Werk & Studie alle pijlers

Uit eten werk, ik gratis of toch meebetalen?

09-01-2014 16:56 272 berichten
Weet niet of ik het topic hier goed post, maar het gaat over een etentje met mijn werk.



We gaan dus uit eten met het werk ivm afscheid van een collega. Deze collega hoeft zelf niet te betalen, de rest betaald voor zichzelf en dus voor die collega (bedrag voor collega word verdeeld over iedereen). Nu is er een restaurant geopperd om heen te gaan en daar mag je gratis eten als je op je verjaardag komt. Nu is de planning om te gaan eten dus precies op mijn verjaardag. Ik ga wel mee, vier het verder niet. Maar ik mag dus gratis uit eten daar ik zou dan in principe alleen de kosten voor de collega waar we allemaal voor betalen, hoeven te betalen. Maar nu vind een andere collega dat we dan maar die collega waar we gezamenlijk voor betalen gratis mag. En ik dus gewoon het volle bedrag voor het etentje moet betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het zou voor mij goed uitkomen als ik gratis mee kan. Zit momenteel niet zo breed en het gaat toch om 40 euro. En het is gewoon een leuke bijkomstigheid op mijn verjaardag als ik gratis mee kan Ik wil wel perce mee, het gaat om een goede collega van me en als ik zelf wel moet betalen ga ik ook gewoon mee hoor. Ik vind het lastig, want aan de ene kant is het collegiaal om die collega gratis te laten eten. Aan de andere kant is het wel ook mijn verjaardag en is het een kadootje voor mij van dat restaurant.



Maar hoe zien jullie dit? Moet ik toch gewoon alles betalen en idd dat gratis etentje afstaan aan die collega, zodat de rest van de groep dat bedrag bespaard op hun kosten. Of moet ik wel zelf gratis gaan, zodat ik alleen dat bedrag voor die collega kwijt ben?

Zelf gratis of collega gratis?

Totaal aantal stemmen: 138

Zelf gratis eten (46%)
Collega gratis laten eten (54%)
TO, jij had met Oud&Nieuw vuurwerk afgestoken met de kids........hoeveel had je kunnen besparen wanneer je dat achterwege had gelaten?



I know, dit gaat mij niets aan, echter toen kreeg ik ook al zo een kort door de bocht reactie van jou toen ik iets schreef over het feit dat dieren zo ontzettend bang voor vuurwerk zijn. Jij toonde toen geen enkele sympathie en knalde daar gewoon achteloos overheen.



Dat gevoel heb jij bij mij opgeroepen, gaat niet zomaar weg. Dus deze Toppic vind ik eveneens Blegh!
Alle reacties Link kopieren
Als er geen etentje was met je collega's was je dan uit eten gegaan in dat restaurant op je verjaardag? Zo niet dan zou ik delen.
somana wijzigde dit bericht op 11-01-2014 14:15
Reden: foutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is me ook een logica van lik me vessie!

Dus ze hoeft ook niet gefeliciteerd te worden omdat de enige reden dat ze daar is het etentje met de collega's is?



Ze heeft er gewoon recht op omdat ze jarig is.

En ook al vier je het niet, toch vinden de meeste mensen het leuk als ze daarom op iets aardigs getracteerd worden.



En je hoeft echt niet aan voorwaarden te voldoen om die aardigheid te ontvangen.

Jarig zijn is voldoende.



Als ik TO was, zou ik het gewoon aanpakken en misschien een rondje geven ter ere van je verjaardag.



Als ik zin had.
Wat is dat toch voor instelling: als er eentje ergens profijt van heeft, moeten wij er ook profijt van hebben.



Sommige mensen noemen het een gierige actie van TO dat ze het geld niet wil inzetten om iedereen van te laten profiteren, maar ik zie het meer als een gierige actie van de collega die dit voorstelde. Klinkt namelijk alsof die helemaal geen zin heeft om uit eten te gaan ter gelegenheid van de collega die vertrekt en zo op die manier mooi 5,- kadogeld (ofzo) kan uitsparen.



Als er helemaal niemand jarig was geweest had ze ook, net als iedereen 45,- moeten betalen. Wat maakt het een ander nou uit of iemand minder hoeft te betalen voor zichzelf?

Lijkt wel of ze denkt: ik profiteer nergens van, dus jij ook niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 09 januari 2014 @ 20:10:

Het erge vind ik dat je er dus bijna nooit achter komt of kunt komen wie de dans probeert te ontspringen. Logisch (lijkt mij) dat je in het geval van geld in de pot leggen, dus vrijwel altijd ruimschoots boven het eindbedrag uitkomt. Stel dat je pp 24,- euro moet betalen, dan leg je bijvoorbeeld 25 of 30 in, om later je wisselgeld terug te pakken. Zeg dat er met 12 personen dan dus toch wel zeker ca. 50 euro teveel moet liggen (voor er wisselgeld is gepakt).



Maar in de praktijk blijkt men dan met moeite aan die 288,- (in het geval van 12*24 euro) te komen en kunnen degenen die 1 of 6 euro teveel hebben ingelegd naar hun wisselgeld fluiten. Omdat iemand anders bedacht heeft dat die dan wel gewoon snel een tientje in de pot stopt en doet of zijn neus bloedt.



Altijd wanneer ik ben wezen eten met een groep is dit dus gebeurd. En dan zag ik het maar als 'fooi geven' van mijn kant, maar het klopt dus echt niet...Heel herkenbaar. Ik heb nu als oplossing dat ik gewoon die ¤24 betaal. Dan als het bedrag dat benodigd is binnen is leg ik nog wat extra bij voor de fooi. Als er tekort is dan ligt het niet aan mij, want ik heb precies het benodigde bedrag betaad. Als ik fooi neerleg dan roep ik dit ook zodat iedereen hoort dat het voor de fooi is. Ik zorg vooraf dat ik voldoende kleingeld en briefjes mee heb om het zo te kunnen doen, en zodat er sowieso wisselgeld voor de pot ontstaat. Scheelt me een hoop geld en een wat vervelend gevoel achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hetzelfde bedrag betalen als iedereen... Omdat jullie daar niet voor jou verjaardag zitten en vooral omdat ik geen krent zou willen zijn volgens de rest (want dit onthouden collega s jaren!)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de relatie met mijn collega's belangrijker vinden dan de 40E die je kan besparen en daarom iedereen laten meedelen in de 'winst'.

Als je erop staat zelf gratis te eten is dat mooi roddelmateriaal voor bij de koffie-automaat.

Overigens vind ik je collega ook tamelijk vrijpostig om meteen te roepen dat je je eigen voordeeltje af moet staan.
Ik zou mijn voordeeltje ook aan de groep gunnen, enkel om het gezeur voor te zijn. Overigens zijn mijn collega's wel zo sociaal dat ze over en weer elkaar wel iets gunnen. Ik kon een keer onverwacht niet mee op teamuitje. Toen we daarna met het team (op eigen kosten) uit eten gingen, hebben ze mij vrijgelaten omdat zij tijdens het teamuitje wel mijn budget hadden opgemaakt. Kwam heel onverwacht en ik vond het een erg leuk gebaar (collega's weten ook dat ik het financieel wat minder heb dan de meesten).
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 10 januari 2014 @ 17:39:

TO, jij had met Oud&Nieuw vuurwerk afgestoken met de kids........hoeveel had je kunnen besparen wanneer je dat achterwege had gelaten?



I know, dit gaat mij niets aan, echter toen kreeg ik ook al zo een kort door de bocht reactie van jou toen ik iets schreef over het feit dat dieren zo ontzettend bang voor vuurwerk zijn. Jij toonde toen geen enkele sympathie en knalde daar gewoon achteloos overheen.



Dat gevoel heb jij bij mij opgeroepen, gaat niet zomaar weg. Dus deze Toppic vind ik eveneens Blegh!Kun je dat niet lekker in dat andere topic houden? Wat een kinderachtige reactie, dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 12 januari 2014 @ 14:30:

Ik zou mijn voordeeltje ook aan de groep gunnen, enkel om het gezeur voor te zijn. Overigens zijn mijn collega's wel zo sociaal dat ze over en weer elkaar wel iets gunnen. Ik kon een keer onverwacht niet mee op teamuitje. Toen we daarna met het team (op eigen kosten) uit eten gingen, hebben ze mij vrijgelaten omdat zij tijdens het teamuitje wel mijn budget hadden opgemaakt. Kwam heel onverwacht en ik vond het een erg leuk gebaar (collega's weten ook dat ik het financieel wat minder heb dan de meesten).



Awh, dat is lief!



Zo hoort het trouwens ook vind ik. Dat je elkaar over en weer iets gunt. Dus ik zou mijn voordeeltje delen, maar andersom zou ik het óók heel normaal vinden als mijn collega zelf zoiets kreeg, dat die dat voor zichzelf mocht houden.
Als je goed met je collega's kunt opschieten, dan had ik zelf voorgesteld om die collega die weg gaat het gratis menu aan te bieden, dat scheelt iedereen in de onkosten en dat zou mij een fijn gevoel geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de hele vraag al überhaupt raar.

Je gaat toch met z'n allen uit eten?

Dan betaal je dus met z'n allen?

Dat je er überhaupt aan denkt om zelf niet te betalen, hoe hard je het ook nodig hebt, is gewoon not done, voor mij althans.
Alle reacties Link kopieren
quote:banaanaap schreef op 09 januari 2014 @ 17:04:

Ik zou het aan de vertrekkende collega schenken.



Het restaurant bied jou dat aan om je verjaardag daar te vieren. Jullie samenzijn is echter niet ter ere van jouw verjaardag, maar ter ere van de collega. Het presentje van het restaurant hoort mijn inziens dan ook bij die collega.



Inderdaad.

Zou zelf niet gratis eten zou dat egoistisch vinden overkomen tegen over collega.

Maar idd het is wel iets wat je zelf hoort aan te bieden.

Het etentje is toch niet voor jou verjaardag maar voor je collega??
Alle reacties Link kopieren
quote:nikki_28 schreef op 12 januari 2014 @ 16:47:

[...]





Inderdaad.

Zou zelf niet gratis eten zou dat egoistisch vinden overkomen tegen over collega.

Maar idd het is wel iets wat je zelf hoort aan te bieden.

Het etentje is toch niet voor jou verjaardag maar voor je collega??



Dat vind ik toch een kromme logica. Het étentje is voor de collega, maar dat 1 maaltijd gratis is, is voor de jarige. Dat hoort niet bij de collega, want voor het restaurant is dit eigenlijk 'verlies': TO en collega's gingen toch al, en nu hoeft één van hen niet te betalen.



Ze doen het juist zodat TO gaat en dan iemand meeneemt die in eerste instantie niet zou gaan (of liefst meerdere iemanden).



De collega eet gratis omdat haar collega's dat cadeau geven, en niet omdat TO jarig is. Dat heeft eigenlijk helemaal niks daarmee te maken.



Los daarvan zou ik trouwens niet op een collega-etentje willen op mijn verjaardag... maar dat is weer wat anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiorah schreef op 12 januari 2014 @ 16:54:

[...]





Dat vind ik toch een kromme logica. Het étentje is voor de collega, maar dat 1 maaltijd gratis is, is voor de jarige. Dat hoort niet bij de collega, want voor het restaurant is dit eigenlijk 'verlies': TO en collega's gingen toch al, en nu hoeft één van hen niet te betalen.



Ze doen het juist zodat TO gaat en dan iemand meeneemt die in eerste instantie niet zou gaan (of liefst meerdere iemanden).



De collega eet gratis omdat haar collega's dat cadeau geven, en niet omdat TO jarig is. Dat heeft eigenlijk helemaal niks daarmee te maken.



Los daarvan zou ik trouwens niet op een collega-etentje willen op mijn verjaardag... maar dat is weer wat anders.



Misschien vind jij het kromme logica.

Maar zo denk ik er over.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 12 januari 2014 @ 16:44:

Ik vind de hele vraag al überhaupt raar.

Je gaat toch met z'n allen uit eten?

Dan betaal je dus met z'n allen?

Dat je er überhaupt aan denkt om zelf niet te betalen, hoe hard je het ook nodig hebt, is gewoon not done, voor mij althans.Yep zo denk ik er dus ook over.
Alle reacties Link kopieren
Maar.. Die gratis maaltijd staat niet op de rekening , overgebleven kosten deel je door aantal collega's (. Vertrekkende collega betaald niet mee ) dan is het toch opgelost ? Dan heeft to toch gratis gegeten ( want haar maaltijd staat er niet bij ) en betaalt mee aan eten collega ..toch ?
Alle reacties Link kopieren
To zegt niet dat ze geen geld heeft , maar wel dat ze wat krap zit .. Dán is 40¤ best veel..
quote:poldervrouw schreef op 13 januari 2014 @ 07:37:

Maar.. Die gratis maaltijd staat niet op de rekening , overgebleven kosten deel je door aantal collega's (. Vertrekkende collega betaald niet mee ) dan is het toch opgelost ? Dan heeft to toch gratis gegeten ( want haar maaltijd staat er niet bij ) en betaalt mee aan eten collega ..toch ?Maar in dat geval zou TO ook meebetalen aan de maaltijden van haar andere collegae. Vind dit trouwens ook wel een goede oplossing hoor, maar ik denk dat iedereen in deze situatie zich moet afvragen hoe leuk men het eigenlijk vindt om op eigen kosten met collega's uit eten te gaan. Als het je de kosten niet waard zijn (om het even of je krap bij kas zit of niet) dan is zo'n etentje misschien in zijn geheel wel geen goed idee. Zeker wanneer je merkt dat iedereen de kosten voor zichzelf zo laag mogelijk wil houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 13 januari 2014 @ 07:40:

To zegt niet dat ze geen geld heeft , maar wel dat ze wat krap zit .. Dán is 40¤ best veel..Maar niet zo krap, dat ze het feestje laat schieten.
Alle reacties Link kopieren
Je zit daar voor je collega
Alle reacties Link kopieren
Betaalt je werkgever niet mee eigenlijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven