie zou moeten bemoeien, maar ik hoorde gisteren van iemand dat nog steeds heel veel kersverse moeders zichzelf laten wijsmaken dat borstvoeding vééééél beter zou zijn dan flesvoeding.
Dat verbaasde me nogal. Ik bedoel, als je kan kiezen tussen mooie, verse, rupsvrije appeltjes in plastic, of "biologische onbespoten" miezerige appeltjes met wormen, schimmels en appel-ziekten, kies je toch ook niet voor het natuurproduct, omdat "de natuur" zoveel beter zou zijn?
Dat is toch waar de hele menselijke ontwikkeling op gebaseerd is, dat we niet accepteren wat de natuur te bieden heeft, maar dat we op zoek gaan naar verbeteringen?
Dat verbaasde me nogal. Ik bedoel, als je kan kiezen tussen mooie, verse, rupsvrije appeltjes in plastic, of "biologische onbespoten" miezerige appeltjes met wormen, schimmels en appel-ziekten, kies je toch ook niet voor het natuurproduct, omdat "de natuur" zoveel beter zou zijn?
Dat is toch waar de hele menselijke ontwikkeling op gebaseerd is, dat we niet accepteren wat de natuur te bieden heeft, maar dat we op zoek gaan naar verbeteringen?
zaterdag 21 juni 2008 om 15:21
Haha, een leuke tweede discussie wel!!
' thuisblijven versus werken.'
Ok, ik sta aan de schandpaal, begin er maar aan:-)
Ik heb een kindje van 17 maanden, ben het eerste half jaar thuisgebleven voor -haha- hem en de borstvoeding ( ! ) en toen ben ik... 38 uur gaan werken, in een ggz die een uurtje rijden is ongeveer. Concreet betekent dit dat ik ong. 55 uur per week van huis ben, files inbegrepen.
Mijn man echter, die ook voltijds werkt, werkt net als mij in ploegendienst. We werken heel vaak tegenovergesteld, zodat mijn kindje een 45 uur per maand naar de creche gaat.
Slechte moeder ben ik hé
Nog zo'n verschil tussen Nl en B : in B word je als vrouw geacht voltijds te werken, anders ben je een luie doos. Je kind gaat vanaf 2.5 naar school dus is dan natuurlijk ook al zindelijk.
Vind ik dit persoonlijk dan beter dan in Nl?
Nee, het is gewoon ANDERS. Net zoals flesvoeding trouwens. Mijn eerste idee is: probeer BV, ik zou het elke moeder kunnen aanraden, al is het alleen al voor het gevoel die die Oxytocine je geeft ( bijna harddrugs hehe) , maar als het niet gaat of het voelt niet goed of wat dan ook: geef dan gerust de fles!! Niks is beter dan een GELUKKIGE moeder, en dan kunnen alle argumenten de pot op.
Ivm werk : probeer hetgeen je wil. Voelt het niet goed aan? Ga dan voor minder of stoppen: wordt vooral een GELUKKIGE moeder/vrouw/vriendin van.
Life is toooo short. Ook voor deze onzin discussies trouwens. Bij deze: tabbee, ik ga mijn huis uitmesten
' thuisblijven versus werken.'
Ok, ik sta aan de schandpaal, begin er maar aan:-)
Ik heb een kindje van 17 maanden, ben het eerste half jaar thuisgebleven voor -haha- hem en de borstvoeding ( ! ) en toen ben ik... 38 uur gaan werken, in een ggz die een uurtje rijden is ongeveer. Concreet betekent dit dat ik ong. 55 uur per week van huis ben, files inbegrepen.
Mijn man echter, die ook voltijds werkt, werkt net als mij in ploegendienst. We werken heel vaak tegenovergesteld, zodat mijn kindje een 45 uur per maand naar de creche gaat.
Slechte moeder ben ik hé
Nog zo'n verschil tussen Nl en B : in B word je als vrouw geacht voltijds te werken, anders ben je een luie doos. Je kind gaat vanaf 2.5 naar school dus is dan natuurlijk ook al zindelijk.
Vind ik dit persoonlijk dan beter dan in Nl?
Nee, het is gewoon ANDERS. Net zoals flesvoeding trouwens. Mijn eerste idee is: probeer BV, ik zou het elke moeder kunnen aanraden, al is het alleen al voor het gevoel die die Oxytocine je geeft ( bijna harddrugs hehe) , maar als het niet gaat of het voelt niet goed of wat dan ook: geef dan gerust de fles!! Niks is beter dan een GELUKKIGE moeder, en dan kunnen alle argumenten de pot op.
Ivm werk : probeer hetgeen je wil. Voelt het niet goed aan? Ga dan voor minder of stoppen: wordt vooral een GELUKKIGE moeder/vrouw/vriendin van.
Life is toooo short. Ook voor deze onzin discussies trouwens. Bij deze: tabbee, ik ga mijn huis uitmesten
zaterdag 21 juni 2008 om 15:22
Zo was het door mij in ieder geval niet bedoeld, Rider vroeg om argumenten en vond alle gegeven argumenten kul, dit is toevallig een argument wat volgens mij niet te weerleggen is, want een flesje maken heeft geen enkel effect op je hormoonhuishouding.
Oxytocine komt overigens ook vrij als je klaarkomt, en zorgt ook dan voor een betere hechting.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 21 juni 2008 om 15:23
Dan heb je toch verrekt slecht gelezen wat mijn motivatie is. Natuurlijk heb ik gekozen voor een insteek die mensen niet de kans geeft te doen alsof hun neus bloed. Maar mijn motivatie komt niet uit het niets. Ik heb een aantal jonge moeders meegemaakt die echt een verpeste kraamtijd hadden door het aangepraatte schuldgevoel omdat ze geen borstvoeding gaven. Ik mag dan een man zijn, en dus bij voorbaat verdacht, maar dat irriteert me nogal. En ik snap het ook oprecht niet, die behoefte die je onder vrouwen op wel meer gebieden ziet, om elkaar het leven zuur te maken, elkaar schuldgevoel aan te praten. Als de emancipatie van de vrouw afhankelijk zou zijn geweest van de vrouwelijke solidariteit, dan was het vrij hopeloos.
Dat borstvoeding voordelen heeft weet ik ook wel. Dat flesvoeding geen misdaad is, weet ik ook. Maar ik heb ook het effect gezien op vrouwen die kozen voor flesvoeding en die zich wel lieten aanpraten dat het een misdaad was. Door andere vrouwen.
zaterdag 21 juni 2008 om 15:24
Grappig. Dit was precies het enige argument wat de neonatoloog gaf als antwoord op mijn vraag of het zinvol was in mijn geval -mits mogelijk, ivm mijn eigen ziekte en medicatie- om aan borstvoeding te beginnen. In de onderzoeken die ik gelezen heb, valt op alle andere argumenten af te dingen, behalve die van de darmpjes, die blijft overeind. Dat is mijn primaire motivatie geweest om in ieder geval tot de uitgerekende datum te proberen borstvoeding te geven. Toen ik eenmaal begonnen was en bleek dat ik -in tegenstelling tot wat mijn eigen arts vond- van de kinderarts bepaalde medicijnen wél mocht combineren met borstvoeding, ben ik doorgegaan vanwege het gemak.
Het hechtingsargument schijnt niet op wetenschappelijk onderzoek gestoeld te zijn. Maar dat heb ik van horen zeggen, dus vraag me niet om bronnen.
zaterdag 21 juni 2008 om 15:26
Heeft niks met verzinnen te maken, is gewoon onderzocht. Zal eens even kijken of ik het onderzoek terug kan vinden, was heel erg interessant want het ging met name om het belang van het geven van borstvoeding in ontwikkelingslanden.
Je kunt ook met logisch nadenken wel bedenken dat de kans groot is dat borstgevoede babies vaker aangeraakt worden dan flesgevoede babies want het hele principe van borstvoeding geven is lichamelijk.
Je hoeft het verder niet te geloven of er uberhaupt wat mee te doen, maar wat ik gewoon niet begrijp is dat juist de mensen die tégen borstvoeding zijn gaan steigeren als je het gore lef hebt een onderzoek aan te halen. Leg het gewoon naast je neer als het je niet bevalt, maar ga niet dom lopen roepen dat het niet waar is, jij hebt het toch niet onderzocht?
Am Yisrael Chai!
zaterdag 21 juni 2008 om 15:28
vrouwen onderling KUNNEN erg venijnig zijn ja, we doen moeilijker dan mannen tegenover elkaar. Volgens mij zul je ook zelden een vader tegen de kersverse moeder horen zeggen: wat, geen bv!? Het lukt niet?? Dan ben je niet echt een goede moeder, als je je kind niet het BESTE kunt geven...
Nee, ik denk niet dat mannen dat zullen zeggen...
Nee, ik denk niet dat mannen dat zullen zeggen...
zaterdag 21 juni 2008 om 15:31
Ik was tijdens het geven van de fles meer gericht op mijn dochter dan tijdens het geven van borstvoeding (sinds dat makkelijk gaat dan dus). Bij de fles moest ik beter opletten of het allemaal wel goed ging, of dochter zich niet verslikte, etc. Ik vond het geven van de fles net zo intiem als het geven van de borst, op veel momenten intiemer zelfs, omdat ik niet met pijn van stuwing, spruw of kloven de pijn zat te verbijten tijdens het voeden.
Ik vind ook verschoningsmomenten intiemer dan borstvoeding trouwens. Omdat de borstvoeding zo moeizaam ging en omdat mijn dochter de eerste maanden van haar leven vaak maar een uur per dag wakker was, heb ik daar "ons momentje" van gemaakt, waarop ik lekker kroel met mijn dochter, waarop ik lichamelijk ben (nog los van de momenten tussendoor natuurlijk), enz.
Mijn eigen ervaring is dus anders, het is maar net hoe het loopt en wat je er zelf van maakt.
zaterdag 21 juni 2008 om 15:32
Voor jou niet, voor mij wel. En voor mijn moeder, voor mijn tantes, mijn nichten, sommige van mijn vriendinnen, sommige van mijn kennissen. Dus tja, als het voor jou niet waar is, dan stop je toch gewoon lekker? Mij een biet verder, jouw lijf, jouw tieten, jouw kind, jouw frustratie.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 21 juni 2008 om 15:33
Voor mij was ook de enige reden om BV te geven 6 mnd lang die van de darmpjes. Indien er KV was geweest die hetzelfde kon had ik dat misschien ook wel gedaan.
Maar surprise surprise die is er dus niet. Waarom niet? Omdat BV zo superieur is dat ze het nog niet na kunnen maken. Hoezo dan niet? Ze kunnen tegenwoordig toch je hele DNA in kaart brengen dan moeten ze toch zoiets simpels als BV kunnen maken. NOT en dus bewijst dat maar weer dat BV veel ingewikkelder in elkaar zit dan de zongenaamde geleerde kunnen namaken. Onvervangbaar en dus beter.
Maar surprise surprise die is er dus niet. Waarom niet? Omdat BV zo superieur is dat ze het nog niet na kunnen maken. Hoezo dan niet? Ze kunnen tegenwoordig toch je hele DNA in kaart brengen dan moeten ze toch zoiets simpels als BV kunnen maken. NOT en dus bewijst dat maar weer dat BV veel ingewikkelder in elkaar zit dan de zongenaamde geleerde kunnen namaken. Onvervangbaar en dus beter.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
zaterdag 21 juni 2008 om 15:33
Je noemt het als argument in z'n algemeenheid, terwijl het voor mij en voor veel andere vrouwen (degenen die ermee opgehouden zijn omdat ze het te zwaar vonden) niet waar is. Het is nogal subjectief, het lijkt me dat dat in een discussie over beter of slechter in het algemeen weinig toevoegt om dat soort subjectieve belevingen als argument aan te dragen.
zaterdag 21 juni 2008 om 15:34
zaterdag 21 juni 2008 om 15:35
zaterdag 21 juni 2008 om 15:36
Is het ook niet belangrijk dat de vader zich kan hechten aan het kind? Als je borstvoeding geeft is de moeder degene die vooral het eerste half jaar voed en de vader bijna die kans niet krijgt.
Wat ik in mijn omgeving zie is dat de in de gezinnen waar het kindje borstvoeding krijgt of heeft gekregen, de moeder vooral met het kind bezig is en de vader vooral zijn eigen leven leidt en bij de gezinnen waar flesvoeding wordt gegeven vader en moeder meer samen bezig zijn met het kind.
Is natuurlijk geen bewezen onderzoek en het zal zeker niet in elk gezin zo gaan, maar ik moet zeggen dat het me toch behoorlijk opvalt binnen mijn omgeving.
Wil niet zeggen dat ik een tegenstander ben van borstvoeding, ik ben van mening dat je als ouders/moeder moet doen waar jij je het prettigst bij voelt. Wat iemand al zei een gelukkige moeder is belangrijker dan een moeder die maar borsvoeding geeft omdat men zegt dat het beter is voor het kind.
anoniem_53582 wijzigde dit bericht op 21-06-2008 15:37
Reden: kinderen geven geen borstvoeding, maar krijgen het natuurlijk (verkeerde woorden gebruikt)
Reden: kinderen geven geen borstvoeding, maar krijgen het natuurlijk (verkeerde woorden gebruikt)
% gewijzigd
zaterdag 21 juni 2008 om 15:36
Het argument snijdt in z'n algemeenheid geen hout, dat zeg ik toch?
Edit: omdát het subjectief is. Je kunt dus niet stellen dat het leuk "is". Je kunt hooguit stellen dat jij het leuk vindt. Dat is dan voor jou persoonlijk een motivatie, maar voor mij boeit dat niets. Subjectief, jouw beleving, niet relevant in een algemene discussie dus.
Edit: omdát het subjectief is. Je kunt dus niet stellen dat het leuk "is". Je kunt hooguit stellen dat jij het leuk vindt. Dat is dan voor jou persoonlijk een motivatie, maar voor mij boeit dat niets. Subjectief, jouw beleving, niet relevant in een algemene discussie dus.
zaterdag 21 juni 2008 om 15:38
zaterdag 21 juni 2008 om 15:38
Als je dit bedoelde te zeggen lijkt me de stelling in je OP verkeerd.
Je hebt het over vrouwen die ht lieten aanpraten, en door het woord 'aanpraten' te gebruiken suggureerde je dat het niet waar zou zijn, zeker door de appel-quote er onder.
Hier lees ik dat je wel weet dat bv in principe voordelen heeft. Dus waarom begin je je OP dan zo? Toch uitlokken?