salades & dressing

29-12-2013 13:32 17 berichten
in het nieuwe jaar wil ik veel gezonder gaan eten maar ik hou eigenlijk niet van avondeten en al helemaal niet van groentes. Op mijn werk kan ik tussen de middag soms salades kopen die wel erg lekker zijn. ik heb eens wat gehad met oa mandarijn en bleekselderij, maar ook met kipblokjes, sla en een heerlijke dressing. helaas ken/krijg ik de recepten niet.



Daarom de vraag: wat zijn jullie succesnummers voor salades? wat doe je precies in de salade, en welke dressing doe je er bij (en hoe maak je die)? graag recepten zonder paprika ivm allergie.
Ik neem vaak als basis gewoon 'sla' (dus rucola, bladsla, ijsbergsla) maar ook wel geraspte wortel ofzo.



Dan rauwkostvulling: komkommer, tomaat, mais, wortel, bosui, augurk, zure uitjes, paprika, peper



Het lekkere onderdeel : gebakken kipreepjes, tonijn (uit blik), wat blokjes lekkere kaas, blokjes kalkoensalami, wat je maar lekker vindt (dit is dus of of he )



Smaakmakers: peterselie, dille, evt. nog wat fijngehakte noten



Dressing: mayonaise is lekker maar niet zo gezond, mayonaise gemend met yoghurt is beter. Olijfolie en citroensap (of azijn) is ook een goede dressing. Maar meestal ben ik lui en grijp ik gewoon naar de fles yoghurtdressing met tuinkruiden, die past overal bij.
Ik zal gewoon even wat uit mijn hoofd doen weet de exacte hoeveelheden niet meer hoor.



Salade kip: gemengde sla, gerookte kipfilet, snijdt de gerookte kipfilet in blokjes of plakjes (naar wens) maak hier een french dressing bij, 1deel olie 1 deel azijn, gesnipperde ui, opsmaak brengen met peper en zout .



Deze salade is ook lekker met pestodressing het is heel simpel, 3 eetlepels mayoinaise (halfvol of light, naar wens) 2 theelepels pesto(groen) half kopje water en door elkaar roeren. (Heerlijk! Ook bij carpaccio)



Zelf zalmsalade maken? Gerookte zalm in blokjes snijden, dit door een basis huzaarsalade heen mengen, dressing; afgeslapte mayonaise



Ceasar salade, gemengde sla, kipfilet, croutons (ik vind pijnboompitten erdoor heen ook heerlijk) dressing: mayonaise afslappen, een klein beetje yoghurt erdoor, wat tuinkruiden.



Je kunt vanuit de french dressing ook andere dressings maken (olie basis).
Ik hou het meest van salde van gemengde sla, komkommer, tomaat, paprika (maar die kan je ook weglaten of vervangen), geitenkaas met honing, pijnboompitjes en een dressing van olijfolie, azijn, honing en mosterd.
Oh als je een keer zin hebt om een lekkere salade te maken voor toastjes oid,



Kipblokjes bakken, af laten koelen

10 eieren koken, pellen, 2 maal door eisnijder

1fles joppiesaus.

Door elkaar mengen en je hebt een lekker salade ik noem hem altijd toktok, op het idee gekomen toen ik op mijn werk perongelijk joppiesaus bij mijn kip deed hahaah!
Alle reacties Link kopieren
Zoals ztrdg ook schrijft; neem als basis bladgroente zoals (verschillende soorten) sla of spinazie of chinese kool. Dan wat stevigere groenten zoals, geraspte wortel, komkommer, augurk, lente uitjes, selderij, paprika, bloemkool, etc. Fruit is vaak ook lekker; appel, sinaasappel, mandarijn, mango, ananas, banaan. Wel oppassen met fruit omdat hier veel suiker in zit.



En natuurlijk een eiwit/proteine product, bijvoorbeeld; gekookt ei, zalm, tonijn, geraspte kaas, franse kaas, stukjes kip, bacon, tofu, zachte witte schapen of geiten kaas.



Noten vind ik ook altijd lekker om er door heen te doen.



Dressing neem ik mee in een apart flesje/potje. Je kan dit ook onderin een grote glazen pot doen. Dan de groente er boven op, en vlak voor het eten schudden. Google maar eens op salad in a jar. Deze kan je voor enkele dagen vooruit maken.



Dressing; citroen, mosterd, (olijf)olie peper en zout is vaak al voldoende. Yoghurt dille honing mosterd is ook lekker.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete dressing is tahin (sesampasta) met olijfolie, citroen en zwarte peper. Simpel en past bijna overal bij. Wat honing of verse kruiden er door is ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
dank voor de tips, als ik het zo lees is het vnl een kwestie van uitproberen wat je zelf lekker bij elkaar vindt? kortom, aan de slag.



is dit ook de manier waarop jullie salades maken als er mensen komen eten?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Witlofsalade: witlof in ringen snijden en wassen. De natte witlof in de slakom doen. Daarbij een dressing van 1 deel fritesaus/3 delen vanillekwark, beetje peper en een beetje zout. (Doordat de lof nog nattig is, wordt de dressing verdund). Erdoor: selectie fruit in stukjes (wat je nog op de schaal hebt liggen, alles is goed) en wat gehakte nootjes (cashewnoten of pistache bijv).
Alle reacties Link kopieren
Deze Caesar salade is ook erg lekker:



ingrediënten

75 g magere spekreepjes

2 sneetjes wit brood, in blokjes

2 teentjes knoflook, geperst

1 krop Romaanse sla, in grove repen

4 ansjovisfilets, in reepjes

3 eetlepels citroensap

100 ml olijfolie

worcestershiresaus

2 eieren, gekookt

25 g Parmezaanse kaas, flinterdun geschaafd

bereiden

Bak het spek in een koekenpan uit. Bak de broodstukjes in het spekvet goudbruin. Voeg de helft van de knoflook toe. Doe de andere helft van de knoflook in een slaschaal. Voeg het citroensap, de olie en zout, peper en worcestershiresaus naar smaak toe en klop alles tot een dressing. Schep de sla met de ansjovis en spekreepjes erdoor. Leg de eieren in partjes erop en strooi de croutons en kaas erover.

Het recept 'Caesar salade' wordt je aangeboden door okoko recepten.
Ook lekker: gemengde groene bladsla met verse vijgen, stukjes gedroogde ham en blauwe kaas (of geitenkaas, als je dat lekkerder vindt). Van de kaas kun je ook wat extra dressing maken.



Cobbsalad: ijsbergsla met gekookt eitje, uitgebakken bacon, stukjes avocado en gekruimelde blauwe kaas met blauwe kaas dressing.



Simpel: Ruccola met uitgebakken stukjes bacon, kerstomaatjes, parmezaanse kaas en een dressing van olijfolie, balsamicoazijn, peper en zout.
Alle reacties Link kopieren
Behalve de klassiekers als Caesar of een salade met spekjes, appel en geitenkaas, vind ik de combinatie linzen-feta-koriander-peer ook heel lekker. Neem ik regelmatig mee naar mijn werk als lunch.

Of rucola-taboule-pijnboompitten-rozijnen-koriander-parmezaanschilfers (eventueel nog kip of zalm, maar dat hoeft niet per se)
Alle reacties Link kopieren
Salade nicoise is ook lekker: sla, cherrietomaten, sperziebonen, olijven, gekookt ei en tonijn. En dan een honing-mosterddressing.
Alle reacties Link kopieren
Die Toktok salade lijkt me echt heel erg niet lekker. Een fles joppie saus smaken verschillen



Wat voor salade wil je, maaltijd of gewoon bladsalade/rauwkost?



Ik eet bijna elke dag een salade,,naast de maaltijd. Meestal is dat gewoon een groene salade met gehalveerde snoep tomaatjes, rode ui, olijfolie en balsamico/rodewijn/witte wijn azijn.



Je moet gewoon proberen, als jij die bleekselderij salade lekker vond dan vul je gewoon de ingrediënten op Google in en vindt je vanzelf een lekker recept. Als je Googled op Waldorf Salade met gerookte kip zie je vanzelf allemaal recepten. Je zou de appel in deze recepten kunnen vervangen voor mandarijnpartjes.



Ik eet ook graag couscous salades, noedelsalades, pastasalades etc. Als je graag een recept wilt laat maar weten maar echt, Google is je vriend. Of AH.nl!





Site waar je wellicht wat aan hebt: Saladesenzo





Eet smakelijk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Leg een laagje gemengde sla ( onder andere met rucolla ) in een bord/schaal etc. Bak een handjevol spekreepjes uit en laat deze uitlekken op een keukenpapiertje. Verkruimel ondertussen een aantal plakjes geitenkaas in stukjes. Snij daarna naar smaak een aantal stoofpeertjes in stukjes, ik gebruik stoofpeertjes uit een blikje maar vers kan natuurlijk ook! Verdeel de geitenkaas en stoofpeertjes over de sla en voeg de spekjes door. Voeg tot slot een theelepel honing over de salade. Eet smakelijk :Imao:
Alle reacties Link kopieren
Bladora dank voor de link, dat is echt een goede site! En salade met peertjes klinkt heerlijk!



Voor de gewone salades heb ik nu genoeg ideeen. Weten jullie misschien recepten voor salades zoals die je bij de groenteboer (en soms ook slager) kunt krijgen?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Als je'm echt als maaltijdsalade eet zou ik er naast rauwkost en een eiwit-ding ook wat koolhydraten in doen. Pasta, rijst of couscous (koud), of croutons; maar kikkererwten, linzen of quinoa geven langer een verzadigd gevoel en passen goed in een low-carb dieet. Verder vind ik gegrilde of gekookte groente ook vaak lekker in een salade (sperciebonen, aubergine, asperges...).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven