God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.



Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.



Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 16 december 2013 @ 07:32:

Saffietje, die christenen laten zich ook leiden door wetten van de kerk meestal. Daarom zijn er enorme groepen die vrijwel direct hun kind laten dopen, omdat de kerk zegt dat dat moet, doet men belijdenis omdat ze anders niet voor de kerk mogen trouwen enz. Dit zijn dogma's die door de kerk worden aangepraat maar niet stroken met de verlossing van Jezus. Een christen die echt gelooft dat Jezus voor zijn zonden aan het kruis is gegaan zal nooit zeggen dat God straft. De straffen uit OT komen door de zondeval. In NT is de verlosser er, wordt zeer duidelijk dat God een liefdevolle God is en niet straft. Door de verlossing van Jezus hebben mensen bevrijding gekregen, zijn ze los gekomen van de wetten uit OT. Ze kunnen niet losbandig leven, maar ze zijn wel bevrijd van het juk van wetten die voor de mens onmogelijk zijn om aan te voldoen.



En als een andere gelovige de uitspraak over God zou zeggen zou ik het er net als zij met mijn uitspraak niet mee eens zijn. Maar ik snap wel dat ze dat zeggen.Ik heb wel van christenen gehoord die echt geloven dat Jezus aan het kruis is gegaan voor hun zonden, dat God wel degelijk straft.



En wat bedoel je precies met uit OT komen door de zondeval?



Volgens mij komt het in het OT toch regelmatog voor dat God mensen straft?
Ik ken zulke christenen niet... Maar wellicht zijn ze er dan wel. Alleen ben ik benieuwd waarvoor zij dan denken dat Jezus aan het kruis is gegaan.



De straffen in het OT komen door de zondeval. Ik had in ipv uit moeten gebruiken
Masque beterschap! Als er nu voor je gebeden wordt en je wordt vanavond beter dan is dat vast toeval of niet
Alle reacties Link kopieren
Wanneer mannen, de een met den ander, twisten, en de vrouw des enen toetreedt, om haar man uit de hand desgenen, die hem slaat, te redden, en haar hand uitstrekt, en zijn schamelheid aangrijpt;



Zo zult gij haar hand afhouwen, uw oog zal niet verschonen



quote:saffietje schreef op 17 december 2013 @ 22:27:

Cadou wil je wat meer vertellen over wat je voelde tijdens dat ongeluk?



En welke boeken bedoel je?



Jawel, maar dat doe ik dan zo even in een aparte post, zodat ik het later weer weg kan halen.

Het wordt anders wel weer heel herkenbaar



Met die boeken bedoel ik alles wat ik lees over religies, stromingen. Ook de bijbel. Ik kan gewoon niets vinden dat past bij mijn gevoel, en hetgeen er in de buurt komt, klopt weer niet met mijn hoofd.
Herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Heel bijnzonder verhaal cadou!

krijg gewoon een koude rilling door je verhaal.
Wat een mooi verhaal Cadou!
Alle reacties Link kopieren
@jochebed, hmm voor deze ene keer zou ik wel hebben willen toegeven.. ;)

Maar helaas geen verbetering:( Wellicht kunnen jullie iets beter jullie best doen?? ;) en net stiekum de andere kant op bidden hoor!
Alle reacties Link kopieren
@cadou wat 'mooi' dat je het zo ervaren hebt. Id een apart verhaal.



Ik hoef mijn visie niet uit te leggen want ik wil niet in herhaling vallen Ik ben blij dat je niks had
Heftig verhaal cadou! Ik wil er niks aan afdoen maar wil je wel mijn gedachten laten weten.

Er is wel eens onderzoek gedaan naar de werking van ons brein in dit soort situaties en waar het naar uitziet is dat we in deze heftige situaties méér dingen opslaan. Je herinnert je achteraf meer. Voor de meeste mensen lijkt het alsof de tijd langzaam ging of zelfs stil stond.

Dit zou heel goed een evolutionair voordeel kunnen zijn, om toekomstige gevaarlijke situaties te kunnen vermijden en vooraf beter te kunnen inschatten.

Verder is het meestal zo dat fietsen vol door auto's geraakt worden doordat ze op gelijke hoogte met elkaar zijn en de fietser vaak indirecte impact maakt op een auto. Vanaf dat moment maken fiets en fietser hun eigen beweging.

Gelukkig liep het goed af!
Ja, geen schrammetje gelukkig!

@Qthee, ja, dat weet ik allemaal, maar het blijft moeilijk te rijmen hoor als je zoiets meemaakt, wat je voelt, en wat je hoofd later aanneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het met al dit soort ervaringen, eerst zelf zoiets moet meemaken....

of dat nou "aanraking" is met het Goddelijke . of iets anders wonderlijks....
Cadou wat vond jij van het boek over die jongen die terug kwam uit de hemel?
Alle reacties Link kopieren
Er was ooit eens een tijd geleden een programma , wonderen bestaan oid.

De verhalen waren daar zo wonderlijk en soms zo bizar.



Misschien kunnen dat soort wonderen ooit nog verklaart kunnen worden, maar tot die tijd geloof ik nog wel dat wonderen bestaan
quote:jochebed schreef op 21 december 2013 @ 18:42:

Cadou wat vond jij van het boek over die jongen die terug kwam uit de hemel?



T'is wel een opletboek hoor, hij beschreef alles wel heel gedetailleerd!



Ik heb nog op de plank "een ongewoon gesprek met god". Blijkt een hele trilogie van te zijn. Genoeg filosofisch voer voor de komende winter



Duik ook af en toe weer in Isis ontsluierd, maar dat leest nou niet echt lekker weg.

Zij probeerde, zeker voor haar tijd! op best een mooie manier de westerse en oosterse religies en stromingen samen te brengen in 1 "waarheid".

Alleen schrijft ze dat zo ingewikkeld op, als ik 2 hoofdstukken heb gelezen moet ik eerst weer een tijd over nadenken anders volg ik het helemaal niet meer, haha.



http://www.theosofie.net/ ... sluierd/index.html#inhoud
De werkelijkheid is wonderlijk genoeg: An appetite for wonder
Alle reacties Link kopieren
quote:cadou schreef op 22 december 2013 @ 02:24:

[...]





T'is wel een opletboek hoor, hij beschreef alles wel heel gedetailleerd!



Ik heb nog op de plank "een ongewoon gesprek met god". Blijkt een hele trilogie van te zijn. Genoeg filosofisch voer voor de komende winter



Duik ook af en toe weer in Isis ontsluierd, maar dat leest nou niet echt lekker weg.

Zij probeerde, zeker voor haar tijd! op best een mooie manier de westerse en oosterse religies en stromingen samen te brengen in 1 "waarheid".

Alleen schrijft ze dat zo ingewikkeld op, als ik 2 hoofdstukken heb gelezen moet ik eerst weer een tijd over nadenken anders volg ik het helemaal niet meer, haha.



http://www.theosofie.net/ ... sluierd/index.html#inhoud



cadou is dat van de zelfde schrijver als een gesprek met God?

Volgens mij heb ik die hier ook nog ergens liggen.

maar is het verhaal niet dat die man zegt zelf de antwoorden van God door te krijgen?

Ik weet het nier , maar ik vind dat eigenlijk wel vaag....

Dat iemand zomaar hele gesprekken met God zou voeren...........
Alle reacties Link kopieren
Wat is de vraag?
quote:saffietje schreef op 22 december 2013 @ 15:11:

[...]





cadou is dat van de zelfde schrijver als een gesprek met God?

Volgens mij heb ik die hier ook nog ergens liggen.

maar is het verhaal niet dat die man zegt zelf de antwoorden van God door te krijgen?

Ik weet het nier , maar ik vind dat eigenlijk wel vaag....

Dat iemand zomaar hele gesprekken met God zou voeren...........



De boeken die ik bedoel zijn van Neal D. Walsch.

Klopt, heb ze ingekeken en wel mooi geschreven, en stof tot nadenken, maar waar hij zijn inspiratie vandaan heeft........idd. vaag.
Alle reacties Link kopieren
quote:h.yti schreef op 22 december 2013 @ 19:01:

Wat is de vraag?



?

Staat toch in de OP?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven