Kinderen
alle pijlers
Roken en zwanger zijn
dinsdag 17 juni 2008 om 15:59
Hallo,
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
maandag 23 juni 2008 om 09:28
Aan de moeders die rookten tijdens zwangerschap, FV, Tilalia, ... en wie nog meer?
Stel een vriendin van je past een avond op je kind, en bij thuiskomst staat het huis blauw van de rook (en even aangenomen dat je geen tuin of balcon hebt) Zou je dan niet heel boos zijn op die vriendin?
En dan zou zij zeggen: ik kan echt niet zonder, ik ben nou eenmaal verslaafd. En ik wilde niet roken waar je zoon bij was maar ik was zo gestresst! ik moeste echt even een peuk opsteken, toen voelde ik me lekker en zo was het echt beter voor je zoon..... want hij voelde ook die stress, etc etc
Daar zou je toch op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn?
Stel een vriendin van je past een avond op je kind, en bij thuiskomst staat het huis blauw van de rook (en even aangenomen dat je geen tuin of balcon hebt) Zou je dan niet heel boos zijn op die vriendin?
En dan zou zij zeggen: ik kan echt niet zonder, ik ben nou eenmaal verslaafd. En ik wilde niet roken waar je zoon bij was maar ik was zo gestresst! ik moeste echt even een peuk opsteken, toen voelde ik me lekker en zo was het echt beter voor je zoon..... want hij voelde ook die stress, etc etc
Daar zou je toch op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn?
maandag 23 juni 2008 om 12:19
Sommige mensen zijn er heel goed in om aan anderen te vertellen, wat het beste is. Maar voor diezelfde mensen geldt dan ook; practice what you preach. Als dan vervolgens blijkt dat je het daarmee niet zo nou neemt, dan is het niet zo vreemd dat sommigen zich dan genaaid voelen.
De moraalridder uithangen kun je alleen doen, indien je je zelf ook houdt aan alles wat je predikt. Zeker als je dit heel stellig en met grote regelmaat doet. Kun je dat niet, dan moet je (zeker op het viva-forum) matigen met je stellige uitspraken OF matigen met datgene wat je bij alle anderen zo verfoeit.
Ik wil ook stoppen, omdat het voor mij en mijn zoon beter is. Ik erger me aan mijn eigen rookgedrag, en vind dat het genoeg is. Ben sinds kort zeer gezond aan het eten, en daar hoort stoppen met roken bij. Voor mij gaat die twee dingen niet samen. Als ik een radicaal ander voedingspatroon tot stand kan brengen, dan lukt het me ook om te stoppen. Eerdere keren ben ik ook coldturkey gestopt, het was toen ook een kwestie van gewoon WILLEN stoppen. Niks meer en niks minder. En dat het moeilijk is, dat is zeker. Maar je zult het zelf moeten doen.
De moraalridder uithangen kun je alleen doen, indien je je zelf ook houdt aan alles wat je predikt. Zeker als je dit heel stellig en met grote regelmaat doet. Kun je dat niet, dan moet je (zeker op het viva-forum) matigen met je stellige uitspraken OF matigen met datgene wat je bij alle anderen zo verfoeit.
Ik wil ook stoppen, omdat het voor mij en mijn zoon beter is. Ik erger me aan mijn eigen rookgedrag, en vind dat het genoeg is. Ben sinds kort zeer gezond aan het eten, en daar hoort stoppen met roken bij. Voor mij gaat die twee dingen niet samen. Als ik een radicaal ander voedingspatroon tot stand kan brengen, dan lukt het me ook om te stoppen. Eerdere keren ben ik ook coldturkey gestopt, het was toen ook een kwestie van gewoon WILLEN stoppen. Niks meer en niks minder. En dat het moeilijk is, dat is zeker. Maar je zult het zelf moeten doen.
maandag 23 juni 2008 om 12:26
Ik rookte zo'n 25 sigaretten per dag. Wij zijn een half jaar voordat we stopten met voorbehoedsmiddelen gestopt met roken. Gouden tip: hulpmiddel champix, via huisarts.
Ik ben super blij dat we een poos van te voren zijn gestopt, in het begin van de zwangerschap bij onzekere momenten had ik af en toe echt zin aan een sigaret. Net als toen Ned. verloor trouwens, een sigaret en een whiskey had ik zin in, en dan ben ik dus ruim een jaar er vanaf. Nog bij ***momenten is mijn eerste gedachte: sigaret.
Wanneer ik niet van te voren gestopt was en "per ongeluk"
zwanger was geworden, weet ik eerlijk gezegd niet of ik het had gekund stoppen. Ik hoop het wel, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik ben super blij dat we een poos van te voren zijn gestopt, in het begin van de zwangerschap bij onzekere momenten had ik af en toe echt zin aan een sigaret. Net als toen Ned. verloor trouwens, een sigaret en een whiskey had ik zin in, en dan ben ik dus ruim een jaar er vanaf. Nog bij ***momenten is mijn eerste gedachte: sigaret.
Wanneer ik niet van te voren gestopt was en "per ongeluk"
zwanger was geworden, weet ik eerlijk gezegd niet of ik het had gekund stoppen. Ik hoop het wel, maar zeker weten doe ik het niet.
maandag 23 juni 2008 om 12:31
precies!
Om het voorbeeld van FV aan te halen. Zij is zo uber overbewust aan een kind begonnen, de enige keer dat ze 'het' deed zonder anti conceptie (pil en condoom) was zeer doelbewust om zwanger te raken (daarna ook altijd weer en die pil en het condoom gebruikt, volgens haar eigen zeggen). Maar als je zo bewust een zwangerschap plant, dan lijkt het me niet zo vreemd om net als Molie dan ook heel bewust al van tevoren te stoppen met roken.
Ikke niet begrijp.....
maandag 23 juni 2008 om 12:38
maandag 23 juni 2008 om 13:42
Steph, wat ik ermee bedoelde: FV zegt helemaal geen (schuld)gevoel gehad te hebben toen ze rookte toen ze zwanger was.
Terwijl ik denk in het voorbeeld wat ik geef, iemand die rookt in je huis, dat ze dat totaal niet op prijs zou stellen, en dat ze die vriendin wel 'schuldig' zou vinden.
De argumenten die 'de oppasvriendin' noemt (stress etc), noemde FV ook om aan te geven WAAROM ze rookte terwijl ze zwanger was; en die klinken absurd als er in huis gerookt wordt waar een kind bij is, maar blijkbaar voelde dat voor haar niet zo toen het kind nog in haar buik zat.
Snap je?
Terwijl ik denk in het voorbeeld wat ik geef, iemand die rookt in je huis, dat ze dat totaal niet op prijs zou stellen, en dat ze die vriendin wel 'schuldig' zou vinden.
De argumenten die 'de oppasvriendin' noemt (stress etc), noemde FV ook om aan te geven WAAROM ze rookte terwijl ze zwanger was; en die klinken absurd als er in huis gerookt wordt waar een kind bij is, maar blijkbaar voelde dat voor haar niet zo toen het kind nog in haar buik zat.
Snap je?
maandag 23 juni 2008 om 13:59
@Coucou,
Ik haal toch wel wat anders uit die post. Meer iets dat het geen nut heeft om je schuldig te voelen, want het is toch al gebeurt. Ik kan natuurlijk niet voor FV spreken, maar ik denk dat ze dit bedoelde.
@Enigme,
Dus als ik mn kind een tik geef, is het oke dat iemand anders dat ook doet?! Kom zeg, ik bepaal wat er wel of niet met mijn kind gebeurt. Dat ik rook, niet in zijn buurt trouwens, maar al zou ik dat wel doen, wil niet zeggen dat iemand anders wel bij hem mag roken.
Ik haal toch wel wat anders uit die post. Meer iets dat het geen nut heeft om je schuldig te voelen, want het is toch al gebeurt. Ik kan natuurlijk niet voor FV spreken, maar ik denk dat ze dit bedoelde.
@Enigme,
Dus als ik mn kind een tik geef, is het oke dat iemand anders dat ook doet?! Kom zeg, ik bepaal wat er wel of niet met mijn kind gebeurt. Dat ik rook, niet in zijn buurt trouwens, maar al zou ik dat wel doen, wil niet zeggen dat iemand anders wel bij hem mag roken.
maandag 23 juni 2008 om 14:08
maandag 23 juni 2008 om 14:19
Steph79, ik vind het wel moeilijk te begrijpen hoor: jij zou wel in de buurt van je kind mogen roken maar iemand anders niet. Stel je zus (zij rookt, ook in bijzijn van haar eigen kinderen) past op jouw kind (jij rookt ook, in bijzijn van je kind) en zij past een middag op je kind. Je zus zou dan niet in bijzijn van je kind een sigaret mogen opsteken terwijl jij dat wel in het bijzijn van je kind doet én zij sowiezo in bijzijn van haar kinderen zou doen. Maar nee, omdat jouw kind er toevallig die middag is zou je zus buiten moeten roken? Wat krom zeg...
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 23 juni 2008 om 14:32
Dus jij vindt je kind slaan hetzelfde als roken in de buurt van je kind?
Eerlijk gezegd heb ik minder moeite met een enkele (sporadische) tik op de billen dan met het roken van ook maar 1 sigaret in de buurt van je kind, maar goed.
De vergelijking gaat niet op omdat:
1. slaan is een inbreuk op de lichamelijke integriteit van kind. Net als dat je een kind dat niet van jezelf is, niet zomaar knuffelt of zoent (tenzij duidelijk is dat het wél mag, zoals bij familie), sla je een kind van een ander ook niet.
roken is weliswaar zeer schadelijk, maar nog altijd geen inbreuk op de lichamelijke integriteit.
2. roken is een vieze, verslavende gewoonte, waar je uiteindelijk vooral zélf het meeste last van zult ondervinden (al is meeroken ook zeer schadelijk). slaan is geen verslaving, het is iets wat je een ander aandoet.
Verder vind ik het gewoon erg hypcriet: ik mag wel roken bij mijn kind, maar een ander mag het niet. Waarom mag die ander dat eigenlijk niet? Toch niet vanwege de gezondheid van je kind neem ik aan? Anders zou je het zelf (hypothetisch, ik weet het) toch ook niet doen?
maandag 23 juni 2008 om 14:33
Maar even wat anders hé!
We kennen allemaal denk ik wel de cijfertjes, en die liegen er niet om ( ik heb het over de rokende vrouw die door blijft roken terwijl ze zwanger is).
Maar zijn er hier, heel eerlijk, echt geen vrouwen die rookten in hun zwangerschap en nu ook gewoon thuis bij de kinderen roken?
Want erg genoeg ken ik ze wel, maar hoor je er nooit iemand over ( iig hier niet)
Ik heb een vriendin, ja ze is echt mijn vriendin, al kan ik het met bepaalde keuzes van haar echt níet eens zijn maar soit, die dus idd rookte al haar zwangerschappen ( en 2 miskramen heeft gehad) En ook nu nog steeds thuis bij de kinderen rookt. Dus in de woonkamer als ze er gewoon bij zijn. In de auto, als ze er bij in zitten, en zelfs boven in de slaapkamers.
Zijn er hier moeders ( vaders?) die gewoon wel thuis in hun eigen woonkamer door blijven roken terwijl de kinderen aanwezig zijn??
We kennen allemaal denk ik wel de cijfertjes, en die liegen er niet om ( ik heb het over de rokende vrouw die door blijft roken terwijl ze zwanger is).
Maar zijn er hier, heel eerlijk, echt geen vrouwen die rookten in hun zwangerschap en nu ook gewoon thuis bij de kinderen roken?
Want erg genoeg ken ik ze wel, maar hoor je er nooit iemand over ( iig hier niet)
Ik heb een vriendin, ja ze is echt mijn vriendin, al kan ik het met bepaalde keuzes van haar echt níet eens zijn maar soit, die dus idd rookte al haar zwangerschappen ( en 2 miskramen heeft gehad) En ook nu nog steeds thuis bij de kinderen rookt. Dus in de woonkamer als ze er gewoon bij zijn. In de auto, als ze er bij in zitten, en zelfs boven in de slaapkamers.
Zijn er hier moeders ( vaders?) die gewoon wel thuis in hun eigen woonkamer door blijven roken terwijl de kinderen aanwezig zijn??
maandag 23 juni 2008 om 14:51
Ik ken ze ook hoor, Zoyla. Moeders en vaders die gewoon roken waar hun kinderen bij zijn. Ook vriendinnen van me ja.
Vind het niet erg slim, maar tis hun eigen keuze. Ze weten zelf best wel dat het niet goed is (dus dát hoef ik ze echt niet meer te vertellen), maar ja.
Mensen die in de auto of slaapkamer roken ken ik dan trouwens weer niet!
Alleen woonkamer, met een raam open.
Vind het niet erg slim, maar tis hun eigen keuze. Ze weten zelf best wel dat het niet goed is (dus dát hoef ik ze echt niet meer te vertellen), maar ja.
Mensen die in de auto of slaapkamer roken ken ik dan trouwens weer niet!
Alleen woonkamer, met een raam open.
maandag 23 juni 2008 om 16:16
Ik heb nooit gerookt als ik zwanger was of borstvoeding gaf. Maar wel daarvoor. En hoe erg ik het ook vind, ik ben na jaren en jaren weer begonnen. Sinds we dus weten dat Iris kanker heeft. Het was óf onder een trein gaan liggen, of een peuk opsteken. Toen was de keuze snel gemaakt. Ik wist van allende niet meer wat voor of achter was. En eenmaal verslaafd geweest, hoe erg het ook is, blijft voor altijd ontvankelijk om opnieuw verslaafd te raken. En dat is precies wat gebeurd is. En ik schaam me er dood voor.
Mijn kinderen wéten dan ook niet eens dat ik (weer) rook. Ik hou het angstvallig verborgen. Want ik vind het afschuwelijk. En een erg fout voorbeeld bovendien.
Dus ja, dat betekend alleen roken als ze er niet bij zijn. En savonds buiten in de tuin. En dat verwacht ik van iedereen die hier komt en rookt. Buiten ga je je goddelijke gang maar.
Ik kan het dan ook niet hé, een peuk opsteken bij iemand anders thuis waar de kinderen bij zijn, ook al doen ze het zelf dus wel...
Mijn kinderen wéten dan ook niet eens dat ik (weer) rook. Ik hou het angstvallig verborgen. Want ik vind het afschuwelijk. En een erg fout voorbeeld bovendien.
Dus ja, dat betekend alleen roken als ze er niet bij zijn. En savonds buiten in de tuin. En dat verwacht ik van iedereen die hier komt en rookt. Buiten ga je je goddelijke gang maar.
Ik kan het dan ook niet hé, een peuk opsteken bij iemand anders thuis waar de kinderen bij zijn, ook al doen ze het zelf dus wel...
maandag 23 juni 2008 om 22:49
maandag 23 juni 2008 om 23:54
Steph, ik vind het maar raar hoor wat je schrijft.
"maar al zou ik dat wel doen, wil niet zeggen dat iemand anders wel bij hem mag roken", je wilt dus zelf uitmaken WIE zijn longetjes verpest, en dat doe je dan dus liever zelf dan dat je deze schone taak aan iemand anders overlaat (in theorie, want je schrijft dat je niet in zijn buurt rookt).
Ik denk dat het kind liever zou willen dat niemand in zijn buurt rookt, jij niet (okee dat doe je ook niet) en de achterbuurvrouw ook niet.
"maar al zou ik dat wel doen, wil niet zeggen dat iemand anders wel bij hem mag roken", je wilt dus zelf uitmaken WIE zijn longetjes verpest, en dat doe je dan dus liever zelf dan dat je deze schone taak aan iemand anders overlaat (in theorie, want je schrijft dat je niet in zijn buurt rookt).
Ik denk dat het kind liever zou willen dat niemand in zijn buurt rookt, jij niet (okee dat doe je ook niet) en de achterbuurvrouw ook niet.
dinsdag 24 juni 2008 om 00:21
Ik beken gedeeltelijk.
Tijdens de kraamtijd mocht er bij ons niet gerookt worden maar (eerlijk is eerlijk) daarna gingen we weer vrolijk verder met roken.
Toen de 2de geboren werd, heb ik een verbod ingesteld dat er alleen gerookt mocht worden als de kinderen boven lagen te slapen.(belachelijk want de rook kruipt toch naar boven)
we zijn ondertussen verhuisd(t) en toen mocht het alleen nog maar onder de afzuigkap maar daar hield niet iedereen zich aan
Sinds een jaar mag er hier in huis niet meer gerookt worden(geen uitzonderingen) en ik moet eerlijk bekennen, we ademen allemaal een stuk beter en het huis ruikt heerlijk!!!
(nu ik nog)
Groetjes Gizz
Ps, sommige mensen moeten er echt in groeien en zijn zich echt niet bewust met wat voor rotzooi ze de lucht in gooien.
dinsdag 24 juni 2008 om 01:34
Ik ken iemand waarbij de arts adviseerde om niet helemaal te stoppen met roken ivm de extra stress die het haar zou opleveren.
Stress is ook zeer schadelijk en in haar geval was de beste keuze om te blijven roken hoe gek het ook klinkt.
Ze stond geestelijk niet al te sterk in haar schoenen maar is toen wel fors geminderd gelukkig.
Van een pakje per dag naar maximaal 5 sigaretten per dag en daar hield ze zich ook echt aan.
Kindje is blakend gezond eruit gekomen en moeders heeft na de bevalling het roken weer opgepakt.
Maar wel buiten, er is nooit meer een sigaret gerookt waar de baby bij was.
Zij heeft het beste gedaan wat voor haar mogelijk was.
Stress is ook zeer schadelijk en in haar geval was de beste keuze om te blijven roken hoe gek het ook klinkt.
Ze stond geestelijk niet al te sterk in haar schoenen maar is toen wel fors geminderd gelukkig.
Van een pakje per dag naar maximaal 5 sigaretten per dag en daar hield ze zich ook echt aan.
Kindje is blakend gezond eruit gekomen en moeders heeft na de bevalling het roken weer opgepakt.
Maar wel buiten, er is nooit meer een sigaret gerookt waar de baby bij was.
Zij heeft het beste gedaan wat voor haar mogelijk was.