Gezondheid alle pijlers

Hernia, hoe lang duurt herstel?

16-01-2014 09:12 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 3 weken heb ik hernia-achtige klachten. Rugpijn en pijnlijk rechterbeen met een beetje uitval in voet.

Ik doe rustig aan en oefen samen met fysiotherapeut, maar ik merk nog zo weinig verbetering. Kan niet zonder pijnstillers en beweeg moeilijk.



De huisarts wil eerst zes weken afwachten voor doorsturen naar neurochirurg. Ik hoop hier ervaringen te horen van mensen die binnen die zes weken van hun klachten af kwamen. En vooral wat heb je eraan gedaan?



Ik voel me zo rot, net een nieuwe baan en drie kleine kinderen en ik kan niks. Hopelijk kan iemand mij iets positiefs vertellen.
On ne voit bien qu'avec le coeur.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nog niet de diagnose hernia? Het is wel vervelend.



Dat ligt echt aan de persoon bij de 1 is fysiotherapie genoeg. Bij de ander een operatie, klachten kunnen jaren duren maar het kan ook in een paar maanden over zijn. Het ligt er aan waar de knelling zit in welke maten etc.

Er valt eigenlijk weinig over te zeggen, luister naar je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Hernia betekent uitstulping. Alles wat uitstulpt wordt hernia genoemd. Denk aan liesbreuk, maagbreuk, navelbreuk etc.



Wanneer we ouder worden zakken we wat in, waardoor de tussenwervelschijven wat plat gedrukt worden, waardoor ze wat gaan uitbuiken/uitstulpen. De radioloog beschrijft dit als hernia nucleus pulposus of tegenwoordig bulging disc.



Een neuroloog spreekt pas van een hernia wanneer de tussenwervelschijf dusdanig uitpuilt dat deze de zenuw helemaal plat drukt. De zenuw neemt maar 1/3 van het kanaal in beslag, dus er is best veel ruimte voor de uitstulping.



Wanneer de zenuw wordt plat gedrukt valt de zenuw uit. Vergelijkbaar met een stop in de stoppenkast. Dan doet ook 1 lampje het niet, maar de hele woonkamer heeft geen stroom meer.



Men spreekt pas over een neurologische hernia wanneer er ook echt uitval is (spier werkt echt niet meer), je de controle verliest over de urine of ontlasting en gevoels en reflexveranderingen. Alleen pijn, wat reflexverandering en een beetje krachtsverlies is eigenlijk geen neurologische hernia.



In het eerste geval lig je vrij snel op de operatietafel. En bij het wakker worden zijn de klachten weg, en ben na 6 weken weer normaal belastbaar. Dit soort hernia's komen vooral bij jonge mensen voor, tussen de 18 en 35. Dan is de tussenwervelschijf nog sappig en flexibel genoeg om plotseling fors uit te stulpen.



Indien er geen rode vlaggen zijn (broekplassen. over eigen benen struikelen) dan is conservatief behandelende beste weg. Dus pijnstillers aangevuld met chiropractie of fysiotherapie.



Uitstraling naar het bed wordt ook wel ischias genoemd. De oorzaak van de ischias kan verschillend zijn. Het kan uit de rug komen, bekken, verkrampte spier in de bil, etc.



Ik behandel al 25 jaar mensen met dit soort klachten. Omdat er verschillende oorzaken mogelijk zijn kan ik niet zeggen hoe lang het duurt voordat je weer beter bent. Er zijn zoveel factoren die meespelen. Ben je bekent met rugklachten, eerdere ongevallen, overgewicht, hoe vaak sport je normaal, hoe sterk zijn je rompspieren, etc.



Het enige wat ik je kan adviseren is om geduld te hebben. Luister naar de adviezen van je behandelaar. Neem voldoende pijnstillers en doe je oefeningen.



IJs op de onderrug kan verlichting geven. Uiteraard niet direct op de huid en maximaal 15 minuten. Geen warme kruiken of baden (slechte houding). Een warme douche voor de spieren is lekker.



In het algemeen niet te lang zitten.

- Mocht je willen zitten dan op de rand van een tafel of op een hoge (tuin)stoel. Je knieen moeten lager zijn dan je heupen.

- blijf in beweging, als zijn dit maar kleine stukjes. Fietsen gaat vaak beter

- bij het opstaan, eerst naar het puntje van de stoel schuiven en dan pas opstaan

- bij het liggen op de rug een kussen onder de knieën, en bij het liggen op de zij een kussen tussen de knieën. Om zo je onderrug te ontlasten

- bij het staan 1 voet wat hoger zetten, ongeveer 1 traptrede hoog. Bijvoorbeeld een ouderwetse stoof en kinderopstapje. Bijvoorbeeld bij het tandenpoetsen, strijken, afwassen, etc. Je buigt dan vanuit je heupen ipv van de onderrug. Of bij het wachten bij de kassa je voet op het mandje zetten of de krattenhouder van het boodschappenkarretje



Oh ja, geduld hebben, en geduld hebben, en nog meer geduld hebben.



Beterschap!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties. Ik weet dat ik geduld moet hebben, maar dat is zo moeilijk! Juist als een van de kinderen valt en ik ze wil optillen om te troosten en dat gaat niet, voel ik me zo machteloos.

Overal is het een troep, maar ik kan bijna niets eraan doen.



Ik weet dat er veel ergere dingen zijn, maar het is zo onhandig!
On ne voit bien qu'avec le coeur.
Alle reacties Link kopieren
Ik lag binnen twee weken op de operatietafel, ik had ernstige uitval in mijn rechterbeen. Dus geen ervaring met weken wachten, maar ik wil je wel sterkte wensen, want zenuwpijn is echt een vreselijke pijn is mijn ervaring!

Kan je trouwens nog op je tenen en hakken lopen? Dat kon ik niet meer en dat was voor mijn huisarts de reden om mij meteen door te sturen. Ook reageerde mijn been zowel bij de knie als bij de achillespees en onder mijn voet totaal niet meer op het 'hamertje'.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan hernia geopereerd. Herstel genomen van een jaar op advies ziekenhuisfysio ivm juist aangroeien van littekenweefsel binnenwaards (als dat niet goed gebeurd hou je klachten)

Uwv wilde me met 6 weken weer fulltime aan het werk hebben in een lichamelijk zware baan. Gelukkig had ik de luxe part time te kunnen werken en zo de last te verlichten. Nu 16 jaar later en nooit meer rugklachten gehad en werk in een nog zwaardere baan als toen.
Alle reacties Link kopieren
Ik liep overigens ruim 10 jaar met een niet herkende hernia omdat ik niet de klassieke verschijnselen had op pijn na. Pas na eisen van een mri omdat ik wao in dreigde te gaan kwam het naar voren.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen goed nieuws, ik heb al 10 maanden ischias (aangetoond met een MRI). Inmiddels is mijn hele leven erop aangepast en ben ik dolblij dat ik geen kleine kinderen meer heb. Ik doe veel bureauwerk, dus ik heb een hoog/laag bureau aangeschaft zodat ik staand kan werken (zitten is te pijnlijk), mijn huishouden wordt nu gedaan door een hulp. De tuin is verwaarloosd, ik sport niet meer. Lopen gaat bij vlagen goed, maar vaak ook niet. Autorijden is een crime, dus ik kom bijna nergens meer.



Er zijn bij mij vorige zomer twee spuiten met ontstekingsremmers gezet die wel enige verlichting hebben gegeven maar de klachten verdwijnen dus niet. Sinds een paar weken loop ik bij een Mensendieck-therapeut die mijn rug weer wat soepeler probeert te maken (zat helemaal vast door het krampachtige 'niet bukken'). Dat geeft wel enige verlichting direct na de oefeningen, maar ik heb de indruk dat ik daardoor ook weer meer pijn heb bij het lopen.



Mijn rugarts raadde mij overigens met klem af naar een chiropractor te gaan, die zou meer kwaad dan goed doen bij hernia's en aanverwante klachten. Maar inmiddels heb ik zoveel hulpverleners gesproken die elkaar tegenspreken, dat ik het ook niet meer weet.



Sterkte in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Oh vachekiri wat een ellende.



Mundy, ik heb ook uitval, kan niet op hakken lopen, inmiddels weer wel op tenen. En mijn onderbeen tintelt tot onder mijn voet.



Het is allemaal net niet erg genoeg om acuut te opereren, zeker niet nu het iets hersteld. Niet dat ik dat meteen wil hoor.

Ik heb veel pijn vooral 's nachts. Hoopte dat dit na een paar weken toch wel weg zou gaan...
On ne voit bien qu'avec le coeur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een lage rughernia gehad en de huisarts wilde 6 weken wachten, na die tijd waren de klachten inderdaad wat afgenomen gelukkig. Maar ook toen had ik nog wel pijn.

Tegenwoordig is de hernia zo goed als verdwenen maar soms voel ik die kenmerkende pijn weer een beetje in mijn been, vooral als ik lang achter elkaar gezeten heb (het is inmiddels al bijna 2 jaar geleden).

Veel beterschap want het is niet leuk.
@Vachekiri: Is er bij jou wel eens gekeken of de klachten ook vanuit de spieren kunnen komen?



Pijn door verklevingen in de spieren lijkt op zenuwpijn, gecombineerd met een soort hele diepe spierpijn.



Ik kon door verklevingen na 2 hernia's niets meer, alleen liggen. Door behandelingen bij een fysiotherapeut met massage en dry needling ben ik nu weer zover dat ik in de sportschool kan werken aan spierkracht en conditie.



Als je in de regio Groningen woont, dan kan ik je mijn fysio van harte aanbevelen.
Als het trouwens verklevingen zijn, dan worden ze bij belasting (lopen) alleen maar erger en groter. Dat zou dus kunnen verklaren dat je rug losmaken even helpt, maar het lopen pijnlijker wordt.



Ik ben met steeds hevigere pijn door blijven lopen, wat resulteerde in maanden plat liggen. Ik revalideer nu bijna een jaar.
Alle reacties Link kopieren
@ikbenanoniem: de uitstulping & zenuwbeknelling zijn op een MRI te zien, ik denk dus niet dat het om verklevingen gaat.



Overigens dacht ik in het begin dat ik een spierblessure had omdat de pijn toen alleen nog in mijn bil zat (en ik veel hardliep). De fysio die ik toen bezocht, was het wel met mijn eigen diagnose eens en heeft toen inderdaad dry needling en massage op me losgelaten. Toen de pijn na 4 weken alleen maar erger werd, ben ik toch maar naar de huisarts gegaan, met bovenvermeld resultaat.



Maar wat is er bij jou eigenlijk verkleefd? De tussenwervelschijf met de wervels? Of spieren?
De spieren in mijn bil en hele rechterbeen, tot en met de voet aan toe. Dan worden de spieren korter, pijnlijk en gaan ze zenuwen klem zetten, wat veel pijn geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven