kattenbak verschonen

02-01-2014 13:35 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds een week of 6 een kat. Gelukkig is ze goed zindelijk.



Wat ik me nu afvraag is hoe vaak je eigenlijk de kattenbak moet verschonen. Ik heb klontvormend grit gekocht van de Jumbo. Op de zak staat dat het 2 x zo lang mee gaat. Ze gaat 's nachts op de bak, dus elke ochend schep ik haar ontlasting en een brok urine eruit. Soms vul ik het grit wat aan zodat het een dikke laag blijft.

Tot nu toe heb ik om de week de hele bak verschoond en opnieuw gevuld. Dan gooi ik dus 'schoon' grit weg, maar het leek me toch wel hygiënisch om de bak eens uit te soppen.

Nu heb ik vanmorgen ander grit gekocht wat nóg klontvormiger is en 4 x zo lang mee gaat. Betekent dat dat ik maar eens in de 4 weken de bak hoef te verschonen?

Hoe doen jullie dat? Hoe vaak verschoon je de bak? Vul je regelmatig grit aan? Gooi je, als je de bak verschoont dan ook 'goed' grit weg of wacht je met verschonen tot er vrijwel niks meer in de bak ligt?

Ik heb geen idee eigenlijk hoe dat hoort en hoe anderen dat doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:despie schreef op 02 januari 2014 @ 21:18:

Ben benieuwd hoe jullie de bak schoonmaken!in de douchebak
Alle reacties Link kopieren
Welk nat voer raadde jullie aan, en wat is zo'n drink fontein precies?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 02 januari 2014 @ 19:19:

Volgens onze dierenarts, is alleen droogvoer voldoendeEr zijn erg weinig dierenartsen die verstand van voeding hebben, zit niet in de opleiding
Alle reacties Link kopieren
natvoer: bozita, animonda, cosma, grau, shineycat.



droogvoer: orijen, acana ( beide lustten ze hier helaas niet), daarom de iets mindere: royal canin, carocat,burns, James welbeloved, mastery.



rauw: darf, barf, carnibest
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een PeeWee kattenbak en hier maken twee katten gebruik van. Hierbij is het een kwestie van elke dag de drollen eruit scheppen en eventueel wat vulling erbij gooien (ong. 1 keer per week a anderhalve week). Daarnaast twee keer per week de onderbak legen en ong 1 keer in de maand de zeef schoonmaken.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
quote:EllieFiederellie schreef op 02 januari 2014 @ 14:43:

Hier twee katten, en één daarvan is erg kieskeurig qua hygiëne. Dus ik gooi de bak dagelijks helemaal leeg, schoonmaken, nieuw grit erin. Soms haal ik tussendoor nog drollen weg.



Dan is het maar goed dat die kat bij jou terecht is gekomen en niet bij mij zou me echt te gek zijn om iedere dag de kattenbak helemaal opnieuw te gaan verschonen!
Alle reacties Link kopieren
quote:ysl schreef op 03 januari 2014 @ 16:55:

[...]



Dan is het maar goed dat die kat bij jou terecht is gekomen en niet bij mij zou me echt te gek zijn om iedere dag de kattenbak helemaal opnieuw te gaan verschonen!Nouja, Kat heeft er wel zijn redenen voor. Wegens nierproblemen krijgt hij vochtinfusen, en plast daardoor ook extreem veel. En dan wordt het grit dus ook veel sneller nat. De stank valt gelukkig wel mee, want het is dus vooral water. En met hoe vaak ik de boel verschoon, ruik je dus echt niets meer. Dat is voor mij dan ook wel weer prettig .
Ik gebruik ook het klonterspul van Jumbo of AH. De witte variant (met een geurtje) klontert overigens veel beter dan de grijze goedkopere. Bij dat grijze spul worden de plasjes plakkaten die niet indrogen en aan de bak blijven kleven. In het witte grit worden het 'bolletjes'. Ik heb twee kattenbakken voor 2 katten en schep ze 1 a 2 keer per dag uit. Na 1 a 2 weken verschoon ik de bak helemaal, maar ik moet bekennen dat ik ze alleen uitsop eens in de hmmm tjaa, 3 maanden ofzo.

Sinds kort geef ik weer kwaliteitsvoer (Canagan) en merk dat echt aan de ontlasting. Het is compacter, maar stinkt overigens nog net zo erg.
Ik gebruik ook het klontvormende spul van de Jumbo. Twee katten, 2 kattenbakken, 2 keer per dag schep ik ze leeg en elke week sop ik ze uit.

De laatste tijd zat ik bij de kater bij elk plasje zo ongeveer in de kattenbak want hij is net geopereerd aan blaasstenen en ik wilde in de gaten houden of hij wel kon plassen en of dat langzamerhand wat meer werd. De eerste dagen zat hij elke 5 minuten op de bak voor een paar drupjes, inmiddels gelukkig weer normale hoeveelheden.

Wat voer betreft; ze kregen RC brokken voor gesteriliseerde katten en de kater krijgt nu een speciaal dieet, voornamelijk natvoer waar ik nog een scheutje warm water doorheen prak.

Hij drinkt veel te weinig, met die blaasstenen tot gevolg. De aangeschafte waterfontein staat te verstoffen, want die vinden ze na drie weken nog steeds Heel Erg Eng, ik zie ze daar niet uit gaan drinken.
Alle reacties Link kopieren
Een k@tklus! Maar goed het moet,
Alle reacties Link kopieren
quote:autumn schreef op 03 januari 2014 @ 23:51:

Een k@tklus! Maar goed het moet,



Als je hem schoonmaakt, staan ze hier in de startblokken om hem weer vies te maken.Hun geur moet eraan blijven.



Alleen droogvoer scheelt echt enorm in het schoonhouden van het kattengrit!.En het gaat zo al jaren goed.Wel altijd 2 keer per dag water verversen.



Volgens mij kun je een kittens het beste zoveel mogelijk verschillende soorten (premium) voer geven, dan lust hij alles als die volwassen is.Mijn katten zijn tweedehandjes en die lusten geen Carnibest.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel katten teveel eten krijgen. Ik weeg het af, 70 gram per dag. Wat er niet teveel in gaat hoeft er ook niet uit.



Ik was de bak 1x per half jaar. De laatste keer is maanden geleden en nu is de bak helemaal schoon. Als je het grit er nu uit gooit, zou er niets achterblijven.( Jammer dat je hier niet zomaar een foto kan plaatsen.)



Grit door wc, nooit stinkende kattenbak of vuilnisbak.



Grit:

Cat's Best Eco Plus

100% biologisch afbreekbare plantenvezels

Wegspoelen door toilet!



Schoonmaken:

2x per dag bolletje plas en 1x nietplakkende poepjes met zeefschepje eruit en door toilet.

Grit vervangen per 2-3 maanden.

Bak wassen 1x per half jaar.



Voer:

Royal Canin Sterilised Appetite Control



Beest:

Manx van 3 jaar van ruim 5 kg



Water:

2 binnen (vers), 2 balkon (regen). Ik zie 'm een paar keer per dag drinken.



10 jaar geleden had ik een andere kat die supermarktvoer kreeg en supermarktgrit. Altijd stinken, nat grit op de bodem, elke week grit vervangen. Bah, moet er niet weer aan denken.

Ik denk dat de juiste voeding ervoor zorgt dat een kat minder poept. Troep in je kat = troep uit je kat.



kosten:

grit 18kg 25 euro per 6 maanden

voer 8kg 56 euro per 4 maanden

----

200 euro per jaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven