Jouw favo recept van Jamie Oliver of Nigella Lawson

23-06-2008 15:42 6 berichten
Ze hebben beide zoveel lekkere recepten. Hier mijn favorieten:



Van Nigella:

Pasta met asperges



Ingrediënten

500 gr asperges; zout

1,25 dl olijfolie extra vierge

2 tenen knoflook, fijngehakt

sap en schil van een halve, grote citroen

500 gr rigatoni of penne

2 eetl gehakte bladpeterselie



Voorbereiding

Breek de houtige uiteinden van de asperges af en snij het malse deel in de lengte en diagonaal in stukjes van 2 cm, maar laat de top heel. Breng de stoompan met water aan de kook, strooi er een royale hoeveelheid zout in en stoom de asperges twee minuten.



Bereidingswijze

Doe de olie in een koekenpan en roerbak de knoflook op vrij laag vuur tot die goudgeel is. Roer er het citroensap door. Kook ondertussen de pasta al dente, giet af en doe de pasta in de koekenpan. Doe de asperges erbij, hussel door elkaar en strooi er peterselie en niet al te fijn geraspte citroenschil over.



------------------------------------------------------------------------------------------------

En van Jamie:



Chili con carne



Ingrediënten





500 gr rundergehakt

200 gr zongedroogde tomaten in olie (potje)

1 blik rode kidney bonen, uitgelekt

1 groot blik bruine bonen

2 blikken gepelde tomaten

2 middelgrote uien

1 teentje knoflook

olijfolie

2 tl chilipoeder

1 vers rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden

1 tl djintan (komijnpoeder)

zout en vers gemalen zwarte peper

1/2 stokje kaneel



Bereiding:

Hak de uien en de knoflook in een mixer fijn en fruit deze in een klein beetje olijfolie totdat ze zacht zijn. Voeg de rode peper, chilipoeder, djintan en zout en peper toe. Voeg het gehakt erbij en bak het rul, totdat alles bruin is.



Hak de gedroogde tomaten in de mixer zodat deze een pasta vormt en voeg dit bij het gehakt.

Voeg de tomaten, het kaneelstokje en 1 dl water bij het vlees. Proef even en voeg zonodig nog wat kruiden toe.



Doe het deksel op de pan en laat dit een 1/2 uurtje sudderen.



Voeg de uitgelekte bonen erbij en laat alles even doorwarmen.



Uiteraard met stokbrood, een groene salade en een grote klodder créme fraiche of guacamole



Liefst een dag van te voren klaarmaken zodat alle smaken er lekker in trekken.
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk dit topic! Ik ben echt fan van beide! Ik lees de boeken ook echt als leesboeken, ik vind ze zo prachtig.



Ik weet even niet zo snel recepten uit mn hoofd...

Jamie heeft een lekkere mozarella, perzik, proscuitto en munt salade. En ook een heerlijke 4 soort kazen macaroni and cheese. Hij heeft ook lekkere sandwich-ideen, bijvoorbeeld een samdwich zalm met creme fraiche.

En een vriend van mij heeft laatst uit een boek van Nigella een heerlijke pastei gemaakt. En een heerlijk toetje met verschillende soorten ijs en warme saus. Hmmm!
Alle reacties Link kopieren
rascalles,zou je dat recept van die 4 kazen op kunnen zoeken?Lijkt me erg lekker nl en ik kan het online niet vinden.



Ik ben ook fan van beide!
Alle reacties Link kopieren
Nigella's brownies zijn jammie!!!



en van Jamie vind ik het moederschip der tomaten super simpel en lekker erbij...



en Jools favoriete pasta (penne met tonijn, citroen en tomaat enz..) is ook zo simpel en lekker!! Heb ik bijna altijd alles voor in huis!!
Graag recepten erbij schrijven!
Jammie, wat klinkt dat goed zeg! En toevallig zag ik vandaag in de appie het kookboek van Nigella liggen, vond het nogal duur (kan niet meer betalen na al die biologische producten gekocht te hebben :)



Die chili spreekt mij wel aan, ga ik gauw proberen.



Shyte, nu maak je mij ook nieuwsgierig over die pasta..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven